لغزش چیست؟

هنگامی ‌که یک معامله‌گر، سفارش بازار را در بورس قرار می‌دهد، در واقع دچار لغزش (Slippage) شده و انتظار دارد که سفارش او با مطلوب‌ترین پیشنهاد با بالاترین یا پایین‌ترین قیمت ارائه‌شده توسط بورس انجام شود. بیایید در این مطلب از کوین نیک ببینیم که مفهوم لغزش چیست و چه زمانی اتفاق می‌افتد. با ما همراه باشید.

به‌عنوان مثال، فرض کنیم بهترین قیمت فعلی بیت‌کوین در بورس ۱۰.۰۰۰ دلار است و یک معامله‌گر می‌خواهد سفارش خرید ۱۰۰.۰۰۰ دلاری بدهد (که انتظار دارد ۱۰ بیت‌کوین را بدون احتساب هزینه‌ها خریداری کند). معامله‌گر این سفارش را اجرا می‌کند و سپس متعجب می‌شود که او تنها ۴/۹ بیت‌کوین را با ۱۰۰.۰۰۰ دلار خریداری کرده است. چه اتفاقی افتاد؟

این معامله‌گر پدیده‌ای به‌نام لغزش را تجربه کرده است که همان تفاوت بین قیمت مورد انتظار یک معامله و قیمتی است که معامله در آن انجام می‌شود. لغزش می‌تواند ناشی از دو رویداد باشد: تغییر در پیشنهاد یا درخواست قیمت بین زمانی که یک معامله قرار داده شده و انجام می‌شود و / یا عمق دفتر سفارش کافی برای حمایت از سفارش‌های بزرگ بازار وجود نداشته باشد.

در بازارهای بی‌ثبات، تغییرهای سریع در بهترین پیشنهاد و بهترین درخواست قیمت برای یک دارایی می‌تواند بین زمان قرار دادن معامله‌ها و زمان اجرای آن‌ها اتفاق بیفتد و منجر به لغزش مثبت یا منفی شود. اگر قیمت اجرای نهایی کمتر از قیمت اجرای مورد انتظار برای سفارش خرید در بازار باشد، این امر منجر به لغزش مثبت خواهد شد؛ یعنی معامله مطلوب‌تر. اگر قیمت اجرای نهایی بیشتر از قیمت اجرای مورد انتظار برای سفارش خرید در بازار باشد، این امر منجر به لغزش منفی خواهد شد؛ یعنی یک معامله با مطلوبیت کمتر.

در بازارهایی با قابلیت نقدشوندگی کمتر، لغزش می‌تواند ناشی از کمبود عمق دفتر سفارش باشد. هرچه دفتر سفارش «عمیق‌تر» باشد، احتمال این‌که یک سفارش بزرگ بازار باعث تغییر قیمت شود، کمتر خواهد بود. با این حال، در صورت وجود حجم ناکافی پیشنهاد یا درخواست قیمت، ممکن است یک سفارش بزرگ بازار، قیمت را جابه‌جا کند، زیرا سفارش‌هایی در سطوح مختلف قیمت برای پر کردن کامل سفارش، مورد نیاز هستند. این امر به‌عنوان «تقسیم‌کردن سفارش» شناخته می‌شود که در آن ۱ سفارش بزرگ به چند سفارش با چند قیمت مختلف تقسیم می‌شود.

در بازارهای ارزهای رمزنگاری، عمق بازار نسبت به سایر بازارهای مالی سنتی و نوسان‌های قیمت، ضعف بیشتری دارد و باعث می‌شود که لغزش یک مشکل گسترده برای معامله‌گران باشد. در مثال فوق، یک توضیح احتمالی در مورد لغزش این است که درخواست‌های کافی در ۱۰.۰۰۰ دلار برای پر کردن کل سفارش ۱۰۰.۰۰۰ دلاری وجود ندارد، بنابراین این سفارش از هم جدا شده و در سطوح جدید قیمت پر می‌شود و باعث کاهش مطلوبیت معامله می‌‌گردد. بنابراین، به‌جای خرید ۱۰ بیت‌کوین به ارزش ۱۰.۰۰۰ دلار با هزینه ۱۰۰.۰۰۰ دلار، این معامله‌گر بیت‌کوین را در چند سطح قیمتی از جمله ۱۰.۰۰۰ دلار، ۱۰.۰۵۰ دلار یا ۱۰.۲۰۰ دلار، بسته به توزیع درخواست‌های دفتر سفارش که در کل منجر به خرید تعداد بیت‌کوین کمتری نسبت به همان اندازه سفارش می‌شود، خریداری می‌کند.

