کوانتوم (QTUM) یک پلتفرم بلاکچین عمومی متن باز است که هدف آن ترکیب بخش‌های مختلف مدل‌های طراحی بیت کوین و اتریوم در تلاش برای جلب نظر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن است. دلیل این امر این است که، بیت کوین و اتریوم علی رغم برخی شباهت‌های کلی، در ویژگی‌های بلاکچین‌ها و نحوه ثبت و به روزرسانی مانده‌ حساب کاربران تفاوت‌هایی دارند.

Qtum بسیاری از توجهات را در حوزه ارز دیجیتال به خود جلب کرده است. بنیاد Qtum در سنگاپور ثبت شده و یک پروژه جهانی با تیم مستقر در آسیا، آمریکا، آفریقا و اروپا است. دلیل محبوبیت آن این است: ارائه ماشین مجازی (EVM) اتریوم همراه با مدل حسابداری امن UTXO بیت کوین. علاوه بر این، این پروژه امنیت اجماع را با الگوریتم اثبات سهام ۳ (pPOS 3) تأمین می‌کند.

Qtum تلفیقی از مزایای بیت کوین و اتریوم

محبوب‌ترین بلاکچین‌های حال حاضر دنیا بیت کوین و اتریوم هستند. بیت کوین، همان بلاکچین آغازین، همچنان امن‌ترین بلاکچین در این حوزه است. مدل UTXO (خروجی خرج نشده تراکنش) بیت کوین نیز به ردیابی تراکنش‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل کوانتوم (QTUM) تصمیم گرفت که بلاکچین بیت کوین را پایه و اساس کار خود قرار دهد.

در طرف دیگر، بلاکچین اتریوم را داریم. اتریوم دوران قراردادهای هوشمند را آغاز کرد. به نحوی که یک بلاکچین فقط یک روش فانتزی برای انتقال پول نباشد. اتریوم به توسعه‌دهندگان از سراسر جهان امکان داد تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) خود را روی بلاکچین آن بسازند. توسعه‌دهندگان Qtum، برای گنجاندن قراردادهای هوشمند، یک لایه انتزاعی به نام «لایه انتزاع حساب (AAL)» ایجاد کرده‌اند تا به این وسیله امکانی را فراهم کنند تا ماشین مجازی (EVM) اتریوم روی بلاکچین UTXO کوانتوم وجود داشته باشد.

کوانتوم (QTUM) تلفیقی از بهترین های بیت کوین و اتریوم

کوانتوم (QTUM) تلفیقی از مزایای بیت کوین و اتریوم

کوانتوم (QTUM) با این نوآوری ساده، یک مکانیسم قرارداد هوشمند ایمن را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که با بیت کوین و اتریوم تعامل‌پذیر است. این یک پیشنهاد بسیار هیجان‌انگیز برای کاربران عادی و توسعه‌دهندگان است زیرا تکنیک‌های مقیاس‌پذیری که روی بیت کوین (شبکه لایتنینگ) و اتریوم (Raiden، Network، پلاسما و غیره) کار می‌کنند، تا زمانی که جامعه Qtum با آنها موافق باشد، روی Qtum قابل اجرا هستند. در مورد تعامل‌پذیری، دو جنبه جالب دیگر وجود دارد که باید به خاطر داشت:

سازگاری با SegWit

SegWit، مخفف Segregated Witness به معنای تفیکیک امضاهای تراکنش‌هاست. قبل از اجرای SegWit، تراکنش‌های بیت کوین از مشکل مقیاس‌پذیری رنج می‌بردند، زیرا بی‌جهت حجیم بودند. داده‌های امضا حجم بیشتری را اضافه می‌کردند. با اجرای SegWit، داده‌های امضا از بلوک‌ها خارج شده و در یک زنجیره جانبی نگهداری می‌شوند که به موازات بلاکچین اصلی بیت کوین کار می‌کند. از آنجایی که Qtum با SegWit سازگار است، می‌تواند از مزایای آن بهره‌مند شود.

