این روزها سر و صدای زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال به پا شده است و نه، این بار این جنب و جوش از سوی پادشاه ارز‌های دیجیتال و همراه آن، یعنی بیت کوین و اتریوم نیست. بلکه با یک سرویس تازه به نام یرن فایننس رو به رو هستیم که ارز دیجیتال خود که YFI نام دارد، غوغا به پا کرده است.

ما پیش از این در کوین نیک، با یک شیوه نوین به نام کشت سود (Yeild Farming) برای افزایش سود از سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال آشنا شده‌ایم. یرن فایننس، در حقیقت با این هدف خلق شد تا دروازه‌ای برای ایجاد و افزایش سود در بین محصولات کشت سود روی اکوسیستم اتریوم باشد. خب تیرِ توسعه‌ دهندگان آن به هدف خورد و در ماه آگوست سال ۲۰۲۰، یرن فایننس با رشدی پی‌در‌پی و سرسام‌آور، حالا سرمایه عظیمی معادل بیش از ۶۵۰ میلیون دلار از رمزارزهای مختلف را در خود می‌بینید. این موفقیت انفجاری باعث شد تا یرن فایننس، حالا به عنوان یکی از برجسته‌ترین پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) شناخته شود.

صفحه اصلی یرن فایننس و ارز دیجیتال YFI
صفحه اصلی یرن فایننس و ارز دیجیتال YFI که چندین پرتال امور مالی غیرمتمرکز را در اختیارتان می‌گذارد.

هر چند که این سرویس نوشکفته، و ارز دیجیتال آن یعنی وای‌فای (YFI)، از المان‌های متفاوتی برخوردار هستند که درک آن برای بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه‌ وارد سخت است. با این حال، با واریز بیش از ۶۵۰ میلیون دلار از ارزهای دیجیتال متنوع روی این سرویس، همه توجهات به سمت یرن فایننس جلب شده است. در ادامه با یرن فایننس و ارز دیجیتال YFI بیشتر آشنا خواهیم شد.

Yearn.Finance چیست؟

یرن فایننس (Yearn.Finance) در حقیقت یک دروازه به سمت محصولات مختلفی از امور مالی غیرمتمرکز است.

هنگامی که به وب سایت یرن فایننس مراجعه می‌کنید، با چندین گزینه در صفحه اصلی رو به رو می‌شوید. Vaults، Earn، Zap، APR و Cover از جمله این گزینه‌ها هستند. اگر یک شخص تازه وارد در امور مالی غیرمتمرکز باشید، قطعا نمی‌دانید حتی از کجا باید شروع به کار کنید. با این حال، یرن فایننس شرایطی را فراهم کرده تا کاربران یک پرتال جامع برای امور مالی غیرمتمرکز در اختیار داشته باشند.

مسئله این است که در مجموعع، امور مالی غیرمتمرکز، در حال حاضر نزدیک به ۸ میلیارد دلار دارایی دیجیتال سپرده در اختیار دارد. بسیاری از تریدرها با ترک امور مالی متمرکز و مرسوم، و کوچ به سمت امور مالی متمرکز، دیر یا زود DeFi را به اولین انتخاب امور مالی خود انتخاب می‌کنند. بنابراین وجود درگاهی جامع و ارزشمند مانند یرن فایننس، یک نعمت خواهد بود.

هدف یرن فایننس این است تا یک محیط کاربری مستقیم و پویا برای تمامی اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز ایجاد کند. یرن فایننس سعی داشته تا با این هدف، بین تریدرهای فعال و امور مالی غیرمتمرکز، یک پل ارتباطی ایجاد کند تا تجربه راحت‌تری در دنیای ارزهای دیجیتال فراهم شود.

برای مثال، گزینه ZAP در این سرویس، برای دسترسی به Zapper.Fi است. این بخش به شما اجازه می‌دهد با یافتن و قرارگیری ساده‌تر در موقعیت‌های خرید و فروش، کارمزد کمتری هم برای اتریوم گس بپردازید. گزینه دیگر Cover است که برای کاربران دسترسی Nexus Mutual را فراهم می‌کند. این گزینه به کاربران اجازه می‌دهد تا مانعی برای ریسک‌های قراردادهای هوشمند ایجاد کنند. اما این پایان ماجرا نیست و یرن فایننس در حال بررسی، آزمایش و عرضه محصولات دیگری از دنیای امور مالی غیرمتمرکز است.

