در گذشته در حوزه ارز دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی امور مالی غیرمتمرکز معمولا مشابه استخراج طلا در نظر گرفته می‌شد، اما دیفای (Defi) به طور کلی طعم جدیدی را وارد این صنعت کرده است و اغلب پروژه‌های جدید مزه غذاهای خوشمزه را می‌دهد. از سیب زمینی شیرین (yam) گرفته تا انواع برگر حالا به سکه و ارز تبدیل شده و مانند یک وعده غذایی لذیذ در بازار ارزهای دیجیتال به نمایش گذاشته شده است. بیایید نگاهی بیندازیم به توکن های خوشمزه حوزه دیفای که طعم و مزه غذاهای محبوب را دارند.

سوشی سواپ / سوشی

یکی از شناخته شده‌ترین پروژه‌های حوزه دیفای که احتمالا اسم آن را شنیده باشید سوشی سواپ (SushiSwap) است. سوشی سواپ یکی از جدیدترین پلتفرم‌های استخر نقدینگی در دیفای است. به کمک سوشی سواپ هر کسی می‌تواند در حوزه دیفای مشارکت کند و سرمایه‌گذاران می‌توانند توکن‌های خود را به استخرهای نقدینگی اضافه کنند تا از طریق آن سود به دست بیاورند.

از آنجایی که که این پلتفرم تلاش می‌کند نسخه بهبود یافته از صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap) را ارائه دهد، موفق شد محبوبیت زیادی را بین کاربران به دست بیاورد.

توکن بومی سوشی سواپ، سوشی (SUSHI) است که ۱۰ درصد آن به توسعه دهندگان اختصاص یافته است. سرآشپز نومی (Chef Nomi) که در واقع نام مستعار سازنده سوشی سواپ است در یک اقدامی عجیب همه توکن‌های اختصاص داده شده به استخر توسعه دهندگان را که نزیدک به ۱۳ میلیون دلار ارزش داشت را فروخت و سپس از پروژه جدا شد، اما در نهایت این دارایی‌ها بازگشت داده شد و پروژه به دست سرآشپز مکی (Chef Maki) و جامعه کاربران سوشی سواپ افتاد.

بر خلاف صرافی‌های سنتی سوشی سواپ یک صرافی کاملا جامعه محور است و کاربران در ازای ارائه نقدینگی پاداش دریافت می‌کنند. در واقع در سوشی سواپ کاربران سازنده بازار هستند.

روش کار سوشی سواپ اینگونه است که معاملات ۰/۳ درصد هزینه دارد که ۰/۲۵ درصد آن به ارائه دهندگان نقدینگی پاداش داده می‌شود، و ۰/۰۵ درصد باقی مانده به سوشی SUSHI تبدیل می‌شود و دارندگان سوشی پاداش داده می‌شود.

توکن های خوشمزه حوزه دیفای

برگرسواپ یکی از توکن های مبتنی بر غذا در حوزه دیفای

این مطلب راهم مطالعه کنید: افزایش قیمت دو برابری سوشی پس از کنار رفتن سرآشپز از مدیریت

برگر سواپ / برگر

به نظر می‌رسد یونی سواپ، انقلابی را در صنعت دیفای ایجاد کرده باشد و بسیاری از پروژه‌های دیگر راه آن را دنبال می‌کنند. یکی از این دنبال کنندگان برگر سواپ (BurgerSwap) است. با وجود این که سوشی سواپ به ارائه دهندگان نقدینگی در پلتفرم پاداش می‌دهد، حاکمیت آن کاملا به دست کاربران نیست. به همین دلیل یک پروتکل دموکراتیک محسوب نمی‌شود و دارای پاداش‌های کمتری است که قابل تغییر نیست. با این حساب سوشی به عنوان یک غذا برای جامعه الیت محسوب می‌شود. اما برگر سواپ غذایی است که در دسترس همه قرار خواهد داشت.

پروتکل برگر سواپ در واقع فضای دموکراسی را برای کاربران فراهم می‌کند بنابراین پارامترها در این پروتکل مستقیما توسط کاربران تعیین می‌شود. کاربران می‌توانند برای تغییر پارامترها رای گیری کنند و علاوه بر این که در سرنوشت پروتکل نقش ایفا می‌کنند در ازای مشارکتشان در رای گیری پاداش هم دریافت کنند.

می‌توان گفت برگر سواپ اولین پروتکلی از این دست است که روی زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) که به تازگی راه‌اندازی شده است، ساخته شد.

