اگر قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارید، حتما در ابتدای راه با عبارات و اصطلاحاتی مواجه می‌شوید که شاید برای شما پیچیده و نامفهوم باشد. پیش از این در کوین نیک با برخی از اصطلاحات ارز دیجیتال آشنا شدیم. در این مطلب قصد داریم با تعدادی از اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال آشنا شویم.

 اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال

در سال‌های اخیر ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین به خوبی جای خود را در سبدهای سرمایه‌گذاری پیدا کرده‌اند. همین امر باعث شده است هر روزه بر تعداد سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال افزوده شود. طبق گزارش‌های اخیر بیش از ۳۵ درصد نسل هزاره در امریکا حداقل یک ارز دیجیتال را خریداری کرده‌اند. حضور جوانان در این عرضه باعث به وجود آمدن عبارت‌ها و اصطلاحاتی شده است که شاید تا به حال به گوش شما نخورده باشد. در ادامه اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال آشنا می‌شویم.

خرید بیت کوین

۱. آربیتراژ (Arbitrage)

آربیتراژ به معنی کسب سود از تفاوت قیمت یک دارایی در دو بازار مختلف است. به عبارت ساده‌تر اصطلاح سود آربیتراژ وقتی به کار برده می‌شود که شخصی یک ارز دیجیتال را در یک صرافی به قیمت ارزان‌تری می‌خرد و آن را در یک صرافی دیگر با قیمت بیشتر می‌فروشد.

۲. آدرس (Address)

آدرس در حوزه ارز دیجیتال مشابه شماره حساب بانکی است که از ترکیب اعداد و حروف منحصربه‌فرد تشکیل شده است. بهتر است بدانید گاهی اوقات در بین فعالان حوزه ارز دیجیتال به آدرس، آدی (ADDY) هم گفته می‌شود.

۳. آسیک ماینر (ASIC Miner)

آسیک (ASIC) مخفف عبارت (application-specific integrated circuit) یا همان مدار مجتمع ویژه برنامه است. این مدارهای مجتمع در واقع میکروچیپ‌ها یا پردازنده‌هایی هستند که برای انجام یک وظیفه خاص طراحی شده‌اند. آسیک بیت کوین (Bitcoin ASIC) پردازنده‌های مشهوری هستند که به منظور استخراج بهینه و کم هزینه بیت کوین طراحی شده‌اند و این امکان را فراهم می‌کنند تا کاربران بتوانند به کمک کامپیوترهای شخصی هم بیت کوین استخراج کنند. البته در حال حاضر با توسعه پروتکل‌ها بلاک چین‌های مقاوم نسبت به آسیک آمده‌اند که کار استخراج به کمک آسیک را غیرممکن می‌کنند.

۴. آلت کوین  (Altcoin)

یکی دیگر از اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال که این روزها بیشتر شنیده می‌شود، آلت کوین است. در واقع به هر ارز دیجیتالی که بعد از بیت کوین ساخته و توسعه داده شده باشد آلت کوین یا ارزهای جایگزین گفته می‌شود.

۵. آلفانامریک (Alphanumeric)

به یک لینک، کد، یا رمز عبور که شامل ترکیبی از حروف و اعداد باشد، آلفانامریک  گفته می‌شود.

۶. استخراج ابری (Cloud mining)

استخراج ابری  مانند استخراج معمولی است با این تفاوت از پردازنده‌های از راه دور استفاده می‌شود. معمولا شرکت‌هایی که در مناطق با برق ارزان پردازنده‌های خود را به استخراج کنندگان اجاره می‌دهند.

۷. احراز هویت دو عاملی (Factor Authentication 2)

احراز هویت دو عاملی یا دو مرحله‌ای (۲FA) یک روش ورود یا تایید هویت ۲ لایه است که اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال از آن استفاده می‌کنند. در این روش برای ورود یا لاگین کردن نه تنها باید پسورد را وارد کنید بلکه باید کدی که از طریق ایمیل، اس ام اس  برای شما ارسال می‌شود را وارد کنید یا از نرم افزار احراز هویت گوگل (Google authenticator) استفاده کنید.

۸. احراز هویت مشتری (KYC)

عبارت KYC مخفف عبارت «Know Your Customer» است که در فارسی به احراز هویت مشتری ترجمه شده است. KYC یکی از سازوکارهایی که کسب و کارها به خصوص صرافی‌های ارز دیجیتال برای مقابله با پولشویی از طریق ارزهای دیجیتال به کار می‌گیرند.

۹. ارز فیات (Fiat)

ارز فیات در واقع به پول‌هایی که توسط بانک‌های مرکزی دولت‌ها چاپ و عرضه می‌شوند گفته می‌شود. مانند: دلار، یورو، پوند، ریال و …

۱۰. استیبل کوین (Stable Coin)

یکی از اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال که باید با آن آشنایی داشبه باشد، استیبل کوین است، استیبل کوین یا ارز باثبات به ارزی گفته می‌شود که دارای نوسان بسیار کمی باشد و بتوان از آن برای مبادله در کل بازار استفاده کرد.

۱۱. ارزش بازار (Market Cap)

ارزش بازار «Market Capitalization» از حاصلضرب تعداد ارزهای موجود در بازار در قیمت آن ارز به دست می آید. معمولا ارزش بازار برای شناسایی میزان ریسک سرمایه‌گذاری در یک ارز کاربرد دارد، ارزهایی که ارزش بازار کوچکتری دارند ریسک‌پذیرتر هستند.

۱۲. اوراق سفید (White Paper)

اوراق سفید یا همان وایت پیپر «White Paper» در واقع همان گزارش دقیق و جامع است که به منظور معرفی یک ارز، ویژگی‌های فنی، خدمات و برنامه‌های آینده آن ارائه می‌شود.

۱۳. اشدریکد  (Ashdraked)

واژه اشدریکد اشاره به شخصی دارد که در یک پوزیشن همه دارایی خود را از دست داده باشد.

۱۴. الگوریتم (Algorithm)

الگوریتم  در واقع شیوه حل یک وظیفه به کمک محاسبات و پردازش است. بلاک چین‌ها از الگوریتم‌های مختلفی برای فعالیت و پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

۱۵. الگوریتم کلید نامتقارن (Asymmetric Key Algorithm)

الگوریتم کلیدی آسیمتریک یا نامتقارن که گاهی به صورت مخفف AKA هم نشان داده می‌شود یک سیستم رمزنگاری است که از کلید خصوصی و کلید عمومی برای رمزنگاری استفاده می‌کند. گاهی اوقات به آن AES256 هم گفته می‌شود که عبارت AES مخفف « Advanced Encryption Standard »  به معنی استاندارد رمزنگاری پیشرفته و ۲۵۶ هم نشان دهده اندازه کلید یا ۲۵۶-bit است.

