تکنولوژی زندگی ما را تغییر می‌دهد و این موضوع اغلب تعجب‌آور نیست. اینترنت، تلفن‌های هوشمند، فضای ابری و مواردی از این دست همگی با حضور در داستان‌های علمی تخیلی وارد جهان ما شدند. این احتمال وجود دارد که اتفاق بزرگ بعدی عصر دیجیتال در شرف فرارسیدن باشد. این اتفاق، پتانسیل تغییر زندگی روزمره را خواهد داشت که به آن متاورس (Metaverse) می‌گویند. اما متاورس چیست؟

متاورس همگرایی زندگی فیزیکی و دیجیتالی ماست. مرحله جدیدی از اینترنت که شاهد ترکیب واقعیت افزوده (AR)، واقعیت تعمیم یافته (XR) و واقعیت مجازی (VR) با دنیای فیزیکی ما خواهد بود.

متاورس چیست؟

متاورس

متاورس چیست؟

مفهوم متاورس در رمان علمی تخیلی Snow Crash اثر نیل استفنسون (Neal Stephenson) برای اشاره به جهان دیجیتالی که از طریق واقعیت مجازی قابل دسترسی است، رایج شد. در این داستان، دو راننده تحویل کالا برای نجات خود از یک دیستوپیا (بیدادشهر) سرمایه‌داری، به متاورس سفر می‌کنند.

متاورس در رسانه‌های محبوب به عنوان یک قلمرو آنلاین کاملاً غوطه‌ور به تصویر کشیده می‌شود که شبیه به دنیای واقعی بوده اما کامپیوتری است. مردم می‌توانند از طریق هدست‌های VR یا از طریق اتاق‌های سفارشی که در آن افراد واقعی می‌توانند با هولوگرام‌های واقعی تعامل داشته باشند، بین دنیای فیزیکی و مجازی تعامل داشته باشند.

متاورس ابرمجموعه‌ای از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و اینترنت است. زمینه‌ها و گرایش‌های آن به اشکالی وجود دارد که ممکن است قبلاً با آنها آشنا باشید، مانند بازی‌های ویدیویی محبوب مانند Roblox، Fortnite، و Animal Crossing.

دنیایی که ما امروز می‌شناسیم با ورود متاورس به شدت تغییر خواهد کرد. متاورس جهان دیجیتال جایگزینی را فراهم می‌کند که در آن انسان‌ها نه تنها می‌توانند در آن زندگی و کار کنند، بلکه بتوانند در آن بازی کنند.

متاورس یک واقعیت دیجیتالی است که جنبه‌های شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های آنلاین، واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و ارزهای دیجیتال را ترکیب می‌کند تا به کاربران امکان تعامل مجازی را بدهد. واقعیت افزوده عناصر بصری، صدا و سایر ورودی‌های حسی را روی تنظیمات دنیای واقعی قرار می‌دهد تا تجربه کاربر را بهبود بخشد.

همانطور که متاورس رشد می‌کند، فضاهای آنلاین ایجاد می‌کند که در آن تعاملات کاربر چند بعدی‌تر از پشتیبانی فناوری فعلی است. کاربران در متاورس به جای مشاهده صرف محتوای دیجیتال، قادر خواهند بود خود را در فضایی غوطه‌ور کنند که در آن دنیای دیجیتال و فیزیکی همگرا می‌شوند.

درک متاورس

متاورس شبکه‌ای از محیط‌های مجازی همیشه آنلاین است که در آن بسیاری از افراد می‌توانند با یکدیگر و اشیاء دیجیتالی در حین اجرای نمایش‌های مجازی یا آواتارها با یکدیگر تعامل داشته باشند. برای تصور متاورس می‌توانید ترکیبی از واقعیت مجازی همه جانبه، یک بازی نقش آفرینی آنلاین انبوه چند نفره و وب را در نظر بگیرید.

انتظار می‌رود که علاقه به متاورس به طور قابل توجهی افزایش یابد، زیرا سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها می‌خواهند بخشی از این اتفاق بزرگ بعدی باشند. به گفته زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک قرار است بخش زیادی از تمرکز شرکت فیسبوک روی متاورس باشد. به اعتقاد او، متاورس بخش بزرگی از فصل بعدی برای نحوه تکامل اینترنت پس از اینترنت موبایل خواهد بود.

درک متاورس یا شرکت افراد با آواتار مخصوص به خود

در متاورس با آواتار مخصوص به خود می‌توانید در هر کاری و در هر کجای دنیا شرکت کنید

طرفداران متاورس این مفهوم را مرحله بعدی در توسعه اینترنت می‌دانند. به عنوان مثال، فیسبوک قبلاً سرمایه‌گذاری زیادی روی AR و VR کرده است و سخت‌افزاری مانند هدست‌های واقعیت مجازی Oculus را توسعه داده است. همچنین، فناوری‌های عینک AR و مچ‌بند آن در حال کار هستند.

زاکربرگ که معتقد است روزی عینک‌های AR مانند گوشی‌های هوشمند در همه جا حضور خواهند داشت، گفته که طی چندین سال آینده، فیس‌بوک از یک شرکت رسانه‌های اجتماعی به یک شرکت متاورس تبدیل خواهد شد.

