به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، فایل کوین (Filecoin) یک پروتکل غیرمتمرکز است که به هرکسی این امکان را می‌دهد که بتواند فضای ذخیره سازی اضافی کامپیوترش را اجاره دهد. پروژه فایل کوین که در سال ۲۰۱۷ به صورت عرضه اولیه سکه (ICO) معرفی شده بود، در اکتبر ۲۰۲۰ سرانجام راه‌اندازی شد.

فایل کوین چیست؟

اگر با سایت Airbnb آشنا باشید احتمالا می‌دانید که به راحتی می‌توانید خانه یا اتاق‌های اضافی خود را از طریق این سایت اجاره دهید، اما در مورد فضای اضافی در کامپیوتر چطور؟ آیا آن را هم می‌توانید اجاره دهید؟ هدف فایل کوین این است که این امکان را فراهم کند.

فایل کوین در حقیقت یک پروتکل غیرمتمرکز است که به افراد اجازه می‌دهد فضای اضافی روی کامپیوتر شخصی خود را اجاره دهد یا فضای اضافی دیگران را روی شبکه اجاره کند. از آنجایی که فایل کوین اجازه می‌دهد هر کسی از هر جای جهان به این شبکه ملحق شود، می‌تواند یک منبع عظیم از داده‌های ذخیره شده را پدید بیاورد.

جالب است بدانید پروتکل فایل کوین توسط یک مهندس کامپیوتر آمریکایی به نام خوان بنت (Juan Benet) در پروتکل لبز (Protocol Labs) طراحی شده است. بنت پروتکل لبز را در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی و پروژه فایل‌کوین را در سال ۲۰۱۷ پایه‌ریزی کرد.

پروژه فایل‌کوین که در سال ۲۰۱۷ و در روزهای اوج عرضه اولیه سکه (ICO) موفق به ثبت رکورد فروش ۲۰۵ میلیون دلاری کوین شده بود سرانجام در ماه اکتیر سال ۲۰۲۰ به صورت رسمی راه‌اندازی شد.

ارز دیجیتال فایل کوین

فایل کوین یک منبع غیرمتمرکز ذخیره سازی داده‌هاست

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا توکن های اجتماعی ترند بعدی دنیای ارز دیجیتال هستند؟

مزایای استفاده از فایل‌کوین چیست؟

فایل کوین به عنوان یک منبع غیرمتمرکز ذخیره سازی داده‌ می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد، از جمله:

  • ایجاد یک بازار بزرگ برای ذخیره سازی اطلاعات می‌تواند قیمت فضای ذخیره سازی را کاهش دهد.
  • با گرد هم آوردن میلیون‌ها کامپیوتر از سراسر جهان می‌تواند یک شبکه ذخیره سازی عظیم در جهان به‌وجود آورد.
  • فایل کوین به جای ساختن منابع جدید برای ذخیره سازی از منابع موجود استفاده می‌کند.
  • در حالی که دراپ باکس (Dropbox) و آی‌کلاد (iCloud) تا به حالی چندین بار هک شده‌اند، فایل کوین یک شبکه غیرمتمرکز است که نقطه‌ای برای حمله وجود ندارد و همین موضوع نفوذ به شبکه را دشوار می‌کند.

این نکته را هم جالب است بدانید در سال ۲۰۱۲ دراپ باکس هک شد و نام کاربری و رمز عبور ۶۸ میلیون کاربر افشا شد.

آیا فایل‌کوین معایبی هم دارد؟

برخی از مشکلات احتمالی که در مورد فایل کوین ممکن است وجود داشته باشد عبارتند از:

کاربر روی فایل کوین به جای دسترسی به یک سرور، باید به چندین سرور دسترسی داشته باشد تا در صورت لزوم اسناد را با هم جمع‌آوری کند. این امر به آنلاین بودن همه سرورها و سرعت اینترنت بستگی دارد.

اپلیکیشن غیرمتمرکز: به دلیل پردازش معاملات با استفاده از ارز دیجیتال فایل کوین (FIL)، یک مانع برای ورود ایجاد می‌کند، زیرا کاربران ابتدا باید یک ارز دیگر بخرند و آن را برای استفاده از این سرویس مبادله کنند.

آیا فایل کوین امن است؟

بدون شک ذخیره اسناد و اطلاعات شخصی روی کامپیوتر شخص دیگر خطرناک است. با این حال فایل کوین داده‌ها را تقسیم می‌کند، چیزی شبیه به خرد کردن کاغذ و بنابراین کسی نمی‌تواند تکه‌ها را کنار هم بگذارد. با این حال پروتکل فایل کوین خودش می‌داند داده‌ها چگونه کنار هم قرار می‌گیرند و هنگام درخواست فایل آن‌ها را به شکل کامل مرتب می‌کند.

این بدان معنی است که میزبان نمی‌تواند به سادگی داده‌های روی کامپیوتر خود را هک کرده و به فایل‌های کاربران دسترسی پیدا کند و اگر بخواهد آن را هک کند، فقط به یک جریان داده‌های بی‌معنی دست پیدا می‌کند.