سازگاری با قرارداد هوشمند اتریوم

کوانتوم (QTUM) برای اطمینان از اینکه قراردادهای هوشمند اتریوم روی Qtum و بالعکس اجرا شوند، از ماشین مجازی (EVM) اتریوم استفاده می‌کند. این عملکرد فوق‌العاده مهم است. اتریوم قوی‌ترین جامعه توسعه‌دهنده در جهان را دارد. از طریق این قابلیت، Qtum می‌تواند این توسعه‌دهندگان را به پلتفرم خودش بکشاند. به این ترتیب، dappهای اتریوم را هم می‌توان به راحتی به Qtum منتقل کرد. در این صورت، توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از Solidity، یک زبان برنامه‌نویسی، قراردادهای هوشمند را روی Qtum بنویسند.

در واقع، کوانتوم (QTUM) با طرحی که جنبه‌های منحصر به فرد این دو شبکه را در هم آمیخته، قصد دارد جایگزینی برای اتریوم ارائه دهد که بتواند در زمینه برنامه‌نویسی رقابت کند و ضمن حفظ سازگاری با بیت کوین، پلتفرمی را ارائه دهد که مزایای هر دو شبکه را داشته باشد.

تیم کوانتوم (QTUM) معتقد است که این طراحی کاربرانی را که قصد دارند اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاکچین بسازند، به خود جلب می‌کند.

ارز دیجیتال کوانتوم (Qtum)

کوانتوم (QTUM) شباهت‌هایی هم به شبکه‌های رقیب خود دارد. به عنوان مثال، ارز دیجیتال Qtum، برای پرداخت کارمزد به کسانی که به عملکرد این شبکه کمک می‌کنند، استفاده می‌شود و توزیع QTUMهای تازه تولید شده، بر اساس مالکیت این دارایی است.

همچنین، سکه‌های QTUM در سیستم درون زنجیره‌ای خود امکان حق رأی را فراهم می‌کنند، به این معنی که اگر QTUM بخرید، می‌توانید در جهت‌دهی توسعه نرم‌افزار آن تأثیرگذار باشید.

Qtum چگونه کار می‌کند؟

تیم Qtum برای دستیابی به چشم‌انداز بلند پروازانه خود، کد بیت کوین را تغییر داده و به کاربران نرم‌افزار خود اجازه می‌دهد تا مانند اتریوم اپلیکیشن‌های قرارداد هوشمند را روی آن اجرا کنند.

به زبان ساده، لایه اصلی کوانتوم (QTUM) از مدل تراکنش بیت کوین (UTXO) کپی شده و لایه دیگر آن به روشی شبیه ماشین مجازی اتریوم (EVM)، عنصری که قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آن را اجرا می‌کند، عمل می‌کند.

Qtum مانند اتریوم، ماشین مجازی مخصوص خودش را ساخته که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد برنامه‌هایی را در سراسر شبکه توزیع شده رایانه‌های خود کدنویسی کرده و اجرا کنند.

لایه انتزاعی حساب (AAL)

لایه انتزاعی حساب (Account Abstraction Layer)، فناوری امضای Qtum، عنصری است که توسط آن کوانتوم (QTUM) می‌تواند بین این دو لایه (UTXO و EVM) ارتباط برقرار کند. AAL با اصلاح کد اصلی بیت کوین با مجموعه‌ای از دستورات جدید، ساخت، اجرا و مدیریت قراردادهای هوشمند را که بیشتر عملکردی مشابه اتریوم دارند، امکان‌پذیر می‌کند. AAL دفترکل بلاکچین را پس از پردازش تراکنش‌های قرارداد هوشمند و اضافه کردن هر تراکنش به بلوک‌های جدید، به روزرسانی می‌کند.

اثبات سهام متقابل

کوانتوم (QTUM) برای همگام‌سازی شبکه خود، از تغییری در اجماع اثبات سهام (PoS) به نام اثبات سهام متقابل (MPoS) بهره برده است.

برای اینکه گره‌ها تراکنش‌ها را تأیید و پردازش کنند، باید QTUM را در یک کیف پول استیک (سهام‌گذاری) کنند. این گره‌ها در ازای اعتبارسنجی، پردازش و ثبت تراکنش‌ها، پاداشی را به صورت QTUM تازه صادرشده همراه با کارمزد تراکنش‌ها (پرداخت شده به صورت QTUM) در یک بلوک دریافت می‌کنند.

