کامپوند فایننس (Compound Finance) محیطی است که شما می‌توانید در آن ارزهای دیجیتال وام بگیرید یا ارزهای دیجیتال خود را وام بدهید و سود دریافت کنید. تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید، یک کیف پول اتریوم و کمی سرمایه است تا از این کار وام بگیرید یا سود وام‌دهی خود را به جیب بزنید.

در این روش، خبری از هیچ واسطه‌ای نیست و سرمایه‌تان قرار نیست در اختیار افراد غریبه قرار بگیرد. کامپوند فایننس باعث شده تا وام‌گیری و وام‌دهی در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ساده‌تر از هر زمان دیگری باشد. در حقیقت شما با یکی از برترین پروتکل‌های فضای دیفای رو به رو هستید. چه چیزی بهتر از این که بدون اعتماد به یک شرکت یا شخص خارجی، با دارایی خود سود کسب کنید یا وام بگیرید؟

از آن مهم‌تر، تجربه کاربری این پروتکل بسیار روان است و توسط افراد بسیار زیادی مورد امتحان قرار گرفته است. امروزه بسیاری از افرادی که در زمینه کشت سود (Yield Farming) فعالیت می‌کنند، با کمک کامپوند فایننس دارایی‌های مختلف وام می‌گیرند و آن‌ها را در پروتکل‌های دیگر دیفای عرضه می‌کنند.

کامپوند فایننس چیست؟

کامپوند فایننس (Compound Finance) یک پروتکل وام‌دهی امور مالی غیرمتمرکز است. به اصطلاح فنی‌تر، کامپوند فایننس یک پروتکل بازار مالی الگوریتمی است.

می‌توانید به این پروتکل به عنوان یک بازار باز برای پول نگاه کنید. به کاربران اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال سپرده‌گذاری کنند و در برابر این کار سود دریافت کنند یا حتی دارایی‌های دیجیتال خود را قرض دهند یا وام بگیرند. این پروتکل از قراردادهای هوشمند برای خودکارسازی ذخیره و مدیریت دارایی‌هایی که به پلتفرم اضافه می‌شوند، استفاده می‌کند.

هر کاربر با استفاده از یک کیف پول وب ۳ (Web 3.0) مانند Metamask می‌توانند به پروتکل کامپوند متصل شود. به همین دلیل کامپوند یک پروتکل بی‌اجازه (Premissionless) است. به این معنی که هر شخصی با یک کیف پول کریپوتو و یک اتصال اینترنت می‌تواند آزادانه با آن تعامل برقرار کند.

Compound Finance چیست؟
پروتکل وام دهی Compound Finance چیست؟

چرا کامپوند مفید است؟ خب، تامین‌ کنندگان و وام گیرندگان بر خلاف بانک‌ها و موسسات رایج، در این روش نیازی به مذاکره در خصوص مسائل مختلف ندارند. هر دو طرف به صورت مستقیم با پروتکل در ارتباط هستند تا وثیقه و نرخ سود مدیریت را مدیریت کند. بنابراین هیچ واسطه‌ای وجود ندارد که پول کاربران را نزد خود نگه دارد، بلکه دارایی‌ها در یک نوع قرارداد هوشمند به نام استخر‌های نقدینگی (Liquidity Pools) نگهداری می‌شوند.

نرخ سود برای عرضه کننده وام و شخص گیرنده وام به صورت الگوریتمی محاسبه می‌شود. این کار به صورت خودکار بر اساس میزان عرضه و تقاضا انجام می‌گیرد. همچنین افرادی که توکن COMP در اختیار داشته باشند، این قدرت را دارند تا نرخ سود را تنظیم کنند.

کامپوند چطور کار می‌کند؟

دارایی‌های موجود در این پروتکل، توسط توکن‌هایی به نام cToken رهگیری می‌شوند. cToken که توکن محلی و رسمی کامپوند است، با توجه به استاندارد توکن‌های ERC-20 تولید شده و نشانه‌ای بر میزان دارایی یک فرد است.

برای مثال، اگر شما ارز دیجیتال اتر در اختیار دارید و می‌خواهید آن را در کامپوند سپرده‌گذاری کنید، دارایی شما به cETH تبدیل می‌شود. اگر استیبل کوین DAI خود را سپرده‌گذاری کنید، به توکن‌های cDAI تبدیل می‌شوند. همچنین اگر چندین نوع مختلف از کوین‌ها را سپرده‌گذاری کنید، هرکدام از آن‌ها بر اساس نرخ سود خود، سود دریافت می‌کنند. برای مثال، cDAI نرخ سود خود را دارد و cETH هم نرخ سود متفاوت خود را دارد.