در این مرحله، متاورس فقط در حد یک چشم‌انداز است، اما شرکت‌های فناوری مانند فیسبوک قصد دارند آن را به محیطی برای بسیاری از فعالیت‌های آنلاین، از جمله کار، بازی، مطالعه و خرید تبدیل کنند. فیسبوک به قدری به این مفهوم اهمیت داده که نام خود را به Meta تغییر داده تا تلاش خود را برای تسلط بر متاورس برجسته کند.

معنای متاورس چیست

اگر نمی‌دانید کلمه متاورس به چه معناست، تنها نیستید. تاکنون این اصطلاحی بوده که بیشتر آینده‌پژوهان برای توصیف مرز بعدی دنیای کامپیوتر و وب، پس از ظهور رایانه‌های شخصی و تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کردند.

متاورس یک واژه مرکب از متا (meta) به معنای ماورا و واژه ورس (verse) گرفته شده از جهان (universe) است. نیل استفنسون، رمان‌نویس علمی-تخیلی، این اصطلاح را در سال ۱۹۹۲ در رمان خود «Snow Crash» برای توصیف دنیای مجازی ابداع کرد که در آن قهرمان داستان، از طریق آواتار خود معاشرت می‌کند، خرید می‌کند و دشمنان دنیای واقعی را شکست می‌دهد. این مفهوم پیش از «Snow Crash» وجود داشت و به عنوان «فضای مجازی» در رمان پیشگامانه ویلیام گیبسون «Neuromancer» در سال ۱۹۸۴ رایج شد.

جنبه‌های کلیدی متاورس

سه جنبه کلیدی متاورس عبارتند از: حضور، تعامل‌پذیری و استانداردسازی.

حضور، احساس واقعی بودن در یک فضای مجازی، با افراد مجازی دیگر است. دهه‌ها تحقیق نشان داده است که این حس تجسم، کیفیت تعاملات آنلاین را بهبود می‌بخشد. حس حضور از طریق فناوری‌های واقعیت مجازی مانند نمایشگرهای روی سر به دست می‌آید.

خرید تتر

تعامل‌پذیری به معنای امکان سفر یکپارچه بین فضاهای مجازی با همان ابزارهای مجازی مانند آواتارها و آیتم‌های دیجیتال است. افراد می‌توانند برای خود آواتاری بسازند که بتوانند از آن در صدها دنیای مجازی مختلف از جمله در جلسات Zoom از طریق برنامه‌هایی مانند Animize استفاده کنند. در عین حال، فناوری‌های بلاکچین مانند ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض، انتقال کالاهای دیجیتال را از مرزهای مجازی تسهیل می‌کنند.

استانداردسازی مفهومی است که تعامل‌پذیری پلتفرم‌ها و خدمات را در سراسر متاورس ممکن می‌سازد. مانند تمام فناوری‌های رسانه‌های جمعی از ماشین چاپ گرفته تا ارسال پیامک، استانداردهای تکنولوژیکی مشترک برای پذیرش گسترده ضروری است. سازمان‌های بین‌المللی مانند Open Metaverse Interoperability Group این استانداردها را تعریف می‌کنند.

متاورس چگونه بر سر زبان‌ها افتاد؟

این کلمه زمانی در اخبار منتشر شد که در اواسط اکتبر ۲۰۲۱ شایعاتی در مورد تغییر نام تجاری فیسبوک با نامی جدید برای پذیرش تعهد این شرکت به متاورس شروع شد.

فیسبوک مدتی است که در مورد متاورس صحبت می‌کند و در یک بیانیه مطبوعاتی در اکتبر ۲۰۲۱ اشاره کرد که متاورس مرحله جدیدی از تجربیات مجازی به هم پیوسته با استفاده از فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. در قلب آن این ایده وجود دارد که با ایجاد حس بیشتر «حضور مجازی»، تعامل آنلاین می‌تواند بسیار به تجربه تعامل حضوری نزدیک‌تر شود.

تغییر نام شرکت فیسبوک به متا

متاورس با تغییر نام شرکت فیسبوک به متا بر سر زبان ها افتاد

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، نام جدید متا (Meta) را در کنفرانس فیسبوک کانکت ۲۰۲۱ در ۲۸ اکتبر اعلام کرد و وب سایت جدیدش را با عنوان «یک شرکت فناوری اجتماعی» معرفی کرد. وی در این کنفرانس گفت: با دوستان و خانواده دور هم جمع شوید، کار کنید، یاد بگیرید، بازی کنید، خرید کنید، بسازید. همچنین، در آینده قادر خواهید بود کارهایی انجام دهید و تجربیات کاملاً جدیدی کسب کنید که واقعاً با طرز فکر ما در مورد رایانه یا تلفن‌های امروزی مطابقت ندارند. شما می‌توانید بدون رفت و آمد به صورت یک هولوگرام از راه دور در دفترتان باشید، در یک کنسرت با دوستانتان شرکت کنید یا در اتاق نشیمن همراه والدین خود باشید.

