یکی از مشکلاتی که در تمامی بازارهای نقدی و غیر نقدی وجود دارد، حضور وال‌هایی است که با سفارشات پنهان و تجارت شستشو، روی شرایط بازار تاثیر می‌گذارند. با کوین نیک همراه باشید تا ۳ روش برای شناسایی و اجتناب از دستکاری بازار ارزهای دیجیتال توسط وال ها را به شما معرفی کنیم.

برخلاف بازارهای مالی سنتی، بخش اعظمی از صرافی‌های دیجیتال بدون نظارت هستند و تقریبا تمامی معامله‌گران بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، با جهش‌ها و تغییراتی که از طریق دستکاری بازار (Market Manipulation) به وجود آمده است آشنایی دارند.

اما با وجود این مسئله، بسیاری از تریدرها احساس می‌کنند که راه‌های زیادی برای اجتناب از دستکاری بازار وجود ندارد و قادر نیستند که از اتفاقاتی که وال‌ها در بازار رقم می‌زنند، در امان باشند. استراتژی‌هایی مانند دست‌انداختن (Spoofing) و سفارشات پنهان (Hidden Orders)، تاکتیک‌هایی مبهم و تاریک هستند که تریدرهای زرنگ برای چیره شدن بر قیمت‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

اما بد نیست پیش از مطالعه ادامه این مطلب، با وال‌ها آشنا شویم:

وال چه شخصی است؟

رهگیری و اجتناب از دستکاری بازار ارزهای دیجیتال همانند یک بازی موش و گربه است، اما استراتژی‌هایی وجود دارد که معامله‌گران خرده فروش بتوانند از آن‌ها برای شناسایی و دوری این گونه اتفاقات استفاده کنند. در ادامه با ۳ استراتژی شناسایی و اجتناب از دستکاری بازار همراه ما باشید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۵ شاخص تحلیل تکنیکال که برای آنالیز ارزهای دیجیتال باید بدانید

دستکاری بازار به روش سفارشات پنهان

سفارشات پنهان، به منظور قرار دادن سفارشات مخفیانه قابل توجه و قرار دادن آن‌ها در دفتر سفارشات صرافی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سفارشات اجازه دارند تا پس از هر بار تکمیل شدن، دوباره در فهرست قرار بگیرند و پر شوند. به همین دلیل از شناسایی شدن در دفتر سفارشات صرافی‌ها جلوگیری می‌کنند.

این استراتژی دقیقا نقطه مقابل خرید و فروش‌های بزرگ است، جایی که یک تریدر با قرار دادن یک سفارش بزرگ بدون این که قصد اجرای آن‌ را داشت باشد، سعی در کلاهبرداری دارد؛ یا به اصطلاح دقیق‌تر، به دست انداختن (Spoofing) بازار می‌پردازد. سفارشات پنهان، معمولا حجم بزرگی دارند و هر شخصی که از صرافی‌ها حضور داشته باشد، قادر است آن‌ها را مشاهده کند.

از طرفی هدف بسیاری از خرید و فروش‌های بزرگ، اجرایی کردن آن‌ها نیست. این سفارشات معمولا با هدف به جریان انداختن بازار قرار می‌گیرند و هنگامی که بازار به حد مورد نظر رسید، این سفارش هم کنسل می‌شود. تعداد کمی از وال‌ها هستند که پیش از اجرایی کردن سفارش بزرگ،‌ خود را گزارش می‌دهند.

راه مقابله با استراتژی سفارشات پنهان

یک روش ساده برای اجتناب از این نوع دستکاری بازار و فریب خوردن از سفارشات پنهان این است که کمتر به دفتر سفارشات صرافی‌ها نگاه کنید. سعی نکنید همانند یک شاهین تمام توجه و چشمان خود را روی این فهرست‌ها معطوف کنید. هر چقدر که کمتر به عمق و میزان دفتر سفارشات صرافی‌ها متکی باشید، بهتر است. بسیاری از صرافی‌ها به تریدرها اجازه می‌دهند تا فهرست سفارشات را کوچک کنند یا ببندند تا از دید آن‌ها دور باشد.

برخی از معامله‌گران بر این باور هستند که جریان سفارشات صرافی‌ها، بخش مهمی از روتین معاملات روزانه آن‌ها را شکل می‌دهد و فکر می‌کنند که با برنامه‌های بهتر و دقیق‌تر قادر خواهند بود از این نوع موارد دوری کنند. اما لازم به ذکر است که بدانید بازارسازها و معامله‌گران الگوریتمی، می‌دانند که چطور این برنامه‌ها را هم دور بزنند.

معاملات شستشو از طریق دستکاری صرافی‌ها

تکنیک معاملات شستشو از طریق دستکاری صرافی‌ها

معاملات شستشو از طریق دستکاری صرافی‌ها

وال‌ها گاهی اوقات با قرار دادن معاملات بزرگ روی صرافی‌هایی که به شدت نظارت می‌شوند،‌ در همان هنگام مشغول انجام معاملات کوچک‌تر هستند. با این روش این وال‌ها سعی در گول زدن عموم دارند. معامله‌گران حرفه‌ای هم ممکن است از این روش برای به دست آوردن سود از آربیتراژ نرخ سرمایه‌گذاری استفاده کنند (Arbitrage به معنای بهره گرفتن از تفاوت قیمت ۲ یا چند بازار).

