بیت کوین روزهای یکشنبه و دوشنبه پس از افزایش هفته گذشته به بالاترین سقف تاریخی جدید، با یک اصلاح بسیار شدید روبرو شد. این ارز دیجیتال پس از رسیدن به حداکثر قیمت ۴۲۰۰۰ دلار در هفته گذشته، به ۳۰۰۰۰ دلار کاهش یافت. ویلی وو (Willy Woo) می‌گوید، بخش عمده‌ای از افت قیمت بیت کوین ظاهراً نتیجه جانبی از کار افتادن موقتی صرافی کوین بیس بوده است.

اصلاح قیمت بیت کوین در روز دوشنبه

بیت کوین روزهای یکشنبه و دوشنبه پس از افزایش هفته گذشته به بالاترین سقف تاریخی خود، با یک اصلاح بسیار شدید روبرو شد. صبح روز دوشنبه، این ارز دیجیتال در میان این نوسانات در صرافی‌های بزرگ تا ۳۰ هزار دلار هم سقوط کرد، یعنی بیش از ۲۵ درصد پایین‌تر از سطح ۴۲۰۰۰ دلار.

تا زمان نگارش این مقاله، بیت کوین به ۳۵۰۰۰ دلار رسیده است. به گفته تحلیلگران، قیمت بیت کوین با افزایش حجم خرید بهبود یافته است.

در حالی که به نظر می‌رسد این ارز دیجیتال در مسیر رشد باقی مانده، بسیاری از فعالان بازار با این حرکت رو به پایین، غافلگیر شدند. براساس داده‌های ByBt، بیش از ۲/۸ میلیارد دلار ارزش معاملات آتی (فیوچرز) در طی افت قیمت بیت کوین، نقد شد.

بیشتر بخوانید: تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین

در طی افت قیمت بیت کوین چه اتفاقی افتاد؟

ویلی وو، تحلیلگر دارایی‌های دیجیتال که روی ترندهای روی زنجیره‌ای متمرکز است، اخیراً آنچه را که اتفاق افتاده تحلیل کرده است.

وی گفت که عمده فشار تصحیح بازار بیت کوین احتمالاً نتیجه جانبی توقف کار صرافی کوین بیس بوده که منجر به عدم عملکرد تریدرها/ربات‌های الگوریتمی شده است. وو توضیح داد:

Sell off اسپات مارکت در حدود ۳۸ هزار دلار شروع شد، سپس کوین بیس نسبتاً از کار افتاد، خریدها را ثبت نکرد و باعث شد که قیمت این صرافی ۳۵۰ دلار پایین‌تر از قیمت‌های دیگر صرافی‌ها شود. این امر باعث کاهش قیمت شاخصی شد که صرافی‌های آتی برای محاسبه بودجه لوریج استفاده می‌کنند، این خرابی در بازارهای سوداگرانه باعث افت قیمت بیت کوین شد.

قیمت بیت کوین در صرافی کوین بیس، همراه با قیمت‌ها در سایر صرافی‌ها، در طی قطع خدمات کوین بیس به شدت اختلاف داشت طوری که هر صرافی با قطع خدمات مختلفی روبرو بود. وو اظهار داشت که قطع خدمات کوین بیس باعث شد الگوریتم‌ها قیمت را به دلیل نرخ بالای بودجه کاهش دهند:

برخلاف سقوط‌های قبلی در ۲ سال گذشته که بازارهای با لوریج بیش از حد منجر به لیکویید شدن تریدرها می‌شوند، این یکی از بازارهای اسپات شروع شد، سپس با وقفه کار یک صرافی تا حدودی تقویت شد، که البته هنوز نتوانسته اکوسیستم را دلسرد کند.

نمودار قیمت بیت کوین
نمودار قیمت بیت کوین نسبت به احساسات بازار

نرخ بودجه (Funding Rate)

نرخ بودجه، کارمزدی است که پوزیشن‌های لانگ در صورت باز شدن مجدد به پوزیشن‌های شورت پرداخت می‌کنند. این نرخ با سنجش قیمت بازار آتی نسبت به شاخصی که اغلب شامل کوین بیس است، محاسبه می‌شود.

نرخ‌های بالای بودجه اغلب نشان‌دهنده بازار بیش از حد گسترده‌ای است که آماده اصلاح به قیمت‌های پایین‌تر است.

اگرچه افت قیمت بیت کوین متوقف شده و صرافی کوین بیس اکنون در حال فعالیت است، نرخ بودجه بیت کوین در پلتفرم‌های برتر همچنان بیش از حد بالا مانده است. بر اساس داده‌های ByBt، نرخ بودجه مارکت بیتمکس (BitMEX) در هر هشت ساعت ۰/۱ درصد است که خیلی زیاد است.

برخی می‌گویند وضعیت بیت کوین در نتیجه این نرخ‌های بودجه، هنوز مشخص نیست. با این حال، به دلیل افزایش حجم، تحلیلگران مجدداً گرایش صعودی پیدا کرده‌اند.

نظر شما در مورد افت قیمت بیت کوین در روز گذشته چیست؟ آیا بیت کوین دوباره روند صعودی خود را از سر خواهد گرفت؟ نظرات و پیش‌بینی‌های خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: bitcoinist