اگر سال ۲۰۲۰، سال متعلق به امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) بود، همه‌ش از صدقه‌سری استیکینگ ارز دیجیتال بوده و بس! استیکینگ ارز دیجیتال باعث رونمایی از نسل جدیدی شده است که حالا به‌عنوان یک دارایی ارزشمند برای کریپتوکارنسی به‌شمار می‌رود.

ظهور یک روش

صنعت کریپتوکارنسی میزبان یک رشد قابل توجه و پرفراز بود. آن‌هم دقیقاً وقتی‌که کاربران از روش استیکینگ ارز دیجیتال استفاده می‌کردند. البته این کاربران با استفاده از استیکینگ، به‌دنبال کسب بهره ثابت (fixed interest) و سوددهی پروتکل کاشت سود (yield farming reward) بودند.  ماینرهایی هم که مشخصاً با الگوی اثبات کار (PoW) کار می‌کردند، باعث نزول شبکه‌های بلاک‌چین شده بودند؛ البته به‌جز بازار یکه‌تاز بیت‌کوین، که همیشه از این قاعده مستثنی بوده و است.

محبوبیت استیکینگ ارز دیجیتال

بیش از میلیاردها دلار اندوخته ارز دیجیتال، آن‌هم فقط در پلتفرم Karen گویای محبوبیت استیکینگ ارز دیجیتال است. گرچه مقادیر عظیمی از این ثروت که با روش استیکینگ ارز دیجیتال فراهم شده‌اند، در صرافی‌های بزرگ و معروفی مثل بایننس و هوبی (Huobi) هم وجود دارند.

گفتنی است که میزان دارایی ارزهایی که از طریق استیکینگ در دیفای اندوخته شده، در ژانویه ۲۰۲۱ به رقم ۲۳ میلیارد دلار رسیده است. و این، یکی از آن هزار دلیل محبوبیت روش استیکینگ ارز دیجیتال است.

استیکینگ ارز دیجیتال و یک جایگزین

استیکینگ ارز دیجیتال، بهترین و محبوب‌ترین روش جایگزین‌شده استخراج ارزهای دیجیتال است. کم‌شدن هزینه‌های سرسام‌آور روش‌های سنتی استخراج و مصرف وحشتناک برق، از مزایای استیکینگ ارز دیجیتال است. امکان استیکینگ، این اجازه را به کاربران می‌دهد که بتوانند پاداش و دریافتی‌های قابل توجهی ار ارزهای مختلف به‌دست آورند. البته همان‌طور که گفتیم، این امکان برای شبکه بیت‌کوین فراهم نیست. دلیلش هم برمی‌گردد به مقوله الگوی اثبات کار (PoW).

مقوله اثبات کار

الگوی اثبات کار (Proof of Work) یک الگو برای تایید تراکنش‌های شبکه بلاک‌چین است که به ماین‌کردن یا استخراج ختم می‌شود. در این الگو، افراد با استفاده از سخت‌افزارهایی که دارند به ماین یا استخراج ارزهای دیجیتال می‌پردازند. این الگو دقیقاٌ در موازات الگوی اثبات یهام (PoS) قرار دارد.

مقوله اثبات سهام

الگوی اثبات سهام (Proof of Stake) دقیقاً همان گل طلایی است که داستان استیکینگ ارز دیجیتال بر مبنای آن بروز می‌کند. الگوی اثبات سهام که در مقابل الگوی اثبات کار است، منطقش این است که افراد یاری‌دهنده به تراکنش و ساخت بلاک جدید، با خرید ارز آن شبکه، سرمایه‌گذاری می‌کنند. نهایتاً هم، شبکه بابت این سرمایه‌گذاری به آن‌ها پاداش می‌دهد. حالا چی داریم؟ یک شبکه بلاک‌چین که به‌جای ماینر و استفاده از سخت‌افزار، اعتبارسنج یا سرمایه‌گذار دارد؛ به سرمایه‌گذاران پاداش می‌دهد و باعث و بانی استیکینگ ارز دیجیتال هم است.

امکان کشت سود و استیکینگ ارز دیجیتال

یادتان است که اول این مقاله درباره اشتیاق کاربران برای استیکینگ، دو مورد را نام بردیم؟ پروتکل کشت سود (yield farming) یکی از آن دوتاست. این امکان به کاربران اجازه می‌دهد که با سرمایه‌گذاری در دیفای، پاداش یا سود دریافت کنند. پلتفرم دیفای، از سه طریق: کشت سود در بازارهای پول، کشت سود در استخرهای نقدینگی و کشت سود از طریق طرح‌های تشویقی، اقدام به فراهم‌کردن سودگیری برای کاربران می‌کنند.

