شاید تکنولوژی بلاک چین برای حضوری قدرتمند در صنعت بازاریابی و تبلیغات هنوز به حداکثر پتانسیل خود نرسیده باشد، اما به بدون شک، دیر یا زود این اتفاق رخ خواهد داد. سوال مهم‌تر این است که حضور بلاک چین در صنعت بازاریابی چه تغییرات و تحولاتی می‌تواند رقم بزند؟

در کسب و کارهای مدرن امروزی، جایی نمانده است که علاقه‌مندان بلاک چین سعی نکنند تا از این تکنولوژی به هر نحوی بهره ببرند. بلاک چین و تکنولوژی دفتر توزیع شده آن، در تدارکات، صنایع، ساخت و ساز، بازی‌های ویدیویی، بانکداری، سرویس‌های اقتصادی، بهداشت و درمان، زنجیره تامین و ده‌ها زمینه دیگر،‌ مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از این پروژه‌ها توانسته‌اند به خوبی با بلاک چین سازگار شوند و از مزایای آن بهره ببرند و برخی‌های دیگر، به دلایلی هنوز قادر به فراگیری بلاک چین نشده‌اند.

یکی از این صنایع، صنعت بازاریابی است. با وجود این که تصور می‌شود تکنولوژی بلاک چین در صنعت بازاریابی و تبلیغات مناسب نیست و این دو با یکدیگر هیچ ارتباطی ندارند، برخی از استارتاپ‌ها توانسته‌اند تا از مزایای تکنولوژی بلاک چین برای حل مشکلات موجود در صنعت مارکتینگ استفاده کنند.

بابز رنگایا (Babs Rangaiah)، که رهبری گروه Interactive Experience با هدف راه حل‌های بازاریابی جهانی در شرکت IBM را برای برعهده دارد، در خصوص بلاک چین در صنعت بازاریابی می‌گوید:

بلاک چین روش‌هایی جدید برای انجام کسب و کارها در صنایع مختلف ایجاد کرده است، مخصوصا در جاهایی که اعتماد و شفافیت بیش از همه مورد نیاز است. از آن جایی که به رسانه مربوط می‌شود،‌ ما انتظار داریم تا بلاک چین قادر باشد تا مرکز و منبعی مورد اعتماد برای هر گونه تبلیغات رسانه‌ای باشد، و باعث از بین بردن شک و تردیدها و از بین بردن بی‌ثباتی‌هایی باشد که در رسانه‌های امروزی متداول است.

بلاک چین در صنعت بازاریابی برای حذف مراکز مدیریتی

اگر چه به اعتقاد بسیاری از مردم، بلاک چین وابستگی زیادی به بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال دارد، اما این تصور به آن صورت درست نیست. برعکس، این تکنولوژی بلاک چین است که زمینه به وجود آمدن ارزهای رمزنگاری شده را ایجاد کرده است. با این حال، بلاک چین بسیار فراتر از رمزارزهاست.

تکنولوژی بلاک چین، زنجیره‌ای از بلوک‌هایی است که درون هر یک از آن‌ها، اطلاعات به صورت دائم و هم‌زمان، ثبت و ذخیره می‌شود. این زنجیره بلوک‌ها، در شبکه‌ای از هزاران کامپیوتر کاربران در سرتاسر جهان ذخیره می‌شود. هر تراکنش، هر اطلاعات اضافه‌ای که قرار است به این زنجیره از بلوک‌ها اضافه شود، نیاز به تایید تمامی اعضای شبکه دارد. این ویژگی باعث می‌شود تا احتمال ورود اطلاعات تحریف شده، ساختگی و تقلبی در این شبکه از بین برود. علاوه بر این، توزیع این شبکه در بین هزاران کامپیوتر، باعث شده تا واسطه‌ها و مراکز قدرت، قادر به دخالت در این شبکه نباشند. حتی اگر این مرکز، قدرتمندترین دولت یا شرکت تکنولوژی دنیا باشد.

بلاک چین در صنایع مختلف

استفاده از ویژگی‌های بلاک چین در صنایع مختلف

موسس اتریوم، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در خصوص بلاک چین و حضور آن در صنایع می‌گوید:

در حالی که بسیاری از مراکز قدرت در پی این هستند تا با استفاده از تکنولوژی، ماشین‌های خودکار را با انسان‌ها برای انجام وظایف مختلف تعویض کنند و به خدمت بگیرند، در عین حال تکنولوژی بلاک چین در تلاش است تا جایگزین همین مراکز شود و آن‌ها را خودکارسازی کند. به جای این که یک راننده تاکسی از کار بیکار شود و یک مرکز به هر دلیلی او را برکنار کند، بلاک چین آن مرکز کنترل کننده سیستم تاکسی‌ها را حذف می‌کند تا راننده تاکسی مستقیما با مشتری کار کند.

