شاید دوج کوین سردسته سکه‌های میم باشد، اما سکه دیگری هم وجود دارد که به رقابت با آن پرداخته است. شیبا اینو یک توکن میم مبتنی بر اتریوم و جایگزین دوج کوین است.

دوج کوین در سال ۲۰۲۱ تاکنون موفقیت خوبی کسب کرده و از ماه ژانویه از قیمت زیر ۰.۰۱ دلار به بالاترین رقم ۰.۷۳ دلار در هفته گذشته رسیده است. اما یک سکه جدید به صحنه آمده و در روزهای اخیر انفجار قیمت عجیبی داشته است. ارز دیجیتال شیبا اینو امسال شاهد دستاوردهای باورنکردنی بوده، اگرچه مدیر عامل بایننس آن را «بسیار پر ریسک» خوانده است.

شیبا اینو (SHIB) چیست؟

نام این ارز دیجیتال شیبا اینو (Shiba Inu) است که با نماد SHIB نشان داده شده و یک توکن ERC20 است که روی شبکه اتریوم فعالیت می‌کند. شاید شیبا اینو را نسخه کپی و تقلیدی از دوج کوین بنامید، به ویژه اینکه «doge» در دوج کوین در واقع به نژاد سگ ژاپنی Shiba Inu اشاره دارد، اما دستاوردهای اخیر SHIB شوخی نیست.

بر اساس داده‌های CoinGecko، قیمت فعلی شیبا اینو ۰/۰۰۰۰۲۸۵۸ دلار (در زمان نگارش این مقاله) نسبت به ۳۰ روز قبل حدود ۳۹ هزار درصد افزایش داشته و فقط در هفته گذشته شاهد جهش ۱۵۰۰ درصدی بوده است. CoinGecko هنوز رتبه‌بندی برای SHIB ارائه نداده، اما کوین مارکت کپ به رقمی در حدود ۱۱ میلیارد دلار اشاره دارد که با توجه به این معیارها، بیستمین ارز دیجیتال از لحاظ ارزش بازار است.

شیبا اینو روی شبکه اتریوم فعالیت می کند

شیبا اینو یک توکن ERC20 است که روی شبکه اتریوم فعالیت می‌کند

رشد انفجاری قیمت شیبا اینو

SHIB از بدو تأسیس (۳۱ ژوئیه ۲۰۲۰ طبق داده‌های کوین مارکت کپ) بیش از ۲ میلیون درصد رشد داشته که حتی از زمان شروع عرضه بیت کوین یا اتریوم نیز بالاتر است.

این امر برای سکه‌ای که ظاهراً از ناکجاآباد آمده رقم سرسام‌آوری است. شیبا اینو در حالی که هنوز از ارزش بازار فعلی دوج کوین با رقم ۶۴ میلیارد دلار بی‌بهره است، نسبت به آن دستاوردهای بیشتری داشته است. به هر حال، قیمت دوج کوین طی ۳۰ روز گذشته، طبق داده‌های CoinGecko، فقط ۶۸۷٪ و در هفته گذشته به سختی ۱۴٪ افزایش یافته است. به نظر می‌رسد خریداران SHIB به دنبال تکرار سوددهی سریع و قابل توجهی هستند که دوج کوین در این سال داشته است.

قیمت SHIB در چند روز گذشته پس از لیست شدن توسط صرافی بایننس به دنبال تقاضای بسیار زیاد کاربران، افزایش یافته است. مدیرعامل بایننس در تاریخ ۱۰ مه توئیت کرد که آدرس‌های واریز ETH بخاطر شیبا تمام شده و این اتفاق پیش از این برای هیچ توکن ERC20 دیگری رخ نداده است.

اما در حالی که بایننس از افزایش حجم معاملات سود می‌برد، حتی مدیرعامل آن نسبت به خطر بالقوه پیش رو هشدار داده است. وی در توییتر خود نوشت:

برخی نگرانی خود را در مورد لیست شدن SHIB اعلام کرده‌اند. ما دنباله روی کاربرانمان هستیم. تعداد زیادی از کاربران خواهان آن هستند، تا جایی که امروز آدرس واریز ETH به خاطر SHIB تمام شد. اتفاقی که هرگز برای دیگر سکه‌های ERC20 رخ نداده است. این کار به منزله تأیید آن نیست. ریسک فوق‌العاده بالایی دارد.