به‌ سادگی یک کیف پول!

در روش استیکینگ ارز دیجیتال، شما با خرید ارز دیجیتال مورد نظرتان، می‌توانید آن‌ها را در ولت یا همان کیف پول دیجیتالتان نگه‌داری کنید. این امکان، باعث ایجاد فرصتی شد که شبکه‌های بلاک‌چین به سرمایه‌گذارها اجازه کسب سود را هم بدهند. یعنی اعتبارسنج‌ها که حالا با الگوی اثبات سهام در شبکه‌های بلاک‌چین، مشغول به انجام تراکنش‌ها هستند، امیدوار به کسب سود هم هستند. سرمایه‌های موجود در ولت‌ها، به ایجاد سودهای متغیر و ثابت می‌شوند.

قفل‌هایی با طعم سود

اعتبارسنج‌ها یا همان سرمایه‌گذاران از طریق قفل‌شدن دارایی یا به اصطلاح “لاکد استیکینگ (locked staking)” سود دریافت می‌کنند. نگه‌داشتن ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری‌شده در ولت، به‌عنوان پشتیبانی و حمایت از شبکه بلاک‌چین تلقی می‌شود. تا وقتی‌که کاربران خواستار سود هستند، این ارزهای دیجیتال را در ولت‌هایشان قفل می‌کنند.

استیکینگ ارز دیجیتال

استیکینگ ارز دیجیتال

من می‌خواهم استیکینگ ارز دیجیتال را تجربه کنم!

به برکت محبوبیت روش استیکینگ ارز دیجیتال،  گزینه‌های زیادی برای کاربران وجود دارد؛ برای همان‌هایی که ماجراجوییشان حسابی گل کرده و به‌دنبال کسب یک دارایی متفاوت در دنیای ارزهای دیجیتال اند. ما توی این مقاله، سعی کرده‌ایم که خفن‌ترین پیشنهادهای استیکینگ ارز دیجیتال را به‌شما معرفی کنیم:

استیکینگ ارز دیجیتال در اتریوم ۲.۰

اتریوم ۲.۰ یکی از بهترین گزینه‌های برای انجام استیکینگ ارز دیجیتال محسوب می‌شود. خود پلتفرم اتریوم که یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های بلاک‌چین به‌شمارمی‌رود، سبب ایجاد اتریوم ۲.۰ شده است. اگر در دنیای اتریوم (ETH) سرمایه‌گذاری می‌کنید، ذاتاً استعداد این را دارید که طعم استیکینگ ارز دیجیتال را با این شبکه تجربه کنید و به یکی از اعتبارسنج‌ها و یا سرمایه‌گذاران این اکوسیستم تبدیل شوید.

رمز شب برای ورود به اتریوم ۲.۰

برای انجام استیکینگ ارز دیجیتال در پلتفرم اتریوم ۲.۰ (ETH 2.0)، نیاز است که حداقل ۳۲ اتر (ETH) در چنته داشته باشید. واریز این مقدار اتر برای انجام عملیات در اتریوم ۲.۰ نیازمند ایجاد یک قرارداد سپرده‌گذاری است. قرارداد سپرده‌گذاری، یک شاهراه برای انتقال مقادیر اتر، بین اتریوم و اتریوم ۲.۰ است.

استیکینگ ارز دیجیتال در تزوس

سال ۲۰۱۸، میزبان شکبه بلا‌ک‌چینی بود که خودش را بزرگ‌ترین آیکو معرفی می‌کرد. آیکو (ICO)، مخفف عبارت initial coin offering یا همان “عرضه اولیه کوین” است. شبکه بلاک‌چین تزوس (XTZ)، همان‌چیزی است که داریم درباره‌اش حرف می‌زنیم؛ با عنوان خودخوانده “بزرگ‌ترین عرضه اولیه کوین”.

تزوس و فرآیندی با نام بیکینگ

پلتفرم تزوس بر مبنای الگوی اثبات سهام سیال (LPoS) کار می‌کند. بله! حدستان درست است. اینجا هم خبری از ماینرها و ماینیگ نیست. در عوض، فرآیند استخراج ارز دیجیتال در دنیای تزوس، “بیکینگ (baking)” نام دارد. بیکینگ به فرآیند ایجاد و انتشار بلاک‌های جدید در شبکه بلاک‌چین تزوس گفته می‌شود.

