اگر از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال باشید حتما تا به حال متوجه شدید ارزهای مختلفی با نام بیت کوین در بازار وجود دارد که ارزش کمتری نسبت به بیت کوین اصلی دارند، مانند بیت کوین کش (Bitcoin Cash)، بیت کوین گلد (Bitcoin Gold) و بیت کوین اس وی (Bitcoin SV). همین امر ممکن است سرمایه‌گذاران را در تصمیم‌گیری دچار سردرگمی کند، در این مطلب قصد دارد به طور مفصل درباره بیت کوین اس وی صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

بیت کوین اس وی چیست؟

بیت کوین اس وی مخفف بیت کوین ساتوشی ویژن (Bitcoin Satoshi Vision) است که معمولات در صرافی‌های ارز دیجیتال با نام اختصاری (BSV) نشان داده می‌شود. بیت کوین اس وی در واقع یک هاردفورک از بیت کوین کش است که در ۱۵ نوامبر سال ۲۰۱۸ از زنجیره اصلی بیت کوین کش جدا شد.

در واقع هدف از ایجاد بیت کوین SV، بازگرداندن بیت کوین به چشم اندازی است که ساتوشی برای آن در نظر گرفته بود. به همین دلیل کرگ رایت (Craig Wright)، سایت nChain و توسعه دهندگان بیت کوین SV تصمیم گرفتند تا از طریق هاردفورک از بیت کوین کش جدا شده و به سمت بیت کوین اصلی حرکت کنند.

آنها استدلال می‌کردند که تغییرات ایجاد شده در بیت کوین و بیت کوین کش طی سال‌های گذشته انحرافی در چشم انداز ساتوشی ناکاموتو است و بیت کوین باید تا آنجا که ممکن است به توصیفی که در وایت پیپر اصلی بیت کوین ارائه شده است، برگردانده شود.

تیم توسعه بیت کوین SV توسط کریگ رایت مدیریت و رهبری می‌شود، آقای رایت مدتی پیش ادعا کرده بود که او ساتوشی ناکاموتو است اما موفق به اثبات مدعای خود نشد.

بیت کوین اس وی چیست؟

بیت کوین SV در واقع یک فورک از بیت کوین کش محسوب می شود

این مطلب راهم مطالعه کنید: برملا شدن دروغ کریگ رایت :او ساتوشی ناکاموتو نیست

پیدایش بیت کوین SV

در زمان فورک بیت کوین کش در سال ۲۰۱۷، طرفداران بیت کوین SV از بیت کوین کش پیروی کردند چرا که باور داشتند، بیت کوین کش به چشم انداز اصلی ساتوشی ناکاموتو نزدیک‌تر است. اما پس از مدتی متوجه شدند بیت کوین کش هم از دیدگاه ساتوشی ناکاموتو فاصله دارد، تصمیم به یک جدایی دیگر گرفتند. این جدایی باعث تقسیم شدن توسعه دهندگان بیت کوین کش به دو دسته شد:

  • تیم بیت کوین کش یا (Bitcoin ABC) که در واقع توسعه دهندگان اصلی شبکه بیت کوین کش بودند.
  • تیم بیت کوین اس وی یا (nChain) که در حقیقت یک کمپانی تحقیق و استخراج ارز دیجیتال به مدیریت کریگ رایت بود.

این جدایی زمانی رخ داد که تیم Bitcoin ABC یک آپدیت جدید برای بیت کوین کش ارائه داد اما تیم nChain با آن مخالفت کرد و یک آپدیت جداگانه و ناسازگار با شبکه اصلی را ارائه کرد. اما جریان این آپدیت‌های جدید چه بود؟

در آپدیت ارائه شده توسط تیم Bitcoin ABC دو کد جدید معرفی شده بود که به بلاک چین بیت کوین کش اجازه می‌داد تا اطلاعاتی که لزوما بخشی از تراکنش ارز دیجیتال نیستند هم قابل خواندن شود. در واقع این کد پایه‌ریزی برای اجرای قرادادهای هوشمند در بلاک چین بیت کوین کش بود که به این شبکه امکان می‌داد تا فراتر از تنها نقل و انتقال ارز دیجیتال فعالیت کند. طرفداران این به‌روزرسانی معتقد بودند این کار به بیت کوین کش کمک می‌کند تا برای هدف‌های گسترده‌تری مورد استفاده قرار بگیرد.