دلایل ورود فیسبوک به متاورس

زاکربرگ در مصاحبه‌ای با The Verge، جاه‌طلبی‌های خود را در مورد آنچه که متاورس می‌تواند باشد بیان کرد. او ایده فضاهای کاری مجازی را مورد بحث قرار داد که آن را «دفاتر بی‌نهایت» نامید. استدلال او این است که کار در VR امکان انجام همزمان چند کار را فراهم می‌کند و ملاقات در یک محیط مجازی از نوع متاورس می‌تواند ذاتاً مشارکتی‌تر و سازنده‌تر باشد. تماس‌های نرم‌افزار Zoom محدودیت‌های آشکار خود را دارند و زاکربرگ می‌گوید که ترجیح می‌دهد در صورت امکان جلسات خود را در واقعیت مجازی (VR) برگزار کند.

او همچنین به این موضوع اشاره کرد که چگونه متاورس می‌تواند راه‌حل‌هایی برای نابرابری‌های اجتماعی ارائه دهد. زاکربرگ به این نکته اشاره می‌کند که موقعیت جغرافیایی افراد با فرصت‌های مالی آنها ارتباط زیادی دارد. با این حال، با متاورس، این ایده به نوعی تغییر می‌کند و با بهبود فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، کار از راه دور قابل دسترس‌تر می‌شود.

متاورس رویاهای زاکربرگ مکانی است که همه به واقعیت مجازی متصل می‌شوند، از راه دور، همه چیز صرفاً با فکر کردن اتفاق می‌افتند و به طور مؤثری از محدودیت‌های دنیای فیزیکی فراتر رفته و به یک دنیای دیجیتالی جدید و شجاعانه قدم می‌گذارند. این میلیاردر اذعان می‌کند که هنوز راه درازی در پیش است.

فیسبوک قصد دارد با مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های خود توسعه متاورس را پیش ببرد. در حال حاضر، فیسبوک مالک Oculus است که هدست محبوب Quest VR را می‌سازد. به گفته زاکربرگ، در حالی که فناوری VR هنوز راه درازی در پیش دارد، «تا پایان دهه» برای قابلیت‌های متاورس آماده خواهد بود.

چرا متاورس اهمیت دارد؟

متاورس

چرا متاورس اهمیت دارد؟

حتی اگر متاورس نتواند به چشم‌انداز شکوهمندی دست یابد که بسیاری برای آن در نظر گرفته‌اند، اساساً می‌تواند نحوه تعامل ما با دنیای دیجیتال را تغییر دهد. یک تجربه مجازی جمعی می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای سازندگان، گیمرها و هنرمندان به ارمغان بیاورد. همان‌طور که توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) عمل کرده‌اند و نه تنها اقتصاد سازنده را تغییر شکل داده‌اند، بلکه دوباره آن را ابداع کرده‌اند.

دنیای مجازی متاورس می‌تواند به صنعت تریلیون دلاری خودش تبدیل شود. راهی برای سرگرمی، تجارت، و برای برخی، حتی یک محل کار است. متاورس به عنوان گسترش اینترنت توصیف نمی‌شود، بلکه یک جانشین برای آن است. دنیای متاورس با استفاده از بلاکچین و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ساخته می‌شود.

متیو بال (Matthew Ball)، سرمایه‌دار خطرپذیر و مقاله‌نویس معتقد است که متاورس نیروی محرکه‌ای برای ایجاد نسل جدیدی از شرکت‌ها خواهد بود، مشابه آنچه در مورد محبوبیت اینترنت اتفاق افتاد. جالب‌تر اینکه متاورس می‌تواند منجر به سقوط رهبران صنعت فعلی شود، همانطور که با ظهور پلتفرم‌های دیجیتال شاهد آن بودیم. از این رو، شرکت‌های بزرگی همچون فیسبوک در صدد هستند تا از این قافله عقب نمانند.

فیسبوک قصد دارد با سرمایه‌گذاری هنگفت در واقعیت مجازی نقشی پیشرو در شکل‌دهی متاورس ایفا کند. مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ در مصاحبه‌ای نظر خود را توضیح داد که متاورس پلتفرم‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی امروزی و همچنین فناوری‌های رسانه‌های سه بعدی همه جانبه مانند واقعیت مجازی را در بر می‌گیرد و این برای کار و همچنین بازی خواهد بود.

برای درک بهتر متاورس می‌توانید به بازی‌هایی مانند Fortnite و Roblox، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی واقعیت مجازی مانند VRChat و AltspaceVR و محیط‌های کاری مجازی مانند Immersed فکر کنید.

وضعیت متاورس امروزی چگونه است؟

فناوری امروزی هنوز برای ایجاد دنیای مجازی واقعی به اندازه کافی خوب نیست. اگرچه افراد می‌توانند از طریق هدست‌های واقعیت مجازی، مانند دستگاه‌های خانواده متای فیس بوک (با نام تجاری قبلی Oculus) خود را در محیط‌های دیجیتال غوطه‌ور کنند، اما این محیط‌ها بیشتر شبیه بازی‌های ویدیویی هستند.