چیزی به اسم فول نود (full node)

دستگاه‌هایی که به شبکه بلاک‌چین وصل می‌شوند، نود نام دارند. وقتی طی عملیات، نودها یک بلاک را برای وصل‌شدن به شبکه بلاک‌چین دانلود می‌کنند، یک پروسه فول نود ایجاد می‌شود.

بیکر در ازای ماینر

همان‌طور که حالا می‌دانید، در دنیای تزوس، ماینرها وجود خارجی ندارند. در عوض، افرادی به‌نام “بیکر (baker)”، فرآیند بیکینگ را انجام می‌دهند. بیکرها هم مثل همان سرمایه‌گذاران یا اعتبارسنج‌ها در شبکه اتریوم هستند. این افراد سود خود را با استفاده از توکن بومی تزوس که Tezzie نام دارد، کسب می‌کنند. برای تبدیل‌شدن به یک بیکر/استیکر در دنیای تزوس، باید ۸۰۰۰ ارز دیجیتال تزوس (XTZ) نگه‌دارید و درنهایت یک پروسه فول نود را راه بیندازید.

استیکینگ ارز دیجیتال با آلگوراند (ALGO)

آلگوراند با هدف ایجاد یک پرداخت کم‌هزینه و برون‌مرزی ایجاد شد. این شبکه بلاک‌چین هم با بخورداری از الگوی اثبات سهام، از کاربران استیکینگ ارز دیجیتال، برای تامین امنیت شبکه و انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کند. برخلاف پلتفرم تزوس، آلگوراند از نوع دیگری از الگوی اثبات سهام با عنوان Pure Proof of Stake یا PPoS تبعیت می‌کند. هرچند شبیه تزوس، استیکرها باید یک پروسه فول نود را تا آخر بروند.

سوددهی در آلگوراند

سود استیکینگ ارز دیجیتال در پلتفرم آلگوراند، سالانه چیزی بین ۵ تا ۱۰ درصد است. البته این سوددهی بسته به پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید متغیر است. مثلاً آن‌هایی که از پلتفرم بایننس برای استیکینگ ارز دیجیتال استفاده می‌کنند، از میزان ۸ درصدی بازده سالانه (APY) برخوردار خواهند شد.

استیکینگ ارز دیجیتال به‌وقت کره جنوبی

امکان انجام استیکینگ ارز دیجیتال، از طریق پلتفرم پیشگام کره‌ای با اسم آیکون (ICX) هم وجود دارد. آیکون، برخلاف تزوس و آلگوراند از الگوی اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) بهره‌مند است.

آیکون، یک توکن بومی با اسم ICX دارد و سودی در حدود ۶ تا ۳۶ درصد را عاید کاربران استیکینگ ارز دیجیتال خواهد کرد.

یک الگوی متفاوت: DPoS

الگوی اثبات سهام نمایندگی‌شده (Delegated Proof of Stake)، یک سیستم با برتری‌های نسبی به سیستم‌های دیگر است. این سیستم با برخورداری از میزان مقیاس‌پذیری (scalability) بالاتر، امکان تراکنش‌های به‌مراتب بالاتر را در هر ثانیه خواهد داشت؛ همان مشکلی که بسیاری از پلتفرم‌ها را حسابی درگیر خودش کرده است.

رای‌گیری در DPoS

مثل فضای بلاک‌چین‌های مبتنی بر الگوی اثبات سهام (PoS)، سرمایه‌گذاران در آیکون، ارز دیجیتال خریداری‌شده را که همان داراییشان بوده در اختیار شبکه بلاک‌چین می‌گذارند. حالا این افراد برای ایجاد بلاک‌های جدید و اضافه‌کردن آن‌ها به شبکه بلاک‌چین، نمایندگانی را از بین خودشان برای تایید بلاک‌های جدید و انجام تراکنش انتخاب می‌کنند. میزان قدرت رای هر فرد به میزان دارایی‌ای که در اختیار شبکه گذاشته دارد. در نهایت هم، سود یا پاداش حاصل از این عملیات، بین نمایندگان و رای‌دهندگان پرداخت خواهد شد.

 

استیکینگ ارز دیجیتال

استیکینگ

استیکینگ ارز دیجیتال را کجا انجام بدهیم؟

به‌لطف حضور بسیار گسترده کاربران در پلتفرم‌های مختلف، صرافی‌ها بهترین مکان برای انجام استیکینگ ارز دیجیتال محسوب می‌شوند.

