بایننس کوین که آن را با نام اختصاری «BNB» هم می‌شناسیم یکی از ارزهای نسبتا تازه‌وارد به دنیای ارزهای دیجیتال است که علیرغم سابقه کم همواره در بین ارزهای دیجیتال مهم بازار دسته بندی شده و به نظر می‌رسد آینده درخشانی در انتظار داشته باشد. این روزها بایننس کوین در سبد سرمایه‌گذاری بسیاری از فعالان بازار ارز دیجیتال وجود دارد، اگر شما هم قصد خرید یا سرمایه‌گذاری روی بی ان بی BNB را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه باشید. در ادامه این مطلب قصد داریم با این ارز محبوب بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه بایننس

پیش از آنکه به بایننس کوین بپردازیم، باید اشاره‌ای کنیم به صرافی بایننس (Binance) که این روزها حرف اول معاملات ارز دیجیتال را می‌زند.

اگر با دنیای ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید، حتما نام صرافی بایننس را شنیده‌اید بدون شک بایننس یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین صرافی‌های ارز دیجیتال حال حاضر جهان است.

صرافی بایننس که در سال۲۰۱۷ توسط چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) در چین تاسیس شد، البته چند ماه بعد ای هه (Yi He) نیز به ژائو ملحق شد تا این دو نفر بنیانگذاران صرافی بایننس لقب بگیرند. همکاری ژائو و هه به سال‌ها قبل و  زمانی که در صرافی OKCoin کار می‌کردند باز می‌گردد. پس از اینکه صرافی OKCoin به دلیل برخی قوانین مجبور شد به کشور مالت در جنوب اروپا نقل مکان کند. ژائو و هه تصمیم به راه‌اندازی بایننس کردند.

تنها چند ماه پس از راه‌اندازی بایننس به دلیل ممنوعیت خرید و فروش ارزهای دیجیتال، مدیرانش مجبور شدند صرافی را به شهر توکیو در ژاپن منتقل کنند.  در سال ۲۰۱۸ هم شعبه تایوان این صرافی افتتاح شد. البته در سال ۲۰۱۸، بایننس اعلام کرد به دلیل سخت‌گیری‌هایی که در پی معاملات ارز دیجیتال در کشورهای چین و ژاپن وجود دارد دفتر مرکزی خود را به کشور مالت منتقل کرده است.

صرافی بایننس آنقدر موفق عمل کرد که تنها شش ماه پس از راه‌اندازی آن مجله فوربز «Forbes» چانگپنگ ژائو را با سرمایه تخمینی ۲ میلیارد دلار به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد در حوزه ارز دیجیتال معرفی کرد.

خرید بایننس

صرافی بایننس یکی از برترین پلتفرم‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال است

بایننس کوین چگونه به وجود آمد؟

مدیران صرافی بایننس تصمیم گرفتند در سال ۲۰۱۷ از طریق عرضه اولیه ICO ارز دیجیتال خود بایننس کوین را معرفی کنند. بایننس در این عرضه اولیه از طریق فروش ۱۰۰ میلیون توکن  به قیمت تنها ۱۵ سنت موفق به جذب رقمی نزدیک به ۱۵ میلیون دلار سرمایه شد که هم برای یک ارز دیجیتال تازه تاسیس بسیار خوب بود هم ثروت هنگفتی را عاید مدیران آن کرد.

در حقیقت بایننس کوین یک توکن « ERC 20 » است که در ابتدا روی بلاک چین اتریوم کار می‌کرد و حداکثر موجودی آن ۲۰۰ میلیون واحد است. از این ۲۰۰ میلیون واحد، ۱۰۰ میلیون آن در عرضه اولیه فروخته شد، ۸۰ میلیون واحد آن به بنیانگذاران آن تعلق گرفت و ۲۰ میلیون واحد به سرمایه‌گذارانی که در طراحی این ارز به بایننس کمک کردند، بخشیده شد. بایننس در سال ۲۰۱۹ موفق شد بلاک چین اختصاصی خود به نام «Binance Chain» را طراحی کند که حالا مبادلات بایننس کوین روی آن انجام می‌شود.