در اوایل دهه ۲۰۰۰، استارت‌آپ Linden Lab ، بازی Second Life را معرفی کرد، نوعی بازی که دنیای آنلاین پایدار و قابل دسترسی از طریق رایانه را فراهم می‌کرد. کاربران می‌توانستند خانه‌های دیجیتالی بسازند، بازی کنند، با یکدیگر چت کنند و حتی لباس مجازی بخرند و بفروشند. اما محبوبیت این بازی در طول سال‌ها با ظهور گوشی‌های هوشمند کاهش یافت، اگرچه هنوز هم طرفداران کوچک و وفاداری دارد.

برخی از بازی‌های ویدیویی فعلی مانند Fortnite دارای ویژگی‌های سبک متاورس هستند. کاربران می‌توانند شخصیت‌های دیجیتالی قابل تنظیم را هدایت کنند که می‌توانند با بازیکنان دیگر چت کنند. اما آنها همچنان باید فورتنایت را با استفاده از دستگاه‌های کامپیوتری معمولی مانند رایانه‌های شخصی، گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های بازی، بازی کنند.

دیدگاه فیسبوک از متاورس چیست؟

متاورس هیچ سازنده (یا تعریف) واحدی ندارد، بنابراین چیزی نیست که فیسبوک مالک آن باشد یا تنها مسئول توسعه آن باشد. با این حال، فیسبوک قبلاً از طریق هدست‌های Oculus VR سرمایه‌گذاری هنگفتی روی متاورس انجام داده و روی عینک‌های واقعیت افزوده و فناوری‌های مچ‌بند کار می‌کند. این شرکت در سپتامبر ۲۰۲۱ یک سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری در تحقیقات جهانی و شرکای برنامه اعلام کرد تا اطمینان حاصل شود که فناوری متاورس به طور مسئولانه توسعه خواهد یافت.

زاکربرگ می‌گوید متاورس تکامل بعدی شبکه‌های اجتماعی است که در آن کاربر ثابت بوده و پروفایل آن جابجا می‌شود و می‌تواند نظرات و عکس‌ها را ارسال کند. برای رسیدن به آن، افراد باید از هدست‌های واقعیت مجازی یا عینک‌های واقعیت افزوده استفاده کنند که قلمرو دیجیتال را در دنیای فیزیکی قرار می‌دهد. همچنین ممکن است هولوگرام‌های واقعی از سیستم‌های تصویری پیشرفته به دنیای واقعی بیایند.

زاکربرگ می‌گوید: «وقتی با دوستانتان بازی می‌کنید، احساس می‌کنید که در دنیایی متفاوت با هم هستید، نه فقط روی رایانه‌تان. و هنگامی که در یک جلسه در متاورس هستید، احساس می‌کنید که دقیقاً در اتاق هستید و با هم تماس چشمی دارید، حس مشترکی از فضا دارید و فقط به شبکه‌ای از چهره‌ها روی صفحه نگاه نمی‌کنید.»

معماران می‌توانند طرح‌های ساختمان‌های دیجیتال را در دفاتر فیزیکی خود به نمایش بگذارند. دوستان می‌توانند از متاورس برای شرکت در کنسرت‌ها بدون نیاز به حضور در مکان فیزیکی استفاده کنند.

افراد می‌توانند از چندین آواتار دیجیتالی برای نشان دادن خود استفاده کنند: یک آواتار جدی‌تر برای کار، یک آواتار آرام و کارتونی برای معاشرت با دوستان و یک آواتار مانند یک ربات هنگام بازی‌های ویدیویی.

چندین اواتار مخصوص به خودتان در متاورس

در متاورس می توانید چندین آواتار مخصوص به خودتان داشته باشید

سیستم‌های اقتصادی جدید، مبتنی بر ارزهای دیجیتال و مجموعه‌های دیجیتالی معروف به NFT، به مردم اجازه خرید و فروش کالا و خدمات را می‌دهند.

زاکربرگ می‌گوید: متاورس نحوه تعامل افراد با گوشی‌های هوشمند یا عینک‌های واقعیت افزوده را هم تغییر می‌دهد. مردم می‌توانند از حرکات دست برای گفتن چند کلمه استفاده کنند یا حتی فقط با فکر کردن به چیزها باعث شوند آنها اتفاق بیفتند.

چه سودی در متاورس وجود دارد؟

ایده فیسبوک برای متاورس هنوز محقق نشده است. اگر نگوییم دهه‌ها، سال‌ها طول می‌کشد تا به طور کامل تحقق یابد.

زاکربرگ اشاره‌ای نکرد که شرکت او چه زمانی می‌تواند از تجارت متاورس خود سود کسب کند. او فقط می‌گوید که در یک دهه آینده، متاورس به یک میلیارد نفر خواهد رسید، صدها میلیارد دلار تجارت دیجیتال را میزبانی خواهد کرد و از شغل‌های میلیون‌ها خالق و توسعه‌دهنده حمایت خواهد کرد.

زاکربرگ در مورد آینده تجارت تبلیغات آنلاین فیسبوک در متاورس چیزی نگفت. احتمالاً، این شرکت می‌تواند با نشان دادن تبلیغات مردم در متاورس که بر اساس کارهایی که در دنیای مجازی انجام می‌دهند، میلیاردها دلار درآمد کسب کند.