کاربران با استفاده از استیکینگ ارز دیجیتال، می‌توانند یک منبع درآمد متنوع ایجاد کنند. همچنین، استیکینگ به‌همراه صرافی‌ها، ظرفیت بالقوه سرمایه افراد که بیهوده وجود دارد را بالفعل می‌کند.

در ادامه، به معرفی چند صرافی معتبر و مشهور دنیای کریپتوکارنسی در امر استیکینگ ارز دیجیتال خواهیم پرداخت:

بایننس

بایننس، وسیع‌ترین پلتفرم و صرافی ارزهای دیجیتال از لحاظ حجم معاملات است؛ همان صرافی‌ای که جزو انتخاب‌های اصلی هر سرمایه‌گذار برای استیکینگ ارز دیجیتال تلقی می‌شود. به‌دنبال چنین فضایی، امکان استیکینگ ارز دیجیتال برای اتریوم ۲.۰ در دسامبر ۲۰۲۰ فراهم شد.

این صرافی، علاوه بر انجام استیکینگ پلتفرم دیفای، ارزهایی مثل دای (DAI)، تتر (USDT)، استیبل کوین‌بایننس (BUSD)، بیت‌کوین (BTC) و بایننس‌کوین (BNB) را هم در خود جای داده است.

کوین‌بیس

کوین‌بیس (coinbase) هم یکی دیگر از پلتفرم‌هایی است که می‌توان استیکینگ ارز دیجیتال را در دنیای کریپتوکارنسی انجام داد. درکنار استیکینگ ارز دیجیتال اتریوم ۲.۰، امکان استیکینگ ارزهایی مثل ALGO و XTZ هم در این پلتفرم وجود خواهد داشت.

کیف پول سرد

کیف پول سرد (cold wallet)، یک ولت است که ارزهای دیجیتال را به‌صورت آف‌لاین ذخیره می‌کند. تراکنش‌ها در این ولت، با یک کلید خصوصی تراکنش امضا می‌شوند. همه تراکنش‌ها در فضای آنلاین، برای امضا شدن، به کیف پول سرد منتقل خواهند شد.

ولت‌های آف‌لاین/خصوصی‌ و استیکینگ ارز دیجیتال

لجر (Ledger): این شرکت، پیشگام صنعت کیف پول‌های سرد است. لدجر، امکان استیکینگ ارز دیجیتال را برای چندین ارز از جمله: ترون (TRX)، اتم و ALGO فراهم کرده است.

تراست ولت (Trust wallet): یک ولت خصوصی همه‌فن‌حریف و محصول بایننس است. تراست ولت، امکان استیکینگ ارز دیجیتال را برای ارزهای: XTZ، اتم، وی‌چین (VET)، TRX، IOTX، ALGO، توموچین (TOMO) و کالیستو (CLO) فراهم کرده است.

کول‌ولت اس (Coolwallet S): اولین ولت با امکان بلوتوث دستگاه‌های موبایل است. کول‌ولت اس، استیکینگ ارز دیجیتال استیبل‌کوین (USDT) را از طریق قابلیت X-Saving و به‌واسطه اپلیکیشن فراهم می‌کند.

ترزور (Trezor): قدیمی‌ترین و مناسب‌ترین کیف پول سخت‌افزاری جهان است. ترزور، امکان استیکینگ ارز دیجیتال را برای شبکه بلاک‌چین تزوس و از اگزودوس ولت (Exodus wallet) فراهم می‌کند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: آموزش استیکینگ کاردانو از طریق کیف پول daedalus به زبان ساده

استیکینگ ارز دیجیتال و PAAS

فضای Platform as a service که به‌صورت مخفف با عنوان PAAS شناخته می‌شود، از سری فضاهای ارائه‌دهنده خدمات هستند که زیرمجموعه بسترهای موسوم به سرویس‌های ابری تلقی می‌شوند.  این فضاها، خدماتی به‌مراتب بهینه‌تر و مناسب‌تر را برای مدیریت و البته کاربران فراهم می‌سازد.

برخلاف فضای کریپتوکارنسی، که هردو امکان ترید کردن و ذخیره‌سازی را مهیا می‌سازد، استیکینگ ارز دیجیتال در سایه فضای PAAS، فقط مختص امر استیکینگ است. این پلتفرم‌ها، با کسر درصدی از پاداش و سودهایی که به سرمایه‌گذاران می‌دهند، هزینه‌های خود را پوشش می‌دهند.