پاداش هر بلوک جدید به طور مساوی بین گره‌های تولید کننده آن بلوک و ۹ بلوک قبلی تقسیم می‌شود. این پروژه ادعا می‌کند که این نوع توزیع پاداش، احتمال حمله را کاهش می‌دهد.

Qtum و UTXO

برای درک UTXO، باید بدانید که تراکنش‌ها در بیت کوین چگونه کار می‌کنند (و برای Qtum نیز به همان صورت است). فرض کنید دوست شما ۶ دلار به شما بدهکار است. او به سراغ کیف دستی خود می‌رود و یک اسکناس ۵ و ۱ دلاری را بیرون آورده و با آن پول شما را پس می‌دهد.

حالا اگر شما به شخصی ۸ دلار بدهکار باشید، ۵ دلار و ۱ دلاری را که دوستتان به شما پرداخت کرده و ۲ دلار دیگر را که شخص دیگری قبلاً به شما پرداخت کرده، به او می‌دهید.

نحوه کار تراکنش‌ها در بیت کوین نیز به همین شکل است. خروجی‌های تراکنش قبلی به ورودی‌های یک تراکنش در آینده تبدیل می‌شوند.

ورودی تراکنش

فرض کنید شما باید مقداری بیت کوین برای شخصی ارسال کنید. برای انجام این تراکنش، کیف پول شما خروجی تراکنش قبلی خود را به ورودی تراکنش جدید تبدیل می‌کند.

بنابراین، فرض کنیم که شما باید از تراکنش‌های زیر بیت کوین بگیرید که ما آنها را (۰) TX، (۱) TX و (۲) TX می‌نامیم. این سه تراکنش با هم جمع شده و تراکنش ورودی را به شما خواهند داد که ما آن را (ورودی) TX می‌نامیم.

شکل نموداری آن به این صورت خواهد بود:

ورودی تراکنش در UTXO که کوانتوم (QTUM) از ان بهره می برد

نمایش ورودی تراکنش در مدل UTXO

حالا بگذارید بررسی کنیم که سمت خروجی چگونه خواهد بود.

خروجی تراکنش

خروجی در اصل تعداد بیت کوین‌هایی است که طرف مقابل پس از انجام تراکنش دریافت کرده و باقیمانده به شما برمی‌گردد. این مقدار باقیمانده همان مقدار ورودی برای تراکنش بعدی شما در آینده خواهد بود.

نمایش تصویری خروجی به این شکل است:

خروجی تراکنش در مدل UTXO که کوانتوم (QTUM) از آن استفاده می کند

نمایش خروجی تراکنش در مدل UTXO

اکنون، این یک تراکنش ساده است که فقط یک خروجی دارد (به غیر از مقدار باقیمانده). برخی تراکنش‌ها نیز با چندین خروجی امکان‌پذیر هستند.

چرا Qtum مدل UTXO را پذیرفت؟

دو دلیل اصلی وجود دارد:

اول اینکه، از یک مدل تراکنش بالغ، پایدار و ایمن استفاده کند که به طور گسترده‌ای از بلاکچین بیت کوین الهام گرفته شده است.

دوم اینکه، مدل UTXO در اجرای تأیید پرداخت ساده (SPV) کمک می‌کند. SPV به گره سبک (light node) امکان تعامل با قراردادهای هوشمند و تأیید تراکنش‌ها را می‌دهد. گره‌های سبک گره‌هایی هستند که فقط بخشی از بلاکچین را به جای کل بلاکچین دانلود می‌کنند.

Qtum و EVM

همانطور که گفتیم، اتریوم دوران قراردادهای هوشمند را آغاز کرد. قراردادهای هوشمند توافقات اتوماتیک بین دو یا چند طرف هستند که به هیچ وکیل یا واسطه قانونی احتیاج ندارند. این قراردادها دقیقاً کجا اجرا می‌شوند؟ قراردادهای هوشمند را می‌توان در یکی از دو سیستم زیر اجرا کرد:

  • ماشین‌های مجازی: اتریوم از این مورد استفاده می‌کند.
  • داکر (Docker): Fabric از این مورد استفاده می‌کند.

