نئو یکی از ارزهای دیجیتال موفق و برتر دنیای رمزارزها است که هدف ابتدایی خود را روی موفقیت در بازار آسیای شرقی، به‌خصوص کشور چین گذاشته است. حتی با وجود قوانین سفت و سخت دولت چین در برابر ارزهای دیجیتال، بلاک چین و ارز دیجیتال نئو به لطف ویژگی‌های مثبت خود از نظر امنیتی و قانون‌گذاری، به یک پلتفرم مورد پسند برای این دولت تبدیل شده است. از طرفی هم نئو جامعه‌ای پرتلاش از توسعه دهندگان و مشارکت‌‌کنندگان دارد که همگی، یک اکوسیستم بسیار پرطراوت و پویا را تشکیل داده‌اند.

در ادامه این مقاله از کوین نیک قصد داریم تا شما را با ارز دیجیتال و بلاک چین نئو بیشتر آشنا کنیم.

ارز دیجیتال نئو چیست؟

نئو را می‌توان یک پروژه بلاک چین وابسته به جامعه کاربری غیر انتفاعی معرفی کرد که با این هدف وارد بازار شده تا پلتفرمی مناسب و راحت را برای توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp) فراهم کند.

نئو همچنین یک بلاک چین و ارز دیجیتال متن باز است و طبق وایت‌پیپر شرکت توسعه دهنده آن، به عنوان یک شبکه توزیع شده برای اقتصاد هوشمند عمل می‌کند. جالب است بدانید که نئو در زبان یونانی به معنی جدید و جوان است. این نام از آن‌جایی جالب است که متوجه می‌شویم این پلتفرم، یک نسخه جدید و جوان از اتریوم است که سعی دارد پا به پای بزرگ‌ترین پلتفرم قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مالی رقابت کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: موسس بلاکچین NEO از انفجاری دیگر برای امور اقتصادی غیر متمرکز خبر می‌دهد

نئو اولین پروژه بلاک چین در کشور چین بود که توانست تاییدیه خود را از سوی قانون‌گذاران این کشور دریافت کند. جالب است بدانید که دولت چین حتی با وجود این که فعالیت تمامی صرافی‌های ارزهای دیجیتال را در کشور خود ممنوع اعلام کرده بود، از این پروژه بسیار استقبال کرده است. شرکت نئو یکی از چندین پروژه ارزهای رمزنگاری شده انگشت شماری محسوب می‌شود که در حال حاضر قادر به فعالیت در کشور چین است. این پشتیبانی و احساس ملی‌گرایانه‌ای که در خصوص نئو وجود دارد، باعث شده تا بسیاری از حامیان این پروژه آن را اتریوم چینی بخوانند.

نئو توانست تا پایان سال ۲۰۱۷ به ارزش بازار ۵ میلیارد دلاری برسد و خود را در بین ۲۰ ارز دیجیتال برتر قرار دهد.

اهداف ارز رمزنگاری شده نئو چیست؟

نئو به ارز دیجیتالی تبدیل شده که به لطف بلاک چین خود، از قراردادهای هوشمندی که به راحتی قابل برنامه‌ریزی هستند به منظور تسهیل معاملات بی‌نیاز به اعتمادسازی استفاده می‌کند.

نئو به دنبال حل چندین مشکل موجود در بازارهای مالی و بازارهای ارزهای دیجیتال است. اولین هدف از خلق نئو این بود تا یک جایگزین منعطف‌پذیر برای اتریوم باشد. نئو از فلسفه‌ای استفاده می‌کند که با ارزیابی پیشنهادات در یک طیف چند متغیری، می‌تواند نسبت به هر بازار مختلف خود را تطبیق دهد.

برای مثال توسعه‌دهندگان نئو بر اساس هر پرونده یا موضوعی که قصد ورود به آن را دارند، سطح متمرکز بودن یا غیرمتمرکز بودن آن را به منظور حداکثر بهره‌وری، تنظیم و تعیین کنند. توسعه‌دهندگام همچنین می‌توانند چگونگی سطح نظارت بر پروژه‌ها را هم به صورت آن‌چین و آف‌چین تعیین کنند. به کمک این ویژگی، نئو توانسته خود را برای بسیاری از سناریوهای مالی و اقتصادی تطبیق دهد و در موارد مختلفی از جمله تجاری یا حتی دولتی، به گزینه مناسبی تبدیل شود.

بلاک چین نئو به تنهایی قادر است انواع و اقسام دارایی‌های دیجیتال را در خود تطبیق دهد. برای مثال، شما در بلاک چین نئو می‌توانید یک پشتیبانی کامل از دارایی‌های بلاک چین، هویت‌های دیجیتال و قراردادهای هوشمند داشته باشید. همچنین هر نوع اپلیکیشن غیرمتمرکز، دارایی‌های واقعی توکن‌سازی شده و عرضه اولیه سکه (ICO) توسط شبکه نئو پشتیبانی می‌شوند.

