مطابق آنچه در وب‌سایت اتریوم آمده، «اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز است که قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند.» این جمله خلاصه، درست است، اما طبق تجربیات من وقتی برای اولین بار اتریوم را برای دوستان، خانواده و دیگران توضیح می‌دهیم، از آنجایی بیشتر افراد حداقل قبلا در مورد بیت‌کوین چیزهایی شنیده‌اند، مقایسه اتریوم با بیت‌کوین بسیار مفید خواهد بود. این راهنمایی ابتدایی از کوین نیک به افرادی که تازه وارد حوزه اتریوم شده‌اند، کمک می‌کند تا تفاوت‌های بیشتری را میان این دو درک کنند.

مقایسه

بیت‌کوین را به بیان ساده‌تر، می‌توان پول دیجیتال توصیف کرد. بیت‌ کوین حدود ۱۱ سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای انتقال پول از شخصی به شخص دیگر به‌کار می‌رود. بیت‌کوین معمولا به‌عنوان ذخیره‌ای از ارزش و اعتبار مورد استفاده قرار می‌گیرد و راه اساسی برای درک عموم مردم از مفهوم ارز دیجیتال غیرمتمرکز است.

اتریوم با بیت‌کوین متفاوت است، زیرا امکان قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند که می‌تواند به‌عنوان پول دیجیتالی با قابلیت برنامه‌ریزی بالا توصیف شود. تصور کنید که به‌طور خودکار از شخصی به شخص دیگر پول ارسال می‌کنید، اما تنها در زمانی که شرایط خاصی را برآورده کنید. به‌عنوان مثال شخصی می‌خواهد خانه‌ای را از شخص دیگری خریداری کند. به‌طور سنتی چندین شخص ثالث در این معامله دخالت دارند که شامل وکلا و افرادی هستند که سند را تنظیم می‌کنند که باعث می‌شوند این فرآیند به‌صورت غیرضروری کند انجام شده و گران تمام شود. با وجود اتریوم، یک قطعه کد می‌تواند پس از توافق بر سر معامله بدون نیاز به شخص ثالثی برای اجرا از طرف آن‌ها، به‌طور خودکار مالکیت خانه را به خریدار و وجوه را به فروشنده منتقل کند.

پتانسیل آن باور‌نکردنی است! به برنامه‌های بی‌شماری فکر کنید که به‌عنوان شخص ثالث عمل می‌کنند تا شما را با دیگران از طریق برخی سیستم‌ها (به‌عنوان مثال Uber ، Airbnb  و eBay) مرتبط کنند. بسیاری از سیستم‌های متمرکز که امروزه ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم، می‌توانند به شکلی غیرمتمرکز بر اساس اتریوم ساخته شوند. از طریق اتریوم می‌توانید این معاملات را از اعتمادسازی بی‌نیاز کنید که دنیای بی‌نقصی را به‌روی برنامه‌های غیرمتمرکز باز می‌کند. تمرکززدایی اهمیت دارد، زیرا نقاط ضعف فردی یا کنترل را از بین می‌برد. این کار تبانی داخلی و حملات خارجی را غیرعملی می‌سازد. پلتفرم‌های غیرمتمرکز واسطه‌ها را از بین می‌برند که در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های کاربر می‌شوند.

هویت

وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که یک شخص می‌تواند یک هویت دیجیتالی در آن‌ها ایجاد کند (به‌عنوان مثال فیس‌بوک، توییتر و لینکدین). مدیریت آن کار دشواری است و در پایان روز شما نمی‌توانید اطلاعات خود را کاملا کنترل کنید، زیرا این اطلاعات هنوز متعلق به یک نهاد متمرکز است. با اتریوم می‌توانید یک سیستم مدیریت هویت غیرمتمرکز مانند uPort داشته باشید که به شما امکان می‌دهد داده‌های خود را به‌طور کامل کنترل کنید. هیچ سرور متمرکزی وجود ندارد که به داده‌های خصوصی شما دسترسی داشته باشد، بتواند هک شود، اطلاعات شما را ویرایش کند یا از بین ببرد.

در حال حاضر در ایالات متحده، موسسات اطلاعات اعتباری (مثل Experian ، TransUnion و Equifax) دارد که سایر موسسات مانند بانک‌ها به آن‌ها اعتماد دارند تا اعتبار شما را به آن‌ها بگویند. موسسات اطلاعات اعتباری می‌توانند گروه‌های خاصی از جمله افراد بین‌المللی و جوان را در وضعیت زیانباری قرار دهند. باشگاه وام‌دهی، پلتفرم وام‌دهی نظیر‌به‌نظیر، با ارائه پیشنهاد‌هایی مانند مالکیت خانه، درآمد و طول مدت اشتغال، مشکل خدمات مالی سنتی را که صرفاً بر امتیاز FICO متکی هستند، برطرف می‌کنند. برنامه‌های اتریوم مانند uPort می‌توانند با فراهم‌کردن این امکان برای شما جهت کنترل داده‌ها، هویت و شهرت خودتان، یک قدم فراتر ‌روند.