از آنجایی که ۲۰۰ میلیون واحد BNB همان ابتدا صادر شده است، امکان ماین کردن یا استخراج این ارز دیجیتال وجود ندارد. در واقع نه تنها بر موجودی این ارز اضافه نخواهد شد، بلکه گردانندگان بایننس کوین تصمیم گرفته‌اند برای ارزشمندتر شدن این توکن در آینده از مکانیسم سوزاندن سکه هم استفاده کنند، یعنی به صورت دوره‌ای تعدای از توکن‌های خود را از دسترس خارج می‌کند تا با کاهش عرضه بر ارزش بایننس کوین افزوده شود.

بر اساس وایت ‌پیپر بایننس کوین، این پلتفرم صرافی در نظر دارد تا زمانی که ۵۰ درصد از ظرفیت کلی آن در جریان باشد، ۲۰ درصد از سودش در هر فصل را برای بازخریدن و سوزاندن این کوین استفاده ‌کند.

بایننس کوین چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفته شد، بایننس کوین ابتدا روی بلاک چین اتریوم ارائه شد، اما از سال ۲۰۱۹ به بلاک چین بایننس به نام بایننس چین منتقل شد. اما به دلیل اینکه بایننس کوین یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC 20 است به اتریوم شباهت بسیار زیادی دارد، با این تفاوت که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند.

بایننس برای رفع این مشکل، بلاک چین هوشمندی به نام بایننس اسمارت چین « Binance Smart Chain» را به صورت موازی با بلاک چین اصلی بایننس راه‌اندازی کرد. برخلاف بایننس چین (BC)، بایننس اسمارت چین (BSC) دارای قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند و سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) است.

به این ترتیب می‌توان از مبادلات سریع در بایننس چین لذت برد و از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز قدرتمند روی بایننس اسمارت چین استفاده کرد.

از آنجایی که بایننس چین متعلق به صرافی بایننس است، یک بلاک چین متمرکز محسوب می‌شود که شاید نقطه ضعف آن محسوب شود. اما تراکنش‌های سریع، ارزان و امنیت بالای آن باعث شد نگاه‌ها به آن تغییر کند.

یکی دیگر از نکاتی که در مورد بایننس کوین باید گفته شود، این است که برای استفاده کامل از خدمات آن باید حساب کاربری خود در صرافی بایننس را احراز هویت کنید. این مورد مقایسه با ارزهای حفظ حریم شخصی مانند مونرو یک نقطه ضعف اساسی محسوب می‌شود.

خرید بایننس کوین

کاربردهای بایننس کوین

همانطور که گفتیم یکی از دلایلی که باعث می‌شود آینده درخشانی در انتظار بایننس کوین باشد و این ارز دیجیتال ارزش خود را در بحران‌ها از دست ندهد، کاربردهای این توکن محبوب است.

کاهش کارمزد تراکنش‌ها در صرافی بایننس

اولین و شاید مهمترین کاربرد بایننس کوین، کاهش کارمزد تراکنش‌ها و معاملات در صرافی بایننس است. بر اساس سایت بایننس کاربرانی که در والت خود توکن بایننس نگهداری می‌کنند می‌توانند سال اول تا ۵۰ درصد، سال دوم تا ۲۵ درصد، سال سوم ۱۲/۵ درصد و سال چهارم ۶/۷۵ درصد تخفیف در هزینه کارمزد تراکنش‌های خود دریافت کنند. بر اساس این مدل در سال پنجم تخفیفی از طریق توکن بایننس کوین به کاربران ارائه نخواهد شد.

دریافت توکن عرضه اولیه

پلتفرم لانچ پد (Launch pad) بایننس یکی از بسترهایی است که پروژه‌های مختلف برای عرضه توکن‌ّهای خود و جذب سرمایه از طریق عرضه اولیه استفاده می‌کنند. بایننس این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا با داشتن بایننس کوین شانس خود را برای دریافت توکن پروژه‌های موفق افزایش دهند.

خدمات پرداخت از طریق بایننس کوین

به کمک درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال، امکان خرید کالا و خدمات از فروشگاه‌های مختلف و پرداخت هزینه از طریق بایننس کوین وجود دارد. از جمله خدمات پرداختی که از توکن BNB پشتیبانی می‌کنند می‌توان به پوندی (PUNDI)، کریپتو دات کام (Crypto.com)، اکسودوس (EXODUS)، کوین گیت (Coingate) و … اشاره کرد. همچنین سیستم پرداخت کوینی‌فای (Coinify) امکان خدمات دریافت هزینه خرید کالا از طریق بایننس کوین را هم فراهم کرده است.

کسب درآمد از طریق بایننس کوین

مانند هر ارز دیجیتال دیگری از BNB هم می‌توان برای کسب درآمد استفاده کرد. معمولا سرمایه‌گذاران روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال دارند، بعضی‌ها سرمایه‌گذاری طولانی مدت را ترجیح می‌دهند، در این روش کافی است ارز دیجیتال بایننس را کوین بخریم و منتظر بمانیم تا در سال‌های آینده ارزش آن چندین برابر شود.

روش دیگر اما سرمایه‌گذاری کوتاه مدت یا ترید کردن است، در این روش سرمایه‌گذار سعی می‌کند ارز دیجیتال خود را در قیمت پایین خریداری کند و در کوتاه مدت پس از افزایش قیمت آن را بفروشد.

همچنین برخی از تریدرهای ماهر با استفاده از اهرم‌های بالا در صرافی بایننس اقدام به معاملات BNB می‌کنند که توصیه می‌کنیم در صورتی که دانش و تجربه کافی در زمینه ترید ارز دیجیتال ندارید، سرمایه خود را به خطر نیندازید و از روش‌های کم ریسک تر سرمایه گذاری استفاده کنید.

البته بایننس یک روش کم ریسک تر هم برای سرمایه‌گذاری روی BNB پیشنهاد می‌کند آن هم تامین نقدینگی در پلتفرم‌های وام دهی و کسب سود سالیانه از این روش است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تحلیل فاندامنتال بایننس کوین

تاریخچه قیمتی بایننس کوین

همانطور که گفتیم توکن بایننس یا همان BNB با قیمت ۰/۱۵ دلار عرضه شد. اما به دلیل گسترش فعالیت‌های صرافی بایننس به سرعت به یک ارز محبوب تبدیل شد. اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ که نقطه عطفی در بازار ارزهای دیجیتال بود، بایننس کوین هم موفق شد تا قیمت ۲۵ دلار پیشروی کند.

جالب اینجاست که در سقوط اغلب ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ بایننس کوین به دلیل محبوبیت و کاربردی که در صرافی بایننس داشت، به اندازه سایر ارزها سقوط نکرد، با این حال سال ۲۰۱۸ را با قیمت در حدود ۶ دلار به پایان رساند.

سال ۲۰۱۹ برای بایننس کوین بسیار عالی سپری شد و قیمت BNB از حدود ۶ دلار در آغاز سال به نزدیک ۳۸ دلار  در ماه ژوئن رسید. اما با هک شدن صرافی بایننس، توکن آن هم تحت تاثیر قرار گرفت و تا ۱۳ دلار هم سقوط کرد.  در تاریخ ۷ ماه می سال ۲۰۱۹ میلادی شرکت بایننس بیان کرد که هکرها از یک رخنه امنیتی توانسته‌اند سواستفاده کرده و ۷ هزار بیتکوین به ارزش ۴۰ میلیون دلار را در آن مقطع زمانی سرقت کنند.

پس از این اتفاق معاملات در صرافی بایننس متوقف شد، البته صرافی بایننس اعلام کرد خسارت وارده را جبران می‌کند و در مدت کوتاهی بایننس دوباره به یکی از صرافی‌های اصلی معاملات ارز دیجیتال تبدیل شد.

در سال ۲۰۲۰، بایننس کوین موفق شد از حدود ۱۴ دلار در ابتدای سال، به رقم ۲۵ دلار در ماه فوریه برسد. اما با شروع ماه مارس و شیوع ویروس کرونا، بازار ارزهای دیجیتال هم به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و ارزش BNB تا ۹ دلار فروریخت. از آن زمان به بعد بایننس کوین رشد صعودی متداومی را دنبال کرد و به قیمت ۳۷ دلار دست پیدا کرد.

سال ۲۰۲۱ هم برای بایننس کوین بسیار پر رونق دنبال می‌شود و در حال حاضر یعنی اواخر ماه ژانویه  ارز دیجیتال بایننس کوین به ارزش بیش از ۴۵ دلار رسیده است.

خرید بایننس کوین

نمودار تاریخی قیمت بایننس کوین

آینده بایننس کوین

در زمان نگارش این مطلب بایننس کوین با ارزش بازار بیش از ۷ میلیارد دلار در رده دهم مهمترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار قرار دارد. بسیاری از فعالان حوزه ارز دیجیتال آینده بسیار درخشانی برای BNB قائل هستند، چرا که عملکرد آن به صرافی بایننس وابسته است. صرافی بایننس و مدیران آن به خصوص آقای ژائو که به نام CZ هم مشهور است در سال‌های اخیر نشان داده‌اند به خوبی نیازهای کاربران را می‌دانند و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند. به طوری ارزش بایننس کوین از ابتدای عرضه در سال ۲۰۱۷ تا به حال ۳۰۰ برابر شده است.

بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می‌کنند ارزش بایننس کوین در پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۰۰ دلار خواهد رسید. همچنین قیمت‌های ۲۸۵ و ۳۰۰ دلاری هم برای بایننس کوین در سال‌های آینده پیش بینی شده است که با توجه به عملکرد عالی بایننس کوین در سه سال گذشته این قیمت‌های دور از دسترس نخواهد بود.

اگر بخواهیم به دلایل موفقیت احتمالی بایننس کوین در سال‌های آینده اشاره کنیم باید به چند مورد اشاره کنیم:

  • بایننس یکی از کاربردی‌ترین ارزهای دیجیتال بازار است، چرا که روزانه بیش از ۲ میلیارد دلار معامله ارز دیجیتال روی پلتفرم بایننس صورت می‌پذیرد که اکثر کاربران برای کاهش هزینه کارمزد تراکنش‌های خود از توکن BNB بهره می‌برند.
  • با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال در سال گذشته، برتعداد کاربران صرافی بایننس افزوده شده است، از آنجایی که عملکرد صرافی بایننس روی ارزش BNB تاثیرگذار است، می‌توانیم دیدگاه مثبتی نسبت آن داشته باشیم.
  • طراحان بایننس کوین  از مکانیسم سوزاندن سکه برای کاهش موجودی توکن‌های BNB استفاده می‌کنند. به این ترتیب هر سال از تعداد BNB‌های موجود در بازار کاسته شده و در نهایت تقاضا برای آن افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند به افزایش قیمت آن منجر شود.

راهنمای خرید بایننس کوین

همانطور که حتما می‌دانید برای خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال نیاز به کیف پول ارز دیجیتال یا همان والت دارید. بایننس کوین هم از این قاعده مستثنی نیست و شما قبل از خرید بایننس کوین باید یک والت مناسب داشته باشید.

کیف پول‌های بایننس کوین

خوشبختانه بسیاری از کیف پول‌های حال حاضر از BNB پشتیبانی می‌کنند.

توصیه می‌کنیم اگر دارایی ارزهای دیجیتال شما مبلغ قابل توجهی است حتما آن را در کیف پول‌های سخت افزاری مانند لجر و ترزور نگهداری کنید. در غیر این صورت کیف پول‌های نرم افزاری زیادی از توکن BNB پشتیبانی می‌کنند.

برخی از کیف پول‌های بایننس کوین که خود صرافی بایننس معرفی کرده است عبارتند از:

تراست والت (Trust Wallet)، لجر والت (Ledger Wallet)، انجین والت (Enjin Wallet)، کوینومی (Coinomi)، اینفینیتو والت (Infinito Wallet)، مگنوم والت (Magnum wallet)، هو والت (Hoo Wallet) و …

تراست والت در واقع کیف پول رسمی بایننس محسوب می‌شود.

خرید بایننس کوین

تراست والت، کیف پول رسمی بایننس است که برای خرید بایننس کوین توصیه می‌شود

صرافی های بایننس کوین

اگر فکر می‌کنید بایننس کوین می‌تواند سرمایه‌گذاری سودآوری باری شما باشد وقت آن است که به خرید بایننس کوین فکر کنید. خوشبختانه ارز دیجیتال BNB یکی از ارزهایی است که تقریبا در تمام صرافی‌ها لیست شده و به راحتی می‌توانید آن را از صرافی‌های خارجی و داخلی خریداری کنید.

خرید از صرافی‌های خراجی

اگر از کارت‌های اعتباری بین‌المللی استفاده می‌کنید می‌توانید برای خرید BNB به صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال سر بزنید و به تعداد کافی بایننس کوین خریداری کنید. البته به دلیل تحریم‌های مالی بسیاری از صرافی‌های خارجی به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند و بارها اتفاق افتاده است که حساب کابران ایرانی در صرافی‌های خارجی مثل بایننس مسدود باشد.

بنابراین توصیه می‌کنیم به صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال سر بزنید. برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی هم توکن BNB را در ارزهای قابل ارائه خود لیست کرده‌اند بنابراین به راحتی می‌توانید به یک صرافی ایرانی سر بزنید و پس از انجام مراحل احراز هویت ارز دیجیتال بایننس کوین خود را خریداری کنید.

جالب است بدانید برخی از کاربران ایرانی ترجیح می‌دهند از صرافی‌های ایرانی ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین، اتریوم و تتر را خریداری کنند و آن‌ها را به صرافی‌های خارجی برده و در آنجا به ارزهای دیگر از جمله بایننس کوین تبدیل کنند.

دقت کنید همانطور که برای باز کردن حساب بانکی سعی می‌کنید بهترین بانک را انتخاب کنید، برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال هم باید دقت ویژه‌ای به خرج دهید و نکات امنیتی آن را حسابی بررسی کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: حساب کاربری بایننس خود را در ۷ گام امن کنید

نکات مهم برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال

امنیت: مهمترین نکته برای انتخاب صرافی بیت کوین امنیت است، پیش از انتخاب یک صرافی حتما در مورد امنیت و سابقه آن تحقیق کنید

توکن‌ها و ارزهای قابل عرضه: برای اینکه بهتر بتوانید از بازار ارزهای دیجیتال کسب درآمد کنید باید صرافی انتخاب کنید که تعداد ارزهای زیادی را لیست کند.

امروزه تنها ارزهای شناخته شده برای معامله کردن کافی نیست، هزاران ارز دیجیتال در بازار وجود دارد که بسیاری از آن‌ها آینده بسیار درخشانی دارند و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها می‌تواند سود سرشاری را به ارمغان بیاورد.

کارمزد: در آمد صرافی‌ها از کارمزدی که بابت معاملات دریافت می‌کنند تامین می‌شود، بنابراین مهم است که هنگام انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مناسب باید به ساز و کار دریافت کارمزد معاملات دقت کنید.

خرید بایننس کوین از صرافی کوین نیک

اگر قصد استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی را دارید، یکی از بهترین گزینه‌های پیش رو صرافی کوین نیک است. برای خرید بایننس کوین از صرافی کوین نیک تنها به سه گام نیاز دارید.

  • ابتدا در سایت ثبت نام کنید و مراحل احراز هویت را پشت سر بگذارید.
  • سپس وارد قسمت کاربری خود شوید و ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • آدرس کیف پول خود را وارد کنید و مقدار مورد نیاز را انتخاب کنید و مراحل پرداخت آنلاین را پشت سر بگذارید.

به این ترتیب ارز مورد نظر با کمترین فاصله زمانی به کیف پول ارز دیجیتال شما واریز خواهد شد. همچنین علاوه بر خرید ارز دیجیتال شما می‌توانید از ویژگی‌های کوین نیک مارکت می‌توان به امکان خرید و فروش بی واسطه ارزهای دیجیتال، پشتیبانی از ارزهای مختلف علاوه بر بیت کوین و اتریوم، دریافت نرخ کارمزد بر اساس موجودی دیجیتال حساب و از همه مهمتر امنیت بالا اشاره کرد.

فراموش نکنید اگر سوال یا ابهامی در مورد خرید بایننس کوین یا سایر ارزهای دیجیتال دارید به راحتی می‌توانید با پشتیبانی کوین نیک تماش بگیرید و از راهنمایی مشاوران بهره‌مند شوید.

همچنین می‌توانید با دنبال کردن وبلاگ، توییتر و اینستاگرام کوین نیک از آخرین اخبار و اطلاعات در زمینه ارزهای دیجیتال مطلع شوید.