۱۶. اندازه بلوک (Block size)

اندازه یا سایز بلوک  نشان دهنده حجم هر بلوک در یک بلاک چین است که تراکنش‌ها در آن ذخیره می‌شوند. برای مثال حجم هر بلاک در بیت کوین حداکثر ۱ مگابایت است. این مشکلی است که بسیاری از ارزها دیجیتال با آن روبرو هستند، هر چه اندازه بلوک بزرگتر باشد تراکنش‌های بیشتری را می‌تواند ذخیره کند اما برای ماینرها استخراج بلوک‌های بزرگ جذابیت بسیار کمتری دارد.

۱۷. ایردراپ (Airdrop)

ایردراپ  یکی از راه‌های توزیع سکه یا توکن اغلب به منظور بازاریابی و تبلیغات است. در این روش کاربران می‌توانند به صورت رایگان یا در ازای انجام یک کار کوچک مانند سابسکرایب کردن خبرنامه، یا نوشتن یک توییت یا دعوت از دوستان به کمک لینک دعوت سکه دریافت کنند.

۱۸. بازار خرسی (Bear Market)

بازار خرسی یا « BEAR Market» از حالت خرس هنگام مبارزه گرفته شده است. خرس‌ها معمولا هنگام مبارزه دست خود را بالا برده و بر سر حریف می‌کوبند. بازار خرسی هم کنایه از کاهش شدید و نزولی است.

۱۹. تله خرسی  (Bear trap)

تله خرس یا به زمانی گفته می‌شود که سیگنال‌های اشتباه در نمودار قیمت نشان‌دهنده یک روند نزولی باشد. این موقعیت ممکن است تریدرها را تحریک کند تا یک پوزیشن فروش ایجاد کنند. در حالی که این فقط یک تله بود و قیمت‌ها بالا می‌رود و تریدرهایی که در این تله خرسی افتاده‌اند متضرر خواهند شد.

۲۰. پرچم خرسی (Bear flag)

پرچم خرس  یک نشانگر یا سیگنال در نمودار قیمت است که نشان می‌دهد احتمالاً بازار روند نزولی را آغاز خواهد کرد.

۲۱. نهنگ خرسی (Bear whale)

نهنگ خرسی  اشاره به فردی دارد که از منظر بازار خرسی دارای پوزیشن بزرگی از یک ارز است. نهنگ خرسی از هر فرصتی استفاده خواهد کرد تا بخشی از پوزیشن خود را بفروشد و از افزایش چشمگیر قیمت جلوگیری کند.

۲۲. بازار گاوی (BULL Market)

بر عکس خرس که هنگام مبارزه پنجه های خود را به سمت پایین می‌کوبد، گاو نر هنگام مبارزه با شاخ‌های خود حریف را به آسمان پرتاب می‌کند. اصطلاح بازار گاوی « BULL Market » در واقع کنایه از رشد زیاد و صعودی شدن بازار است.

۲۳. تله گاوی (Bull trap)

تله گاوی در واقع یک سیگنال اشتباه است که در طول بازار خرسی مشاهده می‌شود. در هنگام تله گاوی قیمت کمی بالا می‌رود اما پس از یک صعود کوتاه دوباره به شدت کاهش می‌یابد.

۲۴. پرچم گاوی  (Bull flag)

پرچم گاوی یک نشانگر در نمودار قیمت است که نشان می‌دهد روند صعودی بازار به زودی آغاز خواهد شد.

آشنایی با اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال

بازار خرسی و گاوی

۲۵. بالاترین قیمت (ATH)

عبارت «ATH» مخفف « All Time High» و به معنی بالاترین قیمت تاریخ است. وقتی یک ارز به بالاترین قیمت خود می‌رسد و رکورد قیمت قبلی را می‌شکند از عبارت «ATH» استفاده می‌شود.

۲۶. برندسازی مجدد (Rebrand)

تغییر نام برند یا ری برند که در فضای ارز دیجیتای زیاد رخ می‌دهد به معنی تغییر نام، لوگو و گاهی هم ماموریت و چشم انداز یک ارز دیجیتال است. گاهی اوقات به دلیل تغییر ساختار مدیریت یا به دلیل شهرت بد یک ارز دیجیتال تصمیم به برندسازی مجدد گرفته می‌شود.

۲۷. برنامه‌های بانتی (Bounty program)

برنامه‌های بانتی  وظایفی ساده‌ای است که معمولا توسط تیم‌های پشتیبانی کننده ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. در این برنامه‌ها به ازای کارهای ساده‌ای مانند عضویت در کانال تلگرام یا ریتوییت کردن یک توییت خاص مقداری ارز دیجیتال به کاربران پاداش داده می‌شود.

۲۸. بگ هولدر (Bagholder)

همیشه هم نگه داشتن ارز دیجیتال به معنی طولانی مدت خوب نیست. اصطلاح بگ هولدر «Bagholder» برای افرادی استفاده می‌شود که آنقدر ارز خود را نگه می‌دارند تا بی ارزش شود.

۲۹. پامپ و دامپ (Pump and Dump)

یکی دیگر از اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال که در سایر بازارهای مالی هم کاربرد دارد، پامپ و دامپ است. گاهی اوقات بعضی از خریداران ارز دیجیتال طی یک اقدام گروهی شروع به خرید یک ارز می‌کنند، با افزایش تقاضا ارزش آن افزایش پیدا می‌کند، سپس بعد از اینکه قیمت ارز به یک عدد مشخص رسید ارز خود را می‌فرشند و از آن خارج می‌شوند. در واقع به این بالا بردن مصنوعی قیمت ارز و خارج شدن از آن «pump and dump» گفته می‌شود.

۳۰. پاداش بلوک (Block reward)

پاداش بلوک در واقع پاداشی است که به یک گره یا نود (Node) به خاطر حفظ امنیت بلاک چین از طریق تایید تراکنش‌ها پرداخت می‌شود. مثلا برای بیت کوین که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند، این گره همان ماینر یا استخراج کننده است.

۳۱. پایین ترین قیمت تاریخ (ATL)

عبارت ATL  مخفف (All-time-low) پایین ترین قیمت تاریخ است که در مقابل ATH قرار می‌گیرد و نشان دهنده پایین‌ترین ارزش یک ارز از زمان به‌وجود آمدن است.

۳۲. توکن (Tokens)

معمولا به ارز دیجیتال هر شبکه، توکن آن شبکه گفته می‌شود. برای مثال توکن شبکه اتریوم، اتر است یا توکن شبکه ریپل XPR.

