پس از شتاب کم سابقه بیت کوین، برخی سرمایه گذاران به دنبال ارزهای باثبات‌تری هستند. استیبل کوین‌ها می‌توانند نیاز این دسته از سرمایه گذاران را فراهم کنند. استیبل کوین‌ها، توکن‌هایی هستند که توسط دارایی‌های دنیای واقعی پشتیبانی می‌شوند. ارز دیجیتال USDC (یو اس دی کوین) هم یکی از این استیبل کوین‌ها است که به دلار آمریکا وابسته است. بنابراین ارزش آن دقیقا برابر با ارز دلار آمریکا است. در این مطلب کوین نیک با این سکه دیجیتالی بیشتر آشنا خواهیم شد.

USDC یا سکه دلار آمریکا چیست؟

همانطور که اشاره شد USDC یک استیبل کوین است که ادعا می‌کند ارزشی دقیقا برابر با دلار آمریکا دارد. به این معنی که هر سکه USDC برابر با یک دلار آمریکا است. بدین ترتیب این سکه از ثبات بیشتری در بازار برخوردار خواهد بود.

چه کسی ارز دیجیتال USDC را ابداع کرد؟

این سکه در واقع حاصل همکاری کوین بیس، یکی از محبوب‌ترین صرافی های دنیا و Circle، یک شرکت مالی مبتنی بر ارز دیجیتال در بوستون است. Circle توسط چند شرکت بزرگ مثل Goldman Sachs پشتیبانی می‌شود. فعالیت این شرکت از سال ۲۰۱۳ و با هدف ارسال آسان و سریع پول آغاز شد. از آن موقع تا کنون، این شرکت توانسته است میلیون‌ها ارز دیجیتال را تصاحب کرده و صرافی Poloniex را هم به زیرمجموعه خود اضافه کند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: ارزهای ثابت می توانند جای ارزهای دیجیتال را بگیرند؟

تاریخچه کوتاه USDC

می ۲۰۱۸: شرکت Circle با سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیون دلاری موفق به معرفی USDC شد.

سپتامبر ۲۰۱۸: انتشار رسمی ارز دیجیتال USDC.

دسامبر ۲۰۱۸: این توکن توانست از لحاظ مارکت کپ یا ارزش بازار، رتبه ۵ را به خود اختصاص دهد.

ژانویه ۲۰۱۹: طبق گزارشات، میزان سرمایه شرکت Circle از ارز دیجیتال USDC به ۲۵۱ میلیون دلار رسید.

می ۲۰۱۹: امکان تریدینگ USDC در ۸۵ کشور جهان فراهم شد.

مارس ۲۰۲۰: استیبل کوین DAI، ارز دیجیتال USDC را به عنوان وثیقه قبول کرد. در رزوهای اولیه شیوع کرونا، روزانه بیش از ۱۰ میلیون دلار ارز دیجیتال USDC معامله می‌شود.

ژوئن ۲۰۲۰: استفاده از USDC در دیفای آغاز می‌شود.

سپتامبر ۲۰۲۰: شراکت USDC با .Algorand

اکتبر ۲۰۲۰: مارکت کپ USDC به ۲/۶ میلیارد  دلار افزایش می یابد. USDC اقدام به جذب شرکای جدید می‌کند.

نوامبر ۲۰۲۰: حرکت صعودی بیت کوین آغاز می‌شود. این مساله موجب سرازیر شدن پولهای جدید به UDC می‌شود.

ژانویه ۲۰۲۱: تا این تاریخ، گردش بازار USDC به ۴/۷ میلیارد دلار رسیده است.

چه چیزی USDC را خاص می‌کند؟

USDC اولین و حتی محبوب‌ترین سکه‌ای که با پشتیبانی دلار آمریکا کار می‌کند نیست. در واقع این جایگاه متعلق به تتر است. اما نکته اینجاست که تتر به دلیل وضعت مالی خود به شدت تحت نظارت است. زمانی ادعا می‌شد که به ازای هر تتر، یک دلار در بانک‌ها موجود است. منتهی تحقیقات نشان دادند که این ادعا چندان با واقعیت تطابق ندارد. تحقیقاتی که همچنان ادامه دارند.

