سیاست‌های بیمه‌ای در دنیای دارایی‌های دیجیتال، نسبتا پدیده‌ای جدید به شمار می‌آید. اخیرا بود که شماری از صرافی‌ها برای تامین اعتبار لازم جهت افزودن یک لایه امنیتی بیشتر برای سرمایه مشتریان، اقدام به تاسیس بیمه صندوق کردند. اما آیا تا کنون چیزی درباره بیمه DeFi شنیده‌اید؟ در این مطلب کوین نیک قصد داریم با این بیمه نوظهور و در عین حال پررونق در بازار سرمایه، بیشتر آشنا شویم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای کامل و جامع امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) برای افراد مبتدی

بیمه DeFi چیست؟

DeFi مخفف عبارت decentralized finance به معنای امور مالی غیر متمرکز است. در بازارهای مالی غیرمتمرکز، بیمه نقش بسیار مهم و اساسی ایفا می‌کند. بیشتر سرمایه‌گذاران پیش از این در سیستم‌های مالی مبتنی بر پول بدون پشتوانه که صرفاً توسط دولت مورد حمایت قرار می‌گیرد، حضور داشته‌اند. جایی که استفاده از بیمه بسیار متداول است. مهم نیست که بیمه دولتی باشد یا خصوصی، به هر حال نمی‌توان نقش اساسی آن را در دنیای مالی نادیده گرفت. از این رو بازار مالی غیرمتمرکز یا همان DeFi هم برای اینکه بتواند توجهات بیشتری را به خود جلب کند، باید احساس امنیت ناشی از وجود بیمه را برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان بیاورد. این همان جایی است که بیمه DeFi وارد بازی می‌شود.

بیمه DeFi از سرمایه‌گذاران در برابر مواردی مثل هک یا دیگر فعالیت‌های خرابکارانه محافظت می‌کند. توسعه دهندگانی مثل Nexus Mutual و CDx از بیمه DeFi جهت ایحاد امنیت در همه چیز از تراکنش‌های مالی گرفته تا وام‌های داده شده، استفاده می‌کنند.

بیمه DeFi چیست

DeFi به معنای امور مالی غیر متمرکز است.

تفاوت میان بیمه DeFi و اپلیکیشن‌های بیمه غیرمتمرکز

بیمه DeFi  و بیمه غیرمتمرکز آنقدر شبیه هستند که حتی می‌توانند به عنوان جایگزینی برای هم مورد استفاده قرار بگیرند. شاید تنها تفاوت آن‌ها در این باشد که بیمه DeFi اختصاصا برای محافظت از بازیگران عرصه بازارهای مالی غیر متمرکز ایجاد شده است.

در حالی که هدف بیمه DeFi محافظت از تراکنش‌های مالی، سرمایه‌گذاران و تامین‌کنندگان بازارهای مالی غیرمتمرکز است، اپلیکیشن‌های بیمه غیرمتمرکز می‌توانند تقریباً هر نوع بیمه قابل تصوری را ارائه دهند. این اپلیکیشن‌ها، افراد را قادر می‌سازد که بتوانند صرفا با استفاده از بلاکچین به ایجاد بیمه مدنظر خود بپردازند. 

برای مثال، کاربران Etherisc از این پلتفرم برای ایجاد بیمه حوادث طبیعی مثل طوفان یا حتی بیمه تاخیر در پرواز استفاده می‌کنند. البته از این پلتفرم می‌توان برای ایجاد بیمه DeFi هم استفاده کرد؛ همانطور که پیش از این، برخی از کاربران آن این کار را انجام داده‌اند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۰ اکانت توییتر که باید برای آشنایی با امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) دنبال کنید

نحوه کار بیمه DeFi

بیمه DeFi برخی از اهدافش را از بیمه‌های سنتی الهام گرفته است. این بیمه، افراد و موسسات را در مقابل از دست دادن سرمایه به دلیل کلاهبرداری، سرقت یا اشکالات زیرساختی پیش بینی نشده محافظت می‌کند. روند اخذ بیمه و استفاده از آن در زمان وقوع حادثه، شباهت زیادی به بیمه‌های معمول در بازارهای سنتی دارد:

شما با انتخاب موارد خاص مورد نظرتان، خود را در مقابل آن ها بیمه می‌کنید. اگر یکی از این موارد به وقوع پیوسته و موجب ضرر مالی شما شوند، می‌توانید به شرکت بیمه اطلاع داده و درخواست جبران خسارت کنید.