اما به صورت تخصصی‌تر توکن به ارزهایی گفته می‌شود که خودشان بلاک‌چین مخصوصی ندارند و معمولا روی بلاک‌چین ارز دیگر فعالیت می‌کنند.
بیشتر بخوانید: بیت کوین بهترین راه سرمایه گذاری ۱۰ سال اخیر

۳۳. رکت (REKT)

اصطلاح رکت یا «REKT» در واقع نگارش کوتاه شده کلمه‌ی « wrecked» به معنی نابود شده است. این اصطلاح وقتی به کار می‌رود که فرد یا افرادی در سرمایه‌گذاری دچار اشتباه شود و سرمایه خود را از دست بدهد.

۳۴. فاد (FUD)

اصطلاح فاد مخفف عبارت «Fear, Uncertainty, and Doubt» به معنی ترس، بلاتکلیفی و شک است. این اصطلاح وقتی به کار برده می‌شود که شرایط بازار خیلی مساعد نباشد یا افرادی با منتشر کردن اخبار منفی ترس و تردید در دل دارندگان ارز ایجاد می‌کنند تا ارزهای خود را بفروشند.

به افرادی هم که شایعات و اخبار منفی را منتشر می‌کنند، «Fudster»  گفته می‌شود.

۳۵. فومو (FOMO)

اصطلاح فومو در واقع مخفف عبارت «Fear of Missing Out» یا ترس از دست دادن فرصت است. این اصطلاح وقتی استفاده می‌شود که وقتی یک ارز شروع به رشد می‌کند، عده زیادی از ترس اینکه فرصت کسب سود از این راه را از دست بدهند برای خرید آن هجوم می‌برند.

اصطلاحات ارز دیجیتال

فومو یعنی ترس از دست دادن فرصت

۳۵. مون (Moon)

اصطلاح ماه یا Moon وقتی استفاده می‌شود که یک ارز رشد زیادی را تجربه می‌کند و به اصطلاح به ماه می‌رسد. در کنار آن از اصطلاح «To The Moon» هم استفاده می‌شود که به معنی زمان رسیدن ارزش یک ارز به ماه است، این اصطلاح وقتی به کار می‌رود که فردی یک ارز را خریداری  می‌کند و منتظر گران شدن آن می‌نشیند.

۳۷. معامله حاشیه‌ای (Margin Trading)

معامله حاشیه‌ای یا مارجین تریدینگ (Margin Trading) یکی از پرریسک‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال است که فقط به حرفه‌ای‌ها توصیه می‌شود.

به عبارت ساده مارجین تریدینگ یعنی سرمایه‌گذار مقداری پول از صرافی قرض بگیرد تا با آن معاملات بزرگ‌تری انجام دهد. طبیعی است اگر شناخت درستی از بازار نداشته باشید معامله حاشیه‌ای به ضرر تبدیل خواهد شد.

۳۸. نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

نرخ بازگشت سرمایه یا «Return On Investment» شاخصی است که نسبت سودآوری یا بازده یک سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد و نه فقط در سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال بلکه در همه فعالیت‌های اقتصادی کاربرد دارد.

روش محاسبه ROI عبارتست از: (ارزش فعلی – هزینه) تقسیم بر هزینه کلی

طبیعی است هرچه یک ارز نرخ بازگشت سرمایه بزرگتری داشته باشد، برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است.

۳۹. نهنگ بازار (Whale)

نهنگ به افرادی گفته می‌شود که حجم بسیار زیادی از یک ارز را در اختیار دارد و می‌تواند نقش موثری در بازار آن داشته باشد.

۴۰. هاوینگ (Halving)

هاوینگ در واقع نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین است. طبق برنامه از پیش تعیین شده برای کنترل عرضه و تقاضای بیت کوین، پاداش حاصل از استخراج بیت کوین هر چهار سال یکبار نصف می‌شود که به این فرآیند «Halving» گفته می‌شود.

۴۱. هودل (Hodl)

اصطلاح هودل (Hodl) در واقع به معنی نگه داشتن یک ارز برای مدت طولانی است، اما علت اینکه چرا به آن Hodl می‌گویند، به سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد، جایی که یکی از دارندگان بیت کوین در یکی از انجمن‌ها به اشتباه به جای عبارت «I AM HOLDING» از «I AM HODLING» استفاده کرده بود.

۴۲. حمله ۵۱ درصد (۵۱% Attack)

حمله ۵۱ درصدی به حمله احتمالی به یک بلاک چین توسط گروهی از ماینرها که بیش از ۵۰ درصد قدرت هش (hashrate) را در اختیار دارند گفته می‌شود. در این حالت ماینرها این امکان را خواهند داشت که عمدا تراکنش‌ها را تایید نکنند.

۴۳. چکیده (Abstract)

چکیده یا خلاصه‌ای از یک سند فنی است که معمولا در ابتدای سپیدنامه یا وایت پیپر قرار می‌گیرد و به صورت مختصر آن را توضیح می‌دهد.

۴۴. حساب کاربری (Account)

برای ورود به هر سایت یا هر کامپیوتری شما نیاز به حساب کاربری یا اکانت دارید. حساب کاربری شامل یک نام کاربری (username) و یک رمز عبور (password) هستید. البته در دنیای ارزهای دیجیتال کلید خصوصی (private key) به تنهایی برای ورود به یک کیف پول الکترونیکی کافی است.

۴۵. لینک دعوت یا همکاری (Affiliate link)

لینک دعوت یا همکاری یک آدرس اینترنتی (URL) منحصر به فرد است که از طرف وبسایت‌های که از برنامه مشارکت در فروش همکاری می‌کنند به کاربر ارائه می‌شود. کاربر این لینک را برای دیگران می‌فرستد و آن‌ها را به خرید یا بازدید از سایت ترغیب می‌کند. به کمک این لینک همکاری وبسایت می‌تواند ترافیکی که هر کاربر برای سایت تولید کرده است را ثبت کند و بر اساس آن پول، اعتبار یا ارز دیجیتال پرداخت کند.

۴۶. قوانین ضد پولشویی (AML)

عبارت AML در وقاع مخفف (anti-money laundering) یا همان ضد پولشویی است. این موضوع در واقع اشاره به سیاست‌ها و قوانین مبارزه با پولشویی دارد که مانع از تبدیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیرقانونی به قانونی می‌شود. در حوزه ارز دیجیتال عبارت  AML معمولا همراه با KYC (Know your customer) یا همان شناسایی مشتری به کار می‌رود.

۴۷. سوآپ اتمی (Atomic Swap)

سوآپ اتمی  فناوری است که به یک کاربر امکان می‌دهد تا دو ارز مختلف را به صورت مستقیم بدون نیاز به یک واسطه یا شخص ثالث معامله کند.