ماجرای SHIB چیست؟

شیبا اینو علاوه بر یک سکه میم مبتنی بر اتریوم و رقیب دوج کوین، دقیقاً چیست؟ طبق اطلاعات وب سایت رسمی آن، SHIB به عنوان «آزمایشی برای ساخت جامعه خودجوش غیرمتمرکز» ساخته شده و اولین سکه از چندین سکه طراحی شده با تم سگ است. SHIB توکنی است که قدرت این اکوسیستم را تأمین می‌کند. همچنین اولین توکنی است که در ShibaSwap، صرافی غیرمتمرکز مخصوص خود شیبا اینو لیست شده است. توسعه‌دهندگان می‌گویند که ۵۰٪ از منابع شیبا در صرافی یونی سواپ قفل شده و مابقی نیز سوزانده شده است. این بدان معناست که در پشت صحنه نهنگ بزرگی وجود ندارد.

LEASH نیز توکن دیگری است که هرچند به تعداد محدود منتشر شده اما سودهای چشمگیری داشته است. همچنین، BONE به عنوان قاتل دوج کوین (Dogecoin killer) معرفی شده که قرار است در صرافی غیرمتمرکز ShibaSwap عرضه شود. حتی یک woofpaper یا همان وایت پیپر (woof اشاره به صدای سگ) وجود دارد که جزئیات برنامه‌های این تیم را توضیح می‌دهد.

کل موجودی شیبا اینو

در مجموع ۱ کوادریلیون SHIB استخراج شده و توسعه‌دهندگان ناشناس آن بیش از نیمی از کل موجودی، یعنی چیزی بیش از ۵۰۵ تریلیون SHIB را به آدرس هم‌بنیانگذار اتریوم، ویتالیک بوترین ارسال کرده‌اند. توسعه‌دهندگان این توکن‌ها را به عنوان توکن‌های سوزانده شده یا خارج شده از بازار می‌دانند که احتمالاً ارزش توکن‌های موجود برای معامله را افزایش می‌دهد، اما بوترین به توکن‌های دریافتی خود دسترسی دارد و توکنی سوزانده نشده است.

اگر خیلی از اینها برایتان مضحک یا حتی غیر منطقی به نظر می‌رسد، در این تفکر تنها نیستید. اما دوج کوین نیز قبل از تبدیل شدن به سکه برتر ۲۰۲۱ و طرفداری از سوی مارک کوبان و ایلان ماسک، مدت‌ها یک ارز دیجیتال به عنوان «شوخی» محسوب می‌شد. آیا شیبا اینو می‌تواند مسیر مشابهی را دنبال کند؟ حداقل وقتی صحبت از افزایش قیمت شگفت‌آور می‌شود، این اتفاق افتاده است.

با ارز دیجیتال وینک هم آشنا شوید: ارز دیجیتال وینک (WINK) چیست؟

هدف شیبا تکرار موفقیت دوج کوین است

ارزش دوج کوین به لطف حمایت افراد مشهور افزایش یافته، در حالی که گروهی از انجمن‌های ردیت نیز خواستار ارزش ۱ دلاری برای هر سکه دوج شده‌اند.

وب سایت توکن Shiba گفته:

این توکن ERC-20 به عنوان قاتل دوج کوین (Dogecoin killer)، فقط می‌تواند زیر یک پنی خوب باقی بماند و در مدت زمان کمی از دوج کوین پیشی خواهد گرفت.

سرمایه‌گذاری در شیبا اینو

برای هر کسی که می‌خواهد روی شیبا اینو سرمایه‌گذاری کرده و میلیونر شود، هرچه قیمت بالاتر رود این کار چالش برانگیزتر می‌شود. ارزش بازار شیبا در حال حاضر حدود ۱۱ میلیارد دلار است، این بدان معناست که یک سود ۱۰ برابری از خرید امروز نیاز به ارزش بازار ۱۳۰ میلیارد دلاری دارد و باید بایننس کوین (BNB) را به عنوان سومین ارز دیجیتال پشت سر بگذارد. در نتیجه، ارز دیجیتال شیبا نیز اکنون با رقبای سرسختی در حال رقابت است.

چرا ارز شیبا با رشد انفجاری روبرو شد؟

قیمت سکه شیبا اینو اخیراً افزایش یافته است. این عملکرد بیشتر به دلیل فعالیت‌های سوداگرانه است، زیرا معامله‌گران بعد از دوج کوین، به دنبال ارز دیجیتال بزرگ دیگری با قابلیت رشد انفجاری هستند.

ارزش شیبا اینو در ۲۴ ساعت افزایش یافت. بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ، ارزش شیبا اینو در حال حاضر ۰/۰۰۰۰۲۸۸۵ دلار است، در حالی که در اواسط آوریل ۰/۰۰۰۰۰۰۶ دلار بود. در مقایسه، دوج کوین در حال حاضر ۰/۵۱ دلار ارزش دارد که در ابتدای سال ۰/۰۰۵ دلار قیمت داشته است.