سپس این توکن‌ها را می‌توان به عنوان نشانه‌ای از دارایی یک شخص، بازخرید کرد و باعث می‌شود دارایی تامین شده، در کیف پول متصل شده در دسترس قرار بگیرد.

پروسه این کار از زمانی آغاز می‌شود که کاربران کیف پول خود را که وب ۳ برای آن‌ها فعال شده، به پروتکل متصل کنند. سپس می‌توانند هرگونه دارایی را که می‌خواهند با آن تعامل داشته باشند، انتخاب کنند. اگر یک دارایی باز باشد،‌ کاربران می‌توانند یا آن را وام بگیرند یا آن را وام بدهند.

وام گرفتن و وام دادن در کامپوند

وام دادن در این پروتکل سر راست است. دارایی که می‌خواهید نقدینگی برای آن تامین کنید را آزاد و سپس از تراکنشی را که از کیف پول‌تان برای خزانه ارسال می‌شود، امضا می‌کنید. سپس این دارایی‌ها به سرعت در استخر اضافه می‌شوند و به طور همزمان (Real-Time) سود به آن تعلق می‌گیرد. این دقیقا همان زمانی است که دارایی‌ها به cToken تبدیل شده‌اند.

اما وام گرفتن در کامپوند فایننس کمی پیچیده‌ است. ابتدا، کاربران سرمایه خود را سپرده‌گذاری می‌کنند تا بتوانند وامی را که می‌خواهند، پوشش دهند. در ازای انجام این کار، آن‌ها قدرت وام‌گرفتن (Borrowing Power)‌ را به دست می‌آورند. این قدرت به منظور دریافت وام در پروتکل کامپوند ضروری است. همه دارایی‌هایی که در بخش تامین در دسترس هستند، مقدار متفاوتی از Borrowing Power را به دست می‌آورند. سپس کاربران می‌توانند بر اساس این که چه مقدار می‌توانند قدرت وام در اختیار داشته باشند، وام بگیرند.

کامپوند فایننس در امور مالی غیرمتمرکز چطور کار می‌کند؟
کامپوند فایننس در امور مالی غیرمتمرکز چطور کار می‌کند؟

همانند بسیاری از پروژه‌های دیگر امور مالی غیرمتمرکز، کامپوند هم با ایده وثیقه‌گذاری بیش از حد (Over Collateralization) کار می‌کند. به این معنی که فردی که قصد دریافت وام دارد، باید بیشتر از مقداری که وام بگیرد، تامین ارزش انجام دهد.

البته لازم به ذکر است که هر دارایی، نرخ درصد سالانه منحصر به فرد خود را دارد. از آن جایی که نرخ‌های دریافت و تامین وام بر اساس نرخ عرضه و تقاضا تنظیم می‌شوند، بنابراین هر یک از دارایی‌ها دارای نرخ منحصر به فرد خود برای وام دادم و وام گرفتن هستند.

کدام دارایی‌ها توسط کامپوند فایننس پشتیبانی می‌شوند؟

در حال حاضر تا زمان نگارش این مطلب، دارایی‌هایی که در این پروتکل می‌توانید وام بدهید و وام بگیرید عبارت‌اند از:

  • ETH
  • WBTC (Wrapped Bitcoin)
  • USDC
  • DAI
  • USDT
  • ZRX
  • BAT
  • REP

با توجه به موفقیت کامپوند فایننس انتظار می‌رود تا توکن‌ها و کوین‌های بیشتری به این پروتکل اضافه شوند.

مدیریت کامپوند بر چه اساسی کار می‌کند؟

کامپوند به عنوان یک شرکت توسط رابرت لشنر (Robert Leshner) تاسیس و سرمایه‌گذاران خطرپذیر تامین سرمایه شد. اما در نهایت به لطف توکن COMP، مدیریت (گاورننس) این شرکت رفته رفته به حالت غیرمتمرکز درآمد. این توکن به هولدرهای توکن‌ها، حق رای و گاورننس روی پروتکل را صادر می‌کند.

به این ترتیب، هولدرهای توکن می‌توانند از طریق پیشنهادات مطرح شده، روی تغییر پروتکل مشارکت کنند و رای دهند. هر یک توکن، برابر با یک رای است. در آینده این احتمال وجود دارد که مدیریت پروتکل تماما برعهده هولدرهای توکن COMP صورت بگیرد.

در حال حاضر کامپوند یکی از محبوب‌ترین پروتکل‌های وام‌گیری و وام‌دهی امور مالی غیرمتمرکز است. هنگامی که گاورننس آن به طور کامل غیرمتمرکز شود، کامپوند می‌تواند به یکی از هسته‌های اصلی بازار مالی غیرمتمرکز تبدیل شود.

نظر شما در خصوص کامپوند فایننس چیست؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Binance Academy