چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا در کابینه خود افرادی دارد که نسبت به ارزهای دیجیتال آگاه بوده و به آن علاقه‌مند هستند. اگرچه دولت بایدن نیز ممکن است در این باره مقررات بیشتری وضع کند، اما جو بایدن موضع مشخصی در مورد بیت کوین اتخاذ نکرده و اظهار داشته هیچ بیت کوینی ندارد. برخی از گزینه‌های کابینه بایدن از افرادی هستند که به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستند. ولی به هرحال تاثیر دولت بایدن بر ارزهای دیجیتال و آینده بازار چه خواهد بود؟

موضع‌گیری دولت بایدن در مورد بیت کوین

در ۱۵ ژولای حساب توییتر جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را چک کنید. پیام نسبتاً عجیبی را منتشر کرد. توییت او نه تنها درمورد بیت کوین بود، بلکه پیشنهاد می‌کرد مبلغی را در عرض ۳۰ دقیقه به یک حساب مشخص ارسال کرده تا راهی برای کمک به جامعه باشد.

این پیشنهاد و این توییت، کار هکرهایی بود که وارد حساب بایدن و همچنین ۱۳۰ شخصیت برجسته دیگر از جمله سیاستمداران و افراد مشهور شدند.

این حادثه باعث شد بایدن تنها بیانیه عمومی خود را در مورد بیت کوین منتشر کند. روز بعد از هک توئیتر، ستاد انتخاباتی بایدن در توئیتر خود نوشت: من بیت کوین ندارم و هرگز از شما نمی‌خواهم که برای من بیت کوین بفرستید. اما اگر می‌خواهید کمک کنید دونالد ترامپ دوره بعد رئیس جمهور نشود، می‌توانید کمک‌های مالی خود را از طریق این لینک ارسال کنید. این لینک بیت کوین قبول نمی‌کند، فقط دلار آمریکا.

موضع کابینه بایدن در قبال ارزهای دیجیتال

معاون منتخب بایدن، کامالا هریس، سناتور فعلی آمریکا و دادستان کل سابق کالیفرنیا، هنوز درباره بیت کوین و ارزهای دیجیتال نظری نداده است. با این حال، تیم او شامل رایان مونتویا (Ryan Montoya)، مدیر فنی سابق Sacramento Kings  است که به عنوان علاقه‌مندترین تیم NBA به فناوری و ارز دیجیتال شناخته می‌شود. وی مدیر برنامه‌ریزی هریس است و تأثیرگذاری خوبی روی او دارد.

از این گذشته، هریس حداقل مورد تحسین یک شخصیت برجسته ارز دیجیتال قرار گرفته که معتقد است او می‌تواند طرفدار بیت کوین باشد. تیم دراپر (Tim Draper)، سرمایه‌گذار مشهور، در ماه اوت در مصاحبه با CoinTelegraph گفت که در عمل سیاست هریس را در کالیفرنیا دیده و فکر می‌کند که او در نهایت می‌تواند پتانسیل ارز دیجیتال را درک کرده و ببیند. دراپر گفت: من فکر می‌کنم او منطقی و باهوش است، بنابراین می‌تواند در مورد ارز دیجیتال بیاموزد. اگر از قبل کیف پول بیت کوین نداشته باشد، بهتر است یک کیف پول برای او تهیه کنیم.

موضع یلن در مواجهه با بیت کوین

یکی از اولین مناصب مهم اقتصادی که رئیس جمهور منتخب منصوب کرده منصب وزارت خزانه‌داری است. بایدن، رئیس سابق فدرال رزرو، جنت یلن (Janet Yellen) را برای آن نامزد کرده است. یلن به دلیل موضع‌گیری ستیزه‌جویانه خود در قبال بیت کوین و ارزهای دیجیتال مشهور است. در اکتبر ۲۰۱۸، وی در مورد بیت کوین گفت، من رک و راست می‌گویم طرفدار آن نیستم. یک سال قبل، او بیت کوین را به عنوان «یک دارایی بسیار سوداگرانه» رد کرد، در حالی که اشاره داشت بانک فدرال نقش کمی در ارزهای دیجیتال ایفا می‌کند.