توکن YFI چیست؟

وای فای (YFI)، توکن اداری یا توکن اصلی یرن فایننس است.

اما چرا در حال حاضر و تا زمان نگارش این مطلب، توکن وای‌فای به قیمت عجیب و غریب ۳۸ هزار دلار خرید و فروش می‌شود؟ این توکن به این دلیل تا این حد مورد توجه مردم قرار گرفت چرا که آندره کران‌یِی (Andre Cronje) خالق یرن فایننس، هیچ یک از این توکن‌ها را برای خود نگه نداشت. او تمام آن‌ها را به اشخاصی داد که در شبکه‌های نقدینگی، دارایی خود را که به نفع این پروژه بود، سپرده‌گذاری کردند.

تنها ۳۰ هزار وای فای وجود دارد و همه آن‌ها در حال حاضر توزیع شده‌اند. با توجه به مستندات وای‌فای، به نظر می‌رسد که توکن‌های بیشتری قابل استخراج هستند. اما با این حال پس از موفقیت وای فای، خیلی زود نسخه دوم آن یعنی YFII عرضه شد.

توکن یرن فایننس YFI
توکن یرن فایننس YFI

بنابراین طبق گفته مدیران یرن فایننس، خبری از استخراج نیست و تنها راه به دست آوردن وای‌فای، خرید آن است. همچنین برای این که در سیستم اداره یرن فایننس مشارکت داشته باشید، به عنوان هولدر وای‌فای باید این توکن را در این سرویس سهام‌گذاری کنید. سپس با هر رای که در این سیستم می‌دهید، توکن‌های شما به مدت ۳ روز قفل می‌شوند. شاید با خود بگویید این یک ایراد است. اما زمانی این ایراد را فراموش می‌کنید که با هر رایی که می‌دهید، یک مقدار کارمزد هم دریافت می‌کنید.

البته این یک روش کشت سود نیست، بلکه تقسیم سود بین اعضای مشارکت کننده این سرویس است. اما در حال حاضر مقدار سودی که هر شخص از یک راهی به دست می‌آورد غیرقابل پیش‌بینی است و می‌توان گفت فعلا رقم چشمگیری نیست.

محصول Earn فاینانس یرن و ارز دیجیتال YFI چیست؟

در قسمت Earn، کاربران می‌توانند هر یک از استیبل کوین‌ها از جمله TSUD، USDT، USDC، DAI، sUSD و wBTC را سپرده‌ گذاری کنند. سپس، یرن فایننس به پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز نگاه خواهد کرد تا بالاترین میزان دریافت سود برای کاربر پیدا کند.

در اولین روزهایی که شیوه کشت سود (Yield Farming) شروع به کار کرد، این دقیقا هدفی بود که آندره کران‌یِی سایت خود را ایجاد کرد. در این هدف، استیبل کوین‌های کاربران وارد خزانه‌ای می‌شوند که در عوض، به صاحبان خود سود می‌رساند. هر چه که یرن فایننس بزرگ‌تر شد، بخش Earn هم به فضایی سطح بالا برای سپرده‌گذاری استیبل کوین‌ها تبدیل شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تا صد هزار دلاری شدن این ارز دیجیتال صبر می‌کنم؛ نه، منظورم بیت کوین نیست!

به دلیل حجم بالای این کار، Earn نمی‌تواند به سادگی فقط به بالاترین شبکه‌های سودرسانی روی پروتکل‌های Compound یا Aave نگاه کند؛ پروتوکل‌هایی که هدف آن‌ها ایجاد وام‌دهی به منظور افزایش سود هولدرهای استیبل کوین‌ است. اگر Earn همه هولدرهای خود را در یک جا متمرکز کند، کشت سود به شکل قابل توجهی کم اثر خواهد شد. بنابراین محصول Earn در یرن فایننس، باید تقسیم‌بندی کاربران را به درستی و بهینه انجام دهد. این بهینه‌سازی به صورت دائم در حال انجام است، زیرا هر لحظه کاربرانی جدید وارد پلتفرم و کاربرانی دیگر مستقیما از آن خارج می‌شوند.