استیکینگ در این پلتفرم‌ها، اصطلاحاً به «استیکینگ نرم (soft staking)» مشهورند.

دو پلتفرم استیکینگ ارز دیجیتال در فضای PAAS

پلتفرم Stake Capital: این پلتفرم، به استیکینگ ارزهایی مثل: لوم (LOOM)، کاوا (KAVA)، XTZ، آیون (AION)، LPT و ATOM می‌پردازد.

پلتفرم MyCointainer: یک پلتفرم برای انجام استیکینگ ارز دیجیتال و تابع الگوی اثبات سهام (PoS) است. سرمایه‌گذاران در این پلتفرم می‌توانند از چندین دارایی سرمایه‌گذاری‌شده، به‌صورت هم‌زمان پاداش و سود دریافت کنند.

استیکینگ ارز دیجیتال و دیفای

استیکینگ ارز دیجیتال در دیفای از طریق پلتفرم‌های زیر امکان‌پذیر است:

پلتفرم میکر (Maker)

این پلتفرم مربوط به شبکه بلاک‌چین اتریوم است. این فضا، از طریق ایجاد یک قرارداد هوشمند به‌واسطه سیستم CDP، از استیبل‌کوین دای (DAI) حمایت می‌کند. پلتفرم میکر، اجازه (به اصطلاح) قرض‌گرفتن استیبل‌کوین‌ها را به کاربران می‌دهد.

پلتفرم سینتتیکس (Synthetix)

توکن بومی این پلتفرم با عنوان SNX شناخته می‌شود. فضای سینتتیکس، باعث مبادله و ساخت دارایی‌های مصنوعی (synths) می‌شود. این synthها شامل ارزهای دیجیتال، سهام، شاخص‌ها و حتی پول فیات می‌شوند.

یرن فایننس (YFI)

مجموعه پروتکل‌هایی که در فوریه ۲۰۲۰ در شبکه بلاک‌چین اتریوم ساخته شد. هدف از ساخت این فضا، بهینه‌کردن فضای کاربران و بهبود دادن درصد سود سالانه سرمایه‌گذاری‌ها در دیفای بود. یرن فایننس، این فضا را برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند امکان کشت سود (yield farming) سودمندتری داشته باشند.

کامپاند (COMP)

فضای کامپاند، ارزهای دیجیتال مختلفی را به کاربران قرض می‌دهد و در ازای این کار، سود کمی را دریافت می‌کند؛ ارزهای دیجیتالی مثل: ETH، دای، USD coin و BAT از این قبیل‌اند.

 

استیکینگ ارز دیجیتال

استیکینگ

انتخاب یک پلتفرم برای استیکینگ ارز دیجیتال

قبل از هرگونه اقدام برای انجام استیکینگ ارز دیجیتال، بسیار مهم است که درابتدا پلتفرم مناسبی را انتخاب کنید. اولین اشتباه، ممکن است بدترین اشتباه شما در این زمینه تلقی شود. در این قسمت، ما چند نکته برای انتخاب درست پلتفرم برای انجام استیکینگ ارز دیجیتال را گردآوری کرده‌ایم:

یک گلیم، به اندازه پای خودمان؛ نباید بدون دانش کافی، از تحلیل‌ها و توصیه‌های افراد حرفه‌ای استفاده کنیم؛ مخصوصاً وقتی هنوز هیچ‌چیزی درباره این تکنولوژی‌ها نمی‌دانیم. بهتر است از طریق رجوع به توییتر یا جاهایی که خیلی از افراد در مورد این پروتکل‌ها بحث می‌کنند، اطلاعات کسب کنیم.

حواس جمع؛ حواستان باشد که فقط میزان درصد بازده سالانه (APY) یک پلتفرم یا شرکت مهم نیست. ارزش پلتفرم‌ها را فقط با این نسنجید. فاکتورهای مهم و مهم‌تری هم وجود دارند که روی تصمیم شما تاثیرگذار خواهند بود.

خیال راحت؛ با استفاده از پلتفرم‌های مطمئنی مثل Maker و Cool wallet خیالتان را راحت و خودتان را از دچار شدن به ریسک‌های جورواجور رها کنید.

مطالعه قوانین؛ قبل از انجام اتسیکینگ ارز دیجیتال در پلتفرم‌های مختلف، وقت بگذارید و قوانین و مقررات مربوطه را مطالعه کنید.

