هزینه کارمزد تراکنش های اتر به ۱۰۰ گیگاوی (Gwei) افزایش یافته و این موضوع واکنش ویتالیک بوترین بنیانگذار اتریوم را در پی داشته است. او معتقد است افزایش کارمزد تراکنش های اتریوم ممکن است به امنیت شبکه آسیب برساند و موجب عدم پاسخگویی شبکه شود.

ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم خواستار اصلاح سیستم کارمزد شده و هشدار داده است که افزایش کارمزد تراکنش‌ها می‌تواند امنیت شبکه را به خطر بیندازد.

او معتقد است این افزایش هزینه موجب می‌شود ماینرها بیشتر به سمت کارمزد تراکنش‌ها کشیده شوند و طمع کسب سود بیشتر از این طریق می‌تواند فرایند تراکنش‌ها را با مشکل مواجه کند و تهدیدی جدی برای آنها باشد.

بوترین بعد از انتشار گزارش یکی از کاربران مبنی بر افزایش کارمزد تراکنش‌های اتریوم به ۱۰۰ گیگاوی این واکنش را نشان داده است. رایان آدامز بنیانگذار میتوس کپیتال امروز صبح در توییتر نوشته که شبکه اتریوم می‌بایست «راهی را پیدا کند تا ارزش هر بلاک متناسب با آن بلاک باشد.»

بوترین برای اصلاح سیستم کارمزد اتریوم پروپوزال ۱۵۹۹ بهبود شبکه اتریوم (EIP-1599) را پیشنهاد می‌کند. این پروپوزال مرتبط با سوزاندن کارمزد پایه تراکنش‌هاست تا اتکای ماینرها به تعرفه‌های تراکنش‌های اتریوم کمتر شود. البته هنوز جامعه ارز دیجیتال روی خوشی به این پروپوزال نشان نداده‌اند.

ویتالیک اجرای EIP-1599 را ضروری می‌داند

بوترین برای اثبات حرفش به مقاله‌ای با عنوان ناپایداری بیت کوین بدون پاداش بلاک که در سال ۲۰۱۶ توسط چهار محقق دانشگاه پرینستون نوشته شده استناد می‌کند.

این مقاله می‌گوید هرچه اتکای ماینرها به کامزد تراکنش‌ها بیشتر شود، در طول زمان پاداش بلاک‌ها کاهش می‌یابد و این موضوع تهدیدی جدی برای عملکرد و امنیت شبکه بیت کوین خواهد بود. این محققین معتقدند کارمزد بالای تراکنش‌ها باعث طمع ماینرها و اتکای بیشتر آنها به کارمزد می‌شود و از آن طرف پاداش بلاک‌ها به‌مرور کمتر می‌شود. آنها پیش‌بینی می‌کنند ممکن است حتی ماینرها به بلاک‌های ثروتمند حمله کنند و پاداش آنها را بدزدند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین چگونه محاسبه می‌شود؟

نگرانی جامعه اتریوم

پروپوزال EIP-1599 می‌گوید کارمزد پایه باید متناسب با ظرفیت شبکه که آیا بیشتر یا کمتر از ۱۰ میلیون گس است، تغییر کند و کم یا زیاد شود؛ با این کار ظرفیت شبکه می‌تواند از میزانی که در حاضر است، یعنی ۱۲/۵ میلیون گس به ۱۶ میلیون گس افزایش پیدا کند. ماینرها فقط می‌توانند پاداش تراکنش‌های در اولویت را نگه‌دارند و کارمزد پایه این تراکنش‌ها می‌تواند بسوزد.

جامعه اتریوم هنوز اجماع نظری روی پروپوزال ۱۵۹۹ ندارند و به‌نظر می‌رسد فاصله زیادی هم تا آن نقطه مانده است. بزرگترین نگرانی آنها اینجاست که در صورت اجرا شدن این پروپوزال ممکن است ماینرها کارمزد پایه را دستکاری کنند. همچین توسعه‌دهندگان مقاله‌ای را که بوترین به آن استناد کرده است مورد نقد قرار داده و می‌گویند فرض اولیه این مقاله نقص دارد.

شما افزایش کارمزد تراکنش‌های شبکه اتریوم را چطور می‌بینید؟ آیا با بوترین نابغه هم‌عقیده‌اید یا نظر دیگری داری؟ حتما نظرتان را با کوین‌نیک در میان بگذارید.

منبع: CoinTelegraph