۴۸. ممیزی (Audit)

ممیزی به معنی بررسی رسمی حساب یک شخص یا سازمان است. معمولا تاریخچه‌ی تراکنش‌های یک سازمان بررسی و ارزیابی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که همه معاملات به خوبی به ثبت رسیده باشد. این کار معمولا توسط یک شخص مستقل خارج از سازمان انجام می‌شود، در صورتی که از طرف یکی از اعضای سازمان انجام شود به آن ممیزی داخلی گفته می‌شود.

۴۹. موجودی در گردش (Circulating Supply)

موجودی در گردش نشان دهنده میزان تعداد سکه‌های قابل معامله یک ارز دیجیتال یا توکن در بازار است.

خرید اتریوم

۵۰. کوین بیس (Coinbase)

کوین بیس  یکی از مشهورترین و بزرگترین کارگزاری‌ها یا صرافی‌های ارز دیجیتال است که در امریکا قرار دارد و امکان خرید ارزهای دیجیتال مشهور مانند بیت کوین، اتریوم و .. را از طریق ارز فیات فراهم می‌کند.

۵۱. ذخیره سرد (Cold storage)

ذخیره سرد به نگهداری ارز دیجیتال در جایی اشاره دارد که از طریق اینترنت دسترسی به آن وجود نداشته باشد. ذخیره سرد از طریق کیغ پول‌های سخت افزاری، کیف پول کاغذی یا کیف پول‌های نرم افزاری در محیط آفلاین انجام شود.

۵۲. کیف پول سرد (Cold wallet)

کیف پول سرد یکی از اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال است که برای دارندگان ارز دیجیتال مهم است. نوعی کیف پول برای نگهداری ارز دیجیتال است که کلید خصوصی (private key) آن از طریق اینترنت قابل دسترسی نیست و دارندگان ارز دیجیتال برای جلوگیری از هک شدن دارایی خود را در آن ذخیره می‌کنند.

۵۳. اصلاح قیمت (Price Correction)

اصلاح قیمت  که معمولا فقط به آن اصلاح گفته می‌شود تغییر در قیمت به سمت بالا یا پایین است که پس از یک افزایش یا کاهش بزرگ رخ می‌دهد. این اتفاق معمولا به خاطر تریدرهایی اتفاق می‌افتد که قصد دارند از طریق پوزیشن‌ها خرید یا فروش سپرده خود را به پول نقد تبدیل کنند.

۵۴. دائو (DAO)

دائو در واقع مخفف عبارت Decentralised Autonomous Organization (سازمان خودمختار غیرمتمرکز) است. به عبارت دقیق‌تر سازمان‌هایی که بدون مداخله انسان و به صورت مستقل فعالیت می‌کنند. کار این سازمان‌ها به صورت خودکار به وسیله قراردادهای هوشمند اجرا می‌شود.

۵۵. اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp)

عبارت «Dapp» در واقع مخفف عبارت Decentralized application یا همان اپلیکیشن غیرمتمرکز است که برای عملکرد به بلاک چین وابسته هستند. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌تواند به وسیله زبان‌های برنامه‌نویسی معمول مانند جاوااسکریپت، پی اچ پی (PHP) یا سی شارپ (C#) نوشته شود اما در محیط بلاک چین اجرا می‌شود. در حال حاضر اغلب Dappها روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شوند.

۵۶. وب تاریک (Dark Web)

عبارت وب تاریک یا دارک وب  اشاره به بخشی از اینترنت دارد که به راحتی و بدون کمک گرفتن از نرم‌افزارهای مخصوص قابل دسترسی نیست. محتوای محیط وب تاریک معمولا توسط گوگل ایندکس نمی‌شود و اغلب برای محتوای غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵۷. دیفای (DeFi)

لغت دیفای در حقیقت مخفف عبارت « Decentralized Finance» به معنی حوزه مدیریت مالی غیرمتمرکز است که به یک اکوسیستم مالی متشکل از ابزارهای مختلف مالی، اپلیکیشن‌ها و خدمات با استفاده از فناوری بلاک چین اشاره دارد. برای مثال به عنوان بخشی از اکوسیستم دیفای می‌توان به خدمات بانکی به شکل استیبل کوین، صرافی‌های غیرمتمرکز، بازار مشتقات و سیستم‌های وام دهی اشاره کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: سرمایه های مالی غیرمتمرکز دیفای بهتر از بیت کوین در سال ۲۰۲۰

۵۸. دکس (DEX)

واژه دکس در واقع مخفف عبارت Decentralized Exchange یا صرافی غیرمتمرکز است. صرافی‌غیرمتمرکز جایی است که کاربران و تریدرها می‌توانند بدون نیاز به واسطه ارزهای دیجیتال و توکن‌ها را معامله کند. صرافی‌های غیرمتمرکز معمولا بر اساس کدهای قرارداد هوشمند اجرا می‌شوند.

۵۹. هویت دیجیتال (Digital identity)

هویت دیجیتال به اطلاعاتی اشاره دارد که توسط کامپیوترها برا شناسایی هویت حقیقی یا حقوقی استفاده می‌شود. معمولا از هویت دیجیتال برای تایید و احراز هویت برای دسترسی به یک شبکه استفاده می‌شود. در حال حاضر به دلیل اهمیت حریم شخصی بلاک چین‌ها در حال کار بر روی هویت دیجیتال هستند.

۶۰. دیپ (Dip)

دیپ به معنی کاهش شدید قیمت یک ارز یا بازار است. معمولا دیپ ضعیف‌تر از کرش (crash) یا همان سقوط است و خیلی سریع قیمت‌ها به سطح قبلی باز خواهد گشت.

۶۱. سود سهام  (Dividends)

منظور از سود سهام مبالغی است که به صورت دوره‌ای و برای پاداش دادن به افراد به دلیل نگهداری دارایی یا سهام خاص در مدت زمان مشخص پراخت می‌شود. در صنعت ارز دیجیتال هم، پاداش‌ها اغلب از طریق الگوریتم اثبات سهام (PoS) که تقریبا مشابه سود سهام است پرداخت می‌شود. دقت کنید که پاداش پرداخت شده مانند سود سهام دقیقا سود قانونی اعلام شده نیست و فرآیند تخصیص سهام به همان روش است.

۶۲. دیور (DYOR)

یکی از اصطلاحاتی که در جامعه ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت دیور است که مخفف عبارت « Do your own research » است. این عبارت زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قرار نیست هیچ توصیه یا نصیحتی مالی بر ای سرمایه‌گذاری انجام شود بلکه توصیه می‌شود سرمایه‌گذار خودش تحقیق و جستجو کند.

۶۳. نرخ صدور (Emission Rate)

نرخ صدور یا انتشار به سرعت انتشار سکه‌های جدید و افزایش موجودی در گردش (irculating supply) اشاره دارد.