این پروژه خیلی زود توسط برخی از کاربران سوشی سواپ مورد توجه قرار گرفت و توکن آن برای مبادله با بایننس کوین (BNB) در دسترس قرار گرفت. با راه‌اندازی برگر سواپ قیمت BNB هم در طی کمتر از ۴۸ ساعت بیش از ۳۳ درصد رشد کرد که باعث ایجاد سر و صدای زیادی در بازار ارزهای دیجیتال شد و این تصور ایجاد شد که مدیرعامل بایننس، بعنی چانپنگ ژائو (Changpeng Zhao) ممکن است یکی از حامیان اصلی پروژه برگر سواپ باشد.

یام فایننس / یام

یکی دیگر از توکن های خوشمزه در حوزه دیفای یام فایننس (Yam Finance) است.  یام فایننس یک پروتکل بر پایه ابتکارات و نوآوری‌های مالی و حاکمیت شبکه‌های غیرمتمرکز است. یام فایننس طوری برنامه‌ریزی شده است که موجودی توکن بومی آن یعنی یام (YAM) بر اساس شرایط بازار افزایش یا کاهش می‌یابد.

جالب است بدانید قیمت اولین نسخه از یام به دلیل وجود یک باگ در کدهای پروتکل یام در طی کمتر از چند دقیقه به صفر رسید. به دلیل این اتفاق خیلی از فعالان این حوزه یام فایننس را یک پروژه کلاهبرداری یا اسکم قلمداد کردند اما این پروتکل خیلی زود در یک پست در وبلاگ رسمی درباره وجود این باگ توضیح داد که باعث تولید مقدار زیادی توکن یام شد.

توکن های خوشمزه حوزه دیفای

یام فایننس یکی از توکن های خوشمزه حوزه دیفای

این مطلب راهم مطالعه کنید: کشت سود (yield farming) چیست و چگونه می‌توانیم از طریق آن کسب درآمد کنیم؟

بیکری سواپ / بیک

بیکری سواپ (BakerySwap) در واقع یکی دیگری از پروتکل‌هایی است که به دنبال یونی سواپ به‌وجود آمد و بسیار به آن شبیه است، اما ادعا می‌کند از آن بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر است.

پروتکل بیکری سواپ کاملا دموکراتیک است و به همه ارائه‌دهندگان نقدینگی توکن بیک (BAKE) پاداش داده می‌شود که در حقیقت از این طریق سهمی از کارمزد معاملات و حق رای دادن به آن‌ها تعلق می‌گیرد. این توکن‌های بیک به تدریج در  استخرهای نقدینگی منتشر می‌شود.

پیتزا فایننس/ پیتزا

پیتزا فایننس (Pizza Finance) یک شبکه دیفای مبتنی بر ایاس (EOS) است که به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های EOS خود را وثیقه‌گذاری کنند تا یک استیبل کوین به نام USDE ه قیمت آن بر اساس دلار امریکا تعیین می‌شود، تولید کنند.

پلتفرم پیتزا خدمات مالی که قبلا ساخته شده است را به کاربران ارائه می‌دهد. برخی از این خدمات شامل دفتر سفارش معامله غیرمتمرکز (decentralized order-book trading) از طریق صرافی غیرمتمرکز پیتزا، مبادله دارایی فوری از طریق Pzaswap، وارد کردن یوان چین از طریق Morecoin، سرمایه‌گذاری منحصربه‌فرد USDE و … می‌شود.

کاربران می‌توانند از طریق استخراج، سکه پیتزا (PIZZA coins) تولید کننند. در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون سکه پیتزا موجود است که ۱ میلیون آن در گردش است.

هات داگ سواپ / هات داگ

هات داگ سواپ (Hotdog.Swap) هم یکی دیگر از پروتکل‌های کپی‌برداری شده از یونی سواپ است که اوایل ماه سپتامبر راه‌اندازی شد. توکن‌های هات داگ (HOTDOG) که این پروتکل عرضه کرد بسیار ناپایدار بود به صورتی که قیمت آن خیلی زود به بیش از ۵ هزار دلار رسید و سپس ریزش کرد و در طی ۵ دقیقه از ۴ هزار دلار به ۱ دلار سقوط کرد. توکن‌های هات داگ کاملا مشابه سوشی (SUSHI) هستند، یعنی ارائه دهندگان نقدینگی می‌توانند با در اختیار گذاشتن توکن‌های یونی سواپ خود، توکن هات داگ دریافت کنند.

