یکی از ریسک‌هایی که بیت کوین را تهدید می‌کند، وجود استراتژی استخراجی به نام سلفیش ماینینگ (Selfish Mining) است. به زبان ساده، سلفیش ماینینگ یا استخراج خودخواهانه، نوعی استخراج بیت کوین است که با انجام آن، در یک گروه استخراج، تنها یک نفر همه بیت کوین‌ها را به جیب می‌زند.

اما آیا این تهدید به قدری بزرگ است که بیت کوین را به خطر بندازد؟ یا ماینرها بدون توجه به این استراتژی، همچنان به قوانین پایبند خواهند بود؟ در ادامه این مطلب از کوین نیک، در مورد سلفیش ماینینگ و خطرات آن صحبت خواهیم کرد.

ابتدا باید مشوق‌های بیت کوین را درک کنیم

بیت کوین، یک بازی بالانس شده و متعادل از مشوق‌ها است که به مشارکین خود، نسبت به هر تلاشی که انجام می‌دهند، پاداش می‌دهد. در یک اکوسیستم غیرمتمرکز، هم‌راستا و هم‌تراز کردن سود مشارکین، برای افزایش طول عمر یک شبکه بسیار مهم و حیاتی است. مشوق‌هایی که در بیت کوین برای انگیزه دادن به گره‌ها (مشترکین) به منظور امن نگه‌داشتن شبکه در نظر گرفته می‌شود، غالباً به صورت مالی هستند. در صورت رفتار منصفانه و درست، آن‌ها پاداش خواهند گرفت. در صورت تلاش برای تقلب، آن‌ها هرگز دست‌شان به آن درآمد قابل توجه‌ نخواهد رسید.

این مسئله، یک قانون آشکار در زمینه ماینینگ است. هر یک از مشترکین این کار، سرمایه بسیار بزرگی را برای سخت‌افزار‌های مخصوص و هزینه‌های برق صرف می‌کنند، به امید این که سرمایه‌گذاری آن‌ها، با انجام استخراج و اضافه کردن بلوک‌ها در شبکه‌ بلاک چین، به سود و منفعت تبدیل شود. ماینرها همیشه در تلاش هستند تا بازگشت سرمایه آن‌ها، به بالاترین حد ممکن برسد و راحت‌ترین راه این است که بر اساس قوانین بازی را انجام دهند. این یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های بلاک چین است و پاداش درستکاری در آن به اندازه‌ای است که تقلب در این راه هیچ سودی ندارد.

مشوق های استخراج بیت کوین

ماینینگ بیت کوین

اگر یک ماینر یک بلوک را در شبکه بلاک چین اضافه کند، او تمامی هزینه‌های موجود در این تراکنش و همچنین سکه‌های جدید استخراج شده را به جیب می‌زند. ما به این نوع سود، پاداش بلوک می‌گوییم. میزان سکه‌های دریافتی، در هر دوره اسختراج ۲۱۰ هزار بلوکی، به نصف کاهش پیدا می‌کند (به طور میانگین هر ۴ سال یک بار). در زمان نوشته شدن این مطلب، پاداش اضافه کردن هر بلوک در بلاک چین، ۱۲.۵ بیت کوین است که در چند ماه آینده به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش پیدا خواهد کرد.

مشوق‌های مالی استخراج بیت کوین باعث شده تا شاهد بازاری رقابتی در این زمینه باشیم. هر چقدر که رقابت در این کار بالا رفت، شاهد امنیت بالاتر و غیرمترکز‌تر شدن شبکه بلاک چین بودیم. برای پیروزی در این رقابت، استخر‌ها و گرو‌ه‌های استخراج تشکیل شد تا با افزودن قدرت سخت‌افزاری مشترکین روی یکدیگر، به حل سریع‌تر معادلات استخراج بپردازند.