بلاک چین در صنعت بازاریابی برای حذف واسطه‌ها

دومین مزیت بلاک چین که می‌تواند در صنایع و کسب و کارها به ثمر بنشاند، حذف واسطه‌ها است. طبق منابع مختلف، بخش بزرگی از درآمد صنعت تبلیغات به جیب انحصارگران واریز می‌شود. برای مثال بخش بزرگ هزینه‌ها در دنیای مجازی، در اختیار شرکت‌هایی نظیر گوگل و فیس بوک قرار می‌گیرد. اگر چه این گونه شرکت‌ها سعی می‌کنند با بیان شفاف قوانین و قراردادها، با مشتریان خود بدون هرگونه فریبی، صاف و صادق باشند، اما کار با چنین شرکت‌هایی برای تبلیغات بسیار هزینه‌بردار است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کاربرد بلاک چین در بانکداری چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

یک راه حل و جایگزین برای این مشکل، بلاک چین است. به خاطر شفافیت این تکنولوژی، مشتری متوجه خواهد شد که هزینه‌هایی که پرداخت کرده است، صرف ربات‌ها نخواهد شد، تبلیغات او طبق توافقات صورت خواهد گرفت و سرویس ارائه شده تماماً تحت نظارت مشتری خواهد بود. در عین حال، هیچ واسطه‌ای در این بین وجود نخواهد داشت، چرا که بلاک چین ارتباطی مستقیم بین مشتری و طرف قرارداد ایجاد می‌کند تا کار تبلیغات یا هر وظیفه دیگر، از مرحله پرداخت تا اجرا، شفاف و تحت کنترل باشد.

به‌علاوه، بلاک چین به شما اجازه می‌دهد تا بودجه خود را فقط روی مشتریان و انسان‌های واقعی خرج کنید. در شبکه بلاک چین، هر فرد دارای امضای دیجیتالی خود است که ثابت می‌کند آن‌ها ربات یا یک ماشین الگوریتم نیستند. به لطف سیستم احراز هویت عالی و شافاف، خبری از ربات‌ها در اکوسیستم بلاک چین نیست.

بهره‌گیری از قراردادهای هوشمند در شبکه بلاک چین

یکی دیگر از مزایای مفید بلاک چین، انتقال وظایف مارکتینگ به قراردادهای هوشمند است. با استفاده از پروتکل ERC-20 در بلاک چین اتریوم، می‌توان به نوع جدیدی از قراردادها و توافقات دست پیدا کرد که قراردادهای هوشمند (Smart Contract) نام دارند.

بلاک چین در مارکتینگ

با ویژگی قراردادهای هوشمند بلاک چین، کارها به صورت خودکار تکمیل خواهند شد.

در هنگام شروع بستن یک قرارداد هوشمند، هر دو طرف قرارداد باید نیازمندی‌ها و شروط اجرای کار و پرداختی‌ها را مشخص کنند. سپس این برنامه، به سادگی اجرای تمامی شروط را تحت نظارت خود خواهد گرفت. در صورت اجرای درست تمامی شرایط و تکمیل کردن کار، پرداختی‌ها به صورت خودکار توسط شبکه بلاک چین انجام خواهد شد.

این نوع روابط کاری به لطف حضور بلاک چین، کاملا امن است و هیچگونه واسطه، مدیریت، انحصارگری یا حتی یک شخص خرابکار و کلاهبردار وجود ندارد که باعث ایجاد مشکل یا ضرر شود. این دقیقا چیزی است که صنعت بازاریابی و تبلیغات مدت‌هاست به آن احتیاج دارد.

چه محدودیت‌هایی برای بلاک چین در صنعت تبلیغات و بازاریابی وجود دارد؟

علاوه بر ویژگی‌هایی که ذکر کردیم، یک سری مسائل بحث برانگیز وجود دارد که باعث شده هنوز تکنولوژی بلاک چین نتواند جای خود را در صنعت مارکتینگ باز کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کاربرد بلاکچین در دولت چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

اول از همه، بلاک چین یک تکنولوژی جدید و غیر معمول است. نه تنها خیلی از بازاریاب‌ها تصور و درک درستی از بلاک چین ندارند، بلکه در حال حاضر تعداد مشترکین شبکه‌های بلاک چین پایین است و این تعداد کاربران بلاک چین به اندازه‌ای نیست که بتوانند در صنعت تبلیغات موثر واقع شوند.

نکته بعدی، مشکلات مقیاس‌پذیری این تکنولوژی است. در حال حاضر، پروژه‌ها قادر نیستند بیشتر از ۲۰ تراکنش در ثانیه انجام دهند. این مقدار در صنایعی نظیر بازاریابی کافی نیست، مخصوصا در مقایسه با انجام تبلیغات در گوگل یا دیگر پلتفرم‌های بزرگ.

چه زمانی بلاک چین وارد این صنعت خواهد شد؟

در حال حاضر پروژه‌های بلاک چین زیادی وجود ندارد که بتوانند به بازاریاب‌ها برای ارائه بهترین و با کیفیت‌ترین تبلیغات کمک کنند.

با وجود این که بسیاری از بازاریاب‌ها درک درست و کاملی از ویژگی‌های بلاک چین ندارند، اما ویژگی‌های بلاک چین آن قدری برجسته است که دیر یا زود برای همه مشخص خواهد شد. شاید فقط به خاطر نابالغی و عدم تکامل فنی این تکنولوژی، خیلی‌ها هنوز از ابزار سنتی و کلاسیک استفاده می‌کنند. اما تکنولوژی بلاک چین یک تحول است که در چند سال آینده، بسیاری از صنایع، حتی صنعت بازاریابی و تبلیغات، از آن بهره خواهند برد؛ بلاک چین امن، آسان، ارزان و حلال مشکلات است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استفاده از بلاک چین در انتقال پول بین المللی

نظر شما در خصوص استفاده از بلاک چین در صنعت بازاریابی و تبلیغات چیست؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منابع: Cointelegraph، Forbes، HypeInsight