در این مقاله با ارز دیجیتال دای «DAI» آشنا می‌شویم؛ یک استیبل کوین که هدف آن حذف واسطه‌هایی بوده است که دائما کاربران را نگران کارمزدها یا کلاهبرداری‌ها می‌کردند. دای این مشکل را حل کرده است، اما چطور این کار را انجام داده و از کجا می‌توانیم این کوین را خریداری کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید.

یکی از ویژگی‌های جذابی که استیبل کوین‌ها به فعالین دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین ارائه می‌دهند، توکن‌هایی هستند که دیگر قرار نیست در یک شب قیمت آن‌ها از این رو به آن رو شود. شرکت‌ها یا موسساتی که استیبل کوین عرضه می‌کنند، وعده داده‌اند که توکن آن‌ها قیمتی ثابت و مقرر با ارزش دلار خواهد داشت. برای مثال، اگر شما ۱۰ دلار بدهید، ۱۰ استیبل کوین دریافت می‌کنید. هر چقدر هم از زمان این معاوضه گذشته باشد، شما می‌توانید دوباره این ۱۰ کوین را به ۱۰ دلار تبدیل کنید. بنابراین می‌توان به طور کلی استیبل کوین‌ها را همان ارزهای فیات دانست که فقط در فضای بلاک چین قابل استفاده هستند.

اما یک مشکل وجود دارد؛ وجود شرکت‌ها یا موسسات عرضه کننده استیبل کوین یعنی همان حضور واسطه‌ها و این یعنی کارمزد، خطر کلاهبرداری و غیره. اگر بخواهیم استیبل کوین داشته باشیم و در عین حال علاقه‌ای هم به وجود واسطه‌ها نداشته باشیم چی؟ این نیاز باعث شد تا ارز دیجیتال دای متولد شود.

ارز دیجیتال دای (DAI) چیست؟

دای یک استیبل کوین است. هدف از تولید این ارز دیجیتال این است که برای همیشه هر یک دای برابر با ۱ دلار آمریکا باشد. چیزی که دای را نسبت به سایر استیبل کوین‌ها متمایز کرده، غیرمتمرکز بودن تمام و کمال آن است و برای ثبات خود از قراردادهای هوشمند بهره می‌برد.

از آن جایی که دای قرار است همیشه قیمتی معادل ۱ دلار آمریکا داشته باشد، کاملا مشابه یک ارز فیات اما این بار فقط برای دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین است. زمانی که این استیبل کوین را می‌خرید، دیگر نیازی نیست نگران نوسانات و بالا و پایین شدن‌های ارزش این توکن در آینده دور و نزدیک باشید. یکی از دلایل اصلی که چرا بیت کوین یکی از بهترین ذخایر ارزش جهان محسوب می‌شود، باوری است که در خصوص افزایش ارزش آن در آینده وجود دارد. به همین دلیل هم خیلی از مردم آن را سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما در نقطه مقابل، دای از آن جایی که افزایش ارزشی نخواهد داشت، بنابراین استفاده از آن هم همانند یک پول عادی مشکلی ندارد.

میکردائو (MakerDAO) چیست؟

به وسیله میکردائو (MakerDAO) می‌توان ارز دیجیتال دای را ایجاد کرد

میکردائو (MakerDAO) چیست؟

میکر یک سیستم بر اساس شبکه اتریوم است که به کاربران اجازه می‌دهد است استیبل کوین دای را ایجاد کنند. در این سیستم خبری از هیچ واسطه و شرکتی نیست و به جای آن مشترکین از یک توکن نظارتی (MKR یا MakerDAO) استفاده می‌کنند. این توکن گاورننس به کاربران حق رای می‌دهد تا بتوانند در صورت نیاز، در پروتکل‌ها تغییرات مثبت ایجاد کنند. این دقیقا همان جایی است که سازمان غیرمتمرکز خودگردان (DAO) شکل گرفته است. تمامی پروتکل‌های این سیستم توسط شبکه توزیع شده‌ای از سهام‌دارانی که صاحب توکن‌های MKR هستند، اداره می‌شود.

در این اکوسیستم غیرمتمرکز، قراردادهای هوشمند و بازی تئوری به دای اجازه می‌دهند تا ثبات ارزش خود را به دست بیاورد. جدا از آن، دای به لطف ویژگی خود حتی اجازه می‌دهد تا با آن‌ها محصول یا سرویس خریداری کنید یا حتی در فارمینگ‌های سرمایه، سهام‌گذاری کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استیبل کوین و ارز دیجیتال ؛ ارزهای ثابت می توانند جای ارزهای دیجیتال را بگیرند؟

داستان ظهور استیبل کوین دای

ریشه دای به سال ۲۰۱۴ و خلق MakerDAO باز می‌گردد. این پروژه از آن زمان هدف خود را روی خلق یک سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) به منظور برپایی یک استیبل کوین درون شبکه اتریوم متمرکز کرد. این ایده در زمان خود کاملا جدید بود و پیش از این هیچ اقدام و عملی به منظور ثبات آن و عملکرد بدون مشکلش صورت نگرفته بود.

با تمام تلاش‌های صورت گرفته، اولین نسخه از دای در دسامبر سال ۲۰۱۷ عرضه شد. بنابراین دای به اولین استیبل کوین غیرمتمرکز تبدیل شد. کنترل این استیبل کوین توسط قراردادهای هوشمند اتریوم صورت می‌گرفت و خبری از خزانه فیات در حساب بانکی یک شخص یا شرکت نبود.