اما آیا واقعا در دنیای تکنولوژی امروزی، راهی برای دور زدن این قوانین و رسیدن به سود بیشتر نیست؟ البته که روش‌هایی مانند حمله ۵۱٪ (Attack 51%) وجود دارد، اما هزینه این کار بسیار بالا است. چطور یک شخص می‌تواند با هزینه کمتر، یک تقلب پرسود در استخراج بیت کوین انجام دهد؟ با این سوال، پای سلفیش ماینینگ به ماجرا باز می‌شود.

سلفیش ماینینگ چیست و چطور کار می‌کند؟

جامع‌ترین تحقیقات و اکتشافات در خصوص سلفیش ماینینگ را می‌توان در مقاله سال ۲۰۱۳ اساتید و دانشمندان رایانه به نام‌های Ittay Eyal و Emin Gun Sirer به نام Majority is not Enough: Bitcoin Mining is Vulnerable یافت. ایده‌ی اصلی این مقاله این است که بر خلاف باور عمومی، مشوق‌های ماینرهای بیت کوین دارای نقص هستند و در نهایت این نقص منجر به از بین رفتن سیستم غیرمتمرکز شبکه خواهد شد.

اجازه دهید سلفیش ماینینگ را با یک مثال شرح دهیم. فرض کنید نرخ هش کلی استخراج بیت کوین را بین ۴ ماینر تقسیم می‌کنیم: میلاد، فاطمه، راضیه و مریم هر کدام ۲۵ درصد در اختیار دارند. میلاد، فاطمه و راضیه بر اساس قوانین تعیین شده بازی را پیش می‌برند، اما مریم سعی دارد تا با استفاده از قدرت هش ۳ نفر دیگر، پاداش را به تنهایی به جیب بزند.

آیا سفلیش ماینینگ یک تهدید برای بیت کوین است؟

سلفیش ماینینگ

در شرایط عادی، انتظار داریم ماینری که یک بلوک را پیدا می‌کند، آن را به سرعت به شبکه اضافه کند. این دقیقا هدفی است میلاد، فاطمه و راضیه به شکل منصفانه‌ای به دنبال آن هستند. اما اگر مریم یک بلوک را پیدا کند، از عمومی کردن این بلوک امتناع می‌کند یا به نوعی آن را مخفی می‌کند. در ادامه، مریم ممکن است فرد خوش شانسی باشد و قبل از دیگران، بلوک دوم را پشت سر قبلی پیدا کند.

فرض کنید تا الان ۱۰۰٫۰۰۰ بلوک استخراج شده است. میلاد، فاطمه و راضیه در تلاش هستند تا بلوک ۱۰۰٫۰۰۱ را پیدا و به شبکه اضافه کنند. اما مریم زمانی که بلوک را پیدا کند، اطلاعات آن را به صورت خصوصی نزد خود نگه می‌دارد. حال در این شرایط ما دو زنجیر داریم. یکی زنجیر عمومی و دیگری زنجیری است که مریم نزد خود نگه داشته است (که زنجیر بلندتری نسبت به زنجیر عمومی است). در حالی که دیگران سعی دارند بلوک ۱۰۰٫۰۰۱ را پیدا کنند، مریم بلوک ۱۰۰٫۰۰۲ را هم پیدا کرده است.

حال زنجیری که مریم در اختیار دارد، ۲ بلوک از دیگران جلوتر است. در صورتی که خوش‌شانسی او همچنان ادامه داشته باشد، مریم همیشه موفق می‌شود چند بلوک از دیگران جلو باشد و با این فاصله، به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. اما زمانی که شانس او به بن بست خورد و فاصله بین او و دیگران به یک بلوک کاهش پیدا کرد، مریم زنجیر خود را از حالت خصوصی خارج و آن را آشکار می‌کند.

