اصطلاح سوزاندن سکه «Coin burning» یک مفهوم مربوط به بازار ارزهای دیجیتال است که ممکن است در مورد ارزها و سکه‌های مختلفی شنیده باشید. از بین بردن یا سوزاندن سکه در حال حاضر به یک مکانیسم اساسی برای حفظ ارزش پروژه‌های ارز دیجیتال و توکن‌ها شده است. اگر بخواهیم خیلی ساده و خلاصه دهیم در بسیاری از عرضه‌های اولیه (ICO) مکانیسم سوزاندن سکه برای توکن‌ها و سکه‌های فروخته نشده به کار گرفته می‌شود. نه تنها این مورد بلکه برخی از صرافی‌های مهم مانند بایننس هم از مکانیسم سوزاندن تدریجی سکه برای بالا بردن ارزش سکه‌های خود استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد مکانیسم سوازندن سکه و انگیزه پروژه‌ها برای این کار بیشتر صحبت کنیم.

سوزاندن سکه چیست؟

سوزاندن سکه همانطور که از نام آن تقریبا مشخص است، روشی برای سوزاندن یا از بین بردن عمدی سکه‌ها یا توکن‌ها و غیرقابل استفاده کردن آن‌ها است. فرآیند سوزاندن سکه معمولا با فرستادن بخشی از سکه‌ها به یک آدرس که کلید خصوصی آن قابل دستیابی توسط هیچ کسی نیست و معمولا به آن سیاه چاله «black hole» گفته می‌شود انجام می‌شود. بنابراین هر سکه‌ای که به این آدرس فرستاده شود دیگر قابل بازیابی و استفاده مجدد نخواهد بود.

مکانیسم سوزاندن سکه

دلایل استفاده از مکانیسم سوزاندن سکه

این مطلب راهم مطالعه کنید: حضور بلاک چین در صنعت بازاریابی چه تحولاتی رقم خواهد زد؟

دلایل و اهداف سوزاندن سکه چیست؟

شاید این سوال برای شما ایجاد شود چرا یک پروژه ارز دیجیتال باید سکه‌های خود را بسوزاند؟ دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند ثابت کند سوزاندن سکه یک ایده خوب است.

۱. مکانیسم اجماع عمومی موثرتر

این موضوع مربوط به سکه‌هایی است که روش اثبات سوزاندن (Proof-of-Burn) را به عنوان مکانیسم اجماع خود می‌پذیرند. اثبات سوزاندن که به صورت مخفف به آن پوب (POB) گفته می‌شود، یک روش منحصر به فرد برای دستیابی به اجماع در یک شبکه توزیع شده است که مشارکت کنندگان شامل ماینرها و کاربران  را ملزم به سوزاندن بخشی از سکه ها می‌کند.

۲. افزایش ارزش سکه یا ارز دیجیتال

برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنیم باید با قانون عرضه و تقاضا آشنا باشیم.

طبق این قانون اگر شاهد کاهش در عرضه باشیم با فرض ثابت بودن تقاضا، منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

کمیاب بودن یا عرضه محدود یکی از مفاهیم اساسی اقتصادی است که به یک دارایی ارزش می‌بخشد. برخلاف ارزهای فیات یا سنتی، رمزارزها دارای ماهیت ضد تورمی هستند. به این معنی که عرضه سکه برای اغلب ارزهای دیجیتال ثابت و از قبل تعیین شده است و هنگامی که تعداد سکه‌های موجود با عرضه کل برابر شود دیگر سکه جدیدی عرضه نخواهد شد.

بارزترین مثال برای این موضوع بیت کوین است که تعداد عرضه آن در نهایت ۲۱ میلیون سکه است. بنابراین طبق قانون عرضه و تقاضا، هرچه تقاضا افزایش یابد به دلیل ثابت بودن میزان بیت کوین‌های در گردش به قیمت آن افزوده خواهد شد. همچنین اگر تعداد بیت کوین‌های موجود به دلیل مکانیسم سوزاندن سکه، گم شدن کلید خصوصی یا بیت کوین‌های فراموش شده باز هم کمتر شود، به دلیل کمتر شدن میزان موجودی نسبت به تقاضا باز هم به ارزش آن افزوده خواهد شد.

