اینترنت کامپیوتر (Internet Computer) یا همان ICP یک پلتفرم رایانه‌ای متن باز است که توسط بنیاد دفینیتی (DFINITY) ساخته شده و به منظور مقابله با برخی از چالش‌های مهم امروزی با اینترنت سنتی طراحی شده است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به امنیت ضعیف سیستم، انحصار در خدمات اینترنت و سوء استفاده از داده‌های شخصی کاربران اشاره کرد.

هدف ICP ایجاد یک اینترنت مدرن با قابلیت میزبانی هر مقیاسی از اپلیکیشن‌ها از قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های دیفای گرفته تا پلتفرم‌های بزرگ و سیستم‌های سازمانی است. این سیستم به لحاظ نظری قادر است از تمام منطق و داده‌های نرم‌افزاری بشریت در قراردادهای هوشمند میزبانی کند.

این پروژه در سال ۲۰۱۵ تأسیس و برای اولین بار رونمایی شد و چندین مرحله جذب سرمایه در طول سال ۲۰۱۸ انجام داد که در مجموع ۱۹۵ میلیون دلار جمع‌آوری شد. رشد و توسعه اینترنت کامپیوتر در حال حاضر تحت نظارت بنیاد دفینیتی، یک مؤسسه غیرانتفاعی مستقر در زوریخ، با دفاتری در پالو آلتو، سانفرانسیسکو، توکیو و تیم‌هایی در سراسر جهان است که از راه دور فعالیت می‌کنند.

به علاوه، این پلتفرم در حال حاضر توسط جامعه گسترده‌ای از توسعه‌دهندگان که با استفاده از منابع شرکت توسعه‌دهنده دیفینیتی در حال ساخت و راه‌اندازی نرم‌افزار خود در اینترنت کامپیوتر هستند، به رشد و پیشرفت خود ادامه می‌دهد.

دیفینیتی توسعه دهنده اینترنت کامپیوتر

دیفینیتی بنیاد توسعه دهنده اینترنت کامپیوتر

اینترنت کامپیوتر چگونه کار می‌کند؟

اینترنت کامپیوتر روی یک پروتکل غیرمتمرکز جدید به نام پروتکل اینترنت کامپیوتر (ICP) ساخته شده که ترکیبی از قدرت محاسبه جمعی تعداد زیادی از گره‌های رایانه‌ای است و یک پلتفرم رایانه‌ای واحد ایجاد می‌کند که قادر به پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها با هر میزان مقیاس و پیچیدگی است.

با استفاده از اینترنت کامپیوتر، قراردادهای هوشمند به واحدهای کد امن به نام به کنیستر (canister) تفکیک می‌شوند. کنسیترها واحدهای محاسباتی هستند که به عنوان اپلیکیشن‌ها یا توابع مجزا عمل می‌کنند. کاربران نهایی می‌توانند از طریق یک قسمت ورودی با این کنسیترها ارتباط برقرار کرده و تجربه کاربری آنها تقریباً شبیه اینترنت امروزی خواهد بود.

اینترنت کامپیوتر برخلاف اینترنت سنتی، به جای تکیه بر زیرساخت‌های متمرکز، مستقیماً از اپلیکیشن‌ها و داده‌های روی زنجیره‌ای میزبانی کرده و به آنها خدمات می‌دهد. در لایه بنیادین آن، شبکه‌ای از مراکز داده می‌تواند گره‌هایی را راه‌اندازی کند که پروتکل ICP را اجرا ‌کنند. سپس، این گره‌ها را می‌توان به زیرشبکه‌هایی مرتب کرد که برای میزبانی از کنیسترهای نرم‌افزاری استفاده شده و کاربران می‌توانند به عنوان بخشی از تجربه وب خود با آنها ارتباط برقرار کنند.

ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر (ICP)

این پلتفرم از مارس ۲۰۲۱، شبکه اصلی نیمه عمومی خود را راه‌اندازی کرد و مراکز داده و توسعه‌دهندگان در حال آشنایی با آن هستند. چندین محصول قرارداد آتی ICP (معروف به IOU) در پلتفرم‌های صرافی‌های مختلف از جمله MXC معامله می‌شوند.در حال حاضر، ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر (ICP) در صرافی‌های بایننس، هوبی، کوین بیس و Gate.io معامله می‌شود.

ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر پس از لیست شدن در کوین بیس پرو توانست به رتیه پنجم در کوین مارکت کپ برسد و اکنون در رتبه نهم قرار دارد.

نقشه راه ICP

نقشه راه ۲۰ ساله این پروژه اخیراً توسط بنیاد دفینیتی رونمایی شده است. در قسمت ذیل خلاصه‌ای از اهداف آن در آینده نشان داده شده است:

  • ظرف پنج سال: مدارس، اینترنت کامپیوتر و Motoko (زبان برنامه نویسی آن) را آموزش خواهند داد. برخی از سرویس‌های اینترنتی باز موفقیت چشمگیری را کسب کرده و درک گسترده‌ای از ICP به وجود خواهد آمد.
  • طی ۱۰ سال: اینترنت کامپیوتر در مسیر پیشی گرفتن از اکوسیستم اختصاصی بسته اینترنت big tech خواهد بود. سرمایه‌ها همچنان از شرکت‌های اینترنتی قدیمی به ICP هدایت خواهند شد و دیفای همتراز با فنآوری سنتی مالی خواهد بود.
  • طی ۲۰ سال: ICP بزرگتر از اینترنت بسته امروزی خواهد شد. از بیشتر زیرساخت‌های مهم جامعه میزبانی خواهد کرد و مردم در سراسر جهان از بهبود حریم خصوصی و آزادی‌های شخصی گسترده بهره‌مند خواهند شد.

دلایل منحصربه فرد بودن اینترنت کامپیوتر چیست؟

برخلاف پلتفرم‌های رقیب، کاربر نهایی هزینه خروجی محاسباتی قراردادهای هوشمند (یا کنیسترها) را در اینترنت کامپیوتر پرداخت نمی‌کند. کنیسترها از قبل با «چرخه‌ها (cycles)» شارژ می‌شوند و در عوض هزینه‌های محاسبات خود را از طریق مدل «گس معکوس» پرداخت می‌کنند.

این کار مزایای مختلفی دارد. از یک طرف، کاربران برای تعامل با ICP نیازی به داشتن ارزهای دیجیتال ندارند و در نتیجه یک مانع مهم برای ورود کاربران از میان برداشته می‌شود. کاربران حتی نیازی به دانستن این ندارند که خدماتی که با آن در تعامل هستند مبتنی بر فناوری‌های غیرمتمرکز است. همین امر، این فرآیند را به تجربه‌ای از آنچه امروزه به آن عادت کرده‌اند، تبدیل می‌کند.

در مقابل، مراکز داده دستمزد خدمات خود را به صورت توکن ICP دریافت می‌کنند. برخی از این توکن‌ها برای شارژ چرخه‌های کنسیترها استفاده می‌شوند. چرخه‌ها به عنوان منبع محاسباتی اینترنت کامپیوتر، با استفاده از هر کنیستر به تدریج تخلیه شده و باید مرتباً پر شوند. هزینه هر چرخه توسط سیستم گاورننس شبکه تعیین می‌شود و باید با گذشت زمان به سمت یک مقدار ثابت متمایل شود.

سیستم گاورننس ICP

سیستم گاورننس، معروف به سیستم عصبی شبکه (NNS) برای اولین بار توسط بنیاد دفینیتی در سپتامبر ۲۰۲۰ رونمایی شد. NNS مسئول «کنترل، پیکربندی و مدیریت» شبکه است. کاربران برای مشارکت در گاورننس شبکه، باید توکن‌های ICP را برای مدت زمان مشخصی قفل کنند. این فرآیند «نورون‌ها» را ایجاد می‌کند که به کاربر امکان رأی دادن در مورد پروپوزال‌های حاکمیتی برای کمک به شکل‌گیری شبکه و کسب پاداش‌های گاورننس را می‌دهد.

