سوشی سواپ چیست و چطور توانسته رقیبی جدی و موفق برای یونی‌سواپ باشد؟ در ادامه مقاله به معرفی یکی از برترین پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز خواهیم پرداخت.

اگر در زمینه دیفای فعالیت داشته باشید، قطعا می‌دانید که یکی از موفق‌ترین پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز حال حاضر اتریوم، یونی سواپ است. پروتکلی که با هدف مبادله توکن‌های موجود روی شبکه اتریوم توسعه یافته است. این پروتکل، توسط یک تیم کوچک پر اشتیاق به صورت متن باز به منظور ایجاد انواع فورک‌ها توسعه یافته و در اختیار کاربران قرار داده شده است.

از دل این پروتکل متن باز، سوشی سواپ (SushiSwap) بیرون آمده است تا اشتهای یونی سواپ را برای پذیرش توکن‌های SUSHI هم باز کند. سوشی سواپ یک فورک از یونی سواپ است که توانسته در زمان کمی مورد توجه کاربران قرار بگیرد. اما سوشی سواپ چیست که به این حجم از محبوبیت دست یافته است؟ اصلا تفاوت آن با یونی سواپ چیست؟

پروتکل موفق یونی سواپ (Uniswap) یکی دیگر از شاخه‌های دیفای است که خود را به عنوان یکی از پروتکل‌های هسته‌ای امور مالی غیرمتمرکز تبدیل کرده است. با وجود ذات غیرمتمرکز بودن و تکیه بسیار زیاد به قراردادهای هوشمند، یکی از مسائلی که کاربران به یونی سواپ ایراد می‌گیرند، مسیر توسعه و مدیریت آن است.

اما سوشی سواپ که یک تازه وارد در این زمینه است، با وعده تغییر این ایراد، ‌پا به میدان گذاشت. سوشی سواپ با ورود خود، حالا ارزشی معادل بیش از ۱ میلیارد دلار را در این پروتکل حفظ کرده است.

یونی سواپ چیست؟

مهم است که قبل از آشنایی با سوشی سواپ، درک درستی از یونی سواپ داشته باشیم. یونی سواپ یک پروتکل صرافی غیرمتمرکز ساخته شده روی بلاک چین اتریوم است. به طور دقیق‌تر، یونی سواپ یک پروتکل نقدینگی خودکار (Automated Liquidity) روی شبکه اتریوم است.

در این پروتکل، به منظور انجام معاملات، خبری از دفتر سفارشات یا هرگونه واسطه متمرکز نیست. یونی سواپ در حقیقت به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز، به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون حضور واسطه‌ها، به انجام معاملات بپردازند. فضایی با درجه غیرمتمرکزی بالا و مقاومت شدید در برابر سانسور.

یونی سواپ چیست؟
پروتکل صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ

همانطور که فضای امور مالی غیرمتمرکز روزبه‌روز در حال گسترش است، پلتفرم‌های بدیع اقتصادی هم در حال ظهور هستند؛ پلتفرم‌هایی که شاید هیچگاه در دنیای اقتصاد سنتی و رایج، قابل اجرا نبودند. ما از طریق دیفای، شاهد رشد صنعت وام‌گیری و وام‌دهی بودیم. همچنین ظهور روشی به نام کشت سود (Yield Farming) نشان داد که چطور سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند با سرمایه خود، پول روی پول بگذارند.

یونی‌سواپ، یکی از مطرح‌ترین دیفای‌های حال حاضر این صنعت محسوب می‌شود. یونی سواپ بدون نیاز یک دفتر سفارش (مانند صرافی‌های متمرکز مثل بایننس) تراکنش‌ها را می‌پذیرد. به جای یک دفتر سفارش، از یک شیوه به نام بازار گذار خودکار (Automated Market Making) استفاده می‌کند که در آن فراهم آورندگان نقدینگی، به استخرهای نقدینگی، سرمایه اضافه می‌کنند.

حال که یونی‌سواپ آشنا شدیم، به سراغ رقیب جدید آن برویم. سوشی سواپ چیست و در پروتکل یونی سواپ چه تغییری ایجاد کرده است؟

سوشی سواپ چیست و چه مزیتی دارد؟

سوشی سواپ (SushiSwap) یک فورک یونی سواپ است که یک سری تفاوت‌های کلیدی به همراه دارد؛ برجسته‌ترین تفاوت آن، پشتیبانی از توکن سوشی (Sushi) است تا قدرت گاورننس را به این پروتکل تزریق کند.

این توکن دو عملکرد مهم را برای کاربران فراهم می‌کند: اجازه به سرمایه‌گذاران برای اداره پروتکل و دریافت بخشی از کارمزد پرداختی‌ها در پروتکل. به زبان ساده، دارندگان توکن سوشی، به صاحبان پورتکل تبدیل می‌شوند و می‌توانند روی آن نظارت کنند و رای بدهند.

سوشی سواپ چیست ؟
صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ چیست

اما چرا این ویژگی این همه باعث افزایش محبوبیت و جلب توجه شده است؟ نظارت و مدیریت توسط خود سرمایه‌گذارانی که صاحب دارایی یک پروتکل هستند، از جمله ویژگی‌های دیفای است که به کاربران در خصوص رشد پلتفرم، اطمینان می‌دهد.

با داشتن توکن سوشی، هولدرهای این پروتکل در اداره و توسعه سوشی سواپ نقش مهمی خواهند داشت.