زاکربرگ نیاز به توسعه‌دهندگان خارجی برای ساخت محصولاتی برای متاورس فیسبوک، مانند بازی‌ها، کنسرت‌ها و سایر فعالیت‌ها را مطرح کرد تا آن را شبیه به دنیای واقعی کنند. از نظر تئوری، فیسبوک می‌تواند از هر درآمدی که توسعه‌دهندگان به دست می‌آورند، هزینه دریافت کند. درست همانطور که اپل و گوگل برای فروش برنامه‌ها در فروشگاه‌های برنامه‌هایشان از توسعه‌دهندگان هزینه دریافت می‌کنند.

متاورس فرصت فیسبوک برای تسلط بر مرز بعدی دنیای کامپیوتری است، شاید حتی قبل از اینکه رقبای آن بتوانند معادل متاورس یک فروشگاه اپلیکیشن را ایجاد کنند.

دیگر غول‌های فناوری در حال قدم گذاشتن در متاورس هستند

هیچ شخص یا شرکتی نمی‌تواند روی متاورس کنترل داشته باشد، اما شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری در حال حاضر ادعای خود را در مورد آینده این حوزه مطرح می‌کنند. گوگل، مایکروسافت، سامسونگ و سونی به فیسبوک در انجمن XR ملحق شده‌اند. این انجمن کنسرسیومی از شرکت‌های فناوری است که هدف آن شکل دادن به آینده «واقعیت تجربی» است.

صنعت گیمینگ در بسیاری از جنبه‌ها از سایر فناوری‌های متاورس جلوتر است و می‌تواند به پیشگامی در این حوزه ادامه دهد. سال‌هاست که بازی‌های ویدیویی به مفهوم درآمدزایی حین بازی متمایل شده‌اند، جایی که بازیکنان می‌توانند کالاهایی را بخرند و بفروشند که خارج از دنیای خود بازی ارزش واقعی ندارند. جدیدترین نمونه Fortnite است، اما یک نمونه قدیمی‌تر، موفقیت مستمر بازی‌هایی مانند Grand Theft Auto V است. علیرغم انتشار بیش از هفت سال پیش، این بازی به لطف یک جامعه آنلاین بزرگ در سال ۲۰۲۰ بیش از یک میلیارد دلار سود به‌دست آورد.

متاورس قصد دارد اقتصادهای in-game را تحت یک چتر منسجم از تجربه مجازی به هم متصل کند. برخلاف دنیای بازی‌های ویدیویی، متاورس مبتنی بر هدف نیست. رابطه ما با آن بیشتر شبیه رفتار ما با اینترنت خواهد بود تا نوعی بازی نقش‌آفرینی مجازی.

جایگاه کریپتو در متاورس

در پشت پرده متاورس تقاضا برای ارائه هویت بدون نیاز به مجوز، خدمات مالی و تبادل پرسرعت وجود خواهد داشت. داده‌ها باید ذخیره شوند و اگر نگوییم به میلیاردها نفر، باید به میلیون‌ها نفر ارائه شوند. پاسخ به این مشکلات در فناوری ارزهای دیجیتال نهفته است.

شرکت‌هایی مانند Decentraland و The Sandbox جهان‌های مجازی را توسعه داده‌اند که ارزهای دیجیتال را دخالت می‌دهند تا گیمرها بتوانند ساختارهایی مانند کازینوهای مجازی و پارک‌های موضوعی (theme park) ایجاد کرده و از آن‌ها کسب درآمد کنند.

NFT‌ها نیز نقشی اساسی در متاورس ایفا خواهند کرد و به افراد مالکیت کامل شخصیت‌ها، آیتم‌های بازی و حتی سرزمین مجازی را می‌دهند. اخیراً، NFT یک ملک مجازی در دسنترالند به قیمت بیش از ۹۰۰,۰۰۰ دلار فروخته شد که بزرگترین فروش تا به امروز است.

در نهایت، امکان خرید و فروش کالاهای مجازی از بازی‌ها و جهان‌های مختلف در بازارهای تعاملی وجود خواهد داشت. بنابراین، ممکن است شخصی بتواند قطعه زمین مجازی خود را در دنیای دسنترالند بفروشد و برای مثال از پول آن برای خرید پوسته‌های بازی Fortnite استفاده کند. ارزهای دیجیتال می‌توانند به تنها ارز قانونی مورد استفاده در متاورس تبدیل شوند و همه اشیاء مجازی و موارد انتزاعی به عنوان NFT تعریف شوند.

در حالی که هیچ‌کس نمی‌تواند دقیقاً پیش‌بینی کند که متاورس چه شکلی خواهد بود یا چه زمانی شکل نهایی آن تعیین خواهد شد، اهمیت ارزهای دیجیتال برای رشد آن قطعی است. همانطور که توسعه فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی و راه‌هایی را که رهبران فعلی صنعت مانند فیسبوک در پیش گرفته‌اند، پیشرفت در فناوری بلاکچین و بخش ارزهای دیجیتال به همان اندازه نقش مهمی در شکل دادن به آینده متاورس خواهد داشت.

توکن‌های متاورس

متاورس

توکن‌های متاورس

متاورس یک جهان مجازی است. به دلیل این واقعیت، این جهان شامل آیتم‌های مجازی است. شما برای خرید اقلام مجازی به پول مجازی یا ارزهای دیجیتال نیاز دارید. اساساً ارزهای دیجیتال مورد استفاده در متاورس برای خرید دارایی‌های مجازی، Metaverse Coins نامیده می‌شوند.