اما تیم nChain معتقد بود این به‌روزرسانی با چشم انداز ساتوشی ناکاموتو از بیت کوین در تضاد است، بنابراین آن‌ها کدهای قدیمی بیت کوین را ارائه دادند با این تفاوت که اندازه بلوک‌های بیت کوین کش را ۴ برابر می‌کرد و از ۳۲ مگابایت به ۱۲۸ مگابایت افزایش می‌داد. آن‌ها معتقد بودند هدف اصلی ساتوشی ناکاموتو از اختراع بیت کوین انجام نقل و انتقالات سریع و ارزان و بدون واسطه است که نسخه اصلی بیت کوین و بیت کوین کش رو به فراموشی می‌رود.

در نهایت دو طرف به اجماع کلی نرسیدند و هر دو آپدیت خودشان را منتشر کردند و باعث انشعاب شبکه بیت کوین کش شدند.

ویژگی‌های فنی بیت کوین اس وی

آپدیت تیم nChain که شامد دو کد «OP_LSHIFT»  و «OP_RSHIFT» بود تاثیر زیادی روی عملکرد ارز دیجیتال نداشت و تنها وجه تمایز بیت کوین SV با بیت کوین کش بزرگتر شدن اندازه بلوک‌ها بود.

تیم توسعه بیت کوین sv براساس تفسیر خود از چشم انداز اصلی بیت کوین، از زمان فورک همچنان به افزایش اندازه بلوک ادامه می‌دهد، البته این موضوع هم اثرات مثبت در پی دارد و هم منفی که عبارتند از:

مزیت اصلی افزایش اندازه بلوک، افزایش توان شبکه بیت کوین اس وی برای انجام سریع تراکنش‌ها است. به کمک بلوک‌های بزرگ این شبکه می‌تواند در هر ثانیه تعداد زیادی تراکنش را پردازش کند، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ظرفیت نظری بیت کوین SV بسیار بالاتر از کاربرد واقعی آن است. در واقع این مزیت در حال حاضر کاربردی ندارد.

اما نکته منفی این است که بلوک‌های بزرگ امکان اضافه شدن بلوک‌های جدید از طریق بلاک چین را کاهش می‌دهد در نتیجه ریسک فورک‌های پیش بینی نشده افزایش می‌یابد.

استخراج بیت کوین SV

بیت کوین SV از همان پروتکل استخراجی که بیت کوین اصلی و بیت کوین کش استفاده می‌کنند یعنی « SHA-256 » بهره می‌برد. به همین دلیل تنها راه استخراج موثر و بهینه بیت کوین sv استفاده از دستگاه‌های استخراجی است که مخصوصا برای الگوریتم SHA-256 طراحی شده‌اند.

از آنجایی که تجهیزات مورد نیاز برای استخراج این سه ارز دیجیتال مشابه است، فرآیند ماینینگ هم بسیار شبیه است. به این معنی که یک ماینر می‌تواند با توجه به سودآور بودن هر کدام از این ارزها، یکی از آن‌ها را انتخاب کند. در صورت تمایل می‌تواند بین آن‌ها سوئیچ کند.

در حال حاضر با توجه به قیمت بیشتر بیت کوین اصلی، استخراج آن کاراتر است به همین دلیل ماینرها شبکه بیت کوین اصلی را برای استخراج انتخاب می‌کنند، پس از آن بیت کوین کش و در نهایت بیت کوین sv.

جالب است بدانید بیت کوین اس وی از سیستم هاوینگ یا کاهش پاداش استخراج هم پیروی می‌کند. اولین هاوینک بیت کوین اس وی در آوریل ۲۰۲۰ اتفاق افتاد و پاداش استخراج هر بلوک از ۱۲/۵ به ۶/۲۵ بیت کوین اس وی کاهش پیدا کرد.

بیت کوین کش و بیت کوین اس وی درست مانند بیت کوین اصلی دارای حداکثر موجودی ۲۱ میلیون هستند که ساتوشی ناکاموتو در وایت پیپر بیت کوین به آن اشاره کرده بود.