مقایسه ماشین مجازی و داکر نشان داده که، ماشین‌های مجازی یک محیط تعیین کننده، قابل فسخ و مجزاتری را برای قراردادهای هوشمند فراهم می‌کنند. EVM یک مکانیسم گس را برای جلوگیری از مشکلات در نظر گرفته که با پایان یافتن گس در قرارداد، اجرای آن نیز خاتمه می‌یابد.

اتصال UTXO و EVM

از آنجایی که UTXO و EVM مفاهیم بسیار متفاوتی هستند، چگونه QTUM موفق شد آنها را در پلتفرم خود به هم متصل کند؟ از طریق افزودن لایه انتزاع حساب (AAL). AAL به عنوان یک لایه رابط بین UTXO و EVM عمل می‌کند. زیبایی AAL این است که فقط به EVM محدود نمی‌شود. هر ماشین مجازی سازگار با AAL می‌تواند روی آن اجرا شود.

بنابراین، قبل از اینکه بیشتر به AAL بپردازیم، بگذارید ببینیم انتزاع یعنی چه.

انتزاع به این معناست که هر کسی می‌تواند از هر سیستم یا پروتکلی استفاده کند بدون اینکه کاملاً از جزئیات و مشخصات فنی آن آگاه باشد. به عنوان مثال، شما هنگام استفاده از آیفون خود، نیازی به برنامه‌نویسی یا مهندسی برای کار با آن ندارید. شما برای فعال کردن یک برنامه کافیست صفحه را لمس کرده یا برای تماس با شخصی دکمه تماس را فشار دهید. شما نیازی به دانستن این موضوع ندارید که چگونه انتخاب برنامه‌ها مدار داخل تلفن را فعال می‌کند یا اپلیکیشن‌ها چگونه برنامه‌نویسی شده‌اند. انتزاع با پنهان کردن پیچیدگی‌ها، یک فنآوری پیشرفته را در دسترس توده مردم قرار می‌دهد.

در مورد پلتفرم‌های قرارداد هوشمند و dAppها، انتزاع همان چیزی است که همه آرزویش را دارند. اگر هدف واقعی جلب پذیرش از سوی توده مردم باشد، بنابراین dAppها باید شبیه به یک برنامه عادی اجرا شوند. به همین ترتیب، Qtum باید EVM و UTXO را به گونه‌ای ادغام کند که تعامل کاربران و توسعه‌دهندگان با آنها ساده باشد.

QTUM در مسیر توسعه

EVM تنها ماشین مجازی موجود در Qtum برای اجرای قرارداد هوشمند نیست. تیم Qtum در حال توسعه یک ماشین مجازی قراردادهای هوشمند به نام x86 برای Qtum هستند. توسعه‌دهندگان با استفاده از x86 VM می‌توانند کدنویسی قراردادهای هوشمند را با زبان‌های برنامه نویسی معروف مانند Rust و غیره انجام دهند.

Qtum و اثبات سهام (POS)

همانطور که قبلاً گفتیم، کوانتوم (QTUM) از یک مدل اجماع POS استفاده می‌کند. بسیاری از بلاک‌چین‌های مدرن مدل POS را به دلیل مزیت‌هایی که نسبت به مدل کلاسیک POW دارد، انتخاب کرده‌‌اند. POW یا اثبات کار مدل اجماعی است که توسط بیت کوین ارائه شد و در آن گره‌های تخصصی موسوم به استخراج کنندگان با استفاده از ASIC معماهای سخت رمزنگاری را حل می‌کنند.

مشکلات اثبات کار

  • اثبات کار به دلیل مصرف بسیار بالای انرژی، یک فرآیند بسیار ناکارآمد است.
  • افراد و سازمان‌هایی که توانایی خرید ASICهای سریع‌تر و قدرتمندتری را دارند معمولاً شانس استخراج بیشتری نسبت به سایرین دارند. این بدان معناست که استخراج بیت کوین به اندازه آنچه ما می‌خواهیم غیرمتمرکز نیست.
  • از آنجایی که استخراج منابع انرژی را مصرف می‌کند، برای محیط زیست بسیار مضر است.

از طرف دیگر، اثبات سهام، روند استخراج را کاملاً به شکل مجازی درمی‌آورد.

