عرضه عمومی سهام کوین بیس در راه است. صرافی کوین بیس مدارک مربوط به عرضه اولیه سهام (IPO) خود را در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ثبت کرده و تشکیل پرونده داده است. این پرونده شایعاتی را که از ماه‌ها قبل منتشر شده بود، تأیید کرد. این IPO سال مهمی را برای بزرگ‌ترین شرکت ارز دیجیتال آمریکایی رقم می‌زند.

عرضه عمومی سهام کوین بیس

صرافی کوین بیس، امروز از طریق یک توییت و همراه با یک پست وبلاگ، اعلام کرد که «پیش‌نویس ثبت نام در فرم S-1 را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ارسال کرده است.»

خبرگزاری رویترز ابتدا گزارش داده بود که این شرکت در تابستان گذشته در حال طراحی IPO بوده است. در آن زمان، کوین بیس در حال مذاکره با بانک‌های سرمایه‌گذاری و مؤسسات حقوقی در مورد این ایده بود، اما بر اساس این گزارش هنوز پرونده خود را به SEC ارائه نکرده بود.

دلایل این IPO

مشخص نیست که از ژوئیه گذشته تاکنون چه چیزی تغییر کرده که اکنون اطلاعیه عرضه عمومی سهام کوین بیس منتشر شده است. هرچند اطلاعیه امروز این صرافی در فرصت مناسبی اعلام شده است. بیت کوین از اوج قیمت خود در سال ۲۰۱۷،بیش از ۳۰۰۰ دلار عبور کرده و با قیمت بیش از ۲۳۰۰۰ دلار معامله می‌شود. این ارز دیجیتال باز هم توجه‌ بازارهای مالی را به خود جلب کرده است.

ملتم دمیروس (Meltem Demirors)، مدیر ارشد فروش CoinShares، در بیانیه‌ای گفت: من معتقدم که این یک IPO عظیم و اولین IPO در سال ۲۰۲۱ خواهد بود. این مورد و IPOهای آینده، به سرمایه‌گذاران هم در سطح سازمانی و هم در سطح خرد امکان بیشتری می‌دهد تا بیشتر با دارایی‌های دیجیتال سروکار داشته باشند.

دمیورس گفت:

من به عنوان یک سرمایه‌گذار در بیش از ۲۵۰ شرکت ارز دیجیتال در شش سال گذشته، معتقدم که این اولین خروج هدفمندی خواهد بود که به معنای تخصیص بیشتر دارایی توسط شرکت‌های ارز دیجیتال است.

مارک اندرسون (Marc Andreesen) سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر Crypto-minded در ماه اوت به هیئت مدیره کوین بیس پیوست و این صرافی در اوایل سال جاری کارگزاری خرید صدها میلیون دلار بیت کوین برای شرکت مایکرواستراتژی (به رهبری مایکل سیلور) را انجام داد، که ممکن است به شروع بازار گاوی چند ماه گذشته کمک کرده باشد.

عرضه عمومی سهام کوین بیس همزمان با صعود قیمت بیت کوین

خبر عرضه عمومی سهام کوین بیس در حالی اعلام شده که قیمت بیت کوین افزایش چشمگیری داشته است

عرضه عمومی سهام، بنیان‌گذاری روالی جدید برای اداره شرکت‌های ارز دیجیتال

محققان تخمین می‌زنند که این صرافی در حدود ۲۸ میلیارد دلار ارزش داشته باشد. میرا کریستانتو (Mira Christanto)، محقق مساری (Messari)، در مصاحبه با Decrypt گفت: بسته به شرایط بازار و ادامه مومنتوم مثبت ارز دیجیتال، با این حال، عرضه عمومی سهام کوین بیس ممکن است این صرافی را به ارزش ۳۲ میلیارد دلار برساند، اگرچه ما معتقدیم که ۲۸ میلیارد دلار یک ارزش‌گذاری عادلانه است.

برخی از کارشناسان اظهار داشتند، کوین بیس به عنوان اولین شرکت بزرگ متمرکز بر دارایی‌های دیجیتال که از عرضه اولیه سهام (IPO) استفاده می‌کند، می‌تواند استاندارد جدیدی را برای کل این صنعت تعیین کند.