نقش هولدرهای توکن یونی سواپ چیست

همانند بسیاری از پلتفرم‌های دیفای و ارزهای دیجیتال، کاربران سوشی سواپ قادر خواهند بود طرح‌های پیشنهادی برای بهبود و توسعه سوشی سواپ را مطرح کنند. اما سپس این هولدرهای سوشی هستند که با استفاده توکن‌های خود، به این طرح‌های پیشنهادی رای می‌دهند. این مسئله می‌تواند تغییرات کوچک یا حتی بسیار بزرگی را در پروتکل سوشی سواپ ایجاد کند.

به جای این که یک تیم با روند همیشگی به صورت متمرکز روی پروتکل کار کند، توسعه سوشی سواپ در دستان هولدرهای توکن سوشی خواهد بود که یک سیستم توزیع شده و غیرمتمرکز است. یک جامعه قوی، می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای هر پروژه‌ای باشد، اما این مسئله در خصوص امور مالی غیرمتمرکز، دو چندان اهمیت دارد.

تفاوت یونی سواپ با سوشی سواپ چیست

دیگر بر کسی پوشیده نیست که ارزهای رمزنگاری شده، ریشه عمیقی در برنامه‌های متن باز دارند. خیلی‌ها بر این باور هستند که بیت کوین و تعداد رو به رشدی از پروتکل‌های دیفای بی‌نیاز به اجازه (Permissionless)، به عنوان یک نوع از دارایی‌های عمومی به شکل نرم‌افزاری عمل می‌کنند. از آن جایی که این پروژه‌ها به سادگی از یکدیگر کپی و با تغییرات کوچک دوباره عرضه شده‌اند، بنابراین رقابت در میان این پروتکل‌های مشابه، به شدت رو به افزایش است. به همین دلیل کاربران همیشه به سراغ برترین و متفاوت‌ترین دیفای‌ها می‌روند.

با جدیت می‌توان گفت که فضای امور مالی غیر متمرکز بخشی از پیشرفت خود را مدیون تیم یونی سواپ است. یونی سواپ به عنوان جلوه ابداع کننده بازارگذارهای خودکار (AMM) باقی شناخته خواهد شد، اما با وجود برخی از محدودیت‌ها در توسعه، این سوشی سواپ است که فضایی آزاد‌تر و البته غیرمتمرکزتر را نسبت به یونی سواپ در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

یونی سواپ زمانی بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهد که تا حد ممکن نقدینگی در آن بالا باشد. اگر نقدینگی زیادی در فضای امور مالی غیرمتمرکز، بین پروتکل‌های بازارگذارهای خودکار پخش شود، بنابراین شاهد بدترین تجربه ممکن برای کاربران نهایی خواهیم بود. سوشی سواپ به نوعی طراحی شده تا از این چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

پاداش سوشی سواپ چطور توزیع شده است؟

سوشی، از طریق ماینینگ نقدینگی، توزیع شده است. می‌توانید برای آشنایی با ماینینگ نقدینگی، مقاله ما در خصوص کشت سود را مطالعه کنید تا با مبانی اولیه آن آشنا شوید:

این مطلب راهم مطالعه کنید: کشت سود (yield farming) چیست و چگونه می‌توانیم از طریق آن کسب درآمد کنیم؟

توکن سوشی برای افرادی که در استخر‌های مشخص یونی سواپ نقدینگی ایجاد کرده‌اند توزیع شده است. این افراد می‌توانند توکن‌های یونی سواپ خود را در قراردادهای سهام‌گذاری سوشی سواپ سپرده گذاری کنند تا توکن سوشی کسب کنند.

استخر‌های یونی سواپ در حال حاضر شامل موارد زیر هستند:

  • USDT-ETH
  • USDC-ETH
  • DAI-ETH
  • sUSD-ETH
  • COMP-ETH
  • LEND-ETH
  • SNX-ETH
  • UMA-ETH
  • LINK-ETH
  • BAND-ETH
  • AMPL-ETH
  • YFI-ETH
  • SUSHI-ETH

به منظور تشویق ایجاد نقدینگی در بازار سوشی، استخر SUSHI-ETH پاداش دو برابری را برای کاربران در نظر گرفته است. جالب است بدانید خیلی زود پس از عرضه این فورک، صاحبان توکن سوشی به منظور ایجاد استخر‌های بیشتر به منظور توزیع توکن‌ها، رای خود را سریعا صادر کردند. این مسئله قدرت بالای یک جامعه گاورننس در دیفای و البته سوشی سواپ نسبت به یونی سواپ را نشان می‌دهد.

آیا سوشی سواپ امن است؟
آیا پروتکل صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ امن است؟

آیا سوشی سواپ امن است؟

در زمینه امور مالی غیرمتمرکز، سپرده‌گذاری در یک قرارداد هوشمند همیشه ریسک‌های خود را دارد که وجود باگ حتی برای پروژه‌های بسیار قابل اطمینان، یکی از این موارد است. سوشی سواپ توسط توسعه‌دهندگان ناشناس ساخته شده است. این مسئله حتی سپرده‌گذاری سرمایه در این پروتکل را حتی خطرناک‌تر می‌کند.

در این مقاله از مزایای سوشی سواپ نسبت به یونی سواپ گفتیم. سوشی سواپ یک پروژه جذاب است، اما همیشه برای انتقال دارایی‌های خود در آن حساسیت به خرج دهید و بیشتر از آن چه که قادر به تحمل ریسک هستید، در این پروتکل سرمایه‌گذاری نکنید.

توسعه دهندگان سوشی سواپ برای افزایش نرخ حسابرسی خود، از شرکت‌های مختلف دعوت به عمل کرده‌اند. توسعه دهندگان سعی دارند با این هدف، شرایط فعالیت در سوشی سواپ را با حضور شرکت‌های مختلف، امن‌تر کنند.

نظر شما در خصوص پروتکل سوشی سواپ چیست؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Binance Academy