اصطلاح هودل کردن (HODLing) در فضای رمزارزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به معنی نگه‌داشتن سرمایه است. از آن‌جا که استفاده زیادی از آن می‌شود، تبدیل به اصطلاحی شده است که معمولا اولین چیزی است که سرمایه‌گذاران تازه وارد یاد می‌گیرند.

هودل به یک استراتژی سرمایه‌گذاری اشاره می‌کند که در آن سرمایه‌گذاران اراده می‌کنند که کوین‌های خود را علی‌رغم سقوط بازار، نفروشند. وقتی که افت قیمت اتفاق می‌افتد، سرمایه‌گذاران اغلب احساس منفی نسبت به دارایی پیدا می‌کنند. با این حال، کسانی که استراتژی هودل را اجرا می‌کنند، همچنان کوین‌های خود را نگه‌می‌دارند و آن‌ها را نمی‌فروشند.

داستان شکل‌گیری اصطلاح هودل کردن

این اصطلاح در اصل از پستی در یک تالار گفت‌وگوی محبوب بیت کوین آمده است. کاربری با نام GameKyuubi پیامی پر از اشتباهات تایپی را در انجمن ارسال کرد. او درباره اینکه چطور مردم به دلیل اینکه در زمان سقوط قیمت دست به فروش نزده بود، به او «معامله‌گر بد» می‌گفتند، نوشته بود. با این وجود، او از هودل کردن (HODLing) صرف‌نظر نکرده بود؛ علی‌رغم جو کمدی حاکم بر پیام او، آن پست آن‌جا باقی ماند و مورد توجه قرار گرفت.

آنچه در اصل اشتباه تایپی در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ بود، تبدیل به یک اصطلاح اساسی در بازار رمزارز شد: «من هودل می‌کنم.» از زمان نوشتن پست اصلی، جامعه رمزارز معانی مختلفی برای آن اشتباه تایپی ارائه داده است، که محبوب‌ترین آن‌ها عبارت  “Hold On for Dear Life” است؛ با جان و دل نگه‌داری کنید. درواقع «هودل» حتی به عنوان یک اصطلاح عامیانه ضروری در فرهنگ بیت کوین هم توسط کوارتز (Quartz) در سال ۲۰۱۷ نام گرفت.

هودل چیست
هودل کردن مانند معامله‌گری روزانه مستلزم تعهد تمام وقت نیست.

نگاه دقیق‌تر به هودل

در عصر حاضر، استراتژی‌های متعددی برای معامله بیت کوین وجود دارد که مردم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. هودل کردن مانند معامله‌گری روزانه مستلزم تعهد تمام وقت نیست و می‌تواند یک استراتژی عالی برای مبتدیان باشد. به جای خرید و فروش بر اساس تغییرات قیمت در کوتاه مدت، کاربری که هودل می‌کند می‌تواند به سادگی بیت کوین خریداری کند و با امید اینکه قیمت آن در آینده افزایش پیدا می‌کند، آن را نگه‌دارد.

علی‌رغم اینکه هودل کردن فقط شامل دو مرحله است، این استراتژی مستلزم قدرت کنترل و تسلط بر احساسات است. تنها از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۳، قیمت بیت کوین ۵۲۰۰۰ درصد رشد کرد و در سال‌های بعد ۸۰ درصد افت کرد. به دلیل همین نوسانات قیمت است که هودل کنندگان ممکن است استرس زیادی را تجربه کنند.

در اغلب موارد، دو مخالف برای استراتژی هودل کردن وجود دارد: فومو FOMO (ترس از دست دادن) و فاد FUD (ترس، عدم اطمینان و شک). این شیاطین می‌توانند باعث شوند که سرمایه‌گذاران در قیمت‌های پایین بفروشند و در نهایت سود کمتری از آنچه در ابتدا انتظار داشتند، به دست آورند.