با توجه به توضیحات بالا حالا می‌دانیم استفاده از روش سوزاندن سکه تعداد موجودی در گردش را کاهش می‌دهد که یک روش موثر برای تثبیت و افزایش قیمت ارزها و توکن‌ها محسوب می‌شود.

بر اساس اصول اقتصادی کاهش کمیت یک دارایی آن را بسیار باارزش‌تر می‌کند.

۳. محافظت در برابر اسپم

سوزاندن و از بین بردن سکه همچنین به عنوان یک مکانیسم طبیعی برای محافظت در برابر حملات محروم سازی از سرویس یا همان دیداس (DDOS) و جلوگیری از تراکنش‌های اسپم و ازدحام شبکه عمل می‌کند.

مشابه همان روشی که کاربران مبلغ کمی برای ارسال بیت کوین به عنوان هزینه تراکنش پرداخت می‌کنند یا گس که برای محسابات قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم مصرف می‌شود، سوزاندن سکه هم هزینه‌ای را برای اجرای تراکنش ایجاد می‌کند.

در برخی از پروژه‌ها به جای پرداخت کارمزد به ماینرها برای تایید تراکنش‌ها با استفاده از مکانیسم سوزاندن بخش از ارز دیجیتال ارسال شده به طور خودکار از بین می‌رود یا به اصطلاح می‌سوزد. ریپل یکی از پروژه‌‌هایی است که از این روش استفاده می کند.

۴. به عنوان نشانه‌ای برای تعهد بلند مدت

سوزاندن سکه یک ابزار موثر برای نشان دادن تعهد  محکم یک پروژه ارز دیجیتال برای ادامه فعالیت است. هدف هر پروژه اضافه کردن ارزش به دارایی دارندگانی است که احتمالا کاربران اصلی و حامیان خدمات آن‌ها خواهند بود.

استفاده از مکانیسم کوین برنینگ (coin burning) برای از بین بردن سکه‌های اضافه آمده از عرضه اولیه یا سوزاندن دوره‌ای و تدریجی سکه‌ها ( به‌وسیله باز خرید آن‌ها از بازار آزاد و از بین بردن آن‌ها) یک روش موثر برای تقویت رشد پروژه در طولانی مدت است.

سوزاندن سکه

استفاده از مکانیسم سوزاندن سکه در ریپل برای پردازش تراکنش‌ها

این مطلب راهم مطالعه کنید: نقش بلاکچین در افزایش اعتبار رسانه‌ها و جلوگیری از انتشار اخبار جعلی

طبقه بندی سیاست‌های استفاده از مکانیسم سوزاندن سکه

معمولا فرآیند سوزاندن و از بین بردن سکه به دو دسته اصلی طبقه بندی می‌شود. یک دلیل مرتبط با سیاست‌های اساسی به‌کار گرفته شده در سطح پروتکل و دلیل دیگر سیاست‌های اقتصادی است.

مکانیسم سوزاندن سکه در سطح پروتکل

برخی از مدل‌های سوزاندن سکه با لایه اصلی پروتکل بلاک چین مرتبط است. به عبارت ساده، مکانیسم سوزاندن سکه که به DNA یا کد پایه یک سکه تعلق دارد مکانیسم سوزاندن سکه در سطح پروتکل گفته می‌شود.

  • الگوریتم اجماع مبتنی بر اثبات سوزاندن

ارزهایی وجود دارند که از مکانیسم اجماع پوب (Proof-of-Burn) بهره می‌برند. در این مکانیسم ماینرها ملزم هستند تا روی بلاک چین ثابت کنند که بخشی از سکه‌های خود را سوزانده‌اند.