 ۶۴. توکن ERC-20

اگر از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال باشید احتمالا نام توکن ERC-20 را بارها شنیده‌اید. به همه توکن‌های روی بلاک چین اتریوم ERC-20 گفته می‌شود که به وسیله اغلب والت‌های اتریوم پشتیبانی می‌شود.

۶۵. صندوق‌های قابل معامله (ETF)

عبارت صندوق‌های قابل معامله یا (Exchange-Traded-Fund) در واقع نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که از قیمت یک دارایی اصلی تبعیت می‌کند. نمونه‌های آن عبارتند از شاخص سهام، سبد اوراق بهادار، اوراق قرضه و از قبیل.

۶۶. صرافی ارز دیجیتال (Exchange)

صرافی ارز دیجیتال که به آن اکسچنج هم گفته می‌شود در واقع مکانی برای خرید و فروش انواع و اقسام توکن‌ها و ارزهای دیجیتال است.

۶۷. تحلیل فاندامنتال (FA)

تحلیل فاندامنتال که به صورت خلاصه به آن FA گفته می‌شود مخفف عبارت Fundamental analysis است. FA یک روش ارزیابی سرمایه‌گذاری مانند ارز دیجیتال است که با استفاده از عواملی مانند ارزش ذاتی، عوامل اقتصادی و فاکتورهای مالی مورد بررسی قرار گیرد.

۶۸. فلیپنینگ (Flippening)

فلیپنینگ اصطلاحی است که برای توصیف لحظه‌ای که ارزش یک ارز از بیت کوین بیشتر شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۶۹. قراردادهای آتی (Future contracts)

اگر از معامله‌گران ارز دیجیتال در مورد اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال بپرسید احتمالا یکی از اصطلاحات قرارداد آتی است. عبارت قراردادهای آتی که گاهی اوقات به آن futures هم گفته می‌شود به نوعی قرارداد مالی گفته می‌شود که در آن خریدار یک دارایی ملزم به خرید یا فروشنده آن ملزم به فروش آن در یک تاریخ مشخص و با یک قیمت مشخص در آینده می‌شود.

۷۰. گس (Gas)

گس یا وی (Wei) در واقع هزینه انجام یک تراکنش در بلاک چین اتریوم است. برای انجام یک تراکنش روی بلاک چین اتریوم هر چه گس بیشتری پرداخت کنید تراکنش شما زودتر پردازش می‌شود.

۷۱. بلوک جنسیس  (Genesis block)

بلوک جنسیس یا پیدایش به اولین بلاک در بلاک چین یک ارز دیجیتال گفته می‌شود.

۷۲. هارد فورک (Hard fork)

هارد فورک  به یک تغییر مهم در پروتکل یک بلاک چین گفته می‌شود. در هارد فورک همه گره‌ها یا نودها باید به آخرین پروتکل نرم افزار به‌روزرسانی شوند. تا یک تاریخ و شماره خاص از بلاک همه باید نرم افزار خود را به‌روزرسانی کنند، مواردی که به روزرسانی نشود می‌تواند باعث جدا شدن زنجیره شود و زنجیره با تعداد بیشتر بلاک به عنوان بلاک چین اصلی در نظر گرفته می‌شود.

۷۳. جومو (JOMO)

جومو در واقع مخفف عبارت «Joy Of Missing Out» است و زمانی به کار برده می‌شود که یک تریدر از اینکه ارزی را خریداری نکرده است خوشحال شود. معمولا این اتفاق پس از افت قیمت قابل توجه یک ارز اتفاق می‌افتد.

۷۴. جفت کلید (key pair)

جفت کلید به ترکیب کلید عمومی و کلید خصوصی اشاره دارد که در فرایند ساخت والت یا همان کیف پول دیجیتال ایجاد می‌شود. دقت کنید که کلید خصوصی بسیار مهم است و نباید با دیگران به اشتراک بگذارید.

۷۵. لامبو (Lambo)

لامبو یکی از اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال است که معمولا در فروم‌ها یا شبکه‌های اجتماعی بین کاربران ارز دیجیتال به‌کار برده می‌شود. عبارت لامبو در واقع مخفف همان لامبورگینی ماشین پر سرعت ایتالیایی است. این اصطلاح وقتی به کار می‌رود که قیمت یک ارز به شدت رشد کند و دارنده آن ارز بتواند از پس خرید همچین ماشین گرانی بر بیاید. این اصطلاح تقریبا مشابه عبارت مون (Moon) یا رسیدن به ماه است.

۷۶. لجر (Ledger)

لجر برند فرانسوی کیف پول سخت افزاری است که مشابه یک یو اس بی برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال لجر

۷۷. حد سفارش (Limit order)

به کمک حد سفارش می‌توانید به یک صرافی که وقتی قیمت یک ارز به حد مورد نظر رسید تعداد مشخصی از آن را خریداری کند. هنگام انجام سفارش قیمت نمی‌تواند با چیزی که شما مشخص کردید متفاوت باشد اما تعداد ارزها ممکن است با تعدادی که تعیین کرده‌اید متفاوت باشد البته بیشتر از چیزی که مشخص کرده‌اید نخواهد شد.

۷۸. میانگین متحرک (Moving Average)

میانگین متحرک که معمولا به صورت خلاصه به آن «MA» گفته می‌شود یکی از اصطلاحات رایج در تحلیل تکنیکال است. این شاخص به شما کمک می‌کند تا روند قیمتی یک دارایی مشخص مانند سهام یا ارز دیجیتال را درک کنید.

۷۹. مکدی یا میانگین متحرک همگرا واگرا (MACD)

مکدی MACD مخفف عبارت «Moving Average Convergence/Divercence» یا همان میانگین متحرک همگرا/واگرا است. این ابزار که برای تعیین روند قیمتی یک دارایی استفاده می‌شود. این شاخص که معمولاً به صورت سری‌های زمانی ۱۲ و ۲۶ روزه بررسی می‌شود، با توجه به همگرایی و واگرایی بین نمودار قیمت و نماگر تفسیر می‌شود. زمانی که نماگر میانگین متحرک همگرا واگرا در جهتی مخالف قیمت ارز در حال حرکت است، باید منتظر برگشت روند حرکت قیمت ارز باشیم. برای مثال اگر میانگین متحرک ۱۲ روزه در حال عبور از روی میانگین متحرک ۲۶ روزه از قسمت پایین است، پیغام خرید ضعیفی در روزهای آتی می‌تواند پیغامی از سوی این ارز دیجیتال باشد. گرچه بر اساس این اطلاعات نمی‌توان برای خرید یا فروش نتیجه‌گیری قطعی کرد، اما می‌توان اطلاعات خود را برای تعیین مسیر آتی ارز و در نتیجه احتمال موفقیت خود را افزایش داد.