هویت اتریوم

معرفی اتریوم و کاربردهای آن

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی ارزهای دیجیتال مهم پس از بیت کوین

توان محاسباتی/ذخیره‌سازی

تمام توان محاسباتی و ذخیره‌سازی اضافی را که یک شخص معمولی ممکن است در رایانه خود داشته باشد، در نظر بگیرید. اگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، پس چرا آن‌ها را در اختیار شخص دیگری قرار ندهیم؟ این یک ایده مشابه برای اجاره اتاق خواب اضافی در Airbnb است. مزیت مضاعف استفاده از یک برنامه غیرمتمرکز این است که هیچ سرور متمرکزی وجود ندارد که مستعد سانسور باشد.

چندین پروژه در حال توسعه وجود دارند که به افراد اجازه می‌دهند قدرت محاسباتی و ذخیره‌سازی اضافی را از آن‌هایی که آن را در اختیار دارند، اجاره کنند. Filecoin به افراد اجازه می‌دهد تا فضای ذخیره رایانه خود را به دیگران اجاره دهند و هزینه آن را دریافت کنند. به همین ترتیب، Golem به افراد امکان می‌دهد قدرت محاسباتی خود را اجاره دهند. ایده‌هایی مانند این‌ها کاملاً جدید نیستند. از سال ۲۰۰۰، Folding @ home به داوطلبان امکان داده است تا با قدرت محاسباتی اضافی در تحقیقات علمی در دانشگاه استنفورد مشارکت کنند. اکنون این مفهوم می‌تواند درآمدزا باشد و برای صنایع دیگر نیز به کار برده شود و قطعا هزینه‌ها را کاهش دهد.

شبکه‌های اجتماعی

آکاشا (Akasha) یک پلتفرم غیرمتمرکز در شبکه‌های اجتماعی است. هیچ سرور متمرکزی وجود ندارد، بنابراین هیچ‌یک از طرفین کنترل کاملی روی محتوا ندارند. این بدان معنی است که این پلتفرم در برابر سانسور مقاوم است. یک مزیت دیگر برای ایجاد یک برنامه غیرمتمرکز برای شبکه‌های اجتماعی بر اساس اتریوم این است که می‌توان سیستمی را ایجاد کرد که از نظر مالی به محتوای با کیفیت بالا پاداش دهد. این مانند Reddit است، اما شما می‌توانید به‌جای upvoteها، مبلغ کمی پول را برای فرد پست‌کننده ارسال کنید.

مدیریت حقوق

برنامه‌های غیرمتمرکز می‌توانند برای ایجاد شفافیت در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند. به‌عنوان مثال SingularDTV یک پلتفرم مدیریت حقوق ارائه می‌دهد که اجازه می‌دهد تا توزیع وجوه به سازندگان، سرمایه‌گذاران، خدمه، بازیگران و سایر افراد درگیر در یک پروژه به‌صورت شفاف انجام شود. هیچ حزب متمرکزی وجود ندارد که بتواند از دسترسی گروه خاصی به بودجه خود جلوگیری کند، زیرا کارها با کد پیش می‌روند. هرکس طبق توافق و بدون پرده‌پوشی حقوق خود را دریافت خواهد کرد و نیازی به مداخله شخص ثالث نیست.

مدیریت شرکت‌ها

جنبه وقت‌گیر و غالبا گران‌قیمت راه‌اندازی یک شرکت جدید، تخصیص و مدیریت سهام است. با رشد و افزایش سرمایه شرکت‌ها، آن‌ها سرانجام نیاز به صدور و جابجایی سهام دارند. آراگون (Aragon) نمونه‌ای از یک پروژه خوش‌‌آتیه است که رابط کاربری آسانی برای مدیریت ساختار سهامی شرکت و افزایش سرمایه دارد.

مدیریت شرکت‌ها

معرفی اتریوم

این مطلب راهم مطالعه کنید: مراقب این ۵ نوع کلاهبرداری بیت کوین باشید

افزایش سرمایه

سرانجام، یکی از موارد عمده استفاده از اتریوم، تامین بودجه غیرمتمرکز از شبکه جهانی سرمایه‌گذاران است. فروش‌های جمعی، موانع ورود را برای توسعه‌دهندگانی که روی پروژه‌های پرریسک کار می‌کنند، کاهش می‌دهد. از زمان عرضه اتریوم در ژوئیه سال ۲۰۱۵، ما شاهد مبالغ بی‌سابقه‌ای از بودجه جمع‌آوری‌شده برای برنامه‌های غیرمتمرکز از طریق فروش جمعی بوده‌ایم. خود اتریوم از طریق یک فروش جمعی تامین بودجه شد که ۱۸ میلیون دلار بیت‌کوین جمع‌آوری کرد و پروژه‌ای به‌نام DAO  ۱۶۰ میلیون دلار بودجه به‌دست آورد.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد، اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!