با وجود اینکه این ایده ممکن است در ابتدا غیرمنطقی به نظر برسد اما در واقع سعی می‌کند مشکل کلیدی الگوریتم اجتماع اثبات کار (POW) که به‌وسیله بیت کوین استفاده می‌شود را حل کند.

هیچ گونه منابع در دنیای واقعی مصرف نمی‌شود مگر با تخریب سکه‌های اصلی و از این طریق بر مشکلات هزینه‌های مالی سنگین مربوط به سخت افزارهای استخراج، مصرف گسترده انرژی و آسیب‌های زیست محیطی ناشی از الگوریتم اثبات کار غلبه می‌کند. مدل‌های مختلفی در الگوریتم اثبات سوزاندن وجود دارد که هر کدام ویژگی متمایزی دارند:

۱. سوزاندن سکه‌های اصلی برای حق استخراج

همانطور که متوجه شدیم اثبات سوزاندن، ماینرها را ملزم می‌کند تا بخشی از دارایی خود را بسوزانند تا حق استخراج بلوک‌ها را به دست بیاورند. در واقع هزینه استخراج در این مدل به جای پرداخت مبالغ هنگفت برای خرید تجهیزات استخراج از طریق سوزاندن سکه تامین می‌شود. اسلیم کوین (Slimcoin) از جمله ارزهایی است که از این سیستم استفاده می‌کند. ماینرهایی که در این مدل پوب با موفقیت یک بلوک را استخراج می‌کنند، به خاطر تلاشی که انجام می‌دهند پاداش هم دریافت می‌کنند.

۲. سوزاندن بیت کوین برای ایجاد سکه‌های جدید

برخی از سکه‌ها مانند «Counterparty» از الگوریتم پوب برای ایجاد سکه بومی خود استفاده کردند. در این مدل کاربران ملزم به سوزاندن مقداری ارز بیت کوین هستند و معادل آن ارز XCP که ارز بومی Counterparty است دریافت می‌کنند.

در زمان عرضه اولیه Counterparty، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند می‌بایست بیت کوین خود را به یک آدرس سیاه چاله ارسال کنند در مقابل ارز XCP به دست بیاورند. در این روش ارز جدید ایجاد شده یعنی توکن‌های XCP ارزشمند می‌شوند چرا که در ازای ایجاد آن مقداری بیت کوین از بین رفته است.

۳. موازنه سوزاندن و عرضه

ارز دیجیتال فکتوم (Factom (FCT)) از یک نسخه پیچیده الگوریتم پوب استفاده می‌کند که در ازای اعتبار سکه‌های بومی خود را می‌سوزاند.

دلیل اینکه این مدل را موازنه سوزاندن و عرضه (Burn-And-Mint Equilibrium) می‌نامند این است که عرضه سکه فکتوم ثابت نیست و دارای یک نرخ تورم داخلی است. به این معنی که با توجه به تورم این سکه‌ها ممکنه است دائما ایجاد و به بازار عرضه شوند. اما در مقابل اگر تقاضا برای فکتوم با نرخ تورم آن متعادل نباشد، سکه‌های فکتوم باید سوزانه شود تا تورم آن مهار شود.

  • مکانیسم محافظت در برابر اسپم

درخواست هزینه برای انجام تراکنش‌ها یک جنبه حیاتی برای هر بلاک چین برای جلوگیری از تراکنش‌های اسپم و حملات دیداس (DDOS) است.  پروژه‌هایی مانند ریپل (XRP) و شبکه ریکوئست (REQ) در سطح پروتکل از الگوریتم سوزاندن برای انجام هر تراکنش روی بلاک چین استفاده می‌کنند. به این معنی که با انجام هر تراکنش مقداری ارز در طول تراکنش سوزانده می‌شود و کاربران به صورت غیر مستقیم هزینه انجام تراکنش را می‌پردازند. در این روش کل شبکه از مزیت برخوردار می‌شود چرا که به دلیل کاهش موجودی به مرور زمان، ارزش آن زیادتر می‌شود و دارایی کاربران در بلند مدت بسیار باارزش‌تر خواهد شد.

