در این مطلب قصد داریم به معرفی سرویس Ethereum Name Service یا ENS بپردازیم و شما را از جزئیات آن با خبر کنیم. با وب‌سایت کوین نیک در ادامه مطلب همراه باشید.

در اولین روزهای وب، برای دسترسی به یک وب‌سایت، باید آدرس IP آن سایت مورد نظر را تایپ می‌کردید. به این معنی که یک سری اعداد مشخص را که حفظ کردن آن‌ها نیز سخت بود، به خاطر می‌سپردید و با استفاده از آن وارد سایت مورد نظر خود می‌شدید. پس از آن، نام‌های قابل فهم و آسان در دسترس قرار گرفتند تا زندگی برای همه مردم راحت‌تر شده و دنیای وسیع وب، سریع‌تر و بهتر جست و جو گردد. ارز رمزنگاری یا همان کریپتو، هم‌اکنون شباهت زیادی به همان آدرس‌های IP وب‌ در گذشته دارد؛ کاربران باید یک سری آدرس‌های طولانی و سخت را به خاطر بسپارند تا بتوانند به سرویس‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. اینجا است که سرویس نام اتریوم یا Ethereum Name Service (به اختصار، ENS) وارد می‌شود و در واقع قصد دارد تا استفاده از کریپتو را به آسانی جست و جو کردن در وب‌ تبدیل کنید .

در ادامه قصد داریم نوع کارکرد این سرویس را بررسی کرده و در مورد ماهیت و ریشه‌ی آن صحبت کنیم.

سرویس Ethereum Name Service چیست؟

Ethereum Name Service یک سیستم جست و جو است که اطلاعات را به نام‌های خاصی مرتبط می‌سازد. این سرویس نامگذاری تنها در زمینه کریپتو مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه سرویس یا سیستمی است که بر پایه و مبنای اتریوم ساخته شده است. این سرویس، یک راه ایمن و غیر متمرکز شده را ارائه می‌دهد تا آدرس‌ها، به نام‌هایی راحت قابل خواندن برای انسان‌ها تبدیل شوند. Ethereum Name Service در واقع یک ایجاد کننده‌ی نام کاملا توزیع شده است که هر کسی اجازه می‌دهد دامنه خود را خریداری کرده و مدیریت کند. این بدان معنی است که شما می‌توانید توکن‌های ETH یا ERC20 را به جای تبدیل شدن به نام ۸e866f012fb8fb… ، به یک نام راحت‌تر و خوانا مانند realsatoshi.eth تبدیل کنید. حتی می‌توان این کد سخت را به ایموجی‌های دلخواه تبدیل کرد!

چه کسی ENS را اختراع کرده؟

نیک جانسون (Nick Johnson) و Alex Van de Sande از موسسه‌ی اتریوم، کار توسعه‌ی سرویس ENS را آغاز کردند.

چه چیزی ENS را ویژه می‌کند؟

سرویس Ethereum Name Service یا ENS، در واقع بر پایه‌ی Smart Contracts اتریوم بنا شده که باعث می‌شود به یک سرویس ایمن، شخصی و مقاوم در برابر سانسور تبدیل شود و آن را از این نظر نسبت به سرویس Domain Name Service یا DNS، برتر می‌سازد. تیم سازنده‌ی ENS، ساختار نامگذاری اینترنت را به عنوان یک مولفه‌ی اساسی در نظر می‌گیرند که باید آزاد، غیر متمرکز شده و بدون هدف کسب درآمد باشد. در زمینه و سطح فنی، سرویس ENS می‌تواند از یک اکوسیستم موجود برای اتریوم استفاده کند. این بدان معنی است که ENS به شدت قابل برنامه دهی است و می‌تواند با دیگر قرادادهای هوشمند (Smart Contracts)، خارج از حیطه‌ی نامگذاری نیز تعامل برقرار کند.

ENS برخلاف برخی از رقبای خود، قصد ندارد جایگزین DNS شود. ENS در واقع در قدم اول، برروی ارائه‌ی یک نام توزیع شده و قابل اطمینان برای منابع Web3، مانند آدرس‌های بلاک چین تمرکز می‌کند. این در حالی است که سرویس‌هایی مانند Namecoin ،Blockstack و Handshake، تلاش می‌کنند تا خود را جایگزین DNS سازند.