لغزش چیست

لغزش در معاملات بیت کوین

شبیه‌سازی لغزش قبل از انجام معامله در بازارهای رمزنگاری اهمیت دارد و باید در شبیه‌سازی استراتژی گنجانده شود. برای شبیه‌سازی لغزش، داده‌های دفتر سفارش مورد نیاز هستند، به‌همین دلیل کایکو (Kaiko) یک «ماشین‌حساب لغزش» ساخته است که از عکس‌های دفتر سفارش‌های جمع‌آوری‌شده از بیش از ۱۳.۰۰۰ بازار در ۸۲ بورس استفاده می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بزرگ‌ترین داستان های مربوط به ارز رمزنگاری شده در سالی که گذشت

محاسبه

به‌عنوان مثال تصور کنید که ما لغزش را با استفاده از عکس‌های سفارش‌های خامی محاسبه می‌کنیم که مستقیما از بورس‌های تحت پوشش جمع‌آوری شده‌اند. عکس‌های دفتر سفارش ما شامل همه پیشنهاد‌ها و درخواست‌ها با ۱۰% متوسط قیمت هستند. لغزش برای همه پیشنهاد‌ها و درخواست‌ها در این محدوده ۱۰٪ برای تمام عکس‌های گرفته‌شده از دفتر سفارش‌ها محاسبه می‌شود. مراحل زیر یک محاسبه نمونه برای قرار دادن سفارش خرید ۱۰۰.۰۰۰ دلاری را در بازار انجام می‌دهد که می‌تواند ارزش لغزش درخواست را محاسبه کند.

مرحله ۱: درخواست‌های مرتب‌شده بر اساس سطح قیمت را بررسی کنید تا این‌که سفارش خرید ۱۰۰.۰۰۰ دلاری پر شود. از بهترین درخواست شروع کنید.

مرحله ۲: میانگین قیمت خرید را با استفاده از تمام درخواست‌هایی محاسبه کنید که برای پر کردن سفارش ۱۰۰.۰۰۰ دلاری، مورد نیاز هستند.

مرحله ۳: درصد تغییر بین بهترین درخواست و میانگین قیمت خرید را با استفاده از این فرمول محاسبه کنید:

بهترین درخواست قیمت / | بهترین درخواست قیمت – قیمت متوسط خرید|

نتیجه: محاسبه لغزش به‌صورت درصد و به شکل اعشاری بیان می‌شود. به‌عنوان مثال، یک لغزش درخواست از ۰۰۰۴/۰، ۰۴/۰٪ تغییر قیمت بین قیمت مورد انتظار (بهترین درخواست) و قیمت اجراشده (میانگین قیمت خرید) سفارش را نشان می‌دهد. برای بیان آن در مبنای یک‌صدم (BIPS)، می‌توانید لغزش درخواست را در ۱۰.۰۰۰ ضرب کنید (۰۱/۰٪= ۱ مبنای یک‌صدم). لغزش درخواست برای این سفارش BIPS ۴ خواهد بود.

طریقه استفاده از API

پارامترها:

ابزار: بازار مورد علاقه شما (به‌عنوان مثال برای (BTC/USD)

بورس: بورسی که به آن علاقه دارید (به‌عنوان مثال کوین بیس (Coinbase))

لغزش: اندازه سفارش (بیان‌کردن قیمت دارایی) برای محاسبه درصد Slippage.

Slippage_Ref: نقطه قیمتی که می‌توانید از آن برای محاسبه لغزش استفاده کنید؛ یا از قیمت میانی (mid_price) یا از بهترین پیشنهاد/بهترین درخواست.

زمان شروع: تاریخی که از آن زمان می‌خواهید داده‌ها را دریافت کنید.