 نحوه عملکرد POS:

  • اعتبارسنج‌ها/استخراج‌کنندگان مقداری از سکه‌های خود را قفل می‌کنند.
  • سپس، اعتبارسنجی بلوک‌ها را شروع می‌کنند. به این معنی که وقتی بلوکی را پیدا می‌کنند که فکر می‌کنند می‌تواند به زنجیره اضافه شود، با استیک کردن یک یا چند UTXO اعتبار آن را تأیید می‌کنند.
  • اگر بلوک اضافه شود، اعتبارسنج‌ها پاداش بلوک را دریافت می‌کنند که میزان این پاداش متناسب با مقدار دارایی استیک شده توسط آن اعتبارسنج خواهد بود.

پروژه‌های مختلف از انواع مختلف الگوریتم POS استفاده می‌کنند. اتریوم از پروتکل Casper استفاده کرده، در حالی که الگوراند از POS محض استفاده می‌کند. پروژه‌هایی هم مانند EOS وجود دارند که از POS وکالتی یا نمایندگی شده (delegated POS) استفاده می‌کنند.

Qtum از POS نسخه ۳ یا POSv3 استفاده می‌کند که برای بلاکچین‌های مبتنی بر UTXO ساخته شده است. نسخه‌های قبلی POS یعنی POSv1 و POSv2 هم وجود داشتند که POSv3 مشکلات آنها را برطرف کرده است.

پروتکل حاکمیت غیرمتمرکز

ویژگی دیگر Qtum، DGP (پروتکل حاکمیت غیرمتمرکز) است که برای تغییر سریع و یکپارچه پارامترهای بلاکچین و بدون نیاز به هارد فورک ارائه شده است. DGP با استفاده از فناوری قرارداد هوشمند ساخته شده و قادر به تنظیم اندازه بلوک (حداکثر ۳۲ مگابایت) و تغییر مقادیر گس برای عملکردهای مختلف قرارداد هوشمند است.

بنابراین، اندازه بلوک و پارامترهای گس را می‌توان از طریق یک فرایند حاکم بر شبکه بدون هیچ نرم‌افزار جدیدی تغییر داد، بدون اینکه هیچ اقدامی از طرف سهامداران و اپراتورهای گره لازم باشد. به عنوان مثال، اندازه بلوک QTUM می تواند بدون نیاز به هاردفورک افزایش یابد.

ارز دیجیتال کوانتوم

چرا باید کوانتوم بخریم؟

چرا کوانتوم (QTUM) بخریم؟

توکن کوانتوم (QTUM)، نقشی اساسی در حفظ و بهره‌برداری از شبکه Qtum دارد.

مشابه بیت کوین، QTUM نیز یک دارایی محدود است، زیرا تعداد QTUM منتشر شده در هر بلوک تقریباً هر چهار سال به نصف کاهش می‌یابد تا کل موجودی آن محدود شود.

با مالکیت و ذخیره QTUM، شما توانایی اعتبارسنجی تراکنش‌ها را به دست آورده و در مقابل، QTUM تازه صادر شده توسط پروتکل را دریافت می‌کنید. همچنین، سهام‌گذاری (استیکینگ) QTUM امکان حق رأی را فراهم می‌کند، بدین معنی که کاربران می‌توانند از دارایی خود برای رأی دادن در مورد تغییرات پیشنهادی نرم‌افزار استفاده کنند.

کیف پول کوانتوم (QTUM)

کیف پول اصلی Qtum، QTUM Core نام دارد که نسخه‌های مک، ویندور، لینوکس و اندروید آن را می‌توان از وب سایت کوانتوم دانلود کرد. اما کیف‌ پول‌های دیگری نیز هستند که می‌توان از آنها برای نگهداری ارز دیجیتال Qtum استفاده کرد. از جمله مشهورترین والت‌های موبایل می‌توان به اتمیک والت، اکسودوس و تراست والت اشاره کرد. البته در صورت تمایل برای امنیت بیشتر، می‌توانید از والت‌های سخت‌افزاری نیز می‌توانید استفاده کنید. بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت رسمی‌ کوانتوم، دو برند معتبر کیف پول‌های سخت‌افزاری یعنی لجر و ترزور از توکن‌های Qtum پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، شما روی همۀ پلتفرم‌های رایج فعلی می‌توانید اقدام به نگهداری ارز دیجیتال Qtum کنید.

