سرمایه گذاری روی بیت کوین، با وجود تمام نوساناتی که دارد، می‌تواند یک سرمایه گذاری خوب و هوشمندانه تلقی شود. با این حال، پیش از سرمایه گذاری روی این رمزارز، قطعا باید یک سری موارد و نکته‌ها را بدانید و با دانش کافی قدم بردارید. با کوین نیک همراه باشید تا ۵ نکته مهم پیش از سرمایه گذاری روی بیت کوین را با هم مرور کنیم.

بسیاری از مردم هنوز وجود دارند که بیت کوین را به عنوان یک نوع ارز دیجیتال مشاهده می‌کنند. با این حال، این یک تعریف و دید بسیار مختصر و محدود از بیت کوین است و درک درستی را برای فرد به همراه ندارد. طبق نظر متخصصان، بیت کوین از دو جزء مرکزی تشکیل شده است:

  • بیت کوین به عنوان یک ارائه دهنده‌ی کد، مالکیت فردی که کد را دارد، ایجاد می‌کند. در این مورد، بیت کوین شبیه به ارزهای دولتی و رایج به نظر می‌رسد و تنها یک وسیله برای خریدن، فروختن، مبادله کردن یا انجام تراکنش است.
  • بیت کوین به عنوان یک ارائه دهنده برا ی تمام سیستم‌ پرداخت‌ها، سیستم مالی و اقتصادی. این یک تعریف گسترده‌تر و بزرگ‌تر از بیت کوین است که شما را وارد اکوسیستم بیت کوین می‌کند. این شامل دفتر کل، فناوری بلاک چین و دستگاه‌های مربوطه‌ی دیگر می‌شود.

سرمایه گذارانی که با شنیدن نام بیت کوین و آشنایی مختصر با آن، قصد سرمایه گذاری روی این رمزارز و ورود به مدار آن را دارند، در بیشتر مواقع به مورد اول توجه می‌کنند و روی آن متمرکز می‌شوند، در حالی که مورد دوم را به کلی از یاد می‌برند. این اشتباهی است که نباید مرتکب شد.

حالا که درک تقریبا درستی از رمرزارز بیت کوین به دست آوردید، در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نکاتی بپردازیم که هر فردی پیش از سرمایه گذاری روی بیت کوین، باید به خاطر باشد:

۵ نکته مهمی که پیش از سرمایه گذاری روی بیت کوین باید بدانید

چه کسی بیت کوین را خلق کرد؟

یک (یا چند فرد) با نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) برای اولین بار بیت کوین را در سال ۲۰۰۸ میلادی اختراع و خلق کردند. تا‌کنون و پس از سپری شدن چندین سال از زمان به وجود آمدن بیت کوین، هنوز کسی نمی‌داند ساتوشی ناکاموتو واقعا چه کسی است، متعلق به چه کشوری است و حتی جنسیت او را نیز نمی‌دانیم.

ساتوشی ناکاموتو، بیت کوین را به عنوان یک سیستم پرداختی دیجیتال نظیر به نظیر خلق کرد. یکی از پایه‌ و اساس‌های بیت کوین، در واقع رکود اقتصادی نگران کننده‌ی سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷ قلمداد می‌شود. می‌توان این گونه گفت که ساتوشی ناکاموتو، بیت کوین را به عنوان یک پاسخ به شکننده بودن سیستم‌ها و ارزهای سنتی و رایج خلق کرد.

چرا بیت کوین نسبت به دیگر ارزها متفاوت است؟

یکی از بزرگترین تفاوت‌های میان بیت کوین و ارزهای رایج و سنتی، کنترل یا مالکیت است. اگر هر دو طرف معامله، راضی باشند و موافقت کنند، مردم می‌توانند با بیت کوین پرداختی‌های خود را انجام داده و آن را قبول کنند. این شرایط در حالی است که یک دولت یا بانک مرکزی، یا یک موسسه و قانون وضع شده‌ای نمی‌تواند در انجام شدن این معامله، دخالتی داشته باشد و بیت کوین را کنترل نماید.