این موضوع موجب گرایش به دیگر استیبل کوین‌هایی که از شفافیت بیشتری برخوردار هستند شده است. از جمله این استیبل کوینها میتوان به Gemini dollar، True USD، Paxos و البته USDC اشاره کرد. از آنجایی که نمی‌توان ویژگی کاملا منحصربفردی برای USDC در مقایسه با رقبای خود پیدا کرد، در ادامه به تفاوتهای آن با دیگر ارزهای دیجیتالی می‌پردازیم:

  • قاعده‌مند بودن: شرکت مبدع ارز دیجیتال USDC یک سرویس کسب و کار مبتنی بر پول معتبر و ثبت شده در ایالات متحده است. بنابراین از نظام مالی این کشور تبعیت می‌کند.
  • حسابرسی شده: این ارز توسط Grant Thoronton که یکی از ۱۰ شرکت برتر حسابداری در جهان است حسابرسی شده است.
  • سریع: وقتی پای بانکها در میان باشد ارسال دلار آمریکایی برای یک فرد یا موسسه مدت زیادی به طول خواهد انجامید. USDC ثبات و مطلوبیت دلار آمریکا را با سرعت موجود در تراکنش های ارزهای دیجیتال ترکیب کرده است.
ارز USDC چیست

ارز دیجیتال USDC توانسته است به رقیبی برای تتر تبدیل شود

شیوه تولید سکه‌های USDC

USDC مثل بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر استخراج نمی‌شود. این سکه از طریق توکن‌های ERC-20  اتریوم، ALgorand ASA و Solana SPL قابل دسترسی است. شما می‌توانید آن را در ازای دلار آمریکا و در صرافی های معتبر خریداری کنید. طبق ادعای Circle در حال حاضر بیش از ۴ میلیارد توکن USDC در چرخه بازار وجود دارد.

نحوه کار ارز دیجیتال USDC

پس از پشت سر گذاشتن مراحل احراز هویت مشتری (KYC)، مشتریان می‌توانند به حساب بانکی خود متصل شده و یک کانال انتقال دلاری ایجاد کنند. این پول در نهایت به USDC تبدیل شده و مشتری می‌تواند از یک صرافی برای ترید آن با دیگر ارزهای دیجیتال استفاده کند. همچنین مشتری توانایی تبدیل USDC به دلار را هم دارد. در صورت انجام این کار، مبلغ مورد نظر به حساب بانکی او برگشت داده می‌شود.

موارد استفاده ارز دیجیتال USDC

شما میتوانید USDC را در صرافی‌های Poloniex و کوین بیس (صرافی های متعلق به شرکتهای صاحب USDC) و دیگر صرافی‌های معتبر مثل بایننس و هوبی ترید کنید. ارز دیجیتال USDC قابلیت استفاده در پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) را هم دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید با واریز این سکه به حساب BlockFi که یک شرکت وام‌دهی است، مزایایی دریافت نمایید. USDC معمولا به عنوان یک دارایی ثابت توسط تریدرها نگهداری می‌شود؛ درست مثل دیگر استیبل کوین‌ها نظیر تتر و DAI. استیبل کوین‌ها راهی ساده برای تریدرهایی که می‌خواهند با ترید ارزهای دیجیتال با دلارهای آمریکا بپردازند فراهم می‌کنند. از آنجا که USDC اساسا جایگزینی برای دلار آمریکا است، کار کردن با آن نسبت به ارزهایی مثل بیت کوین از نوسانات زیادی برخوردارند ساده‌تر است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: همکاری ویزا با بلاک چین اتریوم برای ساخت دلار دیجیتال

توسعه‌های اخیر

در سال ۲۰۲۰ امکان استفاده از ارز دیجیتال USDC در دیگر بلاکچین‌ها هم فراهم شد. اتریوم که بلاکچین اصلی این سکه است، اغلب کند و درگیر مشکلات متعدد است. بنابراین با ایجاد شراکت با دیگر بلاکچین‌ها، سعی شد که از مزایای آن‌ها برای توسعه بازار این ارز دیجیتالی استفاده شود. به عنوان مثال، قرارداد هوشمند در Algorand نیاز به استفاده از USDC دارد.