۸۰. ارزش بازار (Market cap)

یکی از اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال که برای سنجش و مقایسه ارزهای مختلف به‌کار برده می‌شود ارزش بازار  است که به آن مارکت کپ هم گفته می‌شود و نشان دهنده ارزش کل همه سکه‌های یک ارز است. بسیاری از تازه‌واردان دنیای ارز دیجیتال هنگام خرید یک ارز به قیمت یک واحد آن نگاه می‌کنند در حالی که ارزش بازار شاخص مطمئن‌تری برای تصمیم‌گیری در مورد خرید یک ارز است.

۸۱. سفارش بازار (Market order)

به کمک سفارش بازار شما می‌توانید یک ارز را به بهترین قیمت در لحظه بخرید یا بفروشید. شانس خرید یا فروش یک ارز در این حالت ۱۰۰ درصد است چرا که همیشه تعدادی سفارش خرید یا فروش در بازار وجود دارد. توجه کنید در مورد ارزهایی که حجم مبادله کمی دارند استفاده از سفارش بازار ریسک بالایی دارد چرا که ممکن است ارز را به بالاترین قیمت خریداری کنید یا به پایین‌ترین قیمت بفروشید.

۸۲. مسترنود (Master node)

مسترنود یک سرور است که از خانه یا یک دیتاسنتر اجرا می‌شود . نقش کلیدی در یک شبکه غیرمتمرکز دارد. مستر نود معمولاً کارهای خاصی مانند ذخیره کردن فایل‌ها یا داده ‌ها و دسترسی به آن در شبکه را انجام می‌دهد.

۸۳. حداکثر عرضه (Maximum supply)

حداکثر عرضه یا موجودی به تعداد توکن یا ارز دیجیتالی که وجود دارد اشاره می‌کند. اگر گفته شود ارزی به حداکثر عرضه رسیده است یعنی دیگر سکه‌ای از آن منتشر نخواهد شد. برای مثال این عدد برای بیت کوین ۲۱ میلیون در نظر گرفته شده است.

۸۴. میو (MEW)

میو یک اصطلاح در بین دارندگان والت اتر است که از مخفف عبارت «MyEtherWallet» گرفته شده است.

۸۵. میکرو بیت کوین (Microbitcoin)

میکرو بیت کوین که به صورت uBTC هم نمایش داده می‌شود. نشان دهنده ۱ میلیونیم بیت کوین (۰/۰۰۰۰۰۱)  است.

۸۶. میلی بیت کوین (Millibitcoin)

میلی بیت کوین که به صورت mBTC هم نمایش داده می‌دهد نشان‌دهنده یک هزارم بیت کوین (۰/۰۰۱) است.

۸۷. ماینر (Miner)

اصلاح ماینر یکی از رایج‌ترین اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال است. ماینر یا استخراج کننده ارز دیجیتال یک شخص یا سازمانی است که از قدرت CPU ،GPU یا ASIC برای ایجاد یک بلاک جدید در بلاک چین استفاده می‌کند. زمانی یک بلاک جدید ایجاد می‌شود که تعداد مشخصی تراکنش روی آن ذخیره شود. ماینرها با پردازش معاملات و ایجاد یک بلاک جدید، مقدار از پیش مشخص شده‌ای ارز دیجیتال پاداش دریافت می‌کنند.

۸۸. ام تی گاکس (Mt. Gox)

ام تی گاگس یکی از مهمترین صرافی‌های بیت کوین در سال‌های اول پیدایش آن است که در سال ۲۰۱۴ به وسیله هکرها مورد حمله قرار گرفت و صدها میلیون دلار بیت کوین آن به سرقت رفت و باعث ورشکستگی این صرافی شد.

۸۹. بلاک یتیم (Orphan block)

بلوک‌های یک بلاک چین معمولا به وسیله استخراج یا استیکینگ ایجاد می‌شوند. اگر ۲ بلوک همزمان به‌وسیله دو کامپیوتر ایجاد شوند تنها یکی از آن‌ها روی بلاک چین اعتبار دارد و دیگری منقضی می‌شود که به آن بلوک یتیم یا (Orphan block) گفته می‌شود.

۹۰. کیف پول کاغذی (Paper wallet)

والت یا کیف پول کاغذی جایگزینی برای کیف پول سخت افزاری هستند. کیف پول کاغذی در حقیقت یک تکه کاغذ یا متن PDF حاوی کلید عمومی (public key) و کلید خصوصی (private key) برای دسترسی به ارز دیجیتال داخل کیف پول هستند.

۹۱. بلاک چین های غیر عمومی (Permissioned blockchain)

هرکسی می‌تواند بیت کوین استخراج کند چرا که روی یک بلاک چین عمومی است. اما در بعضی از بلاک چین‌ها دسترسی برای عموم آزاد نیست و تنها هویت‌هایی که به آن‌ها اجازه داده می‌شود اجازه انجام تراکنش را دارند. برای مثال ارز XRP ریپل یک مثال از بلاک چین‌های غیرعمومی است که تنها مایکروسافت، MIT و CGI اجازه دسترسی به آن را دارند.

۹۲. فیشینگ (Phishing)

زمانی که یک هکر سعی می‌کند تا کاربران را فریب دهد تا اطلاعات شخصی خود مانند نام کاربری و رمز عبور یا جزئیات کارت اعتباری را افشا کنند فیشینگ گفته می‌شود. در اغلب موارد هکرها با فرستادن یک لینک از طریق ایمیل یا پیام به کاربران آن‌ها را ترغیب می‌کنند در یک سایت جعلی وارد شوند به این ترتیب اطلاعات مهم آن‌ها مانند کلید خصوصی را سرقت می‌کنند.

۹۳. پوا (PoA)

پوا در حقیقت مخفف عبارت «Proof of Authority» است. پوا یک روش پردازش تراکنش یا بلاک در بلاک چین است که تنها توسط حساب‌های کاربری تایید شده انجام می‌شود.

۹۴. پوب (PoB)

پوب مخفف عبارت «Proof of Burn» است. این روشی برای سرمایه‌گذاری روی یک ارز جدید به کمک از بین بردن سکه‌های موجود است که در دنیای ارزهای دیجیتال به آن سوزاندن (Burning) ارز دیجیتال گفته می‌شود.

۹۵. پود (PoD)

پود مخفف عبارت « Proof of Devloper»  است. پود اشاره به هرگونه روش تایید دارد که می‌تواند اثبات کند یک ارز دیجیتال به‌وسیله یک توسعه دهنده نرم افزار یا دولوپر (developer) ایجاد شده است. این روش معمولا هنگام عرضه یک ارز دیجیتال جدید برای جلوگیری از کلاهبرداری استفاده می‌شود.

