به ارث گذاشتن دارایی دیجیتال برای نسل بعدی به دغدغه سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. با محبوبیت روزافزون سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران بلند مدت نگران این سؤال ناراحت‌کننده هستند: پس از مرگ چه اتفاقی برای بیت کوین‌های آنها میافتد؟

به ارث گذاشتن دارایی دیجیتال

در سال ۲۰۲۰ از سوی مؤسسه Cremation، درباره سرنوشت رمز ارزها پس از مرگ صاحبان آنها تحقیقی انجام شد. علی‌رغم نگرانی زیاد، مشخص شد هولدرهای ارز دیجیتال چهار برابر کمتر از سرمایه‌گذاران در حوزه‌های دیگر از وصیت‌نامه استفاده می‌کنند.

همان‌طور که در وایت پیپر بیت کوین آمده، بیت کوین نسخه‌‌ای از یک سیستم نقدی الکترونیکی کاملاً همتابه‌همتا است. این سیستم اجازه می‌دهد پرداخت‌های آنلاین مستقیماً از یک طرف به طرف دیگر بدون مراجعه به یک مؤسسه مالی ارسال شوند.

بیت کوین به عنوان یک شبکه توزیع شده، هیچ اختیار مرکزی برای کنترل وجوه کاربران ندارد، بنابراین هیچ کس به جز خود مالکان نمی‌تواند دارایی‌های آنها را کنترل کند.

آیا دارایی دیجیتال قابل وصیت کردن است؟

در نتیجه، سالانه میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال با مرگ صاحبان آنها از بین می‌رود. شرکت بیمه ارز دیجیتال Coincover تخمین می‌زند که حدود ۴ میلیون بیت کوین، در زمان انتشار این مقاله، پس از قطع دسترسی، از گردش خارج شده که بخش عمده آن احتمالاً به دلیل مرگ است.

با این حال، این بدان معنا نیست که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین قابل وصیت نبوده و ناگزیر باید برای همیشه در کنار صاحب فقید آن دفن ‌شوند.

در حقیقت، روش‌های مختلفی برای به ارث گذاشتن دارایی دیجیتال برای نسل بعدی وجود دارند. با این حال، هر روش نیاز به برخی تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و همچنین دانش عمومی در مورد نحوه کار ارزهای دیجتال دارد.

وصیت دارایی دیجیتال
آیا دارایی دیجیتال قابل وصیت کردن است؟

اشتراک‌گذاری کلیدها با اعضای معتمد خانواده

به اشتراک‌گذاشتن کلید با اعضای معتمد خانواده احتمالاً یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای به ارث گذاشتن ارز دیجیتال شماست. برخی از برجسته‌ترین افراد در صنعت ارز دیجیتال علناً اعلام کرده‌اند که از این روش برای اطمینان از به ارث گذاشتن ثروت ارز دیجیتال خود استفاده می‌کنند.

هال فینی (Hal Finney)، یکی از حامیان اولیه بیت کوین و خالق BTC، ساتوشی ناکاموتو، دارایی‌های ارز دیجیتال خود را با در دسترس قرار دادن کلیدهای خود برای فرزنداش به ارث گذاشت. فینی حدود یک سال قبل از مرگش در سال ۲۰۱۴ گفته بود:

 بیت کوین‌های من در صندوق امانات ذخیره شده‌اند و پسر و دخترم اهل تکنولوژی هستند. من فکر می‌کنم بیت کوین‌های من به اندازه کافی ایمنی دارند. من در مورد میراثم احساس خوبی دارم.

به ارث گذاشتن دارایی دیجیتال ساده است، اما ممکن است برای همه افراد جامعه رمزنگاری مناسب نباشد. همچنین، این روش می‌تواند خطرناک باشد، زیرا کلیدهای مشترک با مسئولیت ایمن نگه داشتن این دارایی‌ها همراه است. اگر این روش را انتخاب کردید، مطمئن باشید که وراث شما از این برنامه و برخی موارد دیگر مطلع باشند.

