اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا داپ‌ها به عنوان یکی از کاربردی ترین موارد استفاده بلاکچین شناخته می‌شوند. در چند سال گذشته داپ‌ها توانسته‌اند با ورود به عرصه‌های مختلفی مثل بازی‌ها و پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) روی بلاکچین و جلب نظر کاربران بیشتر، گستره نفوذ خود را بیشتر کنند. اما در این میان مشکلی وجود دارد. بیشتر این داپ‌ها روی اتریوم اجرا می‌شوند. این مساله در نهایت موجب ازدحام در شبکه و افزایش هزینه‌های معاملاتی می‌شود. به همین منظور، شبکه سولانا که در سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را به عنوان یک پلتفرم بلاکچینی آغاز کرد قصد دارد گام بعدی را برداشته و در عرصه‌ای که اتریوم هم با آن مشکل دارد هم موفق شود. با این مطلب کوین نیک همراه باشید.

سولانا چیست؟

سولانا یک پروژه بلاکچین منبع باز است که از فناوری‌های مختلف برای قدرت بخشیدن به نسل بعدی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بهره می‌برد. این پروژه روی مقیاس پذیری، امنیت و غیرمتمرکز بودن تا حد ممکن تمرکز کرده است تا از این طریق بتواند هزاران نود موجود در شبکه را بدون کاهش توان عملیاتی، پشتیبانی کند. بدین طریق سولانا می‌تواند از برخی مشکلات موجود برای سیستم‌های رقیب اجتناب کند. این پلتفرم در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد و توانست به سرمایه‌ای ۲۵ میلیون دلاری دست پیدا کند. پس از گذشت ۳ سال و در سال ۲۰۲۰، این پلتفرم وارد شبکه اصلی شد. گرچه هنوز به عنوان نسخه بتا عمل می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تأثیرگذارترین ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰

شیوه کار شبکه سولانا

یکی از ویژگی‌های متمایزکننده سولانا، نحوه استفاده آن از سیستم اجماع اثبات سهام (PoS) است. این کار توسط چیزی به نام اجماع برج (Tower Consensus) صورت می‌گیرد که در واقع بخشی از یک سیستم است که به شبکه‌های توزیع شده امکان دستیابی به اجماع علیرغم وجود نودهای مزاحمی مثل بدافزار‌ها را میدهد. این سیستم را تحت عنوان تحمل خطای عملی بیزانس (PBFT) می‌شناسیم.

پیاده سازی سولانا از PBFT موجب به کارگیری زمان استاندارد و هماهنگ جهانی از طریق بلاکچین و به وسیله یک پروتکل ثانویه جدید به نام اثبات تاریخ (PoH) می‌شود. در این پروتکل، تاریخچه‌ای از رویدادهای قبلی به وقوع پیوسته روی بلاکچین نگهداری می‌شود. این کار باعث اطمینان از ثبت رکوردی مشترک برای آنچه که اتفاق افتاده می‌شود. بدین ترتیب همیشه مرجعی دائمی برای بررسی رویدادهای رخ داده وجود خواهد  داشت. الگوریتم اجماع برج از این زمان هماهنگ برای کاهش قدرت پردازش مورد نیاز جهت اعتبارسنجی معاملات استفاده می‌کند. زیرا دیگر نیازی به محاسبه برچسب زمانی معاملات قبلی نخواهد بود. با استفاده از این شیوه، توان عملیاتی سولانا در مقایسه با رقبا بسیار بیشتر می‌شود.