آن‌چین چیست؟

نئو برای این که بتواند دولت‌های مختلف از جمله چین را راضی نگه دارد و سناریویی مناسب و مساعد را برای آن‌ها تدارک ببیند، از یک شبکه آن‌چین هم استفاده می‌کند. با این کاربردپذیری مشترک، شبکه نئو می‌تواند برای تمامی کاربری‌های شخصی و دولتی مناسب باشد. با این که نئو هم از شبکه آن‌چین و هم آف‌چین بهره می‌برد،‌اما ترکیب جامعه هر دو پروژه، اجازه می‌دهد تا توسعه این شبکه با قدرت به کار خود ادامه دهد.

ارز دیجیتال نئو چطور کار می‌کند؟

ارز دیجیتال نئو چطور کار می‌کند؟

آن‌چین (Onchain) یک شرکت تحقیق و توسعه است که در سال ۲۰۱۴ در کشور چین تاسیس شد. هدف از تاسیس این شرکت بلاک چین خصوصی این است تا روی کاربری‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ تمرکز کند. این پلتفرم چینی به لطف تکنولوژی معماری شبکه غیرمتمرکز خود مشهور است؛ پروتکلی که ایجاد بلاک چین‌های خصوصی و عمومی را تا حد ممکن ساده می‌کند.

بلاک چین نئو چطور کار می‌کند؟

همانطور که متوجه شدید، نئو ارز دیجیتال بلاک چین نئو است. این رمزارز به عنوان گواهی بر مالکیت سهمی از بلاک چین نئو عمل می‌کند. نئو همچنین نقشی هم در سیستم اداری یا گاورننس این بلاک چین دارد. با کمک نئو، جامعه این پلتفرم می‌توانند بلوک‌ها را ایجاد و آن‌ها را در شبکه مدیریت کنند. نئو برخلاف بسیاری از دیگر ارزهای رمزنگاری شده مانند اتریوم، قابلیت تقسیم‌پذیری ندارد. دلیل این مسئله هم به سهام بلاک چین نئو بازمی‌گردد؛ هر یک نئو، یک سهم از این پلتفرم است. درست همانند سهام، قادر نیستید نئو را به واحد‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

شبکه نئو بر اساس دو توکن ساخته شده است. نئو (NEO) و نئوگس (neoGAS). تمامی توکن‌های نئو در اولین روز آغاز کار این پلتفرم، استخراج شدند. تعداد کلی تمامی توکن‌ها، ۱۰۰ میلیون نئو بود که به منظور ایجاد بلوک، مدیریت شبکه و هرگونه موارد نیاز در خصوص اجماع شبکه مورد استفاده قرار گرفت.

نئوگس به منظور سوخت بلاک چین نئو طراحی شده و به عنوان یک نوع وسیله امنیتی در این شبکه عمل می‌کند. البته پیش از این، نئوگس با نام ANC AntCoins شناخته می‌شد. اگر با اتریوم آشنایی داشته باشید، می‌دانید که این پلتفرم هم از سیستمی به نام گس اتریوم استفاده می‌کند. عملکرد نئوگس هم به همین صورت است و در اکوسیستم نئو نقش مهمی را ایفا می‌کند. علاوه‌بر این که نئوگس یک عنصر مهم در اکوسیستم این شبکه است، کاربران هم به عنوان پاداش، توکن‌های نئوگس دریافت می‌کنند.

نئوگس در نرخ هر ۸ گس بر بلوک تولید می‌شود. هنگامی که تعداد پاداش‌ها از ۲ میلیون عبور کرد، این میزان به صورت خودکار کاهش پیدا می‌کند. کاربران قادر هستند نئوگس را با دیگر ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، لایت‌کوین یا اتر معامله کنند. البته کاربران قادر هستند نئو گس را مسقیما به ارز دیجیتال نئو هم تبدیل کنند.

قراردادهای هوشمند در نئو چطور عمل می‌کند؟

نئو بر اساس نوع طراحی اتریوم ایجاد شده تا اقتصاد آینده را بسازد. در اقتصاد مدرن، یکی از مهم‌ترین عناصر کلیدی، اعتماد است. از مهم‌ترین ویژگی‌های ظهور ارزهای دیجیتال، از میان بردن واسطه‌ها و مرزهای بین‌المللی است. اگر اعتمادی وجود نداشته باشد، چطور می‌توان با دیگر اشخاص سرتاسر دنیا کار کرد؟

هم اتریوم و هم نئو، در تلاش بوده‌اند تا با کمک قراردادهای هوشمند، بر این مشکل غلبه کنند. در این مقاله با چگونگی عملکرد قرارداد هوشمند اتریوم کاری نداریم، اما در خصوص نئو، کاربرانی که می‌خواهند یک کار را در شبکه بلاک چین پیش ببرند، ابتدا ارز یا داریی خود را دیجیتالی و به نئو تبدیل می‌کنند. سپس با ایجاد یک قرارداد هوشمند در بلاک چین غیرمتمرکز نئو، معامله یا هدف خود را مطابق با دستوراتی که در قرارداد تعیین کرده‌اند، اجرا می‌کنند.

