میروسلاو بودک (Miroslav Bodeček)، رهبر پروژه Tezos Domains در مقاله منتشر شده خود در مورد نام دامنه های ارز تزوس درست مانند اتریوم در آینده‌ای نزدیک توضیح داد. او بیان کرد که به‌وزدی امکان عرضه نام دامنه های ارز تزوس  وجود خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب از کوین نیک با ما همراه باشید.

نکته‌های کلیدی

  • تزوس ممکن است در آینده نزدیک، آدرس‌های قابل خواندن توسط انسان را عرضه کند.
  • این آدرس‌ها می‌توانند به آدرس‌های استاندارد کیف پول ضمیمه شوند.
  • سرویس‌های انتخاب نام بلاک‌چین یک قدم بزرگ برای قابلیت استفاده، قابلیت مقایسه با آدرس‌های ایمیل یا دامنه‌های وب‌سایت هستند.
نکات عرضه نام دامنه های ارز تزوس

ارز تزوس (Tezos)

تزوس با الهام از اتریوم، به‌زودی با کمک یک طرح جدید از انجمن بلاک‌چین، از عرضه نام دامنه های ارز تزوس و آدرس‌های قابل خواندن توسط انسان پشتیبانی می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تزوس هم‌اکنون در حدود ۱۰٫۰۰۰ فروشگاه فرانسه در دسترس است

نحوه کار نام دامنه های ارز تزوس

میروسلاو بودک (Miroslav Bodeček)، رهبر پروژه Tezos Domains، این هفته یک مقاله معارفه‌ای منتشر کرد و در آن در مورد اهداف این پروژه توضیح ‌داد. همان‌طور که در این پروژه بیان شده است، آدرس‌های استاندارد بلاک‌چین «مانعی برای استفاده عملی از تزوس به‌عنوان ارز» هستند، زیرا آن‌ها به‌راحتی قابل‌خواندن، به‌خاطر سپردن یا برقراری ارتباط نیستند. سرویس‌های انتخاب نام بلاک‌چین با پیوست‌کردن آدرس‌های کیف پول قابل‌خواندن توسط انسان به آدرس‌های استاندارد، این مشکل را حل می‌کنند.

به‌عنوان مثال، یک کاربر پس از عرضه نام دامنه های ارز تزوس می‌تواند آدرسی مانند tz1VSU … jcjb را با آدرسی مثل Alice.tez جایگزین کند. نام‌های ساده‌تر ارسال و دریافت توکن ‌های تزوس را برای کاربران بسیار آسان‌تر می‌کنند. همچنین، توسعه‌دهندگان می‌توانند اسامی قراردادهای هوشمند خود را پیوست کنند و بدین ترتیب، یافتن و تعامل با آن قراردادها را برای Dappها (برنامه‌های غیرمتمرکز) آسان‌تر می‌‌سازند.

جزئیات بیشتر در مورد عرضه نام دامنه های ارز تزوس

بودک خاطرنشان کرد که این طرح هنوز به‌صورت یک«پیش‌نویس اولیه» است. بدین ترتیب، هیچ تضمینی برای ورود این ویژگی به تزوس وجود ندارد و اگر این کار انجام شود، در عین حال ممکن است به‌طور قابل توجهی تغییر کند.

برخی از برنامه‌ها جلو انداخته شده‌اند، اگرچه این پروژه قصد دارد تا نام دامنه های ارز تزوس را از طریق «مزایده علنی» بفروشد؛ جایی که پیشنهاد مزایده، عمومی است و هر پیشنهاد باید از آخرین پیشنهاد بیشتر باشد. پس از آن، نام‌ دامنه‌های منقضی‌شده «به‌ترتیب نوبت» فروخته خواهند شد.

همچنین، این تیم برنامه‌هایی برای جلوگیری از حمله‌های فیشینگ دارد: عرضه نام دامنه های ارز تزوس در ابتدا از مجموعه محدودی از کاراکتر‌ها پشتیبانی کرده که کاراکترهای عینا مشابه را حذف خواهند کرد. ممکن است بعدا پشتیبانی Expanded Unicode هم وارد عمل شود. در آینده نزدیک این تیم، کار روی یک قرارداد هوشمند را شروع خواهد کرد که این سرویس را هماهنگ می‌کند و یک نمایه‌ساز سبک و یک برنامه درون-مرورگر دارد که امکان جستجوی نام را فراهم می‌آورد.

جزئیات بیشتر در مورد عرضه نام دامنه های ارز تزوس

نحوه کار نام دامنه های ارز تزوس

این مطلب راهم مطالعه کنید: خرید اتریوم توسط سرمایه گذاران با وجود چشم‌انداز تاریک این ارز دیجیتال

سایر سرویس‌های انتخاب نام بلاک‌چین

چندین بلاک‌چین دیگر هم سرویس‌های انتخاب نام خود را دارند. قابل‌توجه‌ترین آن‌ها، سرویس انتخاب نام اتریوم (ENS) محسوب می‌شود که با بسیاری از شرکت‌های خدمات‌دهی مختلف از جمله MetaMask ،Opera و Coinbase Wallet یکپارچه شده است. هم اکنون ۲۷۴٫۰۰۰ نام ENS وجود دارد.

سایر سرویس‌های قابل‌توجه انتخاب نام مبتنی بر بلاک‌چین برای Namecoin ،Zilliqa و NEO ساخته شده است. اتریوم از سایر سرویس‌های انتخاب نام مانند دامنه‌های غیرقابل توقف هم پشتیبانی می‌کند و به‌زودی عرضه نام دامنه های ارز تزوس هم مانند اتریوم امکان‌پذیر می‌شود.

اگرچه نام‌های بلاک‌چین برای پیاده‌سازی و اجرا چالش‌برانگیز هستند، اما زمانی که نوبت به سهولت استفاده می‌رسد، به‌طور کلی گام مهمی روبه‌جلو هستند و با آدرس‌های ایمیل یا نام دامنه وب‌سایت برابری می‌کنند.

منبع: cryptobriefing