در توسعه شبکه سولانا از نوآوری‌های زیادی استفاده شده است

در توسعه شبکه سولانا از نوآوری‌های زیادی استفاده شده است

علاوه بر این، شبکه سولانا از نوآوری‌های دیگری هم بهره می‌برد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند این پلتفرم را در جایگاه بالاتری نسبت به رقبا قرار دهند. از جمله این موارد، فناوری موازی سازی معاملات آن می‌باشد که به Sealevel معروف است. این فناوری اجازه اجرای موازی قراردادهای هوشمند را می‌دهد. این کار باعث استفاده بهینه از منابع و همچنین افزایش مقیاس پذیری سولانا از طریق کارت‌های گرافیکی و هاردهای SSD می‌شود. بدین ترتیب سولانا می‌تواند تقاضاهای بیشتری را مدیریت و پشتیبانی کند.

سولانا بر خلاف دیگر پلتفرم‌ها از سیستم ممپول استفاده نمی کند. به جای آن معاملات را حتی قبل از نهایی شدن دسته قبلی معاملات به اعتبارسنج‌ها می‌فرستد. این کار باعث افزایش سرعت روند تایید و بیشتر شدن تعداد معاملاتی که می‌توانند به صورت موازی و همگام اجرا شوند می‌شود. این فناوری تحت عنوان Gulf Stream شناخته می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معضل سه گانه مقیاس پذیری در بلاک‌ چین

چه چیزی درباره سولانا خاص است؟

سرعت از اهمیت بسیار زیادی در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برخوردار است. سولانا به خاطر معماری خاصی که دارد چندان با مشکل سرعت دست و پنجه نرم نمی کند. طبق ادعای سولانا، بلاکچین آن در زمان‌های اوج بارگذاری، قادر به حفظ ۵۰ هزار تراکنش در ثانیه است. این آمار، سولانا را تبدیل به سریع ترین بلاکچین عملیاتی می‌کند. برای مقایسه باید به سرعت ۱۰۰۰ برابری آن نسبت به بیت کوین و بیش از ۳ هزار برابری آن نسبت به اتریوم اشاره کنیم.

در کنار این‌ها، سولانا مدعی است که زمان مصرفی برای هر بلاک بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی ثانیه و میانگین کارمزد معاملات فقط ۰/۰۰۰۰۰۵ است. این موارد در کنار مقیاس پذیری بسیار خوب سولاما، آن را در زمره اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی قرار می‌ده که می‌توانند از ده‌ها هزار کاربر به صورت همزکان و بدون اینکه تاثیری روی میزان بار عملیاتی داشته باشد، پشتیبانی کنند.

شبکه سولانا این حجم از مقیاس پذیری را بدون نیاز به لایه دوم یا فناوری‌های off-chain به دست آورده است. ضمن اینکه یه هیچ وجه شاهد هیچ شکلی از شاردینگ در آن نیستیم. بنابراین سولانا تبدیل به یکی از معدود بلاکچین‌های لایه اول می‌شود که تواسنته است به سرعت بیش از ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) دست یابد.

بر خلاف دیگر پلتفرم ها، هر کسی می‌تواند به عنوان یک اعتبارسنج سولانا عمل کرده و به امنیت شبکه کمک کند. این فرایند بدون نیاز به اخذ مجوز انجام می‌گیرد. کاربران فقط نیاز به داشتن چند سخت افزار ساده برای پیسوتن به این جمع خواهند داشت. به صورت کلی، شبکه سولانا در حال حاضر نزدیک به هزار اعتیارسنج دارد. این مساله آن را تبدیل به یکی از بلاکچین هایی که به صورت گسترده توزیع شده‌اند کرده است.

در ساخت چه پلتفرم هایی از شبکه سولانا استفاده شده است؟

مثل بسیاری از پلتفرم‌های دارای قراردادهای هوشمند که از سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرده اند، سولانا هم در حال حاضر دارای یک اکوسیستم کاملا توسعه یافته و به سرعت در حال رشد در میان داپ هایی که در طیف دیفای قرار می‌گیرند است. برخی از محبوب ترین داپ‌های سولانا در حال حاضر عبارتند از:

O3Swap: یک پروتکل تجمیعی سازگار با اتریوم، اسمارت چین بایننس، نئو و هوبی.

