در سال ۲۰۲۰ فاز اول نسخه دوم شبکه اتریوم رونمایی می‌شود. در فاز صفر  اتریوم ۲.۰ که به زنجیره بیکن (beacon chain) معروف است، مکانیسم پروتکل اثبات سهام به جای پروتکل اجماع راه‌اندازی خواهد شد. در ادامه این مطلب از کوین نیک قصد داریم در مورد سرنوشت ارزهای اتر در اتریوم ۲ صحبت کنیم.

مهمترین سوالی که پس از عرضه اتریوم ۲.۰ برای دارندگان ارز دیجیتال پیش می‌آید این است که چه اتفاقی برای اتر‌هایی که در طول سال‌های گذشته خریداری شده‌است، خواهد افتاد؟ کاربران باید برای مدیریت دارایی‌های خود کاری انجام دهند؟ آیا هاردفورک یا مهاجرتی قرار است اتفاق بیفتند؟ آیا مهم است اترهای خود را در صرافی‌هایی مثل کوین‌بیس نگهداری کنند یا کیف پول‌های سخت‌افزاری مثل لجر؟

بنیاد اتریوم برای رفع نگرانی دارندگان اتریوم یک جواب کلی داده است.

پاسخ اتریوم به برای اغلب دارندگان ارز دیجیتال اتر از جمله سرمایه‌گذاران بلند مدت، کاربران dapp و ترید کنندگان:

نه! شما نیاز به انجام کاری نخواهید داشت. نه هیچ هاردفورک و مهاجرت توکنی در کار نیست. نه، مهم نیست اترهای شما روی صرافی باشد یا روی والت.

در واقع مراحل اولیه نسخه اتریوم ۲.۰ یک فرصت بسیار خوب برای دارندگان اتر که تمایل به تایید تراکنش‌ها روی شبکه اتریوم و دریافت پاداش و سهام دارند، ایجاد می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چرا رونمایی از شبکه اتریوم ۲.۰ می‌تواند باعث صعود دوباره قیمت‌ها در بازار شود؟

ارزهای اتر در اتریوم ۲

نسخه ۲.۰ اتریوم قرار است در فازهای صفر، فاز ۱ (شامل فاز ۱٫۵)، فاز ۲ و احتمالا بیشتر از آن اجرایی شود. در حال حاضر فاز صفر از سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شده و مکانیسم اثبات سهام اجرا خواهد شد.

در فاز صفر، دارندگان اتری که تمایل به دریافت سهام از طریق مشارکت و همکاری در تایید تراکنش‌ها دارند، قادر به فعالیت در این زمینه خواهند شد. با این حال برای افرادی که تمایلی به این کار ندارند، راه‌اندازی شبکه اتریوم ۲.۰ تاثیری در مبادلات و خدمات آن‌ها نخواهد داشت.

دارندگان اتر تنها باید به فاز ۱٫۵ توجه کنند که جزئی از فاز ۱ برنامه است و حداقل یک سال پس از فاز ۰ اجرا خواهد شد.

در طول فاز ۱ بلاک چین اتریوم به ۶۴ بند زنجیره که در امتداد هم قرار گرفته اند تقسیم می‌شود. این کار قابلیت مقیاس پذیری و توان عملیاتی شبکه اتریوم را تا اندازه بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

فاز ۱٫۵ بخش از فاز ۱ محسوب می‌شود، اما مخصوصا اینگونه نام‌گذاری شده است، چرا که لحظه ادغام شدن اتریوم ۱.۰ و اتریوم ۲.۰ را نشان می‌دهد. در حقیقت اتریوم یک تبدیل به یکی از ۶۴ زنجیره اتریوم ۲.۰ خواهد شد. به این ترتیب کل تاریخچه‌ داده‌ها در اترویم ۱.۰ در اتریوم ۲.۰ حفظ خواهد شد.

پس با خیال راحت می‌توانیم بگوییم دارندگان اتر نیاز نیست برای انتقال دارایی‌های خود از اتریوم نسخه ۱ به نسخه ۲ کار خاصی انجام دهند و می‌توانند مثل روال قبل به نگهداری یا معامله ارزهای خود بپردازند.

ارزهای اتر در اتریوم ۲

اتریوم ۲

این مطلب راهم مطالعه کنید: افزایش خرید اتریوم توسط سرمایه‌گذاران برای دریافت پاداش اتریوم ۲

دریافت پاداش و سهام در اتریوم ۲.۰

همانطور که پیشتر گفتیم اتریوم نسخه ۲ فرصت بسیار مناسبی را برای دارندگان ارز اتر که تمایل به تایید تراکنش‌ها و دریافت پاداش و سهام دارند ایجاد می‌کند. در نسخه ۲ اتریوم الگوریتم اجماع اتریوم جای خود را به الگوریتم اثبات سهام خواهد داد.

به بیان ساده یعنی بعد از به‌روز شدن اتریوم به نسخه ۲ ، کاربرانی که اعتبار تراکنش‌های انجام شده در شبکه را تایید کنند پاداش یا سهام دریافت می‌کنند.

کاربران برای تبدیل شدن به یک اعتبار دهنده کامل، باید اعتبار ۳۲ اتر را در قرارداد سپرده‌گذاری تایید کنند، کلید‌های سپرده‌گذاری تولید کنند و کلاینت خود را اجرا کنند.

کلاینت‌هایی مانند (PegaSys Teku) فرصت‌هایی را برای کسب و کارها فراهم می‌کنند. اگر کاربران تمایلی به اجرای کلاینت‌های خود نداشته باشند، می‌توانند با سپرده‌گذاری ۳۲ یک سرویس تایید سهام مانند « Codefi Activate» نیازهای فنی را تامین کنند، سپس می‌توانند نودهای اعتباردهنده (validator node) را مدیریت کنند.

در نهایت اگر دارندگان اتر، ۳۲ اتر نداشته باشند می‌توانند با اجتماع در یک استخر سهام و ترکیب کردن دارایی خود با دارایی دیگران به ۳۲ اتر مورد نیاز دست پیدا کنند.

 

منبع: consensys