انتظار می‌رود که سکه‌های متاورس به رشد خود ادامه دهند و با گذشت زمان محبوبیت پیدا کنند. شما می‌توانید با نگه داشتن سکه‌های متاورس خود برای مدت طولانی، سود بسیار خوبی از سرمایه خود به دست آورید. بنابراین، اگر می‌خواهید روی این سکه‌ها سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است با بهترین موارد آنها آشنایی داشته باشید.

چرا باید روی توکن‌های متاورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

به عنوان یک سرمایه‌گذار، چرا باید روی توکن‌های متاورس سرمایه‌گذاری کنید؟ به گزارش بلومبرگ، انتظار می‌رود اندازه بازار متاورس تا سال ۲۰۲۴ به ۸۰۰ میلیارد دلار برسد.

در حالی که روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در متاورس وجود دارد، در این راهنما نگاهی به توکن‌های دیجیتال مبتنی بر بلاکچین خواهیم داشت که می‌توانید روی آنها سرمایه‌گذاری کنید.

پلتفرم‌های متاورس از فناوری بلاکچین پشتیبانی می‌کنند و افراد را قادر می‌سازند تا دارایی‌های دیجیتالی را با استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و ارزهای دیجیتال مانند بیت‌ کوین و اتر به دست آورده، بسازند و معامله کنند.

NFTها به توجه گسترده‌ای که متاورس در این چند ماه اخیر به خود جلب کرده، کمک کرده‌اند. بنابراین، کدام توکن‌های متاورس را باید بشناسید؟

سهام توکنیزه فیسبوک

مارک زاکربرگ تلاش می‌کند تا شرکت خود فیسبوک را به یک شرکت متاورس تبدیل کند. بنابراین، جای تعجب نیست که فیسبوک به شدت روی متاورس سرمایه‌گذاری کرده است. تاکنون، این غول فناوری ۵۰ میلیون دلار در پروژه‌های متاورس خود به نام «صندوق برنامه‌ها و تحقیقات XR» سرمایه‌گذاری کرده است.

با پولی که فیسبوک در متاورس سرمایه‌گذاری می‌کند، سرمایه‌گذاری در سهام توکنیزه فیسبوک می‌تواند در چند سال آینده کاملاً سودآور باشد.

سهام توکنیزه فیسبوک (FB) مشتقات توکنیزه‌ایی هستند که نشان‌دهنده اوراق بهادار سنتی هستند. به عبارت ساده‌تر، آنها یک نسخه توکنیزه شده از سهام هستند که معمولاً به صورت ۱:۱ توسط سهام اصلی پشتیبانی می‌شوند.

با سهام توکنیزه فیسبوک، می‌توانید به جای کل سهام، کسری از آن را خریداری کنید. این توکن‌ها بسته به محل زندگی شما، نقدشوندگی بیشتری در مقایسه با سهام واقعی دارند و برخلاف سهام واقعی فیسبوک، می‌توان آنها را در هر ساعت از شبانه روز معامله کرد.

سهام توکنیزه فیس بوک در صرافی‌های FTX و Bittrex عرضه می‌شود.

دسنترالند (MANA)

یکی دیگر از توکن‌های متاورس که باید درباره آن بدانید، MANA توکن Decentraland است.

دسترالند یک پلتفرم واقعیت مجازی مبتنی بر بلاکچین است که در آن کاربران می‌توانند در حین انجام بازی زمین بخرند، بفروشند و توسعه دهند، ایجاد محتوا کرده و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

دسترالند بزرگترین جهان مجازی در فضای NFT است و به عنوان یک توکن غیر قابل تعویض ERC-71 به نام LAND نشان داده می‌شود. هر قطعه زمین در دسترالند منحصر به فرد است و مالکان می‌توانند انتخاب کنند که با آن قسمت از زمین خود چه کاری انجام دهند.

مانا توکن محبوب متاورس

توکن مانا یکی از توکن های محبوب متاورس است

کاربران می‌توانند با استفاده از توکن MANA، در این پلتفرم LAND را خریداری کنند. MANA علاوه بر استفاده برای خرید زمین، توکن اصلی مورد استفاده در دسترالند است. این توکن به عنوان یک توکن کاربردی (utility token)، برای پرداخت برای کالاها و خدمات استفاده می‌شود. همچنین، مانا روی شبکه اتریوم ساخته شده و می‌توان آن را با سایر ارزهای دیجیتال یا با ارزهای فیات خرید و فروش کرد.

مجموع عرضه مانا ۲.۶ میلیارد توکن و مقدار ثابتی است. این بدان معناست که هرگز بیش از ۲.۶ میلیارد MANA وجود نخواهد داشت.

اکسی اینفینیتی (AXS)

Axie Infinity یک بازی ویدئویی آنلاین مبتنی بر NFT است که از توکن‌های دیجیتال مبتنی بر اتریوم به مانند AXS و SLP استفاده می‌کند. در این بازی با هدف کسب درآمد، بازیکنان حیوانات خانگی دیجیتال خود را که به نام Axies شناخته می‌شوند، پرورش داده، بزرگ می‌کنند و به وسیله آنها می‌جنگند. بازی اکسی اینفینیتی از توکن گاورننس AXS استفاده می‌کند.