به عنوان مثال، یک تبادل مالی دارای بیمه DeFi  را تصور کنید. روزی یکی از پلتفرم‌های موحود در بازارهای مالی غیرمتمرکز هک شده و سرمایه‌های موجود در آن از دست می‌روند. در نتیجه این اتفاق، جمعا یک میلیون دلار به سرمایه‌گذاران این پلتفرم، ضرر مالی وارد می‌شود. حالا شرکت بیمه با پرداخت خسارت به پلتفرم مورد نظر، می‌تواند به آن در جبران ضرر مالی سرمایه‌گذارانش کمک کند.

یکی دیگر از حالت‌های موجود در بیمه DeFi قابل معامله بودن پرداخت‌های صورت گرفته برای آن است. با این کار، شما در واقع به ترید مجموعه پرداخت‌های خود برای بیمه می‌پردازید. فرض کنید شخصی به مدت یک سال و در هر ماه، مقدار ۰/۰۰۴ بیت کوین برای بیمه خود می‌پردازد. این مجموعه از پرداخت‌ها قابل ترید شدن در بازار هستند. به این صورت که شخص دیگری می‌تواند آن‌ها را با ۰/۰۳۵ بیت کوین خریداری کند. اگر شخص بیمه شده، پرداخت‌های کل سال را انجام داده باشد، فردی که آن‌ها را خریداری کرده است از سود مناسبی برخوردار خواهد شد.

نحوه کار بیمه DeFi

بیمه DeFi افراد و موسسات را در مقابل از دست دادن سرمایه محافظت می‌کند.

نحوه کار اپلیکیشن بیمه غیرمتمرکز

مهم نیست که این اپلیکیشن به پوشش حوزه مالی پرداخته باشد یا مسائلی مانند تاخیر در پرواز و دیگر موارد را تحت پوشش خود قرار داده باشد. در هر صورت، در این اپلیکیشن‌ها از قراردادهای هوشمند برای ایجاد ارتباط میان شرکت بیمه و مشتری استفاده می‌شود.

در این قراردادها، مواردی که تحت پوشش بیمه قرار گرفته و میزان مبلغی که به هر کدام اختصاص نداده شده است، مشخص می‌شود. اما زیرساخت‌هایی که برای ایجاد قرارداد هوشمند به کار می‌روند، امکانات بسیار بیشتری را فراهم می‌کنند.

برای مثال، فرایند پرداخت در این زیرساخت‌ها می‌تواند به صورت خودکار انجام شود. به این صورت که مبلغ مورد نظر می‌تواند به حساب کاربر یا حتی کیف پول دیجیتالی وی واریز شود. با استفاده از مزایای قراردادهای هوشمند، شرکت‌های بیمه می‌توانند در بسیاری از موارد مثل وقت، منابع انسانی و بودجه مالی، صرفه‌جویی کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: سرویس جدید شرکت ConsenSys با تمرکز روی DeFi آغاز به کار می‌کند

آیا شما هم به بیمه DeFi نیاز دارید؟

در صورتی که از ریسک‌های موجود در بازارهای مالی غیرمتمرکز واهمه دارید، بیمه DeFi می‌تواند تا حد زیادی موجب آسایش خاطر شما شود. با توجه به احتمال بالای هک شدن در دنیای دارایی‌های دیجیتالی، حتی می‌توان استفاده از بیمه DeFi را در مواردی الزامی دانست.

درست است که فناوری بلاکچین توانسته است تا حد زیادی از به وقوع پیوستن موارد پیش‌بینی نشده جلوگیری کند، اما پرداخت اندکی مبلغ اضافه در هر ماه، برای اینکه با خیال راحت‌تری به سرمایه‌گذاری در دنیای دیجیتال بپردازیم، ضرری ندارد.    

منبع: bitcoinmarketjournal