در حالی که در روش پرداخت هزینه تراکنش در بلاک چین‌های مهم مانند اتریوم و بیت کوین انجام می‌شود می‌تواند به نوعی کاهنده ارزش دارایی باشد. چرا که به ازای هر تراکنش که توسط ماینرها پردازش می‌شود مقداری ارز به عنوان پاداش به او پرداخت می‌شود. در نهایت ماینر برای به دست آوردن پول آن را در بازار می‌فروشد و باعث افزایش موجودی در گردش می‌شود.

بنابراین می‌توانیم بگوییم مکانیزم سوزاندن سکه روشی منصفانه‌تر برای توزیع ارزش بین همه مشارکت‌کنندگان در شبکه است.

سیاست های اقتصادی استفاده از مکانیسم سوزاندن سکه

گاهی اوقات مکانیسم سوزاندن و از بین بردن در سطح پروتکل برنامه‌ریزی و اجرا نمی‌شود بلکه بر اساس برنامه‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است این سیاست‌ها دائمی یا مقطعی باشد.

از بین بردن توکن‌های فروخته نشده

گاهی اوقات در عرضه اولیه سکه (ICO) همه سکه‌های دیش بینی شده توسط پروژه به فروش نمی‌رسد و پروژه تصمیم می‌گیرد آن‌ها را از  بین ببرد تا به این ترتیب با کاهش موجودی ارزش دارایی‌های که در دست کاربران است افزایش یابد.

معمولا پروژه‌هایی که از این مانیسم در عرضه اولیه استفاده می‌کنند تصویر محبوبی از خود برای کاربران ایجاد می‌کنند که نشان‌دهنده تعهد و موفقیت بلند مدت پروژه است.

تقسیم سود سهام به دارندگان

پروژه‌هایی که از عملکرد خود سود کسب می‌کنند مانند بایننس که از کاربران خود کارمزد تراکنش دریافت می‌کند، می‌توانند از سود خود برای بازخرید توکن‌ها از بازار و از بین بردن آن به نوعی سود سهام به کاربران خود پرداخت کنند. در واقع چیزی پرداخت نمی‌کنند بلکه به ارزش دارایی که نزد کاربران است افزوده می‌شود.

ابته این نکته را هم باید بدانیم که سوزاندن سکه می‌تواند یک روش برای دور زدن مقررات مربوط به سهام و اوراق بهادار هم باشد چرا که هرگونه تخصیص سود سهام به صورت نقد یا توکن باید تحت نظارت سازمان تنظیم مقررات بورس و اوراق بهادار انجام شود.

از دیگر پروژه‌هایی که از مکانیسم سوزاندن تدریجی سکه استفاده می‌کنند می‌توان به ارز ترون (Tron) و هاکن (Hacken) اشاره کرد.

جمع بندی و نتیجه‌گیری

مکانیسم سوزاندن سکه یک رویکرد نسبتا جدید است که پروژه‌های ارز دیجیتال در سطح پروتکل یا به عنوان سیاست‌های اقتصادی از مدل‌های مختلف آن استفاده می‌کنند. همانطور که متوجه شدیم مزایای استفاده از الگوریتم سوازندن بسیار گسترده است، از مکانیسم اجماع سازگار با محیط زیست گرفته تا افزایش بلند مدت ارزش برای دارندگان. همچنین می‌تواند به عنوان یک روش برای دور زدن قوانین مربوط به پرداخت سود سهام هم استفاده شود. مهم‌تر از همه روش سوزاندن سکه یک ابزار مناسب برای حفظ ثروت همه مشارکت کنندگان در یک شبکه است.

فراموش نکنید هر سوال یا نظری درباره صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک چین دارید می‌توانید در قسمت نظرات سایت کوین نیک یا از طریق صفحات کوین نیک در شبکه‌های اجتماعی در میان بگذارید.

منبع: masterthecrypto