بیت کوین اس وی

مقایسه بیت ارزهای بیت کوین، بیت کوین کش و بیت کوین اس وی

این مطلب راهم مطالعه کنید: عدم افشای هویت ساتوشی ناکاموتو برای بیت کوین خوب است یا بد؟

تفاوت بین بیت کوین، بیت کوین کش و بیت کوین اس وی

همانطور که تا به حال متوجه شدید، بیت کوین کش از یک هاردفورک در شبکه بیت کوین و بیت کوین اس وی از یک هاردفورک در شبکه بیت کوین کش به‌وجود آمده‌اند و حالا سه طعم مختلف از بیت کوین پیش روی ما قرار دارد. هر کدام از این نسخه‌ها تفاوت‌های فنی با بقیه دارند که باعث می‌شود طرفداران خاص خودشان را داشته باشند.

بیت کوین اس وی: با هدف ایجاد بلاک چین BSV به عنوان ابزاری برای دولت‌ها و کسب و کارها. جامعه بیت کوین SV تا حد زیادی متمرکز بر نزدیک نگه‌داشتن بیت کوین اس وی با نسخه اصلی بیت کوین است و این پیام را مخابره می‌کند که کریگ رایت همان ساتوشی ناکاموتو است.

بیت کوین کش: با هدف تبدیل کردن بیت کوین کش به یک ارز دیجیتال. جامعه BCH روی ترغیب کردن کسب و کارها و کاربران به استفاده از بیت کوین کش و سایر ارزها به عنوان جانشین ارزهای فیات تمرکز دارد.

بیت کوین: با هدف تبدیل کردن بیت کوین (BTC) به یک طلای دیجیتال و همچنین یک ارز جایگزین برای ارزهای فیات. جامعه بیت کوین روی تشویق مردم به خرید و نگهداری بیت کوین تمرکز دارد به جای خرج کردن آن.

کیف پول بیت کوین اس وی

از آنجایی که بیت کوین SV در واقع یک انشعاب از بیت کوین کش محسوب می‌شود، با همان کیف پول‌های بیت کوین کش امکان نگهداری بیت کوین اس وی هم وجود دارد.

از مهمترین کیف پول‌های بازار که قابلیت پشتیبانی از بیت کوین SV را دارند می‌توان به کیف پول سخت افزاری لجر، ترزور و کیف پول نرم افزاری ElectrumSV اشاره کرد. همچنین کیف پول موبایل Coinomi هم گزینه مناسبی برای کاربرانی است که قصد دارند ارزهای دیجیتال خود را از طریق گوشی موبایل مدیریت کنند.

خرید بیت کوین اس وی

امکان خرید بیت کوین sv از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر وجود دارد، اما جالب است بدانید در یک سال گذشته برخی از صرافی‌ها، بیت کوین SV را بایکوت کردند و از لیست ارزهای قابل عرضه بیرون گذاشته‌اند، با این حال هنوز صرافی‌های زیادی مانند بیت فاینکس (Bitfinex)، کوین تری (Cointree)، ایزی کریپتو (Easy Crypto)، کوین اسپات (CoinSpot) و … ارز دیجیتال بیت کوین SV را عرضه می‌کنند.

معمولا خریداران و تریدرهای بیت کوین اس وی ابتدا به کمک ارز فیات مانند دلار، یورو، ریال و .. ارز دیجیتال تتر را خریداری می‌کنند و به کمک تتر برای خرید بیت کوین sv را از صرافی‌های معتبر اقدام می‌کنند. برای فروش و ترید کردن بیت کوین  SV هم می‌توانید از این صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده کنید.

گفتنی است برای خرید تتر یا سایر ارزهای دیجیتال با ریال می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال کوین نیک کمک بگیرید.

قیمت بیت کوین اس وی

با وجود اینکه تنها ۲ سال از عمر بیت کوین sv می‌گذرد و یک ارز جدید محسوب می‌شود، اما عملکرد قیمتی خوبی از خود به‌ جای گذاشته است.