۹۶. پیش فروش (Pre-sale)

پیش فروش یک فاز از عرضه اولیه (ICO) است که قبل از فروش عمومی (Public-sale) انجام می‌شود. در طول این فاز معمولا ارزش سکه‌ها کمتر از فروش عمومی در نظر گرفته می‌شود تا سرمایه‌گذاران اولیه برای ورود به این ارز دیجیتال انگیزه داشته باشند. همچنین در اغلب پروژه‌های از سرمایه به دست آمده از این فاز برای توسعه مراحل بعدی استفاده می‌شود.

۹۷. سکه حریم خصوصی (Private Coin)

ارز یا سکه حریم خصوصی روی افزایش امنیت و پنهان کردن هویت کاربران تمرکز دارد. از مشهورتین سکه‌های حریم خصوصی می‌توان به مونرو، دش و Pivx اشاره کرد.

۹۸. کلید خصوصی (Private key)

کلید خصوصی ترکیبی از حروف و اعداد است که مرتبط با یک کلید عمومی است. از کلید خصوصی برای دسترسی به دارایی داخل یک کلید عمومی یا آدرس والت استفاده می‌شود. از آنجایی که اگر کسی به کلید خصوصی شما دست پیدا کند به راحتی می‌تواند دارایی‌های شما را جابجا کند توصیه می‌کنیم در حفظ آن کاملا دقت کنید.

۹۹. زیرو کوین (Zerocoin)

زیرو کوین که به نام پروکل زیروکوین هم شناخته می‌شود در واقع یک پروتکل برای ناشناس ماندن تراکنش‌های بیت کوین است. این پروتکل به مرور توسعه پیدا کردن و الان با عنوان ارز زی کش (Zcash) شناخته می‌شود.

۱۰۰. زرد نامه (Yellowpaper)

یلو پیپر یا زردنامه یک سند تحقیقاتی است که معمولا به صورت عمیق‌تر به بررسی فنی ارزهای دیجیتال می‌پردازد. هدف از این سند اطلاع رسانی به سرمایه‌گذاران و افراد علاقه‌مند است.

۱۰۱. ایکس بی تی (XBT)

ایکس بی تی نام دیگر مخفف بیت کوین یا BTC و استاندارد رسمی ISO 4217 است. جالب است بدانید نام مخفف این استاندارد برای طلا XAU است.

۱۰۲. آدرس برداشت (Withdrawal address)

منظور از آدرس برداشت آدرسی است که برای دریافت ارز دیجیتال استفاده می‌شود که معمولا در صرافی‌ها کاربرد دارد. برای برداشت یا دریافت دارایی ارز دیجیتال می‌توانید آدرس یک والت را وارد کنید اما برای نگهداری یا معامله با آن، دارایی خود را به آدرس دیگری منتقل کنید.

۱۰۳. لیست سفید (Whitelist)

فهرستی از مشارکت کنندگان تایید شده که می‌توانند در پیش عرضه یا عرضه اولیه یک ارز شرکت کنند.

۱۰۴. دست ضعیف (Weak hands)

دست ضعیف یا دست لرزان به سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که کل دارایی یا بخشی از آن را به علت احساسی بفروشد. مخالف این عبارت، هودل (HODL) است که به شرایطی گفته می‌شود که فرد حتی در شرایط سخت هم بر نگهداری ارز خود پافشاری می‌کند و ارز خود را طولانی مدت نگهداری می‌کند.

۱۰۵. تجارت شست‌شو (Washtrading)

واش تریدینگ یک فعالیت در صرافی‌ها است که تریدرها بین خودشان معامله می‌کنند. تنها هدف این کار افزایش حجم معاملات است. این کار می‌تواند سرمایه‌گذاران جدید را به سرمایه‌گذاری در آن ارز یا بازار ترغیب کند یا سبب شود حجم معاملات در یک صرافی افزایش یابد و بیشتر مورد اعتماد تازه واردان شود. البته این عمل در بازار سهام قانونی ممنوع است.

۱۰۶. ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

ویتالیک بوترین یک برنامه‌نویس روسی-کانادایی و مخترع قراردادهای هوشمند و هم‌بنیانگذار  اتریوم است.

۱۰۷. ترزور (Trezor)

ترزور یکی از برندهای معتبر کیف پول ارز دیجیتال است که از بلاک چین‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند.

۱۰۸. آی دی تراکنش (Transaction ID)

هر تراکنش روی بلاک چین شامل اطلاعاتی مانند مقدار تراکنش، آدرس فرستنده و گیرنده، تاریخ انتقال با یک شناسه به صورت عمومی روی دفتر کل یا لجر قابل دسترسی است که به این شناسه « Transaction ID» گفته می‌شود.

۱۰۹. هزینه تراکنش (Transaction fee)

هزینه تراکنش یا فی تراکنش هزینه‌ای است که برای پردازش یا انجام یک تراکنش روی بلاک چین باید پرداخت شود. این هزینه معمولا به ماینرها که وظیفه پردازش تراکنش‌ها را بر عهده دارند پرداخت می‌شود.

۱۱۰. ربات معامله‌گر (Trading bot)

ربات معامله‌گر یا تریدینگ بات یک الگوریتم است که عمل ترید را برای تریدرها در صرافی سهام یا ارز دیجیتال انجام می‌دهد. ربات‌های معامله‌گر معمولا هم توسط معالمه‌گران حرفه‌ای و هم آماتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۱۱. موجودی کل (Total supply)

عرضه کل یا موجودی کل نشان‌دهنده تعداد سکه‌‌های یک ارز دیجیتال است که همین الان در بازارها در حال خرید و فروش است به علاوه سکه‌هایی است که قابل معامله نیست. بنابراین این اصطلاح تنها سکه‌های عرضه شده را شامل می‌شود. توجه کنید که این اصطلاح با حداکثر موجودی (max supply) متفاوت است. حداکثر موجودی شامل سکه‌هایی که در آینده عرضه خواهد شد هم می‌شود.

۱۱۲. تور (TOR)

اگر شما هم به خاطر فیلترینگ اینترنت خیلی عذاب کشیده‌اید احتمالا نام تور را شنیده‌اید. تور در واقع مخفف عبارت «The Onion Router» است. معمولا از تور برای فرستادن داده به صورت ناشناس در اینترنت استفاده می‌شود. شبکه تور شامل هزاران سرور پروکسی است که کاربران به صورت داوطلبانه روی اینترنت راه‌اندازی می‌کنند. این پروکسی‌ها مانند لایه‌های پیاز هویت کاربران را در فضای اینترنت مخفی می‌کنند.