داخل سرویس Ethereum Name Service

در پشت پرده، ENS در واقع از دو Smart Contract تشکیل شده است. بخش رجیستری ENS، تمام دامنه‌ها و زیر دامنه‌ها را به همراه جزئیات صاحب دامنه ثبت می‌کند. این در حالی است که Smart Contract دیگر، کار تبدیل و ترجمه‌ی نام‌ها به آدرس‌ها را بر عهده دارد.

سرویس ENS مشابه‌ با DNS اجرا می‌شود؛ به این معنی که یک سیستم ترتیبی دارد که به صاحب دامنه اجازه می‌دهد برروی هر زیر دامنه، کنترل کامل داشته باشد. بنابراین، یک نام ساخته شده مانند realsatoshi.eth، به ترتیب نام‌های دیگر مانند wallet.realsatoshi.eth و email.realsatoshi.eth را می‌سازد.

چگونه یک دامنه‌ی ENS شخصی داشته باشیم؟

با استفاده کردن از یک کیف پول اتریوم مانند MetaMask، شما می‌توانید سری به manager.ens.domains زده و نام دامنه‌های آزاد و در دسترس را جست و جو نمایید. زمانی که دامنه مورد نظر خود را پیدا کردید، سیستم شما را برای کار ثبت نام، هدایت می‌کند و لازمه به پایان رساندن این کار، تاییدِ دو معامله از کیف پول شما است. شما همچنین می‌توانید تعیین کنید که آن دامنه را تا چه زمانی نیاز دارید (با نرخ اجاره‌ی ۵ دلار در سال). حالا، به عنوان صاحبِ آن دامنه، شما می‌توانید آدرس‌ها یا اطلاعات مختلفی را نامگذاری نمایید و حتی این کار با زیر دامنه‌های خود نیز انجام دهید.

با استفاده از ENS چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

بهترین کاری که می‌توان با سرویس Ethereum Name Service یا ENS انجام داد، این است که آدرس طولانی و غیر خوانای اتریوم خود را به یک نام و آدرس دوستانه، به یادماندنی ENS تبدیل نمایید که پیشتر برای آن مثال زدیم. این کار، دریافت Assetهای کریپتو را راحت‌تر می‌سازد و علاوه بر این، وارد کردن آدرس‌های ENS به به Dappهای اتریوم را کوتاه‌تر می‌سازد؛ بدون این که نیازی به کپی و پیست کردنِ آدرس‌های طولانی و عمومی باشد.

به غیر از این، وب‌ِ غیر متمرکز شده بر مبنای یک همکاری بین ENS و یک سیستم ذخیره سازی فایل به نام IPFS کار می‌کند. شاید بهترین مکان برای شروع کار، almonit.eth باشد؛ جایی که شما می‌توانید فهرستی از وب‌سایت‌های غیر متمرکز شده را جست و جو نمایید. شما می‌توانید به مانند MetaMask، به این سایت‌ دسترسی داشته باشید. به لطف تلاش آن‌ها برای متصل ساخت Web 3 و DNS، می‌توان به وب‌سایت‌های غیر متمرکز شده، لینک اضافه کرد و بدون نیاز به MetaMask یا مرورگرهای خاص، به آن دسترسی پیدا کرد.

آینده

سرویس ENS که در این مطلب به معرفی آن پرداختیم، در واقع تنها یک .eth نیست، بلکه یک دامنه‌ی سطح بالا است. ENS برنامه دارد تا تمام فضای نامی DNS را ادغام کند (بیش از ۱/۳۰۰ دامنه‌ی سطح بالا) تا صاحبان دامنه‌ی یک سایت DNS، همان نام را برای ENS نیز استفاده کنند؛ نه تنها به صورت .eth، بلکه به صورت .org. بنابراین، به صورت مثال می‌توان گفت که realsatoshi.org می‌تواند با realsatoshi.eth متصل شود و بازدید کنندگان می‌توانند محتوای مورد نظر را مشاهده و پول را دقیقا به همان جا، ارسال کنند. به نظر می‌رسد که آینده، شباهت بسیاری به گذشته دارد.

منبع: decrypt