دارندگان این توکن می‌توانند رأی داده و جهت دنیای بازی را تعیین کنند. این بازی با بازی‌های سنتی که توسعه‌دهندگان بازی تمام تصمیمات را می‌گیرند، متفاوت است. دارندگان AXS نه تنها می‌توانند توکن‌های خود را سهام‌گذاری (stake) کرده و درآمد بیشتری کسب کنند، بلکه می‌توانند به پیشنهادهای مختلف حاکمیتی نیز رأی دهند.

جهان Axie از توکن Smooth Love Potion (SLP) نیز استفاده می‌کند. توکن SLP در درجه اول برای اهداف رشد و پرورش حیوانات خانگی استفاده می‌شود. بازیکنان می‌توانند توکن SLP را با برنده شدن در ماجراجویی‌ها و نبردهای بازی به دست آورند. تفاوت اصلی بین توکن SLP و AXS این است که SLP یک توکن گاورننس نیست. بنابراین، برای رأی دادن استفاده نمی‌شود.

میزان عرضه توکن AXS در مجموع ۲۷۰ میلیون توکن است. قیمت توکن AXS از ۳.۲۲ دلار در ماه ژوئن به حدود ۱۵۲ دلار در حال حاضر افزایش یافته است.

انجین کوین (ENJ)

Enjin Coin یکی دیگر از توکن‌های متاورس است که می‌توانید آن را بررسی کنید. این یک توکن مبتنی بر اتریوم است که هدفش این است که استفاده از NFT را برای افراد، برندها و مشاغل آسان کند. البته، NFTهایی که با انجین ساخته می‌شوند از استاندارد ERC-1155 استفاده می‌کنند که با استاندارد رایج ERC-721 متفاوت است.

NFTهای تولید شده در محیط انجین مستقیماً توسط ENJ پشتیبانی می‌شوند. ENJ رمز ارز بومی مورد استفاده در این پلتفرم است. هر زمان که یک NFT جدید در این شبکه تولید می‌شود، مقدار مشخصی توکن ENJ صادر می‌شود. این وجوه قفل شده همان چیزی است که به توکن‌های جدید ساخته شده ارزش واقعی می‌دهد.

علاوه بر این، انجین اخیراً نزدیک به ۱۹ میلیون دلار سرمایه جذب کرده که برای ساخت بلاکچین مبتنی بر پولکادات برای NFTها استفاده خواهد شد. حداکثر عرضه توکن ENJ 1 میلیارد توکن است.

سندباکس (SAND)

SAND با حداکثر عرضه ۳ میلیارد، توکن دیگری است که باید در دنیای متاورس زیر نظر بگیرید. Sandbox یک دنیای مجازی است که مانند اکثر پلتفرم‌های معرفی شده، روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است.

در این پلتفرم، بازیکنان می‌توانند تجربه بازی خود را بسازند، کسب درآمد کنند و از آن بهره ببرند. این پلتفرم از توکن SAND استفاده می‌کند که یک توکن کاربردی ERC-20 است که برای حاکمیت، سهام‌گذاری و انتقال استفاده می‌شود.

بلاک توپیا (Blok)

Bloktopia یک آسمان‌خراش واقعیت مجازی است که به افتخار ۲۱ میلیون بیت‌کوین از ۲۱ میلیون طبقه ساخته شده است. بلاک توپیا متاورس VR است که قصد دارد به مرکز سرگرمی آموزشی برای همه سطوح کریپتو تبدیل شود.

این برج با فناوری پیشرفته بر پایه اقتصاد مبتنی بر NFT استوار است که به کارآفرینان اجازه می‌دهد مالک زمین‌ها شده و با تبلیغات و رویدادهایی که فرصت‌های کسب درآمد را برای کاربران ایجاد می‌کند، آنها را به عنوان املاک مجازی توسعه دهند.

ارزهای دیجیتال، فناوری بلاکچین، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، همه با هم ادغام می‌شوند تا یک مرکز غیرمتمرکز برای کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، بازیکنان و توسعه‌دهندگان آینده ایجاد کنند.

بلاک توپیا با پشتیبانی شبکه Polygon و ساخته شده روی موتور بازی چند پلتفرمی، Unity، توسط بنیانگذاران Sony Playstation VR، به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که در یادگیری مقدماتی یا پیشرفته، کسب درآمد، بازی با دوستان، ساخت شبکه و موارد دیگر شرکت کنند.

بلاک توپیا مانند یک مرکز خرید است، جایی که فروشگاه‌ها در کنار انواع دیگر فعالیت‌ها و کسب‌وکارها وجود دارند. جایی که پروژه‌ها، صرافی‌ها، اینفلوئنسرها یا برندهای کرپیتو، محتوا و پیام‌های کلیدی خود را به نمایش می‌گذارند.

