گزارش‌ها، حاکی از این است که شبکه اجتماعی چینی ویبو، اکانت‌های مربوط به رمز ارزها را مسدود کرده است.

طبق گفته یک کارشناس حوزه کریپتو، دولت چین، مایل به داشتن ورژن چینی ایلان ماسک نیست؛ این یعنی اعلان جنگ به دنیای کریپتوکارنسی، آن‌هم توسط اژدهای زرد. اخیراً خبر برخورد سختگیرانه چین با کریپتوکارنسی، در فضای مجازی مثل توپ صدا کرده است. شبکه اجتماعی چینی ویبو، با ۵۳۰ میلیون کاربر فعال در ماه، تمامی فعالیت‌ها و موضوعات مرتبط با بیت کوین (BTC) و حساب‌های مربوط به ارز دیجیتال را متوقف کرده است.

طبق خبرگزاری‌های محلی، بسیاری از کریپتو اینفلوئنسرها، روز شنبه (هفتم ژوئن ۲۰۲۱) از دسترسی به اکانت‌های خود منع شدند. شبکه ویبو، نماینده برخورد چین با کریپتوکارنسی بوده است. ویبو، با اعلان پیام مربوط به بسته شدن این اکانت‌ها، دلیل خود را مبنی بر قوانین نقض‌شده این شبکه اجتماعی از سوی صاحبان این اکانت‌ها اعلام کرده است. یکی از کاربران که حسابش متوقف شده، این حرکت ویبو را “روز قیامتی برای کریپتو اینفلوئنسرها” توصیف کرده است؛ روز رستاخیزی که قرار است فقط به حساب ساکنین سیاره کریپتوکارنسی بپردازد.

مسدود سازی اکانت‌های مربوط به رمز ارزها

مسدود سازی اکانت‌ها

مسدود سازی اکانت‌های مربوط به رمز ارزها در چین

به ‌عقیده وینستون ما (استادیار دانشکده حقوق و مدیر عامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری چینی)، چین به وضوح اعلام کرده است که خواستار یک ایلان ماسک چینی در بازار ارز دیجیتال چین نیست؛ این یعنی چین اصلاً از نفوذ بحث‌برانگیز ایلان ماسک بر بازار کریپتوکارنسی در شبکه‌های اجتماعی خوشحال نبوده و همین زمینه‌ساز برخورد چین با کریپتوکارنسی شده است.

جالب است بدانید که این نوع برخوردها و بگیر و ببندها از سوی دولت چین تازگی ندارد. سال ۲۰۱۹ بود که شبکه ویبو، اکانت‌ یی هه (یکی از بنیان‌گذاران صرافی بزرگ بایننس) و جاستین سان (بنیان‌گذار ترون) را در صفحات اجتماعی مسدود کرد. البته این برخورد چین با کریپتوکارنسی، صرفاً متوجه این دونفر نشده بود و شامل تمامی صفحاتی که علاقمند به بازار کریپتوکارنسی بودند یا به آن می‌پرداختند هم شد.

طبق گزارشی از یک روزنامه چینی، بیش از ۱۲ اکانت محبوب و مرتبط با ارز دیجیتال، روز شنبه مسدود شده‌اند. این اتفاق، با واکنش بعضی از کاربران هم روبه‌رو شده است. برای مثال، کاربری نوشته بود: «من این اکانت رو سال‌ها بود که داشتم و خب، حالا اون از دست رفته». یکی دیگر از کاربران هم واکنش تامل‌برانگیزی داشت: «هوم! فکر کنم مشکلی ندارم باهاش. می‌دونی؟ این اتفاق باید دیر یا زود می‌افتاد».

آیا پای حقوق جزایی در میان است؟

برخورد چین با کریپتوکارنسی

مسئله برخورد چین با بیتکوین

ما، همچنین، تصریح کرده است که انتظار می‌رود دیوان عالی چین، یک تفسیر قضایی در مورد برخورد چین با کریپتوکارنسی ارائه دهد؛ توضیحی که ارتباط معاملات ارز دیجیتال را با قوانین جزایی چین احتمالاً روشن خواهد کرد.

موضع منفی دولت چین در قبال بازار ارز دیجیتال، بر پیکره صنعت این کشور سایه انداخته است. پس از مورد بررسی قراردادن مصرف انرژی مراکز ماینینگ ارز دیجیتال توسط مقامات پکن در ماه آوریل، عملیات ماینینگ بیتکوین، به یک عمل خطرناک و ریسکی در چین تبدیل شده است؛ طوری‌که بسیاری از ماینرهای دانه‌درشت هم به کارشان پایان داده‌اند. این اتفاقات، شروع برخورد چین با کریپتوکارنسی بود.

هفته پیش، ناظران مالی استان هاینان چین، به شهروندان بابت کمپین‌های سرمایه‌گذاری غیرقانونی که از جنس ارزهای دیجیتال و ساختار بلاک چین هستند، اخطار دادند. البته، تمام فعالیت‌های مالی و صدور مجوز توکن‌‌های غیرقانونی هم ممنوع شدند.

کلام آخر

به نظر می‌رسد که با مسدود سازی اکانت‌های مربوط به رمز ارزها دولت چین آخرین بارقه‌های امید برای کاربران کریپتو در این کشور را از بین بده است. چین که پیش از این فعالیت ماینرها را نیز متوقف کرده بود، رسما به مبارزه با رمز ارزها در کشورش پرداخته است.

نظر شما در مورد این برخورد چین با کریپتوکارنسی چیست؟ آیا دولت چین، توضیحات لازم و شفافی در این‌باره ارائه خواهد داد؟ نظرتان را در سایت کوین نیک با ما در میان بگذارید. همچنین، امکان دریافت اخبار مربوطه و قیمت‌های روز ارزهای دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر کوین نیک وجود دارد.

منبع: cointelegraph