بیشتر بخوانید: پشتیبانی کوین بیس از ایردراپ اسپارک؛ اعطای ارز دیجیتال رایگان به هولدرهای XRP

IPO کوین بیس زمینه پیشرفت ارزهای دیجیتال

اوریل اوهیون (Ouriel Ohayon)، مدیر عامل کیف پول بیت کوین بدون کلید ZenGo، گفت که IPO کوین بیس اغراق‌آمیز نیست. کوین بیس به عنوان اولین شرکت بزرگ متمرکز بر ازر دیجیتال که به عموم مردم عرضه می‌شود، ممکن است زمینه پیشرفت آینده کل این صنعت را فراهم کند. این یک نقطه عطف برای این صنعت و مرحله جدیدی از مشروعیت اقتصادی است. اوهیون به Decrypt گفت: این موضوع تأیید می‌کند که این صنعت در حال بلوغ است و شرکت‌های خوبی را مورد توجه قرار داده است. وی افزود:

این امر نشان می‌دهد که ارز دیجیتال فقط یک بازی سوداگرانه نیست که توسط برخی از گیگ‌های پرشور فناوری در یک گاراژ آغاز به کار کرده باشد.

وی خاطرنشان کرد، از آنجایی که کوین بیس کسب‌و‌کار کاملی است که خدمات زیادی را به مشتریان و مؤسسات ارائه می‌دهد، تبدیل شدن به یک شرکت سهامی عام به همه این امکان را می‌دهد که «بدون نیاز به سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال در آن سرمایه‌گذاری کنند.

اوهایون توضیح داد:

در واقع، هر کسی که بتواند سهام خریداری کند، می‌تواند سهمی در یک شرکت پیشرو در صنعت ارز دیجیتال در اقتصاد جدید داشته باشد. همچنین، کوین بیس با این کار صدها نفر را روانه بازار عرضه می‌کند که به نوبه خود سرمایه‌گذار شده و این صنعت را تغذیه می‌کنند.

احتمال بیشتر شدن نظارت‌ها پس از اعلام عرضه عمومی سهام

با این حال، این سکه روی دیگری هم دارد. عرضه عمومی سهام کوین بیس ممکن است این صرافی را با نظارت بیشتری از سوی نهادهای نظارتی روبرو کند. اوهایون در این باره گفت: این شرکت متحمل شفافیت و گزارش عملکردی خواهد شد که در این صنعت بی‌سابقه خواهد بود و در مورد نحوه اداره شرکت‌های ارز دیجیتال رویه جدیدی را بنیان‌گذاری خواهد کرد.

یکی دیگر از نقاط ضعف احتمالی عرضه عمومی سهام کوین بیس، احتمال «محافظه کارتر شدن» کوین بیس و کند کردن سرعت برخی از نوآوری‌های آن است که هدف این نوآوری‌ها «کنار زدن مرزها» است. در حالی که نهادهای نظارتی با این شرکت نسبت به شرکت‌های مالی «سنتی» رفتار متفاوتی نخواهند داشت، اما این کار همچنان می‌تواند محدودیت‌هایی را به همراه داشته باشد.

اوهیون گفت:

آنچه من می‌گویم این است که از آنجایی که آنها اکنون عمومی هستند، عرضه عمومی نه تنها به رعایت مقررات نظارتی بلکه به احتمال خطرات نیز می‌افزاید. وی اشاره کرد، این صرافی را «محافظه کارتر» می‌کند. به عنوان مثال، آنها محدودیت بیشتری برای کار با خدمات غیرحضانتی و دارایی‌های پرریسک دارند.

با توجه به اینکه امروز سرمایه‌گذاران تشنه کار با ارزهای دیجیتال از طریق بازارهای سهام هستند، کوین بیس یک وسیله ارزیابی نه تنها برای ارزهای دیجیتال آینده، بلکه برای توکن‌های بومی هم فراهم می‌کند. البته به شرطی که شانس بیشتری نسبت به Bitmain داشته باشد.

مناقشات کوین بیس

کوین بیس در این مدت شاهد مناقشات زیادی نیز بوده است. در ماه سپتامبر، مدیر عامل شرکت برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) نامه‌ای به کارمندان نوشت و اصرار داشت که سیاست نباید وارد محل کار شود. این موضع باعث شد حدود ۵٪ از نیروی کار از این شرکت خارج شوند.

و ماه گذشته، نیویورک تایمز گزارش داد که ۱۵ کارمند سیاه پوست، کوین بیس را در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به خاطر یک فرهنگ نژادپرستانه ترک کردند،- در آن زمان، این تعداد سه چهارم از کل کارمندان سیاه پوست در این شرکت ۶۰۰ نفره بودند.

نظر شما در مورد عرضه عمومی سهام کوین بیس چیست؟ آیا شرکت‌های دیگر هم هم از این روال پیوری خواهند کرد؟ شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک مطرح کنید.

منبع: decrypt