بلاکچین بیت کوین ثابت کرده است که دارای مقاومت قابل توجهی در برابر حملات است. اما دلیل امنیت این بلاکچین که به عنوان نقطه قوت اساسی بیت کوین هم از آن یاد می‌شود چیست؟ در این مطلب کوین نیک به دلایل امن بودن بلاکچین بیت کوین پرداخته‌ایم.

این مطلب را هم مطالعه کنید: تاریخچه فاورری بلاکچین

آیا می‌توان بیت کوین را هک کرد؟

۷۱ درصد از کل هک‌های صورت گرفته در حوزه‌های مالی رخ می‌دهند. بنابراین طبیعی است که این سوال هم پیش بیاید: آیا شبکه بیت کوین هم هک می‌شود؟ بیت کوین به خاطر داشتن ارزش کل بازار بیش از ۳۵۶ میلیارد دلار می‌تواند یک هدف بسیار وسوسه کننده برای هکرها باشد. شاید گفتن هرگز در پاسخ به سوال مطرح شده چندان درست نباشد. جواب صحیح می‌تواند این باشد: تقریبا چنین امکانی وجود ندارد.

بیت کوین در طی بیش از یک دهه‌ای که از عمرش می‌گذرد ثابت کرده است که در مقابل شوک‌ها و اتفاقات به وجود آمده مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. اما در این میان صرافی‌های بیت کوین قرار دارند که به شکل گسترده‌ای مرتبا هدف حملات هکرها قرار می‌گیرند. از آنجا که کار این صرافی‌ها توزیع بیت کوین است، بنابراین امکان به خطر افتادن و کنترل شبکه بیت کوین توسط آن‌ها می‌تواند چشم‌انداز ترسناکی را رقم بزند. ولی ماهیت بیت کوین دلیل برتری آن در مسائل امنیتی است. همه این‌ها به خاطر استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری در بیت کوین، غیر قابل برگشت بودن آن، ماهیت توزیع شده آن و در نهایت عمومی بودن این ارز دیجیتال است.

امنیت بلاکچین بیت کوین

امنیت بلاکچین بیت کوین از دلایل اقبال به این ارز دیجیتال است

استفاده بیت کوین از رمزنگاری کلید عمومی

بیت کوین یک ارز دیجیتالی است. ارزهای دیجیتالی دارای ماهیت رمزنگاری شده هستند. در واقع به طور خاص از رمزنگاری کلید عمومی در آن‌ها استفاده می‌شود. به این معنی که از کلیدهای عمومی و خصوصی جهت اطمینان از اعتبار و جامعیت معاملات استفاده می‌کنند. امضاهای دیجیتال بیت کوین توسط چیزی به نام الگوریتم امضای دیجیتال منحنی بیضوی (ECDSA) امضا می‌شوند. تنها راه ممکن برای به دست آوردن کلید خصوصی از یک کلید عمومی، جستجوی تک تک حالت‌های ممکن این کلید و بررسی تولید شدن کلید عمومی مورد نظر از آن است. چیزی که از لحاظ عملی غیر ممکن است؛ چرا که بیش از ۱۰۷۷ ترکیب ممکن وجود دارد.

معاملات بیت کوین غیر قابل برگشت هستند

نکته مهم درباره بیت کوین این است که این ارز دیجیتال روی بلاکچین اجرا می‌شود. هر بلاک مجموعه‌ای از معاملات پردازش شده است. هر بلاک توسط یک تابع رمزنگاری یک طرفه به دسته بلاک‌های قبلی معاملات متصل می‌شود. همه این‌ها در نهایت به تشکیل یک زنجیره از بلاک‌ها یا همان بلاکچین منجر می‌شود.