خوان بنت می‌گوید:

توجه کنید هزاران فضای ذخیره سازی در جهان وجود دارد که کاملا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. مثلا Airbnb را به یاد بیاورید، تعداد زیادی اتاق و خانه در جهان وجود دارد که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و Airbnb یک بازار مناسب برای آن‌ها به وجود آورده است.

فایل کوین

شبکه فایل‌کوین به کاربران امکان می‌دهد تا فضای اضافه کامپیوترشان را اجاره دهند

آیا فایل کوین رقیبی هم دارد؟

البته که فایل‌کوین تنها شرکتی نیست که ایده ذخیره سازی غیرمتمرکز داده‌ها را اجرایی کرده است، تعداد زیادی از شرکت‌ها این ایده را توسعه داده‌اند از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیا کوین (Siacoin): سیا کوین یکی از مهمترین پروژه‌های ذخیره سازی داده‌ها به صورت غیرمتمرکز است که در حال حاضر ۵۰۰ ارائه دهنده فضای ذخیره سازی با بیش از ۳/۹ پتابایت یا ۳٫۹۰۰ ترابایت را ارائه می‌دهد. جالب است بدانید ارز دیجیتال این پروژه در صرافی‌های ارز دیجیتال قابل معامله است.

استورج (Storj): استورج در حال حاضر یک نسخه آزمایشی از پلتفرم ذخیره سازی غیرمتمرکز را از اوایل سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرده است. همچنین ارز دیجیتال آن هم در بازار ارزهای دیجیتال فعال است.

استخراج فایل کوین چگونه است؟

هر وقت اسمی از یک ارز دیجیتال به میان می‌آید، ماینرها منتظرند ببینید چگونه می‌توان آن را استخراج کرد. سه نوع متفاوت از ماینر فایل‌کوین وجود دارد. ماینرهای ذخیره سازی که وظیفه ذخیره کردن داده‌ها روی شبکه فایل‌کوین را بر عهده دارند، ماینرهای بازیابی که مسئول بازیابی فایل‌های ذخیره شده در شبکه فایل‌کوین را برعهده دارند و ماینرهای تعمیر که هنوز روی شبکه پیاده‌سازی نشده‌اند.

ماینرهای ذخیره سازی، با ذخیره اطلاعات کاربران و ارائه مدرک این ذخیره سازی به مرور زمان ارز فایل‌کوین دریافت می‌کنند. ماینرهای بازیابی هم برعکس این فرآیند را انجام می‌دهند، یعنی با درخواست یک کارمزد استخراج برای یک فایل مشخص که بر اساس ارزش بازار تعیین می‌شود، فایل کاربران را برای آن‌ها بازیابی می‌کنند.

از کجا می‌توانیم ارز فایل‌کوین خریداری کنیم؟

همانطور که احتمالا در جریان هستید شبکه اصلی فایل کوین از اکتبر سال ۲۰۲۰ به صورت رسمی راه‌اندازی شده است و پس از آن چندین صرافی ارز دیجیتال ارز فایل (FIL) را در صرافی خود لیست کرده‌اند. از جمله صرافی‌ بایننس که جفت ارزهای فایل کوین / بیت کوین (FIL/BTC)، فایل کوین / بایننس کوین (FIL/BNB) و فایل کوین / تتر (FIL/USDT) را عرضه کرده است.

همچنین در زمان نگارش این مطلب صرافی‌های جمینی (Gemini)، کراکن (Kraken)، کوکوین (KuCoin) و هوبی (Huobi) هم از ارز دیجیتال FIL پشتیبانی می‌کنند.

این نکته را هم جالب است بدانید که فایل‌کوین در سال ۲۰۱۷ و در زمان عرضه اولیه با قیمت ۱ تا ۶ دلار به فروش رسید و تنها چند ساعت پس از راه‌اندازی شبکه اصلی ارزش آن به ۱۱۴ دلار هم رسید.

ارز دیجیتال فایل کوین

ارز دیجیتال فایل‌کوین از ماه اکتبر ۲۰۲۰ در صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال قابل معامله است

این مطلب راهم مطالعه کنید: سود ۱۰۰ برابری سرمایه گذاران اولیه فایل کوین (Filecoin)

آینده فایل کوین

ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری مانند آمازون و گوگل درآمد زیادی از این راه به دست می‌آورند. این موضوع نشان می‌دهد تقاضای نسبتا زیادی در این بازار وجود دارد. اگر کاربران به سرویس‌های غیرمتمرکز اعتماد کنند، این پروژه‌ها می‌توانند هزینه فضای ذخیره‌سازی را به طرز چشمگیری کاهش دهند. به گفته مدیران فایل‌کوین، این پول همچنین می‌تواند به عنوان سرمایه شخصی و کسب و کارهای کوچک به اقتصاد باز گردد و تأثیر چشمگیری در زندگی مردم داشته باشد.

نظر شما درباره پروژه فایل کوین چیست؟ آیا می‌تواند رقیب جدی باری دراپ باکس مایکروسافت و آی کلاد اپل محسوب شود؟ فراموش نکنید نظرات و تحلیل‌های خود در حوزه ارزهای دیجیتال را از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: decrypt