این مطلب را هم مطالعه کنید: معرفی بهترین کیف پول های استیکینگ ارزهای دیجیتال

چگونگی استیکینگ ارز دیجیتال

چگونگی انجام استیکینگ ارز دیجیتال منوط به نوع استیکینگ و گزینه‌های انتخاب‌شده شما دارد. برای مثال استیکینگ سرد (cold staking) با اعتبارسنج‌شدن در یک فضای مبتنی با الگوی PoS، زمین تا آسمان فرق دارد.

استیکینگ ارز دیجیتال در یک صرافی

ما تصمیم گرفته‌ایم که اینجا با در نظر گرفتن بایننس (به‌عنوان یک پلتفرم) و اتریوم (به‌عنوان کریپتوکارنسی)، چگونگی انجام استیکینگ ارز دیجیتال را شرح دهیم:

در ابتدا نیاز است که شما یک حساب در بایننس و مقداری هم اتر در آن حساب داشته باشید.

پس از ورود، به access Finance و سپس Binance earn و سپس ETH 2.0 staking وارد شوید.

نباید ۲۴ ماه از قفل‌شدن سکه‌های اتر در حسابتان گذشته باشد؛ بایننس با توکینزه‌کردن آن‌ها و تبدیلشان به‌شکل BETH، برای پخش پاداش سرمایه‌گذاران استفاده خواهد کرد.

گزینه “stake now” را محکم بکوبید تا مقدار اتری که برای استیکینگ درنظر گرفته‌اید، به فرآیند استیکینگ ارز دیجیتال بپیوندد.

روی گزینه “confirm” کلیک کنید. قبل از کلیک مجدد روی گزینه confirm، قوانین و مقرراتی که در صفحه دوم ظاهر شده است را مطالعه کنید.

استیکینگ ارز دیجیتال و ولت‌های سخت‌افزاری

برای انجام استیکینگ ارز دیجیتال در ولت‌های سخت‌افزاری مثل لجر، باید دو نکته را لحاظ کنید:

در ابتدا، لازم است که اپلیکیشن مربوط را روی لجر نصب کنید.

یک حساب کاربری در نرم‌افزار لجر لایو بسازید و مقدار سکه‌هایی که برای انجام استیکینگ ارز دیجیتال در نظر گرفته‌اید را به لجر لایو منتقل کنید. تمام!

البته این، تمام داستان نیست. شما می‌توانید با استفاده از سکه‌های ذخیره‌شده در لجر ولت خود، دارایی‌های خود را از طریق دیگر اپلیکیشن‌ها مدیریت کنید.

این مطلب را هم مطالعه کنید: تپ روت چیست و چه فایده‌ای برای بیت کوین خواهد داشت؟

چکیده

خب همان‌طور که با هم مرور کردیم، استیکینگ ارز دیجیتال از هر لحاظ (چه زیست‌محیطی و چه اقتصادی) نسبت روش‌های دیگر مثل ماینینگ بهتر و بهینه‌تر است. این برخورد استیکینگ و دیگر روش‌های استوار بر الگوی اثبات کار، از سال ۲۰۲۰ شروع شد؛ جایی که شبکه بلاک‌چین اتریوم یک شیفت تاریخی را به‌نفع استیکینگ ارز دیجیتال رقم زد.

حالا هم که ۲۰۲۱ است و محبوبیت استیکینگ ارز دیجیتال چه به‌صورت متمرکز و چه غیر متمرکز، سر به فلک گذاشته است.

در آخر، استیکینگ ارز دیجیتال در دیفای، علی‌رغم  پیشرفت در فوموی آن، باید با احتیاط برخورد شود؛ مخصوصاً با پروتکل‌های تازه‌تاسیس‌شده‌ای که قول افزایش امکان کاشت سود و افزایش پاداش را افراد می‌دهند.

حرف آخر

به‌یاد داشته باشید که استیکینگ ارز دیجیتال، همواره با ریسک قابل توجه‌ای همراه است؛ پس نیاز است که با اطلاعات اساسی و بنیادی و تحقیقات کافی، پا به عرصه سرمایه‌گذاری از طریق استیکینگ ارز دیجیتال بگذارید.

راستی شما در مورد قضیه استیکینگ ارز دیجیتال چه فکری می‌کنید؟ آیا شما هم موافقید این روش، بهتر و بهینه‌تر از روش‌های قبلی است؟ نظرتان را در سایت کوین نیک با ما در میان بگذارید. همچنین، امکان دریافت اخبار مربوطه و قیمت‌های روز ارزهای دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر کوین نیک وجود دارد.

منبع: CoinMarketCap