بازارساز‌ها معمولا برای ایجاد یک جریان در سالن‌های خرید و فروش کوچک‌تر، هزینه پرداخت می‌کنند و با افزایش حجم خرید و فروش آن‌ها روی صرافی‌های قابل توجه، در ازای هزینه پایین‌تر معاملات، سود به دست می‌آورند. اگر چه این استراتژی قانونی است، با این حال این روش باعث ایجاد تورم می‌شود و هدف، نا‌امید و گمراه کردن معامله گران به سمت یک جریان خرید و فروش دروغین است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تحلیل بازار بیت کوین

راه مقابله با معاملات شستشو توسط وال‌ها

اگر قصد اجتناب از دستکاری بازار ارزهای دیجیتال در این روش را دارید، می‌توانید به کلی تمامی تریدهای شخصی بزرگ را نادیده بگیرد و روی ترندهای قیمتی بلند‌ مدت تمرکز کنید. تمرکز بیش از حد روی این گونه ترید‌ها، دقیقا همان عنصری است که وال‌ها از طریق آن به سو‌استفاده و دستکاری بازار می‌پردازند. هنگامی به ترندهای بلند مدت توجه کنید، درصد گمراهی شما بسیار کاهش خواهد یافت.

تکنیک تصفیه اجباری در دستکاری بازار
تکنیک تصفیه اجباری در دستکاری بازار توسط وال ها

تسویه اجباری

به همان اندازه که نام این استراتژی عجیب است، اما واقعیت دارد. در این روش گاهی اوقات یک وال قیمت‌ها را برای نقد کردن موقعیت خود، سرپا نگه می‌دارد. یک وال معمولا وقتی به سراغ این روش می‌رود که بازار بیش از حد اشباع شده باشد. اشباع بازار، سناریویی است که می‌توان با وجود نرخ‌های غیر متعادل سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه، تشخیص داد. برای سود بردن از این روش، وال‌ها خیلی راحت موقعیتی مخالف با جهت بازار اما به همان اندازه، افتتاح می‌کنند.

این روش معمولا باعث جاری شدن جریان سفارشات مشابه می‌شود. با وقوع این اتفاق، در عین حال که فروشندگان استقراضی (Short Sellers) آسیب می‌بینند، یک وال همچنان موقعیت نقدی بزرگ استقراضی خود را در اختیار دارد و در کنار آن، سود خود از قراردادهای موضع معاملاتی (Long Contract) را هم افزایش می‌دهد.

راه مقابله با تسویه اجباری توسط وال‌ها

هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید به سادگی استفاده از این استراتژی توسط یک شخص یا شرکت را تشخیص دهید به قادر به اجتناب از دستکاری بازار ارزهای دیجیتال باشید. اما یک شاخص مهم وجود دارد که با نظارت آن، می‌توانید این تکنیک را پیش بینی کنید. با نظارت این نمودار می‌توانید مسیر خود را بدون گیر افتادن در چاه وال‌ها ادامه دهید.

نمودار تشخیص تکنیک تصفیه اجباری
نمودار تشخیص تکنیک تسویه اجباری

مقایسه بها بین قراردادهای بلند مدت با معاملات آتی، ابزاری بی‌غرض را ایجاد می‌کند که کمک می‌کند تا موقعیت تریدرهای حرفه‌ای را که از این روش بهره می‌برند، محاسبه کنید. نمودار یک بازار خنثی باید یک منحنی صعودی را نشان دهد که طیفی بین ۵۰ تا ۱۵۰ دلار دارد که مساوی است با ۰/۵ تا ۱/۵ درصد نسبت به سر رسید بازار.

اما یک نمودار صاف یا منحنی معکوس، نشان از وال‌هایی دارد که دست به این تکنیک زده‌اند و سعی در تغییر جهت به یک موقعیت خرسی دارند. در دستی دیگر، هر بهایی بالاتر از ۱ درصد برای قراردادهایی که در طی ۳ ماه منقضی می‌شوند، نشان از بازار گاوی دارند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ریسک‌های معاملات بیت کوین

نتیجه

همانطور که مشخص است و می‌دانید، معامله‌گران حرفه‌ای از روش‌های مختلف و جالبی استفاده می‌کنند تا از شناسایی شدن دوری کنند. این افراد روش‌هایی را به کار می‌برند که با ایجاد ترس در بازار (FUD) و فراهم کردن زمینه‌ای به منظور ترس از دست دادن فرصت (FOMO) برای مشتریان، سود خوبی به جیب بزنند.

متاسفانه شاخص کاملی وجود ندارد که به صورت ۱۰۰٪ بتواند این تکنیک‌ها را نشان دهد و قادر به اجتناب از دستکاری بازار باشیم. مخصوصا بازاری مانند ارزهای دیجیتال که در آن تقریبا معامله‌های بزرگ هزینه‌های کمی در پی دارند.

همانطور که بازار ارزهای دیجیتال روز به روز بزرگ‌تر می‌شود، وضعیت دقیقی برای نظارت اقتصادی روی آن وجود ندارد و استراتژی‌های تاریک، مهم و فریب دهنده در آن گسترش پیدا می‌کنند.

بهتر است معامله‌گران خرده فروش، به جای نظارت دائمی روی نمودارهای کوتاه و فهرست‌های معاملات، به نمودارهای بلند مدت نگاه کنند تا علاوه بر اجتناب از دستکاری بازار ارزهای دیجیتال و افتادن در دام وال‌ها، دیدگاه بهتری نسبت به ترندها و شرایط بازار ارزهای دیجیتال به دست بیاورند.

منبع: Coin Telegraph