برای طرفدارن سرسخت بیت کوین، که با عنوان ماکسیمالیست‌های بیت کوین (Bitcoin Maximalists) هم شناخته می‌شوند، هودل کردن به معنی جنگیدن با شیاطین درونی‌ای است که باعث فرسایش سود می‌‌شوند. ماکسیمالیست‌های بیت کوین معتقدند که در نهایت رمزارزها جایگزین ارزهای فیات می‌شوند. از نظر آن‌ها، این استراتژی بیش از چیزی است که صرفا برای سودآوری باشد؛ بنابراین ارتباط با نرخ ارز فیات را باطل می‌کند.

جنبه‌های مثبت و منفی هودل کردن

کسانی که در معامله بیت کوین باتجربه هستند، ممکن است بگویند که استراتژی هودل کردن احتمالا به اندازه سایر استراتژی‌ها سود را به حداکثر نمی‌رساند. اگر چه این می‌تواند برای آن‌ها صحت داشته باشد، اما استراتژی‌های معامله‌گری مختلف اگر به درستی به‌کار گرفته نشوند، می‌توانند منجر به آسیب زیادی شوند.

همانطور که پیش از این هم اشاره شد، هودل کردن می‌تواند بهترین استراتژی برای سرمایه‌گذاران جدید باشد. به لحاظ فنی در مقایسه با معامله‌گری روزانه که بسیار پیچیده و وقت‌گیر است، هودل کردن می‌تواند بسیار ساده‌تر باشد. برخلاف بعضی دیگر از استراتژی‌ها، نیازمند یادگیری سختی نیست و به تعهد تمام وقت احتیاج ندارد.

از سوی دیگر، مسئله‌ عدم بهره‌مند شدن هودل کنندگان از نوسانات بیت کوین وجود دارد. استراتژی‌های دیگر اگر به درستی اجرا شوند، این فرصت را دارند که سود بیشتری کسب کنند؛ به دلیل اینکه کمتر به افزایش قیمت بیت کوین تکیه می‌کنند. در عوض، آن‌ها به چشمان تیزبین معامله‌گران و توانمندی آن‌ها در تشخیص فرصت‌های سودده اعتماد می‌کنند.

استراتژی هودل کردن
استراتژی هودل مستلزم قدرت کنترل و تسلط بر احساسات است.

یکی دیگر از معایب هودل کردن این است که چون سرمایه‌گذاران با جان و دل به نگه‌داشتن کوین‌های خود پایبند هستند، آن کوین‌ها با هدف اصلی خود که پرداخت است، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. از آن‌جا که بیت کوین با این هدف به‌کار گرفته نمی‌شود، توسعه آن و فروشگاه‌هایی که بیت کوین می‌پذیرند کند پیش می‌رود. علاوه بر این، هودل کردن کوین‌ها موانعی برای پذیرش عمومی ایجاد می‌کند؛ همانطور که بیت کوین به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری دیده می‌‌شود و نه یک ابزار واقعی با فرصت‌های واقعی برای کمک به اقتصاد.

جمع‌بندی

اگرچه اصطلاح هودل کردن سال‌ها پیش در اثر یک اشتباه تایپی شکل گرفت، با این حال تاثیر بسیار زیادی بر بازار رمزارز گذاشت. و اگرچه ممکن است معایبی داشته باشد، احتمالا هنوز می‌تواند یک استراتژی کارآمد باشد.

به لطف GameKyuubi ما یک استراتژی آزمایش شده (یا حداقل نامی برای آن) داریم، تا سود قابل اطمینانی از بیت کوین خود به‌دست آوریم.

شاید خوب باشد که این مطلب را با نقل قولی از همان پستی که همه چیز از آن شروع شد، به پایان برسانیم:

«اگر یک معامله‌گر خوب یا یک تازه‌وارد کارنابلد باشید، فقط در یک بازار خرسی دست به فروش می‌زنید. افرادی در این بین هستند که دست نگه‌می‌دارند. در یک بازی با جمع صفر، مانند این، معامله‌گران تنها درصورتیکه دست به فروش بزنید، می‌توانند پول شما را بگیرند.»

منبع: paxful.com