بنابراین هر بار شخصی استیبل کوین‌های خود را در بخش Earn خارج یا واریز کرد، بهینه‌سازی به منظور تقسیم کاربران دوباره در سرتاسر شبکه انجام خواهد گرفت.

Vaults در یرن فایننس چیست؟

ولت یکی از محصولاتی از یرن محسوب می‌شود که کاربران زیادی را هیجان‌زده کرده است. به زبان ساده، Vaults را می‌توان یک راهنمای عالی برای کشت سود نامید.

کاربران با ورود به شبکه و واریز دارایی‌های خود به بخش Vaults، به کشت سودی می‌پردازند که به تنهایی قادر نیستند این کار را انجام دهند و به هدف خود برسند. استراتژی اصلی این بخش به حداقل رساندن ریسک است تا کاربران را با کمترین خطر ممکن، به سود برساند.

البته سرمایه‌گذاران باید این مسئله را در نظر داشته باشند که هیچ‌گاه در قراردادهای هوشمند، راهی برای در امان ماندن از ریسک‌ها، نقدینگی و اوراکل‌ها وجود ندارد.

ولتس به کاربران اجازه می‌دهد تا با نگهداری دارایی‌های مورد علاقه خود، در عین حال به کشت سود بپردازند. برای مثال بعضی از مردم عاشق توکن شبکه اوراکل LINK هستند. این افراد می‌توانند با قرار دادن لینک‌های خود در بخش Vaults، به یرن اجازه دهند تا برای کاربران کشت سود انجام دهد.

ولتس در یرن فایننس به کاربران اجازه می‌دهد تا با حفظ دارایی، به کشت سود بپردازند.
ولتس در یرن فایننس به کاربران اجازه می‌دهد تا با حفظ دارایی، به کشت سود بپردازند.

کاربران دارایی خود را سپرده‌گذاری می‌کنند و سپس یرن با قرض گرفتن استیبل کوین‌ها در برابر دارایی کاربران، از آن‌ها به منظور یافتن موقعیت‌های کشت سود بهره می‌برد. با هر بار تغییر موقعیت‌ها، یرن دائما این کار را به منظور حفظ تعادل و کسب سود برای کابر، انجام می‌دهد.

یکی از نکات مثبت این بخش، حفظ یک دارایی است که در عین حال به کاربر سود می‌رساند. برای مثال کاربری وجود دارد که مقداری اتر در اختیار دارد اما نمی‌خواهد برای کسب سود اتر‌های خود را بفروشد. ولت می‌تواند با حفظ اتر کاربر، به او سود واریز کند. به همین دلیل درگاه ولت تا این حد مورد توجه واقع شده است.

با سپرده‌گذاری دارایی‌ها در یرنن فایننس و ارز دیجیتال YFI چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

زمانی که کاربر دارایی خود را سپرده‌گذاری کند، توکنی دریافت خواهد کرد که نشانه‌ای از میزان سهم او در شبکه نقدینگی است.

می‌توان گفت این روش یکی از پایه‌ای‌ترین جنبه‌های کشت سود (Yield Farming) است. با این حال برای افرادی که تا به حال این کار را انجام نداده‌اند، یکی از سخت‌ترین مفاهیم برای درک کردن است. روشی قدرتمند، اما گیج کننده.

در روش‌های مرسوم، مردم پول خود را درون حساب‌های خود واریز می‌کنند و در عوض هیچ چیز به جز یک رسید کاغذی یا یک پیام کوتاه روی موبایل خود دریافت نمی‌کنند؛ پیامی که صرفا به منظور کسب آگاهی کاربر است و هیچ فایده دیگری هم ندارد. سپرده‌گذاری در بانک‌های مرسوم، با استفاده از هویت افراد انجام می‌شود.

اما در خصوص یرن فایننس ماجرا متفاوت است. سپرده‌گذاری توکن‌های کشت سود و هر شخصی که دارای این توکن‌ها است یا حتی هر قرارداد هوشمندی، می‌تواند این کار را انجام دهد. این در حقیقت هسته‌ اصلی هر امور مالی غیرمتمرکز است.