حالا زنجیری که مریم در اختیار دارد، بلندتر از زنجیری است که دیگران به صورت مشترک برای آن تلاش کرده بودند. حال دوباره به قوانین استخراج و بلاک چین باز می‌گردیم. طبق این قانون، که به قانون بلندترین زنجیر (Longest Chain Rule) شهرت دارد، آن زنجیری معتبر است که بیشترین تلاش و گواهی اثبات کار را داشته باشد. بنابراین زمانی که یک گره متوجه زنجیری شود که بیشترین تلاش روی آن صورت گرفته، از زنجیر کوتاه به زنجیر بلندتر تعویض می‌شود و قدرت استخراج را به زنجیر بلندتر اختصاص می‌دهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا هک بلاک چین امکان پذیر است؟ آشنایی با ۴ روش هک بلاک چین

در پایان این قصه، وقتی مریم زنجیر خود را عمومی می‌کند، میلاد، فاطمه و راضیه تازه متوجه این زنجیر خواهند شد و آن را دنبال خواهند کرد. اما تمام پاداش‌هایی که می‌توانستند در زنجیر قبلی به دست بیاورند، دیگر وجود نخواهد داشت. همچنین از آن جایی که مریم از قبل بلوک‌های زنجیر جدید را استخراج کرده بود، تمام پاداش‌ها را به جیب خواهد زد و چیزی دست ۳ نفر دیگر را نخواهد گرفت.

آیا سلفیش ماینینگ خطری برای بیت کوین محسوب می‌شود؟

قطعاً برای تمامی مشترکین ارزان‌تر است که منصفانه و بر اساس قوانین رفتار کنند. سلفیش ماینینگ می‌تواند منابع بسیار زیادی را هدر دهد اما به هر حال نمی‌توان انکار کرد افرادی که از این طریق وارد عمل می‌شوند، سود بیشتری نسبت به دیگر مشترکین خواهند برد.

در مقاله نام برده دو دانشمند علوم کامپیوتری، سلفیش ماینینگ به عنوان یکی از ریسک‌های بزرگ استخراج بیت کوین شناخته می‌شود. در طول زمان، سلفیش ماینینگ می‌تواند باعث رشد نرخ هش استخرهای استخراج شود، چرا که هر یک از مشترکین سعی می‌کنند با مشارکت روی این استراتژی، پاداش و درآمد خود را به بالاترین حد برسانند. هنگامی که یک استخر با این روش بیشترین قدرت را در اختیار گرفت، آن‌گاه می‌توان این مسئله را در پرونده حمله ۵۱ درصد قرار داد.

به جز این مقاله، بسیاری از فعالان این حوزه هنوز این مسئله را به عنوان یک تهدید نگاه نمی‌کنند. با توجه به ملاحظات ایدئولوژیک ماینرها و همچنین مشوق‌هایی که باعث نگه داشتن این شبکه به صورت امن و غیر متمرکز می‌شود، از نگاه آن‌ها، سلفیش ماینینگ مسئله‌ای جدی نیست. این افراد بر این باور هستند که اگر اجازه دهند این اکوسیستم به این شکل فاسد شود و به دنبال تقلب باشند، ماینرها حتی قادر نخواهند بود با سرمایه‌ای که گذاشته‌اند، حتی بتوانند هزینه‌های برق و سخت‌افزار را بدهند، چه برسد به سود و درآمد، زیرا با این کار به شدت از ارزش بیت کوین و ویژگی‌های آن می‌کاهند.

نتیجه

اگر سلفیش ماینینگ بتواند به شکل موفقی توسط جامعه‌ای از ماینرها صورت پذیرد، قطعا می‌تواند یک استراتژی وسوسه‌انگیز برای آن دست از افرادی باشد که می‌خواهند درآمد خود را افزایش دهند. در بدترین سناریو ممکن، مشوق این عمل، باعث خواهد شد تا حتی ماینرهای منصف هم به سلفیش ماینرها بپیوندند و باعث صدمه زدن به غیرمترکز بودن بیت کوین شوند.

در نگاه بزرگ‌تر اما این عمل از نگاه بسیاری از مشترکین پدیده‌ی جالبی نیست. زیرا هر چه که باشد، انجام این کار باعث کاهش قابل توجه ارزش بیت کوین خواهد شد و مستقیماً روی درآمد و سود آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

منبع: binance.vision