زمان پایان: تاریخی که تا آن زمان می‌خواهید داده‌ها را دریافت کنید.

محاسبه لغزش

طریقه استفاده از API

این مطلب راهم مطالعه کنید: با ارزهای رمزنگاری دارایی جدیدی که در سراسر جهان گسترده شده آشنا شوید

بازه (فقط «تجمع:عمق»): بازه زمانی تجمع از ۱ دقیقه تا ۱روز است. این داده‌های برگشتی، میانگین ساده عکس‌های دفتر سفارش ما در طی دوره مشخص خواهد بود. درخواست نمونه: ۱.۰۰۰.۰۰۰ دلار سفارش در Kraken برای BTC/USD

پاسخ:

مثال‌های تحقیق

در قسمت زیر ما تجزیه‌و‌تحلیل‌های نمونه را ارائه می‌دهیم که می‌توان آن را با استفاده از نقاط پایانی لغزش API ما انجام داد. ما این تجزیه‌و‌تحلیل‌ها را به سوال‌هایی تقسیم می‌کنیم:

۱. چگونه لغزش با اندازه سفارش مرتبط است؟

ما یک بازار با قابلیت نقدشوندگی بالا مثل BTC / USD را انتخاب می‌کنیم تا بسنجیم چگونه Slippage با افزایش اندازه سفارش یک معامله‌گر تغییر می‌کند. در قسمت زیر، ما لغزش را با استفاده از داده‌های دفتر سفارش کوین بیس در ۳ اندازه سفارش مختلف محاسبه کرده‌ایم: ۱۰.۰۰۰ دلار، ۵۰.۰۰۰ دلار و ۱۰۰.۰۰۰ دلار. این داده‌ها از لغزش تجمع دفتر سفارش نتایج API ما با استفاده از بازه ۱۰ دقیقه تا یک ۱روز جمع‌آوری شدند:

یک رابطه روشن بین اندازه سفارش (به دلار) و لغزش (به BIPS) مشاهده می‌شود. با این تفاسیر، هرچه اندازه سفارش بزرگ‌تر باشد، Slippage بزرگ‌تر است. ما یک نمودار با استفاده از همان اندازه سفارش ایجاد کردیم، این‌بار با استفاده از داده‌های جمع‌شده ۱ ساعته در طول ۱ هفته که یک روند مشابه را نشان می‌دهد.

۲. آیا لغزش در سراسر بورس‌ها با حجم معامله‌های مختلف مقایسه می‌شود؟

ما به بررسی میانگین Slippage در بورسی با حجم کمتر پرداختیم؛ یعنی BinanceUS که اخیرا در ایالات متحده راه‌اندازی شده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، BinanceUS به‌طور مداوم لغزش پیشنهاد یا درخواست بالاتری با اندازه ۱۰۰.۰۰۰ دلاری برای بازه زمانی انتخاب‌شده داشته است: ما همچنین بین ۸ بورس برای معامله‌های LTC / USD، لغزش را مقایسه کردیم.

۳. لغزش بین جفت‌های معامله‌های مختلف در همان بورس چگونه مقایسه می‌شود؟

ما در طول ۱ هفته برای اندازه سفارش ۱۰۰.۰۰۰ دلاری، لغزش BTC/USD و ETH/USD را در معامله‌های Kraken بررسی کردیم. داده‌ها حاکی از لغزش مداوم بالاتر برای ETH/USD در مقایسه با BTC/USD هستند.

لغزش

لغزش بین جفت‌های معامله‌های مختلف

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۶ موردی که ای کاش هنگام شروع تجارت ارزهای رمزنگاری شده می‌دانستم

نتیجه‌گیری

Slippage توسط بیشتر معامله‌گران حرفه‌ای برای سنجش هزینه‌های بالقوه مبادله‌ها در هنگام معامله استفاده می‌شود. اندازه‌گیری لغزش باید همیشه قبل از معامله یک بازار جدید در نظر گرفته شود، زیرا در نهایت می‌تواند برتری یک معامله را تعیین کند. کایکو یک ماشین‌حساب لغزش ساخته است که داده‌های دفتر سفارش را از همه نوع در دسترس معامله‌گران قرار می‌دهد.

منبع: cryptonewmedia.press