البته توییت ایلان ماسک نیز بی‌تأثیر نبوده است. وی در توییتی اعلام کرده بود که به دنبال سگی از نژاد شیبا می‌گردد. پس از آن افراد زیادی به خرید این ارز دیجیتال روی آوردند. حجم تقاضا به حدی بود که صرافی بایننس نیز روز دوشنبه اعلام کرد شیبا اینو را لیست می‌کند. بعد از اینکه صرافی بایننس، شیبا اینو را فهرست کرد، قیمت آن حدود ۲۶۰ درصد افزایش یافت. سایر صرافی‌های معروف چینی مانند Huobi و OKEx نیز معامله این رمز ارز را آغاز کرده‌اند.

آینده شیبا اینو

قیمت شیبا اینو بسیاری از معامله‌گران را در این هفته متحیر کرد. قیمت این سکه الهام گرفته از دوج کوین در هفت روز گذشته بیش از ۱۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

پیش‌بینی ادامه روند صعودی یا هر نوع تغییر قیمت سخت است. علاوه بر این، ما قبلاً شاهد بسیاری از طرح‌های پمپ و دامپ در بازار بوده‌ایم. با نگاهی به نمودار زیر، می‌بینیم که قیمت این ارز دیجیتال پس از یک کاهش حدود ۳۵ درصدی در حال بازگشت است. ممکن است با ورود بیشتر تریدرهای خرد، افزایش سوددهی ادامه یابد. البته، اگر قیمت از کف ۰/۰۰۰۰۲۷ دلار پایین بیاید، این پیش‌بینی باطل می‌شود.

چارت قیمت شیبا اینو

چارت قیمت شیبا اینو /دلار

ارز دیجیتال شیبا اینو را از کجا بخریم؟

با رشد انفجاری قیمت شیبا اینو در مدتی کوتاه، توجهات به سمت این ارز دیجیتال جدید جلب شده است. در داخل ایران نیز کاربران ایرانی از این ارز به شدت استقبال کرده‌اند.

صرافی کوین نیک به دلیل تقاضای زیاد کاربران، ارز دیجیتال شیبا اینو را در بازار معاملاتی کوین نیک مارکت عرضه کرده است.

با توجه به اینکه سال ۲۰۲۱ سال ارزهای دیجیتال است و کاربران به شدت از سرمایه‌گذاری در این حوزه استقبال می‌کنند، کوین نیک مارکت در یک ماه اخیر، ارزهای دیجیتال بازار معاملاتی خود را افزایش داده است.

شیبا اینو در کوین نیک مارکت

رمز ارزهای فایل کوین، چیلیز، بیت تورنت، کوانتوم، هارمونی و وینک اخیراً به این بازار اضافه شده‌اند. به تازگی، رمز ارز شیبا اینو نیز به کوین مارکت افزوده شده است. به مناسبت استقبال گسترده کاربران نیز به مدت دو ماه کارمزد معاملات کوین نیک مارکت صفر خواهد بود. همچنین، کاربران می‌توانند برای نگهداری شیبا اینو و سایر ارزهای خریداری شده از کیف پول نیمه گرم و ایمن کوین نیک مارکت استفاده کنند.

برای خرید ارز دیجیتال شیبا اینو کافی است در وب سایت کوین نیک مارکت ثبت نام کرده و مراحل احراز هویت را تکمیل کنید. این مراحل در وب سایت کوین نیک توضیح داده شده‌اند. تیم پشتیبانی کوین نیک نیز به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به سؤالات کاربران هستند.

با ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک هم آشنا شوید: اتریوم کلاسیک (ETC) چیست و چگونه اتریوم کلاسیک بخریم؟

حرف آخر

خرید ارزهای دیجیتال و توکن‌های امور مالی غیرمتمرکز و همچنین سهام یک تجارت پر ریسک است. سرمایه‌گذاری یک روش تضمینی برای کسب درآمد نیست، بنابراین مطمئن شوید که از خطرات آن آگاهی داشته و تحمل از دست دادن پولتان را داشته باشید.

به خاطر داشته باشید، ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان هستند، بنابراین پول شما ممکن است کاهش یافته یا اینکه در یک چشم به هم زدن افزایش یابد. مثل همیشه، هرگز نباید روی چیزی سرمایه‌گذاری کنید که اطلاعاتی درباره آن ندارید. همچنین، با پولی سرمایه‌گذاری کنید که احتیاجی به آن ندارید.

نظر شما در مورد خرید ارز دیجیتال شیبا اینو چیست؟ آیا این سکه میم هم می‌تواند به جایگاه دوج کوین برسد؟ نظرات خودتان را در سایت کوین نیک با ما در میان بگذارید. فراموش نکنید که از طریق شبکه‌های اجتماعی تلگرام، توییتر و اینستاگرام کوین نیک نیز می‌توانید قیمت روز ارزهای دیجیتال و اخبار مربوطه را دریافت کنید.

منبع: decrypt