تولد دای یک عامل تقویتی بسیار بزرگ برای اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز بود. ارزی که سن چندانی نداشت، با این حال قدم‌های بزرگ و مثبتی برداشته بود. از آن زمان، دای تبدیل به یکی از جذاب‌ترین پروژه‌های استیبل کوین در دنیای کریپتوها شد. شفافیت قابل قبول، پذیرش بالای آن در جوامع رمزارزها و انعطاف‌پذیری چشمگیرش، دای را در رتبه بالایی در دنیای ارزهای دیجیتال قرار داد.

چطور دای یک استیبل کوین است؟

شاید با آگاهی از این که در خصوص مدیریت دای خبری از حساب‌های بانکی و خزانه‌های پر از دلار آمریکا نیست،‌ برای‌تان سوال پیش بیاید که چطور می توان گفت که دای یک استیبل کوین است؟ خب می‌توان اینطور گفت که برای هر یک دای، حداقل به ارزش ۱ دلار پشتیبانی کریپتویی وجود دارد. دای برای اینکه بتواند به خواسته و هدف خود برسد، در تمامی پروسه خود از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. هیچ شرکت، موسسه، بانک یا شخصی وجود ندارند که دای را کنترل کنند.

حال سوال پیش می‌آید که این ارز دیجیتال چطور کار می‌کند؟ برای این کار، یک کاربر موقعیتی به نام CDP (موقعیت بدهی وثیقه‌دار یا Collateralized Debt Position) را با استفاده از Maker باز می‌کند. این کاربر با سپرده اتر یا دیگر کریپتوها در این موقعیت نسبت دارایی خود، دای دریافت می‌کند. این کاربر می‌تواند باز هم دای‌های خود را با اتریوم تعویض کند، اما با توجه به تغییر قیمت‌های اتر، این کار بر اساس نرخ روز این ارز دیجیتال تعیین خواهد شد. این نسبت‌ها اجازه می‌دهد تا دای همیشه قیمت ۱ دلار خود را حفظ کند.

هرچند به عنوان یک کاربر عادی ارز دیجیتال دای، نیازی نیست نگران چگونگی کارکرد آن باشید. شما می‌توانید دای را در هر زمان با همان قیمت ۱ دلار خرید و فروش کنید.

ارز دیجیتال دای

دای یک استیبل کوین با قیمت همواره ثابت ۱ دلار است

اهداف ایجاد ارز دیجیتال دای چیست؟

اولین هدف از ایجاد ارز دیجیتال دای این بوده است تا یک دارایی امن برای ذخیره ارزش در فضای ارزهای دیجیتال باشد. همانطور که می‌دانیم، ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم، از نوسانات شدید قیمتی رنج می‌برند. البته در خصوص کسب درآمد، سرمایه‌گذاری و خرید و فروش، این نوسانات بالا برای بیت کوین و اتریوم یک نکته مثبت محسوب می‌شود اما وقتی صحبت از موارد دیگری مانند وام، نگهداری پول در فضای دیجیتال یا پلتفرم‌های جابه‌جایی پول مطرح است، وجود نوسانات باعث ایجاد مشکلات ناخواسته‌ای خواهد شد.

برای حل این مشکلات، دای ایجاد شد تا یک راه حل باشد. با تشکر از سیستم تضمین وثیقه با کمک قراردادهای هوشمند، این امکان به وجود آمد تا بدون کمک هیچ واسطه‌ای، به کمک نوسانات بازار ارزهای رمزنگاری شده، ارز دیجیتال دای را با ارزشی برابر با ۱ دلار آمریکا ایجاد کرد. در این روش، کوین‌های ایجاد شده دای کمک می‌:نند تا یک ارز دیجیتال ثابت با قیمتی فیکس شده را در پلتفرم‌های کریپتویی داشته باشیم. با این که ایجاد هر یک دای بر اساس سپرده‌گذاری صورت می‌گیرد، بدون در نظر گرفتن این که ارز سپرده شما افزایش یا کاهش قیمت داشته است، این ضمانت وجود دارد که قیمت دای شما ثابت خواهد بود.

شما می‌توانید از دای همانند بسیاری دیگر از استیبل کوین‌ها استفاده کنید. معامله با دیگر ارزهای رمزنگاری شده، پرداخت برای هرچیزی، خرید محصول یا سرویس یا هر استفاده دیگر. فهرست در حال  رشتی از سرویس‌ها و محصولاتی وجود دارند که از دای به عنوان یک دارایی قابل پرداخت پشتیبانی می‌کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ارز دیجیتال USDC چیست؟ همه چیز درباره استیبل کوین USDC

چطور دای را ذخیره کنیم؟

همانند بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده دیگر، دای را در کیف پول‌های دیجیتال خود ذخیره می‌کنید. کیف پول‌هایی مانند اپلیکیشن Wallet که توسط پلتفرم کوین‌بیس ارائه شده، اجازه می‌دهد دای خود را روی گوشی خود داشته باشید و از آن‌ها یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

از کجا ارز دیجیتال دای (DAI) بخریم؟

دای در پلتفرم‌های بزرگی مانند کوین بیس و کوکوین در دسترس است. این ارز دیجیتال روز به روز در حال افزایش محبوبیت است و شاهد پشتیبانی قابل توجهی از آن خواهیم بود. اما یکی از در دسترس‌ترین روش‌های خرید و فروش دای، مراجعه به صرافی کوین نیک است. شما به راحتی قادر هستید در کوین نیک با کارت بانکی و دارایی ریالی خود استیبل کوین دای را خریداری کنید. همچنین امکان ترید با کمک این استیبل کوین در بازار کوین نیک مارکت نیز اضافه شده است.