اینترنت کامپیوتر توسط یک مکانیسم اجماع چهار لایه مبتنی بر اثبات سهام (POS) کار می‌کند. این چهار لایه شامل یک لایه هویت، یک لایه beacon تصادفی، یک لایه بلاکچین و یک لایه دفتر اسناد رسمی است. این لایه‌ها در کنار هم امنیت و مقاومت قابل اثباتی را در برابر حملات شناخته شده (مانند حملات Sybil و ۵۱٪) فراهم می‌کنند، در حالی که تمرکززدایی را حفظ کرده و اطمینان حاصل می‌کنند که شبکه می‌تواند از میلیون‌ها شرکت‌کننده پشتیبانی کند.

یکی از گسترده‌ترین تیم‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال در حال کار روی پروژه اینترنت کامپیوتر هستند که به نقل از دیفینیتی، این پروژه توسط «برجسته‌ترین تیم این صنعت شامل مهندسان کامپیوتر، رمز نگاران و کارشناسان عملیاتی» در حال ساخت است. توسعه آن توسط بنیانگذار و دانشمند ارشد دیفینیتی، دومینیک ویلیامز (Dominic Williams) رهبری می‌شود. وی یک کارآفرین باتجربه و نظریه‌پرداز رمزنگاری است که پیشگام رله آستانه DFINITY و فناوری زنجیره PSC است.

اینترنت کامپیوتر ICP

سیستم عصبی شبکه (NNS) به عنوان سیستم گاورننس ICP

مقایسه اینترنت کامپیوتر با اتریوم

برخلاف اتریوم که به نظر می‌رسد مجموعه فناوری را برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) فراهم می‌کند که عمدتاً مربوط به جابجایی و استفاده از دارایی‌های دیجیتال (مانند توکن‌های ETH و ERC-20) است، اینترنت کامپیوتر وظیفه دارد با اختصاص هویت‌های خاص به مراکز داده‌ و با استفاده از انتقال حاکمیت ICP به کاربران نهایی جایگزین اینترنت سنتی شود.

در یک طرف، اتریوم از قراردادهای هوشمند برای اجرای خودکار توافقات و اقدامات استفاده می‌کند. از طرف دیگر، اینترنت کامپیوتر از کنیسترها استفاده می‌کند که بسیار شبیه به قراردادهای هوشمند بوده، اما ساخته شده‌اند تا فوق‌العاده مقیاس‌پذیر باشند.

به علاوه، این دو پلتفرم از نظر سرعت و کارایی تفاوت قابل ملاحظه‌ای با هم دارند. در حالی که اتریوم در حال حاضر از هزینه‌های معامله نسبتاً بالا و کند بودن تأیید تراکنش‌ها (عمدتاً به دلیل ازدحام و ترافیک) رنج می‌برد، اما توان عظیم اینترنت کامپیوتر به لطف نوآوری رله‌های آستانه‌ای، با مقیاس‌پذیری نامحدود، می‌تواند در ۵ تا ۱۰ ثانیه به نتیجه تراکنش نهایی برسد.

با توجه به این نکته، هنگام مقایسه اینترنت کامپیوتر با وضعیت فعلی اتریوم، این مزایای عملکردی مشاهده می‌شود. بدیهی است با راه‌اندازی تدریجی اتریوم ۲، این تفاوت‌ها می‌توانند به میزان قابل توجهی تغییر کنند.

شما آینده ارز دیجیتال اینترنت کامیپوتر را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ برای ثبت نظرات و پیشنهادات خودتان می‌توانید به وب سایت کوین نیک مراجعه کنید. ضمناً برای اطلاع از اخبار دنیای زیبای ارزهای دیجیتال ما را در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر دنبال کنید.

منبع: coinmarketcap