۱۱۳. تیکر (Ticker)

به هر عملیات در پلتفرم مبادلات چه بورس چه ارز دیجیتال شماره ویژه‌ای تخصیص داده ‌می‌شود. که امکان شناسایی و بررسی هر گونه سفارش در حال انتظار و یا معامله باز را به کاربران می‌دهد. تیکر برای هر عملیات را می‌توان در تاریخچه معاملات مشاهده کرد.

۱۱۴. تتر (Tether)

تتر که گاهی اوقات در صرافی‌های ارز دیجیتال ممکن است با نام USDT هم نمایش داده شود در حقیقت یک استیبل کوین (stablecoin) است که در حدود ۱ دلار ارزش دارد. پروژه عرضه کننده تتر ادعا می‌کند به ازای هر تتری در بازار وجود دارد یک دلار به عنوان پشتیبان در بانک ذخیره کرده است.

۱۱۵. تنکینگ (Tanking)

اصطلاح تنکینگ در بازار ارزهای دیجیتال به معنی کاهش ارزش است. معمولا وقتی از این اصطلاح استفاده می‌شود که ارزش یک ارز دیجیتال به شدت افت کند.

۱۱۶. تی ای (TA)

تی ای مخفف عبارت « technical analysis» به معنی تحلیل تکنینال است. در تحلیل تکنیکال از نمودارها و شاخصی‌های مختلف برای بررسی یک سهم یا ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

۱۱۷. سویینگ (Swing)

سویینگ یا نوسان به جرکت زیگزاگی یا الاکنگی قیمت گفته می‌شود. سویینگ تریدر به کسی گفته می‌شود که از این صعود و سقوط قیمت‌ها سود کسب می‌کند.

۱۱۸. استیم ایت (Steemit)

استیم ایت یک پلتفرم شبکه اجتماعی است که کاملا روی بلاک چین استیم اجرا می‌شود. سکه‌ها در این شبکه اجتماعی به کاربران اجازه می‌دهد تا بتواند پیام‌ها و محتوا را به استراک بگذارد. کاربران می‌توانند سکه‌های استیم ایت را هم از طریق خرید از صرافی‌های ارز دیجیتال و هم از طریق فعالیت در شبکه به‌دست بیاورند.

۱۱۹. استیکینگ (Staking)

استیکینگ فرآیندی در الگوریتم اثبات سهام است که از طریق آن کاربران بخشی از دارایی خود را در برنامه استیکینگ به اشتراک می‌گذارند تا بتوانند تراکنش‌ها را پردازش کرده و پاداش دریافت کنند. با انتشار نسخه ۲ اتریوم یکی از اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال که بیشتر خواهیم شنید استیکینگ است.

۱۲۰. سالیدیتی (Solidity)

سالیدیتی یک زبان برنامه‌نویسی است که برای نوشتن و اجرای قراردادهای هوشمند روی بلاک چین اتریوم از آن استفاده شده است.

۱۲۱. قرارداد هوشمند (Smart contract)

قراردادهای هوشمند که یکی از مزایای مهم بلاک چین اتریوم محسوب می‌شود، یک پروتکل یا برنامه کامپیوتری است به منظور اجرای مستقل و خودکار دستورات از پیش تعیین شده براساس وقایع مرتبط به‌کار گرفته می‌شود. هدف این فناوری خودکارسازی قراردادها و کاهش نیاز به واسطه‌ها و شخص ثالث است.

۱۲۲. شیلینگ (Shilling)

شیلینگ اصطلاحی است که وقتی یک نفر به صورت شخصی یک ارز یا عرضه اولیه را تبلیغ می‌کند به کار برده می‌شود. این کار گاهی اوقات صرفا به خاطر شور و اشتیاق فرد است گاهی هم با هدف متقاعد کردن خریداران و سرمایه‌گذاران بیشتر برای سرمایه‌گذاری و متعاقب آن افزایش قیمت دارایی انجام می‌شود.

۱۲۳. سگ‌ویت (SegWit)

سگ ویت مخفف عبارت «Segregated Witness» است که به عنوان یک راه حل برای مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین  از ۱۲۱ ژوئیه سال ۲۰۱۷ با هدف انجام تراکنش‌ها با سرعت بیشتر و هزینه کمتر به‌کار گرفته می‌شود.

۱۲۴. سک (SEC)

سک مخفف عبارت «Securities and Exchange Commission» یا کمیسیون بورس و اوراق بهادار است که یک نهاد مستقل دولتی در ایالات متحده امریکا است. کمیسیون اوراق و بهادار امریکا مسئولیت اصلی تنظیم بازارهای مالی را برعهده دارد.

۱۲۵. ساتوشی (Satoshi)

ساتوشی که گاهی به صورت مخفف به آن «sat» گفته می‌شود کوچکترین مقدار بیت کوین است که براساس نام مستعار سازنده ناشناس بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) به آن ساتوشی گفته می‌شود. هر ساتوشی ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ساتوشی ناکاموتو مخترع بیت کوین کیست؟

۱۲۶. اسکم (Scam)

اسکم یک طرح کلاهبرداری است که توسط فرد، گروه یا یک شرکت متخلف انجام می‌شود. هدف از طرح‌های کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال به دست آوردن دارایی، اطلاعات شخصی یا اطلاعات مالی کاربران است.

۱۲۷. اسکمر (Scammer)

اسکمر یا کلاهبردار کسی که یک پروژه کلاهبرداری یا اسکم (scam) را انجام می‌دهد.

۱۲۸. شیت کوین (Shitcoin)

هر ارز دیجیتالی که بسیار بد عمل کند و دارنده آن با ضرر مواجه شود، یک شیت کوین محسوب می‌شود.

۱۲۹. نقشه راه (Roadmap)

نقشه راه در حقیقت برنامه یک شرکت یا پروژه مانند ارز دیجیتال برای رسیدن به اهداف است. گاهی اوقات نقشه راه می‌توانید به صورت روز و ماه زمان‌بندی شده باشد گاهی هم اهداف به صورت سالانه در آن مشخص شود.

۱۳۰. شبکه رایدن (Raiden Network)

شبکه رایدن یکی از راه‌های مقیاس‌پذیر کردن بلاک چین اتریوم است. مثلا با امکان انجام تراکنش خارج از شبکه. شبکه رایدن که یک توکن ERC20 مجزا است در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد.

 

در پایان امیدواریم آشنایی با این اصطلاحات به شما کمک کند تا سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری را تجربه کنید. اگر شما هم با اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال آشنایی دارید می‌توانید، در قسمت نظرات با سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

همچنین اگر هنوز برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال سوال یا ابهامی دارید، می‌توانید از خدمات و مشاوره‌های متخصصین کوین نیک استفاده کنید.

 

منبع:  blockspot و  cryptominded.com