به این معنی که در هر پروتکل، شما توکن همان پروتکل را دریافت می‌کنید. برای مثال سپرده‌گذاران DAI در Compound، در عوض cDAI دریافت می‌کنند. روی پروتکل Aave، کاربران aDAI دریافت می‌کنند. روی Yearn در ازای آن yDAI دریافت می‌کنند. این توکن‌ها، نشانه میزان دارایی‌هایی هستند که در این پروتکل‌ها واریز کرده‌اید و دارای ارزش هستند.

این مسئله از آن جایی از اهمیت بالایی برخوردار است و قدرتمند محسوب می‌شوند، چرا که این توکن‌ها را می‌توان هر جای دیگری واریز یا معامله کرد. این توکن‌ها، که به توکن‌های ثانویه شناخته می‌شوند، از ویژگی ترکیب‌پذیری برخوردار هستند که چنین قدرتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

با توکن‌های یرن فایننس چه کارهای دیگری می‌توان انجام داد؟

یرن فایننس در ابتدا کار خود را فقط با استیبل کوین‌ها آغاز کرده بود، اما حالا در حال توسعه Vault برای دیگر دارایی‌ها است. در ابتدا فقط شاهد پشتیبانی از توکن‌های Link بودیم، اما سپس اتر پشتیبانی شد و در آینده هم قطعا شاهد پشتیبانی دارایی‌های متنوع‌تر خواهیم بود.

اما همیشه فضاهای زیادی برای قراردادن توکن‌ها در امور مالی غیرمتمرکز وجود دارد. به این دلیل سپرده‌گذاری استیبل کوین‌ها در یرن فایننس محبوب واقع شده است، چرا که کاربران می‌توانند به راحتی متوجه شوند که چقدر پول از این طریق سود می‌کنند.

توکن وای فای شبکه یرن فایننس
معرفی ویژگی‌های توکن وای فای شبکه یرن فایننس

فرقی هم نمی‌کند که چه استیبل کوین یا توکنی در اختیار داشته باشید. هدف یرن این است تا جا به جایی بین شبکه‌های استیبل کوین‌ها را برای دارندگان گواهی سپرده (CD یا Certificate of Deposit) آسان سازد. بنابراین یرن با بازار گردان‌های خودکار (Automated Market Maker) کار می‌کند تا پشتیبانی کاملی از انواع استیبل کوین‌ها در اختیار کاربران قرار دهد.

برای مثال اگر یک کاربر که دارای توکن yDAI است، می‌خواهد یک توکن yUSDC داشته باشد، به راحتی با کمک یرن می‌تواند این کار را انجام دهد. همچنین کاربران می‌توانند کشت سود خود را با اضافه کردن این توکن به شبکه، تقویت کنند و بخش کوچکی از کارمزد معاملات را دریافت کنند.

یرن با سپرده‌های کاربران در Vault چه کار می‌کند؟

این جا دقیقا مسئله‌ای است که سرمایه‌گذاران کم‌ تجربه باید توجه زیادی داشته باشند. مسئله این است که اطلاعات زیادی در خصوص چگونگی ایجاد سود در سیستم Vault وجود ندارد. شما در حقیقت به جامعه‌ای اعتماد خواهید کرد که آن‌ها بر کدها و قوانین نظارت دارند تا وجود باگ‌ها را تا حد ممکن کاهش دهند.

امورهای مالی که در بخش Vault وجود دارند، اطلاعات بسیار کمی از استراتژی خود و قراردادهای هوشمندشان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اما با تمام سردرگمی‌ها، Vault فضایی را فراهم کرده تا کاربرانی که نمی‌دانند قادر هستند خودشان از پس ریسک‌های سرمایه خود بربیایند یا نه، جایی برای کسب سود با کمترین ریسک را در اختیار داشته باشند.

همانطور هم که پیش‌تر گفتیم، در دنیای اقتصاد ریسک همیشه وجود دارد و شما نمی‌توانید روی هیچ یک از امور مالی به صورت ۱۰۰٪ اطمینان داشته باشید. اما یرن فایننس و ارز دیجیتال YFI در تلاش هستند تا این مسئله را تا حد ممکن رفع کنند. هرچند افرادی مانند ویتالیک بوترین، موسس بلاک چین اتریوم، هنوز نسبت به یرن فایننس بی‌اعتماد است و اعلام کرده که منتظر شیوه‌های مطمئن‌تری برای کشت سود خواهد ماند.