بلاکچین‌ها فقط قابل خواندن هستند. شما می‌توانید اطلاعاتی را به آن‌ها اضافه کنید ولی پس از آن دیگر قادر به اصلاح یا ویرایش آن‌ها نخواهید بود. گویی همه معاملات در زیر وزن بلوک‌های دیگر دفن شده باشند. به همین دلیل است که کسی نمی‌تواند معاملات صورت گرفته را لغو یا اصلاح کند. در حالی که انجام این کار مثلا در معاملات صورت گرفته از طریق کارت‌های اعتباری ممکن است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: مرور ۵ مورد از برترین ترندهای بلاکچین در سال ۲۰۲۰

استفاده بیت کوین از دفتر توزیع شده

در اکوسیستم مالی سنتی تمرکز اصلی برای نگهداری سابقه معاملات و جلوگیری از کلاهبرداری‌های مالی روی مراکز متمرکز ماننند بانک‌ها است. اما این بدان معنی است که شما به حسن نیت این مراکز اعتماد کرده‌اید. ولی هر کدام از آن‌ها ممکن است با سوءاستفاده از قدرتی که دارند به انجام معاملات تقلبی یا لغو معاملات صورت گرفته بپردازند.

بلاکچین‌ها از روش متفاوتی استفاده می‌کنند. آن‌ها در واقع نوعی از فناوری دفتر توزیع شده هستند. به همین دلیل به جای اینکه پول شما در یک پایگاه داده متمرکز و آسیب‌پذیر خوابیده باشد، می‌توانید آن را در هر جایی که مدنظرتان باشد ذخیره کنید. در واقع سابقه معاملات صورت گرفته در مراکز متفاوتی نگهداری می‌شوند.

شاید در نگاه اول، این قابلیت چیز بدی به نظر برسد ولی اینطور نیست. هر کسی که نرم افزار بیت کوین را با یک نود (مثلا کامپیوتر) اجرا می‌کند مسئول تایید معاملات است. اکثر نودها باید کم و بیش دقیق بودن سابقه معاملاتی را قبل از ثبت آن تایید کنند. البته همه این فرایند به شکل خودکار انجام می‌شود. پس فکر نکنید که کسی قرار است روی دکمه موافق کلیک کند. این نکته را در نظر داشته باشید که هر ۱۰ دقیقه یک بلاک جدید ایجاد می‌شود.

اگر کسی قصد سزقت از بلاکچین را داشته باشد باید هزینه بسیار زیادی را متقبل شود. برای مثال، برای حمله به بلاک چین بیت کوین نیاز به تجمیع قدرت پردازشی و هماهنگی تمام منابع موجود در قدرتمندترین کشورها است. با توجه به تنوع و تعداد افرادی که نرم افزار بیت کوین را اجرا می‌کنند، احتمال وقوع چنین اتفاقی نزدیک به صفر است. خیلی ساده باید بگوییم که حمله به بلاکچین بیت کوین بسیار گران و دشوار خواهد بود.

استفاده بلاکچین بیت کوین از فناوری دفتر توزیع شده

فناوری دفتر توزیع شده در مقابل فناوری دفتر متمرکز

عمومی بودن بلاکچین بیت کوین

هر کسی می‌تواند معاملات صورت گرفته در بلاکچین بیت کوین را مشاهده کند. چرا که این بلاکچین در واقع یک دفتر عمومی است. درست است که هر کسی می‌تواند محتویات کیف پول شما را ببیند ولی نمی‌تواند بفهمد که این کیف پول متعلق به چه کسی است. چرا که سرمایه شما در آدرسی با نام مستعار قرار گرفته است. علاوه بر این، کسی نمی‌تواند پول شما را بردارد. تنها کسی که کلید هر آدرس بیت کوین را در اختیار داشته باشد قادر به جابجایی سرمایه موجود در آن خواهد بود.

نکته اساسی این که به دلیل همین شفافیت موجود در بیت کوین است که شاهد روند رو به رشد آن در طی این سال‌ها هستیم. چرا که هر کسی می‌تواند به نوبه خود در این سیستم نقشی داشته باشد و این یعنی ارمغانی به نام اعتماد.

منبع: decrypt