بیشتر بخوانید: چین قانون حمایت از ارزهای رمزنگاری شده موروثی را تصویب کرد

برخی صرافی‌ها دسترسی به ارز دیجیتال را با گواهی فوت فراهم می‌کنند

علی‌رغم اینکه خود شبکه بیت کوین به مواردی مانند ارث اهمیت نمی‌دهد، برخی از سرویس‌های ارز دیجیتال به اعضای خانواده مشتری متوفی اجازه دسترسی به دارایی‌های آنها را می‌دهند. به عنوان مثال، سرویس کوین بیس، مهم‌ترین صرافی ارز دیجیتال و خدمات کیف پول مستقر در ایالات متحده، به فرد سوگوار اجازه می‌دهد پس از ارائه اسنادی از جمله گواهی فوت و آخرین وصیت متوفی، به دارایی‌های او دسترسی پیدا کند.

همچنین، کاربران کوین بیس می‌توانند از وراث حساب کوین بیس خود نام ببرند. با این حال، این روش مستقیماً از سوی کوین بیس پشتیبانی نمی‌شود، بلکه بیشتر از خدمات یک وکیل متخصص املاک و ماترک بهره می‌برد.

سخنگوی بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان، در مصاحبه با Cointelegraph گفت که این شرکت سیاست‌های مشابهی را برای دسترسی وراث در نظر گرفته اما جزئیات بیشتری در مورد روند کار ارائه نداد. این نماینده گفت:

وراث باید مستقیماً با بخش پشتیبانی مشتری تماس بگیرند، جایی که یکی از نمایندگان ما می‌تواند آنها را در این فرآیند راهنمایی کند.

خدمات به ارث گذاشتن دارایی دیجیتال: آیا ارزشش را دارد؟

برخی پروژه‌ها نیز به تضمین به ارث گذاشتن دارایی دیجیتال اختصاص یافته‌اند. به عنوان مثال، شرکت‌هایی مانند Safe Haven ، Casa و TrustVerse در حال کار روی راه‌حل‌های خود هستند که به مردم امکان می‌دهند دارایی‌های دیجیتال خود را با استفاده از فناوری بلاکچین و رمزنگاری وصیت کنند.

پلتفرم وراثت دیجیتال Inheriti متعلق به شرکت Safe Haven که به طور رسمی در ماه سپتامبر راه‌اندازی شده، به کاربران اجازه می‌دهد تا نه تنها ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین بلکه پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و گوگل پلاس را به ارث بگذارند.

مدیر عامل Safe Haven ، دیجاردین لاجینو (Dujardin Logino)، گفت که نه Safe Haven و نه Inheriti هرگز هیچ دارایی دیجیتالی را خودشان ذخیره نمی‌کنند، بلکه خدمات ذخیره اطلاعات رمزگذاری شده برای دارایی‌های مورد نظر را ارائه می‌دهند. لاجینو گفت:

این ٪ ۱۰۰ تصمیم شما است که یک Safe Key دریافت کنید، زیرا Safe Haven یا پلتفرم Inheriti نمی‌داند شما چه چیزی را رمزگذاری می‌کنید.

تأثیر کووید-۱۹

لاجینو به Cointelegraph گفت که Inheriti در بحبوحه شیوع کووید-۱۹ بیشتر مورد توجه قرار گرفته است:

در چند هفته گذشته ما شاهد رشد پلتفرم خود بودیم که بیش از ۱۰۰۰ کاربر یونیک داشته‌ایم. با وضعیت کووید-۱۹ ما تقاضای زیادی از طرف افراد برای راه حل خود چه برای ارز دیجیتال و چه غیر از آن داریم.

اگرچه خدمات تخصصی ممکن است راه حلی متناسب با مشکل به ارث گذاشتن ارز دیجیتال ارائه دهند، اما به طور کلی در مراحل اولیه توسعه قرار داشته و همچنین هزینه‌ای نیز دریافت می‌کنند. طبق گفته لاجینو، هر پشتیبانی از Safe Haven در حدود ۲۰ تا ۴۰ دلار به صورت توکن بومی این شرکت، SHA هزینه دارد. یک راه حل نسخه استاندارد نیز ماهیانه ۵ دلار هزینه کسر می‌کند.

آیا به نظر شما به ارث گذاشتن دارایی دیجیتال در کشور ما نیز لحاظ خواهد شد؟ نظرات خود را با ما در وب سایت و شبکه های اجتماعی کوین نیک به اشتراک بگذارید؟

منبع: cointelegraph