سیستم اداری یرن فایننس و ارز دیجیتال YFI چطور کار می‌کند؟

یرن هم مانند بسیاری از دیگر پروژه‌های امور مالی متمرکز، دارای یک فروم یا انجمن اداری روی سایت خود است. این فروم بسیار فعال است و پیشنهادات فراوانی در آن مطرح می‌شود.

بخش بزرگی از پروسه اداری این امور مالی، افرادی هستند که استراتژی‌های مختلفی برای سیستم Vault ارائه می‌دهند. کاربران این پیشنهادات را پست می‌کنند و هولدرهای YFI به آن‌ها رای می‌دهند و در صورت موفقیت، این پیشنهادات وارد مرحله عمل می‌شوند. بخشی از سود این کار به کاربران خواهد رسید.

طبق ادعای توسعه‌دهندگان، یرن دارای یکی از فعال‌ترین جوامع اداری و پیشرفت در بین امور مالی غیرمتمرکز است. مردم از سرتاسر دنیا در این انجمن حاضر هستند تا این پروژه به سرعت پیشرفت کند.

چطور یرن فایننس به کاربران قدرت مانع‌گذاری برای ریسک را فراهم کرده است؟

به منظور این کار، یرن سیستم بیمه منحصر به فرد خود را ایجاد کرده است. به منظور این کار، یرن فایننس از سپری به نام Nexus Mutual استفاده می‌کند. اما Nexus Mutual چیست؟

Nexus Mutual به زبانی یک نوع بیمه ارزهای دیجیتال است.
در یرن فایننس و ارز دیجیتال YFI، وظیفه نکسوس بیمه سرمایه‌گذاران است.

به زبان ساده و کوتاه، هر شخصی که بخواهد برای مثال ریسک سرمایه‌گذاری استیبل کوین yUSD را کاهش دهد، مقداری USDC در این شبکه واریز می‌کند و اگر هر زمانی شبکه سرمایه‌گذاری آن‌ها توسط مخرب‌ها دچار مشکل شد، هزینه آن به کاربر پس داده می‌شود.

YDAO چیست؟

YDAO برای افرادی است که کاملا به پروژه یرن اعتقاد دارند و می‌خواهند با اهدای YFI، دست توسعه‌دهندگان را برای پیاده سازی ایده‌های خوب باز بگذارند. هر شخصی که تنها ۰٫۱ وای‌فای در این زمینه خرج کند، ۱ سهم از YDAO را هم دریافت می‌کند. سپس YDAO پیشنهادات را به منظور سرمایه‌گذاری مطرح می‌کند و سهام‌داران می‌توانند به منظور آغاز پروژه و جذب سرمایه، به آن رای دهند. پروژه‌ای از سوی سهام‌داران رای مثبت می‌گیرد که به نفع جامعه یرن باشد.

آیا یرن فایننس می‌تواند به استفاده عموم برسد؟

شاید، اما مسئله‌ای که باعث پیچیدگی ماجرا می‌شود، استخراج نقدینگی (Liquidity Mining) است. هنگامی که یک پروژه امور مالی غیرمتمرکز با توکن‌های جدید به منظور وام‌دهی سرمایه خود پاداش می‌دهد، به این روش استخراج نقدینگی گفته می‌شود.

به نوعی کاربران از طریق تامین دارایی، توکن‌های جدید استخراج کرده‌اند. درست برعکس ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین که از طریق تامین عملیات رمزنگاری یا اثبات گواه کار به دست می‌آید.

در استخراج نقدینگی، معمولا توکن‌ها در یک نرخ ثابت بر هر بلوک به کاربران توزیع می‌شوند. این توکن‌ها به یک اندازه نسبت به سپرده‌های نگهداری شده در هر یک از بلوک‌ها تقسیم می‌شوند. بنابراین هر چقدر که سپرده بیشتری وارد شود،‌ سپرده‌گذار توکن کمتری هم دریافت می‌کند. به همین دلیل است که نمی‌توان به طور دقیق شرایط یرن را پیشبینی کرد.

یرن به مردم عادی دسترسی آزاد و آسان به استراتژی‌های پیشرفته را فراهم می‌کند. اما آیا می‌تواند با هجوم سرمایه‌گذاران بیشتر، به موفقیت خود ادامه دهد؟

نظر شما در مورد یرن فایننس و ارز دیجیتال YFI چیست؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.