این بدان معنی است که مالکیت در بیت یک گروه برنامه نویس و کد نویس داوطلب، به صورت غیر متمرکز شده است و کانال‌های رسمی را کاملا از معادله کنار می‌زند. این اقدام انجام شده تا در واقع حرمت و ارزش رمزارز حفظ شود و توسط قانون گذاران و اشخاص دولتی و سیاست مدار، دستکاری نشود. این گونه، هیچ کس نمی‌تواند از این سیستم به نفع خود استفاده کند و کنترلی روی آن داشته باشد.

آیا ممکن است فردی بیت کوین بخرد؟

در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که بیت کوین به مانند گزینه‌های سهام است و شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را بخرید، بفروشید، با آن‌ها تراکنش انجام دهید یا حتی به مبادله بپردازید. اولین قدم برای وارد شدن به عرصه بیت کوین، راه انداختن کیف پول بیت کوین شخصی شما است تا بتواند کوین‌های شما را ذخیره کرده و آن‌ها را در دسترس شما قرار دهد.

پس از انجام این کار، شما می‌توانید به صرافی‌های کریپتو یا بازارهای مستقیم و مردمی مراجعه کنید تا به خرید و فروش بیت کوین بپردازید. شما می‌توانید با استفاده از پول‌های رایج مانند دلار مبادله کنید یا از کارت‌های اعتباری خود استفاده نمایید. برخی از فروشندگان حتی راه‌های دیگری را برای مبادله در نظر می‌گیرند و به عنوان مثال، می‌توانید با استفاده از آلت کوین‌ها با آن‌ها مبادله کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ نکته‌ای که باید پیش از سرمایه گذاری روی رمزارزها در نظر بگیرید

فناوری بلاک چین چیست؟

فرض کنید که یک فرد بخواهد بیت کوین را به عنوان یک متد و روش پرداخت، برای یک فروشنده بفرستد. این شخص در ابتدا باید به کلید‌های بیت کوین دسترسی پیدا کند و قصد خود برای انتقال دادن بیت کوین را نشان دهد. علاوه بر این، باید تایید شود که همان بیت کوین (با یک شماره سریال مشخص) به جای دیگری فرستاده نمی‌شود.

زمانی که این اتفاقات با موفقیت رخ دهد، تراکنش مورد نظر به یک تکه از بلاک تبدیل می‌شود. این تراکنش همچنین به تاریخچه‌ی تراکنش‌های قبلی در یک بلاک، اضافه می‌شود. به همین دلیل است که به این شبکه و فناوری، بلاک چین می‌گویند. به محض این که یک تراکنش انجام شود، نمی‌توان آن را برعکس کرد یا از بین برد چرا که هیچ اختیار مرکزی و شخص سومی نمی‌تواند کسی را مجبور به انجام این کار کند.

آیا بیت کوین از دید سرمایه گذاری خوب است؟

متخصصان مباحث مالی و صرافی‌ها به این حقیقت اشاره می‌کنند که بیت کوین، بهتر از بازار سهام امروزی کار می‌کند و حتی از نظر درآمد و سود، از طلا نیز سبقت می‌گیرد. آن‌ها همچنین بیان می‌کنند که بیت کوین به دلیل شیوع ویروس کرونا و وضعیت بد اقتصادی در سطح جهان، روندی صعودی به خود می‌گیرد و حتی ممکن است رکورد بهترین قیمت خود در تاریخ را نیز شکست دهد.

با توجه کردن به این موارد و دانستن این نکات، حالا سرمایه گذاری روی بیت کوین می‌تواند با دید و درک بهتری انجام بگیرد. بیت کوین قطعا یک رمزارز جذاب و یک دارایی خوب برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود اما پیش از هر اقدامی، باید دانش و اطلاعات خود را از آن بالا ببریم و آن را به درستی درک کنیم.

نظر شما در مورد سرمایه گذاری روی بیت کوین چیست؟

منبع: Coindoo