یعنی تمامی این پروسه تعامل و معامله بدون حضور یک فرد یا شرکت سوم شخص مانند بانک‌ها یا موسسات صورت می‌گیرد. دیگر نیازی نیست برای پیش بردن اهداف خود، مخصوصا در مسئله امور بین‌المللی به شخص دیگری وابسته باشید.

نئو برای توسعه‌دهندگان هم کار را راحت کرده و نیازی نیست تا این اشخاص زبان برنامه‌نویسی جدیدی را یاد بگیرند. شبکه نئو اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند در زبان‌های #C، جاوا، پیتون و بسیاری دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی اجرا شوند. این ویژگی باعث شده تا هر توسعه‌دهنده‌ای بتواند در این شبکه نقش داشته باشد.

هویت دیجیتالی در بلاک چین نئو

هماطنور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، نئو یک پلتفرم باب میل دولت چین است. یکی از مسائلی که باعث شده نئو به چنین جایگاه بسیار ویژه‌ای دست پیدا کند، ثبت اطلاعات و هویت دیجیتال اشخاص به چندین روش مختلف است. نئو این ویژگی را به اشخاص، ارگان‌ها و شرکت‌ها ارائه می‌دهد تا به صورت‌های مختلف، اطلاعاتی از هویت خود در این شبکه ایجاد کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به اثر انگشت، شناسایی چهره، شناسایی صدا و پیام کوتاه اشاره کرد.

نه فقط از نگاه دولت، بلاک چین‌ها برای داشتن عملکردی بی‌دردسر که مردم را نسبت به خود هم مطمئن کند، نیازی حیاتی به یک سیستم شناسایی هویت قابل اعتماد دارند. نئو از استاندارد هویت دیجیتالی X.509 بهره می‌برد که یک گواهی بسیار قابل قبول در این زمینه است.

بلاک چین نئو چطور کار می‌کند؟

بلاک چین نئو چطور کار می‌کند؟

البته که برای استفاده از این پلتفرم نیازی به انجام این کار ندارید، اما کاربران فعال در این شبکه می‌توانند مشخص کنند که فقط با اشخاصی معامله کنند که هویت دیجیتالی آن‌ها در نئو ثبت شده باشد. بنابراین در صورتی که هویت‌تان در این شبکه مشخص نیست، ممکن است مورد توجه شرکت‌ها و کاربران فعال این پلتفرم قرار نگیرید.

همچنین وجود این ویژگی کمک می‌کند تا کاربران از هرگونه کلاه‌برداری و دزدی در امان باشند و در عین حال نئو در برابر قوانین بین‌المللی دردسر خاصی را متحمل نشود.

چطور ارز دیجیتال نئو بخریم و ذخیره کنیم؟

از آن‌جایی که نئو توانسته به محبوبیت قابل توجهی دست پیدا کند، پیدا کردن آن در بازار ارزهای رمزنگاری شده کار چندان سختی نیست. حتی بسیاری از صرافی‌های شناخته شده هم از زوج بیت‌کوین/نئو پشتیبانی می‌کنند. صرافی‌های بزرگی نظیر بایننس، پولونیکس و کو‌کوین از نئو پشتیبانی می‌کنند و هزینه معامله در آن‌ها بسیار پایین است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی ۵ ارز دیجیتال جدید مناسب برای سرمایه‌گذاری

برای ذخیره نئو چندین راه در اختیار دارید. مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که باید دارایی خود را در کیف پولی قرار دهید که اجازه دهد پاداش نئوگس دریافت کنید. کیف پول NEON یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال دریافت پاداش خود هستند. نئون یک کیف پول برای بلاک چین نئو است که در حال حاضر از پلتفرم‌های ویندوز، مک و لینوکس پشتیبانی می‌کند.

در عین حال می‌توانید حتی با کیف پول‌های سخت‌افزاری هم نئو گس به دست بیاورید. کیف پول لجر نانو اس این توانایی را دارد تا مستقیما به کیف پول نئون شما متصل شود. بنابراین می‌توانید با امنیت کامل، دارایی خود را ارسال یا دریافت کنید. نئون به دلیل جامعه کاربری بی‌نظیر خود و توسعه دهندگان فعال، یک انتخاب بسیار عالی برای شما خواهد بود.

جمع‌بندی

نئو به دلیل داشتن جایگاهی ویژه در بازارهای آسیایی به خصوص در کشور چین، موفقیت خود را عملا تثبیت کرده و آینده روشنی دارد. نه تنها از نظر حمایت دولتی و کاربران آسیایی، بلکه نئو دارای جامعه و توسعه‌دهندگانی بسیار فعال است که برای پیشرفت نئو عملکردی پویا و ثابت را پیش گرفته‌اند. نئو با این که سن کمی دارد، اما توانسته خود را در بین آلت کوین‌های مطرح دنیا قرار دهد و بعید نیست تا چند سال دیگر، رقیبی قدرتمند برای اتریوم باشد.