چگونه کوانتوم بخریم؟

یکی از ایمن‌ترین راه‌ها برای خرید ارزهای دیجیتال مراجعه به صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر ایرانی است. چرا که صرافی‌های بین‌المللی کاربران ایرانی را به دلیل شرایط تحریم محدود کرده و حساب آنها را در صورت شناسایی مسدود می‌کنند.

کوین نیک مارکت

یکی از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال در داخل ایران صرافی کوین نیک است که همواره در حال گسترش خدمات خود است. کوین نیک در کنار یک صرافی، یک بازار معاملاتی همتابه‌همتا به نام کوین نیک مارکت را راه‌اندازی کرده که امکان خریدوفروش ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند.

در کوین نیک مارکت مشتری‌ها با یکدیگر و با قیمت توافقی معامله کرده و صرافی نیز نقش تأمین امنیت تراکنش‌ها را به عهده دارد. میزان کارمزد در این نوع بازارهای معاملاتی بسیار کمتر است. همچنین، کوین نیک مارکت یک کیف پول نیمه گرم و ایمن را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد تا ارزهای خریداری شده و از جمله کوانتوم را در آن نگهداری کنند.

تاکنون در کوین نیک مارکت، ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم، تتر، بیت کوین کش، لایت کوین، چین لینک، ترون، یونی سواپ، سوشی سواپ، بایننس کوین، ریپل و دوج کوین معامله می‌شد. چهار رمز ارز جدید کوانتوم (QTUM)، فایل کوین، بیت تورنت و چیلیز نیز به کوین نیک مارکت اضافه شده‌اند. به تازگی نیز دو رمز ارز وینک و هارمونی به لیست رمز ارزهای آن افزوده شده است.

کوین نیک مارکت در راستای ارائه خدمات بهتر به کاربران در حال گسترش رمز ارزهای بازار معاملاتی خود بوده و به مناسبت این گسترش و استقبال کاربران، به مدت دو ماه کارمزد معاملات خود را صفر تعیین کرده است.

شما می‌توانید به وب سایت کوین نیک مارکت مراجعه کرده و بعد از انجام ثبت نام و احراز هویت، برای خرید ارز دیجیتال کوانتوم و دیگر رمز ارزها اقدام کنید. مراحل ثبت نام و احراز هویت در وب سایت توضیح داده شده و تیم پشتیبانی کوین نیک نیز به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سؤالات شما خواهند بود.

ارز دیجیتال کوانتوم

حرف آخر

بلاکچین کوانتوم (QTUM) پلتفرمی را برای ساخت انواع جدیدی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dapp) و قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد. این پروژه مدعی است که جنبه‌هایی از عملکرد بیت کوین و اتریوم را ارائه می‌کند که مزایای هر دو را داراست.

تا به امروز، این پروژه نرم‌افزار خود را در پلتفرم‌های ارائه شده توسط Google Cloud و Amazon Web Services به منظور جذب کاربران ارائه کرده و پیشرفت آن را می‌توان در به روزرسانی‌های سه ماهه و نحوه استفاده کسب‌وکارها از چنین سرویس‌هایی ردیابی کرد.

کوانتوم (QTUM) یکی از مهیج‌ترین پروژه‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال است. Qtum با ترکیب UTXO، EVM و POS پلتفرمی را فراهم کرده که منحصر به فرد و ایمن بوده و ذاتاً مقیاس‌پذیر است. Qtum به دلیل ارتباط با EVM می‌تواند به راحتی جامعه توسعه‌دهندگان را به خود جذب کند و آنها را قادر می‌سازد تا dAppهای خود را به پلتفرم خود منتقل کنند. چگونگی رشد این پروژه در آینده نزدیک جالب توجه خواهد بود.

شما آینده ارز دیجیتال کوانتوم را چطور ارزیابی می‌کنید؟ با مراجعه به سایت کوین نیک می‌توانید ضمن مطالعه مطالب پایه‌ای پیرامون ارزهای دیجیتال، نظرات و تجربیات خود را به اشتراک بگذارید. همچنین، می‌توانید ما را در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر دنبال کنید و از اخبار روز ارزهای دیجیتال مطلع شوید.

منبع: blockgeeks