قیمت بیت کوین اس وی در ماه‌های اولیه عرضه تقریبا نوسانات کمی را تجریه کرد و بین ۷۰ تا ۹۰ دلار معامله می‌شد، اما در اواسط سال ۲۰۱۹ با یک بازار گاوی نسبتا قوی ارزش بیت کوین اس وی تا ۲۳۸ دلار هم بالا رفت. البته بعد از یک اصلاح شدید در بازار ارزهای دیجیتال تا ۸۶ دلار ریزش کرد.

با آغاز سال ۲۰۲۰ و رونق گرفتن بازار ارزهای دیجیتال به دلیل شیوع کرونا و رکود اقتصادی و کاهش ارزش ارزهای فیات، بیت کوین اس وی هم با یک جهش قیمتی چشمگیر در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰ به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی ۴۴۱ دلار رسید. جالب است بدانید پایین‌ترین قیمت تاریخ بیت کوین  SV هم ۳۶ دلار است که ۲۳ نوامبر سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاده است.

گفتنی است در زمان نگارش این مطلب (شهریور ۹۹) ارزش هر واحد بیت کوین اس وی ۱۶۹دلار است.

بیت کوین اس وی

بیت کوین SV همان چشم انداز اصلی ساتوشی ناکاموتو از بیت کوین است؟

این مطلب راهم مطالعه کنید: وینکلووس: نداشتن بیت کوین در هزاره جدید به بدی نخریدن سهام آمازون است

آینده بیت کوین اس وی

برخی از طرفداران Bitcoin SV اعتقاد دارند، این نسخه از بیت کوین در واقع همان بیت کوین واقعی است که ساتوشی ناکاموتو طراحی کرده بود، بنابراین در آینده همه به مزایای آن پی خواهند برد و آینده درخشانی پیش روی آن قرار خواهد داشت.

کریگ رایت که در واقع عضو اصلی بیت کوین SV محسوب می‌شود در یک مصاحبه گفته است، بر خلاف بیت کوین که می‌تواند برای اهداف مجرمانه مورد استفاده قرار بگیرد، بیت کوین SV به عنوان ابزاری برای کسب و کارها و شرکت‌ها توسعه یافته است. از جمله مزایای بیت کوین اس وی می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقیاس پذیری: همان‌طور که در این مطلب اشاره کردیم یکی از تفاوت‌های اصلی بیت کوین SV با بیت کوین کش، افزایش اندازه بلوک‌ها از ۳۲ مگابایت به ۱۲۸ مگابایت است. افزایش اندازه بلوک‌‌ها به مقیاس پذیری بیشتر شبکه و انجام سریع‌تر و بیشتر معاملات کمک می‌کند.
  • کارمزد تراکنش: از آنجایی که هدف بیت کوین SV انجام تراکنش‌های سریع و ارزان است، توسعه دهندگان آن برای به حداقل رساندن هزینه تراکنش‌ها تلاش می‌کنند و کامزد تراکنش‌ّهای بیت کوین اس وی از بیت کوین و بیت کوین کش بسیار پایین‌تر است.
  • توسعه و به‌روزرسانی: از آنجایی که بیت کوین اس وی برای تحقق چشم انداز ساتوشی ناکاموتو تلاش می‌کنند و عقیده دارند بیت کوین اصلی و بیت کوین کش از ایده اصلی فاصله گرفته‌اند، با فواصل زمانی کمتری به‌روزرسانی می‌شود تا هر چه زودتر به هدف نهایی خود برسد. این آپدیت‌های متعدد باعث می‌شود بسیاری از مشکلات شبکه خیلی زود بر طرف شود.

نتیجه گیری و جمع‌بندی

بیت کوین اس وی که در واقع جدیدترین عضو خانواده ارزهای دیجیتال همنام بیت کوین محسوب می‌شود در حال حاضر با ارزش بازار (Market Cap) بیش از ۳/۵ میلیارد دلار و حجم معاملات روزانه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در جایگاه هشتم مهمترین ارزهای دیجیتال بازار قرار گرفته است. البته این نکته را هم باید اضافه کنیم که بیت کوین کش (BCH) با ارزش بازار بیش از ۵ میلیارد دلار و حجم معاملات روزانه بیش از ۱ میلیارد دلار در رده ششم ارزهای دیجیتال قرار دارد.

شما هم اگر نظر یا تجربه‌ای در مورد ارز دیجیتال بیت کوین SV دارید می‌توانید از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

 

منبع: finder