موضع گیری ستیزه جویانه یلن نسبت به بیت کوین

یلن به موضع گیری خصمانه نسبت به بیت کوین مشهور است

یلن به عنوان وزیر خزانه داری، تدوین سیاست‌های مالی دولت را عهده دار خواهد شد و تأثیر بسیار بیشتری بر ارزهای دیجیتال خواهد داشت. وی ارزهای دیجیتال را به دلیل نقش آنها در تسهیل فعالیت مجرمانه «نگران کننده» توصیف کرد.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم بسیاری از آنها حداقل به معنای یک تراکنش، عمدتاً برای تأمین مالی غیرقانونی استفاده می‌شوند. و من فکر می‌کنم ما واقعاً باید روش‌هایی را که می‌توانیم استفاده از آنها را محدود کنیم بررسی کرده و اطمینان حاصل کنیم که پولشویی از طریق آن کانال‌ها اتفاق نمی‌افتد.

موضع‌گیری دیگر اعضای کابینه دولت بایدن در قبال ارزهای دیجیتال

سایر گزینه‌های بایدن در مورد بیت کوین موضع‌گیری دقیق‌تری داشته‌اند. گزینه رئیس جمهور منتخب برای سرپرستی SEC، گری جنسلر (Gary Gensler)، رئیس سابق کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده در زمان اوباماست که در زمینه نظارت بر وال استریت مشاوره می‌داد.

گنسلر با داشتن دوره‌ای در دانشگاه MIT در مورد استفاده از بیت کوین و بلاکچین در امور مالی، مهارت زیادی را در زمینه بلاکچین و ارز دیجیتال در دولت بایدن به ارمغان می‌آورد. وی بیت کوین را «کاتالیزور تغییر» توصیف کرده و خاطر نشان کرده که مبادلات ارز دیجیتال «هنوز به درستی در چارچوب سیاست‌های عمومی قرار نگرفته است» و تأکید دارد که «بازارهای ارز دیجیتال مملو از کلاهبرداری، تقلب، هک و دستکاری هستند».

این مطلب را هم مطالعه کنید: رهبری تیم انتقال سیاست مالی جو بایدن به دست حامیان ارز دیجیتال افتاد

وضع مقررات بیشتر برای ارزهای دیجیتال؟

چاندان لودا (Chandan Lodha)، بنیانگذار CoinTracker، خاطرنشان می‌کند که برنامه مالیاتی پیشنهادی بایدن بر هولدرهای ارز دیجیتال که ۴۰۰٫۰۰۰ دلار یا بیشتر در سال درآمد دارند و به ویژه کسانی که ۱ میلیون دلار یا بیشتر درآمد دارند، تأثیر خواهد گذاشت.

خوان آجا آگویناکو (Juan Aja Aguinaco)، بنیانگذار شبکه Shyft، می‌گوید که توانایی بایدن در تأثیرگذاری بر ارزهای دیجیتال به عنوان رئیس جمهور به عوامل مختلفی از جمله ترکیب دیوان عالی بستگی دارد. در هر صورت، وی معتقد است که دولت بایدن ممکن است نظر مثبتی نسبت به ارزهای دیجیتال داشته باشد و برخی از دموکرات‌های برجسته نیز حامی وضع مقررات در این زمینه هستند. وی خاطرنشان کرد که از نظر تاریخی، دموکرات‌ها بیشتر تمایل به محافظت از کاربران نهایی دارند.

در دسامبر سال ۲۰۲۰، سه نماینده دموکرات یک قدم جلوتر رفتند و قانون اجرای مجوز بانکی برای استیبل کوین‌ها را مطرح کردند. این لایحه صادرکنندگان استیبل کوین را موظف می‌کند که قبل از صدور سکه، منشور بانکی داشته باشند و از مقررات فدرال رزرو، FDIC و سایر آژانس‌ها مجوز بگیرند.

به هرحال، این یک مبارزه مداوم بین طرفداران و مخالفان ارزهای دیجیتال حتی در بالاترین سطح دولت است. با این حال، این واقعیت که منصوبان بایدن مانند گری جنسلر پیش‌زمینه ارز دیجیتال و بلاکچین دارند، نشان‌دهنده میزان بلوغ این حوزه از زمان اختراع بیت کوین در بیش از یک دهه پیش است.

به نظر شما تاثیر دولت بایدن بر ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود؟ نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: decrypt