SolStarter: یک لانچ پد IDO در حال توسعه برای پروژه هایی که با سولانا ساخته می‌شوند.

Arweave: یک پروتکل غیرمتمرکز ذخیره سازی داده که به دنبال پیشنهاد فضای ذخیره سازی دائمی و بزرگ برای فایل‌ها است.

Oxygen: یک پروتکل کارگزاری دیفای که به کاربران اجازه استخراج ارزش از دارایی هایشان را میدهد.

توکن SOL چیست؟

سولانا هم مثل دیگر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند دارای توکن گس مخصوص به خودش است. این توکن، SOL نام دارد. همه معاملات و قراردادهای هوشمند اجرایی شده روی سولانا از این توکن استفاده خواهند کرد. توکن SOL می‌تواند برای کمک به پشتیبانی امنیتی شبکه هم مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب که به کاربران در ازای پاداش، مقداری از این توکن اهدا می‌شود. در آینده از توکن‌های SOL برای رخدادهای مدیریتی هم استفاده خواهد شد. این توکن برای اولین بار در مارس ۲۰۲۰ معرفی شد و در حال حاضر جزو ۲۰ ارز دیجیتال برتر موجود در بازار است.

آموزش خرید توکن SOL

از آنجا که SOL از محبوب ترین ارزهای دیجیتال است، در بسیاری از صرافی‌ها از آن پشتبانی میشود. در حال حاضر بیش از ۱۰ صرافی امکان تبادل SOL را فراهم کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به بایننس، هوبی گلوبال و بیتفینکس اشاره کرد. در صرافی بایننس می‌توانید توکن SOL را با توکن‌های دیگر نظیر USDT، BTC، BUSD و BNB مبادله نمایید. در ادامه به نحوه خرید توکن SOL با استفاده از ارز دیجیتال تتر (USDT) در صرافی بایننس می‌پردازیم:

مرحله اول: یک حساب کاربری در بایننس ایجاد کنید و حساب خود را با USDT شارژ کنید.

مرحله دوم: به بخش SOL/USDT رفته و در پایین صفحه، پنل order را پیدا کنید.

مرحله سوم: به سربرگ market وارد شده و مقدار USDT مورد نظرتان برای خرید SOL را وارد کنید. سپس روی دکمه Buy SOL کلیک کنید تا سفارش نهایی شود.

خرید توکن SOL از صرافی بایننس

خرید توکن SOL از صرافی بایننس

مرحله چهارم: به همین سادگی می‌توانید ارز SOL را با بهترین قیمت خریده و سپس از آن در کیف پول خود استفاده کنید.

خرید بایننس کوین از کوین نیک مارکت

آینده پیش روی شبکه سولانا

روند توسعه شبکه سولانا از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است. با این وجود، نسخه بتای آن از مارس ۲۰۲۱ روی شبکه عملیاتی شد و هنوز مشخص نیست که تا چه زمانی شاهد این نسخه از آن خواهیم بود. با این حال، بر خلاف دیگر پلتفرم‌های نسخه بتا، سولانا آمادگی خود را در عمل ثابت کرده و الصاق برچسب بتا به آن فقط برای نظارت بیشتر و رفع خطاها و مشکلاتی که ممکن است هنوز در آن موجود باشد است.

طبق برنامه‌های پیش رو، تیم سولانا در رویداد سالانه‌ای که بین ۱۵ می‌ تا ۷ ژوئن ۲۰۲۱ برای رقابت تیم‌ها جهت کسب جایزه یک میلیون دلاری برگزار می‌شود حضور خواهد داشت. علاوه بر این، اخیرا ۵ رمزارز جدید برای پشتیبانی از روند توسعه پروژه هایی که با کمک سولانا در کشور چین ساخته می‌شوند، ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده‌اند. این میزان از سرمایه گذاری می‌تواند به روند جهانی شدن پلتفرم سولانا سرعت بیشتری ببخشد.

منبع: decrypt