در نوامبر ۲۰۲۰، شرکت Circle اعلام کرد که در حال همکاری با دولت ایالات متحده آمریکا برای انتقال کمک به نیروهای بهداشتی کشور ونزوئلا است. دولت آمریکا کمک‌های مالی خود را به خوان گوایدو رسانده و دولت وی از این پول برای تبدیل به USDC استفاده می‌کنند. این کار از طریق سرافی Airtm انجام می‌شود. در نهایت، صرافی Airtm، این کمک‌ها را در قالب استیبل کوین خود تحت عنوان AirUSD به دست نیروهای بهداشتی ونزوئلا می‌رساند.

دولت‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی به استیبل کوین‌ها داشته‌اند. به ویژه با در نظر گرفتن این مساله که بانک‌های مرکزی هم به دنبال راهی برای معرفی ارزهای دیجیتال خود هستند. در گزارشی که در اکتبر ۲۰۲۰ از کشورهای عضو G7 منتشر شد مشخص گردید چالش‌هایی در خصوص مباحث نطارتی پیرامون استیبل کوین‌ها در زمینه‌هایی مثل یکپارچگی بازار، حریم خصوصی داده‌ها و تامین مالی تروریسم وجود دارد. در این گزارش استدلال شده است که استیبل کوین‌ها می‌توانند حاکمیت بانک‌های مرکزی را از طریق تحت تاثیر قرار دادن قدرت آن در مباحثی مثل عرضه پول، تضعیف کنند.

با این وجود در ژانویه ۲۰۲۱، دفتر نظارت بر ارز ایالات متحده (OCC) اقدام به انتشار راهنمایی برای بانک‌هایی که می‌خواهند از بلاکچین‌ها و استیبل کوین‌ها در نظام پرداختی خود بهره ببرند کرد. از نظر جرمی آلیر، موسس و مدیر اجرایی Circle، این یک پیروزی بزرگ برای ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها بود.

ارز USDC چیست

هر سکه USDC دقیقا معادل یک دلار آمریکا است

آینده USDC

سرمایه گذاران سنتی به ۲ دلیل نگران افزایش ضریب نفوذ ارزهای دیجیتال هستند: نبود قوانین مشخص و نوسانات. موج جدیدی که توسط استیبل کوین‌ها ایجاد شده است می‌تواند این موارد را به چالش کشیده و دروازه‌ای جهت ورود به این دنیای جدید باشد. ارز دیجیتال USDC برای کسانی که می‌خواهند مقادیر متوسط تا بزرگی را جابجا کنند بسیار مناسب است. با جذب سرمایه گذاران نهادی به این حوزه، استیبل کوین‌هایی مثل USDC می‌توانند بیش از پیش به ورود ارزهای دیجیتال به جریان اصلی بازار کمک کنند.

از کجا ارز دیجیتال USDC بخریم؟

USDC در پلتفرم‌های بزرگی مانند کوین بیس و کوکوین در دسترس است. این ارز دیجیتال روز به روز در حال افزایش محبوبیت است و شاهد پشتیبانی قابل توجهی از آن خواهیم بود. اما یکی از در دسترس‌ترین روش‌های خرید و فروش USDC، مراجعه به کوین نیک است. شما به راحتی قادر هستید در کوین نیک با کارت بانکی و دارایی ریالی خود استیبل کوین USDC را خریداری کنید.

منبع: decrypt