توکن بلاک یک توکن متاورس محبوب است

توکن بلاک از توکن های متاورس برای خرید ملک در آسمان خراش مجازی بلاک توپیا

بلاک توپین‌ها (Bloktopian) دارندگان توکن BLOK و اعضای متاورس بلاک توپیا هستند. در واقع، برای اولین بار، کاربران به تمام اطلاعات رمزنگاری و محتوای جذاب در یک مکان دسترسی خواهند داشت.

بلاک توپین‌ها قادر به یادگیری، بازی و کسب درآمد از طریق مالکیت املاک و مستغلات، درآمد تبلیغات و موارد دیگر خواهند بود. بلاک توپیا با پشتیبانی از ۳D Creation Engine، پیشرفته‌ترین موتور بازی‌های ویدیویی بلادرنگ جهان، از این فناوری برای ایجاد تجربیات بصری خیره‌کننده برای کاربران استفاده می‌کند.

متاورس بلاک توپیا از بلوک‌های املاکی ساخته خواهد شد که می‌توانند توسط دارندگان توکن BLOK خریداری و اداره شوند.

بلاک توپین‌ها با خرید املاک و حتی سوداگری در آن فرصت‌های کسب درآمد فراوانی خواهند داشت. آنها می‌توانند این املاک را فروخته یا به مستاجر اجاره دهند. فرصت‌های دیگر شامل درآمد غیرفعال، سهام‌گذاری و تبلیغات خواهند بود.

توکن‌های Blok به دارندگان آن اجازه می‌دهند تا NFTهایی را خریداری کنند که نشان‌دهنده مالکیت REBLOK و ADBLOK است.

خرید املاک و مستغلات در بلاک توپیا به عنوان REBLOK شناخته می‌شود که می‌تواند مالکیت انحصاری باشد که توسط یک NFT نشان داده می‌شود یا مالکیت مشترک که توسط چندین NFT ارائه می‌شود.

همچنین، REBLOK می‌تواند برای یک رویداد یا برای مدت طولانی به مستاجرین اجاره داده شود، درست مانند املاک و مستغلات دنیای واقعی. بهترین موقعیت‌ها در این آسمان خراش شامل طبقات ۱، ۶ و ۲۱ هستند. پورتال فروش زمین به زودی در دسترس خواهد بود و CoinMarketCap نیز اخیراً فروشگاهی را در یک موقعیت ممتاز از آسمان‌خراش Bloktopia رزرو کرده است.

ADBLOK جریان درآمدی است که توسط تبلیغات بلاک توپیا ایجاد می‌شود. ایجاد هیاهو و شهرت برای شرکای برند Bloktopia، چشم‌انداز ارزشمندی را برای تبلیغ‌کنندگان فراهم می‌کند. بخشی از این هزینه‌های تبلیغاتی در میان دارندگان توکن Bloktopia دوباره توزیع می‌شود. حداکثر عرضه این توکن ۲۰۰ میلیارد است.

استار اطلس (ATLAS)

Star Atlas یک بازی آنلاین چند نفره و عظیم است که در یک متاورس بازی مجازی رخ می‌دهد. این بازی روی Unreal Engine 5 ساخته شده و دارای محیط‌های واقعی و با کیفیت سینمایی است.

در این بازی، سه جناح اصلی وجود دارند که برای کنترل و منابع با هم رقابت می‌کنند. همچنین، این بازی تا حدی شبیه‌سازی یک پرواز است و امکان نقش‌آفرینی را نیز فراهم می‌کند.

بازی Star Atlas در حال حاضر روی بلاکچین سولانا (Solana) ساخته شده و بازیکنان از توکن‌های ATLAS استفاده خواهند کرد. توکن‌های ATLAS رمز ارز درون بازی هستند که برای خرید دارایی‌ها و همچنین خرید NFT در بازار NFT استفاده می‌شوند. توکن ATLAS حداکثر ۳۶ میلیارد عرضه دارد.

شاخص متاورس (MVI)

توکن Metaverse Index (MVI) نمونه جالب دیگری از توکن متاورس است. این توکن که به صورت ERC20 ارائه می‌شود، برای ثبت روند تجارت، سرگرمی و ورزش در حال مهاجرت به دنیای مجازی ساخته شده است.

مالکان توکن MVI، می‌توانند روی طیف گسترده‌ای از توکن‌ها از پروژه‌های رمزنگاری مختلف سرمایه‌گذاری کنند که بخش‌هایی مانند بازی‌های آنلاین، NFTها و جهان‌های مجازی را در بر می‌گیرد.

توکن Metaverse Index را به عنوان یک ETF متاورس در نظر بگیرید، اما برای بازار ارزهای دیجیتال. توکن Metaverse Index دارای حداکثر عرضه ۳۹۶۰۲ توکن است.

جمع‌بندی

متاورس آینده خواهد بود. بنابراین، اگر به پروژه «Metaverse» اعتقاد دارید، بهتر است در مورد آن بیشتر مطالعه کرده و برای سرمایه‌گذاری در آن تصمیم بگیرید.

اگر تجربه سرمایه‌گذاری در توکن‌های متاورس را دارید می‌توانید از طریق بلاگ کوین نیک آنها را با دوستانتان در میان بگذارید. برای آگاهی از انتشار مطالب ما در مورد دنیای ارزهای دیجیتال، کوین نیک را در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر دنبال کنید.