کلیه دارندگان توکن‌های HOTDOG حق دارند بخشی از هزینه‌های جمع شده توسط پروتکل را به‌دست بیاورند. ایده این است که ارائه دهندگان نقدینگی با ۱۰۰ توکن‌های متعلق به جامعه پاداش می‌گیرند. البته ایده اصلی توسط یام فایننس آغاز شد ولی در ادامه کپی برداری‌های متعددی مانند هات داگ وارد این بازار شد.

کیمچی فایننس / کیمچی

کیمچی فایننس (Kimchi Finance) یکی از جدیدترین محصولات دیفای از زمان ظهور یونی سواپ است. اسم این محصول از یک غذای محبوب در کره گرفته شده است. قیمت هر توکن‌های کیمچی (KIMCHI) در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه ارزش این پروژه می‌تواند تا مرز ۵۰۰ میلیون دلار برسد تنها در طی ۴ ساعت به ۶ دلار رسید.

کیمچی در حال حاضر با استفاده از پروتکل کشت سود (yield farming) جا پای یونی سواپ گذاشته است و وعده داده است افرادی که مایل به سرمایه‌گذاری روی این پروژه هستند در اینده بازده بالایی را دریافت خواهند کرد. البته به دنبال حمله ناگهانی بیت هامب (Bithumb) که کل بازار ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار داد، ارزش هر واحد کیمچی هم با ۶۷ درصد افت از ۶ دلار به نزدیکی ۱/۹۰ دلار رسید.

توکن های حوزه دیفای

توکن میم یکی از توکن‌های جذاب حوزه دیفای

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ شاخصی که برای سرمایه گذاری دیفای باید آن‌ها را بشناسند

میم / میم

هرچند میم (MEME) از آن دسته پروژه‌های مرتبط با نام غذا نیست اما توکن‌های میم (meme) یک پروژه جذاب است. این پروژه آزمایشی به عنوان یک ایردراپ برای کاربران تلگرام (Telegram) راه‌اندازی شد.

ماجرا از این قرار است که جردن لیال (Jordan Lyall) یک تبلیغ شوخی برای «The Degenerator» ایجاد کرده بود که توسط جامعه ارزهای دیجیتال در توییتر بسیار مورد توجه قرار گرفت. چند ساعت بعد لیال خبر داد که شخصی یک توکن را ایجاد کرده و آن را در سایت «CoinGecko » به نام « MEME » ثبت کرده است.

کل موجودی توکن MEME ۲۸ هزار عدد بود که بین علاقه‌مندان در تلگرام توزیع شد. جالب است بدانید همینجوری شوخی شوخی ارزش بازار میم به ۳ میلیون دلار رسید. حالا میم قصد دارد تا به یک پروتکل مرکزی برای تولید توکن‌های غیرقابل تعویض (nonfungible token)  تبدیل شود.

جمع بندی و نتیجه گیری

نمی‌توانیم انکار کنیم که این توکن‌ها خیلی سریع موفق شدند کل فضای ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهند، این توکن‌های خیلی سریع ایجاد می‌شوند، رشد می‌کنند و هیجان زیادی را وارد بازار می‌کنند.

اگر به این روند نگاهی عمیق‌تر بیندازیم متوجه شباهت این دوران با سال ۲۰۱۷ و هیجان ناشی از عرضه اولیه سکه (ICO) خواهیم شد. پول‌های کلان وارد این پروژه‌ها می‌شود در حالی که اطلاعات مربوط به توسعه دهندگان و بنیانگذاران این پروژه‌های خوشمزه مثل یک راز است و اختلاف نظر پیرامون آن‌ها بیش از اندازه است.

به نظر می‌رسد این پروژه‌ها بدون در نظر گرفتن تعادل شبکه‌های بلاک چین و تنها مبنی بر خلاقیت و تبلیغات سازندگان آن‌ها در جذب کاربران رشد می‌کنند و خیلی از آن‌ها در کمتر از چند ساعت نابود می‌شوند.

در پایان توصیه می‌کنیم هر چند این پروژه‌ها بسیار جذاب به نظر می‌رسد و بسیاری از آن‌ها موفق شدند بازدهی بسیار بالایی را برای دارندگان‌شان به ارمغان بیاورند ولی حتما در سرمایه‌گذاری روی این پروژه‌ها کاملا هوشیار باشید.

آیا شما تجربه سرمایه‌گذاری روی این توکن های خوشمزه حوزه دیفای را دارید؟ فراموش نکنید می‌توانید نظرات و تجربیات خود را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph