هر چه که بیشتر با فضای ارزهای دیجیتال و پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز آشنا می‌شویم و از این تکنولوژی‌های جدید بیشتر و بیشتر در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنیم، سرویس چین لینک هم تبدیل به یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها و ابزار عمومی دنیای ارزهای دیجیتال می‌شود. اما چین لینک چیست و چرا تا این حد اهمیت دارد؟ در این مقاله از کوین نیک قصد داریم شما را با این سرویس بیشتر آشنا کنیم.

سرویس چین لینک چیست؟

چین لینک (Chainlink) یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز است که داده‌های خارجی را برای قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم فراهم می‌کند. به زبان ساده‌تر، سرویس چین لینک بلاک چین را به دنیای واقعی متصل می‌کند.

می‌توان چین لینک را به عنوان یک هیئتی از کاربران دانست که همیشه به دنبال واقعی‌ترین اطلاعات هستند تا آن را به بلاک چین ارسال کنند. اما چین لینک چطور توانسته خود را به عنوان یک سرویس قابل اعتماد معرفی کند؟

بگذارید ابتدا مقاله را با یک مقدمه شروع کنیم تا درک بهتری از عملکرد و اهمیت چین لینک داشته باشیم.

رابطه میان قراردادهای هوشمند و اوراکل

همانطور که می‌دانید، قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهند تا هر توافق، قرارداد و موافقتنامه‌ای را در شبکه بلاک چین به صورت خودکار تبدیل کرد. قراردادهای هوشمند با استفاده از اطلاعات مورد نیاز خود، شرایط یک قرارداد را تحت نظر می‌گیرند و در صورتی که این اطلاعات تمامی شرایط مورد نظر را تیک زد، این توافق عملی می‌شود.

برای مثال یک صاحب‌خانه می‌تواند قرارداد اجاره خانه خود را با استفاده از قراردادهای هوشمند، خودکارسازی کند. این کار حتی باعث می‌شود تا بنگاه‌های معاملاتی، بانک‌ها و هرگونه واسطه میان مالک و مستاجر حذف شود. مثال‌های بی‌شماری می‌توان در خصوص قراردادهای هوشمند زد. امور بیمه، معاملات، ثبت اسناد، تامین کالا، رهن و ده‌ها مثال دیگر که قراردادهای هوشمند می‌توانند تاثیر مثبتی روی آن‌ها بگذارند. اما یک مشکل بسیار مهم در خصوص قراردادهای هوشمند وجود دارد.

همانطور که گفتیم قراردادهای هوشمند، توافق میان یک شخص با شخص دیگر را در بلاک چین قرار می‌دهند. اما بلاک چین چطور می‌تواند اطلاعات و داده‌های خارجی را به دست آورد تا مطمئن شود که هر یک از طرفین، روی شرایط قرارداد خود پایبند هستند؟ این یکی از بزر‌گ‌ترین چالش‌های اتصال داده‌های آف‌چین (Off-chain) با داده‌های آن‌چین (On-chain) بوده است؛ مشکلی که در نهایت با ظهور سرویس‌های اوراکل برطرف شد.

یک اوراکل قطعه‌ای نرم‌افزاری است که داده‌های خارجی دنیای واقعی را به داده‌های قابل فهم برای بلاک چین و قراردادهای هوشمند تبدیل می‌کند (یا برعکس). ما پیش از این در مقاله‌ای از کوین نیک با اوراکل بلاک چین به طور جامع آشنا شده‌ایم که می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

چین لینک به عنوان یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز هم دقیقا همین مشکل بزرگ قراردادهای هوشمند را برطرف می‌کند. اما چه چیزی باعث محبوبیت و تفاوت چین لینک با سایر اوراکل‌های بلاک چین شده است؟

سرویس اوراکل چین لینک چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز براساس بلاک چین است که اجازه می‌دهد قراردادهای هوشمند به منابع داده‌های خارجی متصل شوند. این منابع می‌توانند شامل هرچیزی باشند، از جمله واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (APIs)، سیستم‌های داخلی، فیدهای داده‌های خارجی و غیره. چین لینک پرداخت سرویس‌هایی که روی شبکه انجام می‌دهد، یک توکن به نام Link هم تدارک دیده است که بر اساس استاندارد ERC-20 توسعه یافته است.

مسئله‌ای که باعث شده چین لینک نسبت به دیگر اوراکل‌ها متفاوت باشد، غیرمتمرکز بودن آن است. اوراکل‌های متمرکز، به این صورت کار می‌کنند یک فراهم کننده اطلاعات خارجی، داده‌های مورد نیاز یک قرارداد هوشمند را تامین می‌کند و به نوعی یک منبع واحد برای قراردادها محسوب می‌شود. این به خودی خود باعث ایجاد مشکلات زیادی می‌شود و به طور کلی می‌تواند طبیعت و ویژگی‌های مثبت قراردادهای هوشمند را از بین ببرد. همچنین امکان هرگونه خطا و دستکاری اطلاعات هم در این زمینه وجود دارد که در ادامه، تمامی سیستم‌های وابسته به آن دچار مشکل خواهند شد. این مسئله به عنوان معضل اوراکل (Oracle Problem) شناخته می‌شود و این مشکل، دقیقا جایی است که چین لینک ظهور کرده تا آن را رفع کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: دلایل رشد چین لینک در سال ۲۰۲۰ چیست؟

چین لینک چطور کار می‌کند؟

چین لینک با استفاده یک شبکه‌ای از گره‌ها (Nodes) سعی می‌کند تا داده‌های فراهم شده را تا حد ممکن به صورت قابل اعتماد و درست به قراردادهای هوشمند برساند.

مثلا می‌گوییم یک قرارداد هوشمند نیاز به داده‌های دنیای واقعی دارد و درخواست خود را برای این کار ثبت می‌کند. پروتکل چین لینک این درخواست را ثبت می‌کند و به گره‌های چین‌لینک ارسال می‌کند تا مزایده در خصوص این درخواست صورت بگیرد.

چیزی که باعث قدرتمند بودن این پروسه می‌شود، چگونگی اعتبارسنجی داده‌ها از سوی چندین منبع مختلف توسط چین لینک است. به لطف یک سیستم سابقه داخلی، چین لینک می‌تواند مشخص کند که کدام منابع نسبت به دیگر منابع موثق‌تر هستند. این ویژگی به طور شگفت‌انگیزی باعث می‌شود تا نتایج داده‌ها دقیق باشد و از قراردادهای هوشمند نسبت به هر گونه خطا و اشتباهی محافظت کند.

اما توکن لینک چه نقشی در این بین ایفا می‌کند؟ قراردادهای هوشمندی که نیاز به دقت بالا و منابع صحیح دارند، در ازای سرویس گره‌های چین لینک، باید توکن لینک پرداخت کنند. قیمت این سرویس‌ها بر اساس شرایط بازار توسط اپراتور گره‌ها تعیین می‌شود.

همچنین برای اینکه گره‌های شبکه چین لینک مسئولیت بلند مدت خود نسبت به پروژه را تضمین کنند، در این شبکه سهم خواهند داشت. درست همانند سیستم بلاک چین، هر یک از گره‌های چین لینک با توجه به رفتار قابل اعتماد خود و عدم انجام هرگونه عمل مخرب، پاداش دریافت خواهند کرد.

افزایش محبوبیت چین لینک با گسترش امور مالی غیرمتمرکز

از زمانی که امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) محبوبیت بالایی پیدا کرده‌اند، علاقه کاربران برای حضور سرویس‌های اوراکل باکیفیت هم گسترش یافته است. هرچه که باشد، بسیاری از امور مالی غیرمتمرکز با استفاده از قراردادهای هوشمند کار خود را پیش می‌برند و نیاز به عملکرد مناسب داده‌های خارجی دارند.

با سرویس‌های اوراکل متمرکز، پلتفرم‌های دیفای خود را در معرض خطر آسیب‌پذیری قرار می‌دهند و هرگونه حمله از طریق آن‌ها امکان‌پذیر است. حتی بارها شده است که به دلیل استفاده از سرویس‌های اوراکل متمرکز، امور مالی غیرمتمرکز دچار حملاتی از جمله Flash Loan شده‌اند و این مسائل تا زمان وجود این مدل اوراکل‌ها وجود خواهد داشت.

توکن لینک چیست

توکن لینک چیست

در نقطه مقابل، چین لینک را داریم که به دلیل غیرمتمرکز بودن خود، در آن خبری از نقطه تکی شکست نیست و تا حدی مشکلات موجود در اوراکل‌های دیگر را حل کرده است. البته خیلی از مردم فکر می‌کنند استفاده از چین لینک می‌تواند اینگونه مشکلات را حل کند، این مسئله شاید به طور کامل حقیقت نداشته باشد. تا به امروز پلتفرم‌های بزرگ پرطرفداری از چین لینک استفاده کرده‌اند. این مسئله باعث افزایش و تراکم استفاده از این سرویس می‌شود. برای مثال در سپتامبر سال ۲۰۲۰، چین لینک مورد حمله اسپم (Spam Attack) قرار گرفت؛ روشی که باعث دزدیده شدن ۷۰۰ اتریوم از کیف پول یک گره شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: عزم چین لینک اوراکل برای تصرف دنیای بازی‌ها

میزان تامین و انتشار توکن لینک

توکن لینک دارای حداکثر محدودیت ارزه ۱ میلیاردی است. ۳۵ درصد از این توکن‌ها در دوره محبوبیت ICO در سال ۲۰۱۷ فروخته شدند. در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون از این توکن‌ها در اختیار شرکت موسس این پروژه قرار دارد. همچنین برخلاف بسیاری از دارایی‌های کریپتو، لینک هیچ پروسه استخراج یا سهام‌گذاری ندارد که باعث افزایش موجودی‌‌ها شود.

همچنین از آن جایی که لینک دارای بلاک چین خود نیست و با استفاده از بلاک چین اتریوم کار می‌کند، بنابراین هرگونه کیف پول پشتیبانی شده‌ای توسط این بلاک چین برای ذخیره توکن‌های لینک مناسب خواهد بود. لینک بر اساس استاندارد ERC-667 عمل می‌کند، استانداردی که نسخه گسترش یافته استاندارد ERC-20 است.

تکنولوژی چین لینک توانسته خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین ستون‌های امور مالی غیرمتمرکز و اکوسیستم ارزهای دیجیتال ثابت کند. در حالی که امور مالی غیرمتمرکز اتریوم ریسک بالایی دارد و کاربران برای جذب شدن به این سرویس‌ها نیاز به اعتمادسازی دارند، وجود منابع داده‌های خارجی موثق، یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند به گسترش و رشد این اکوسیستم کمک کند.

نظر شما در خصوص چین لینک چیست؟ آیا از این سرویس استفاده کرده‌اید؟ دیدگاه خود را با ما در کوین نیک اشتراک بگذارید.

منبع: Binance Academy