شبکه اتریوم، مثل بیتکوین از یک سازوکار انرژی‌زا با عنوان ماینینگ برای ایجاد و توزیع ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند. هزاران‌نفر از افرادی‌ که در این زمینه به شبکه اتریوم کمک می‌کنند، اصطلاحاً ماینرهای اتریوم نامیده می‌شوند. ماینرهای اتریوم با استفاده از تجهیزاتی به ارزش میلیون‌ها دلار، به استخراج ارز دیجیتال بومی اتریوم یعنی اتر (ETH) مشغولند. اتریوم دقیقا مانند بیت کوین از الگوریتم اثبات کار (POW) برای استخراج استفاده می‌کند اما آپدیتی که قرار است تا ۲ سال آینده به طور کاما اجرا شود سیستم ماینینگ اتریوم را به اثبات سهام (POS) تغییر کند. اما این آپدیت چه تاثیری بر روی ماینرهای اتریوم خواهد گذاشت؟ در ادامه سعی می‌کنیم به صورت کامل این تغییر را مورد بررسی قرار دهیم.

شروع به کار ماینرهای اتریوم

ماینرهای اتریوم و آینده

ماینرهای اتریوم

انتظار می‌رود که در آپدیت بعدی پلتفرم اتریوم، سازوکار استخراج ارز دیجیتال بومی این شبکه، دست‌خوش تغییراتی اساسی و بنیادین شود. با این اوصاف، به احتمال خیلی زیاد، روند کنونی ماینینگ به تاریخ می‌پیوندد. اما سوال اصلی اینجاست که با رخ‌دادن چنین اتفاقی، آینده ماینرهای اتریوم چه خواهد شد؟

برای درک بهتر آینده ماینرهای اتریوم، باید یک سفر کوتاه به گذشته داشته باشیم. سال ۲۰۰۸، وقتی که وات پیپر بیت کوین منتشر شد، بیت کوین از یک مفهوم رمزنگاری به‌عنوان راهی برای ایجاد یک شبکه غیر متمرکز و امن بهره گرفت؛ این مفهوم، چیزی بود که ما آن‌ را تحت عنوان «الگوریتم اثبات کار (PoW)» می‌شناسیم.

خرید اتریوم

با همه این اوصاف، بلاک چین اتریوم در سال ۲۰۱۵ در حالی راه‌اندازی شد که اولین قدم‌هایش را روی جای پای بیت کوین می‌گذاشت. پلتفرم اتریوم هم از همان الگوی مشابه، یعنی الگوریتم اثبات کار بهره می‌گرفت. به‌طور خلاصه، این روش، راهی برای اطمینان از پذیرش تراکنش‌ها توسط کامپیوترها و البته وضعیت دیتابیس‌ها در هر زمان بود. همچنین، این الگوریتم، راهی برای جلوگیری از حملات پرهزینه‌ای تلقی می‌شد که این بلاک چین را همواره تهدید می‌کردند. اما سهم ماینرهای اتریوم از این قضیه چقدر بود؟

در حالی‌که الگوی اثبات کار به‌عنوان یک الگوریتم، مورد استفاده قرار گرفته بود، بنیاد اتریوم این‌طور توضیح داد که: «ماینینگ، همان کار اصلی است. کار اصلی هم عبارت است از اضافه‌کردن بلاک های معتبر و جدید به شبکه». این نوع الگوریتم، با استفاده از حجم بالای محاسبات و مصرف زیاد انرژی برق، انتقادات زیادی را از سمت گروه‌های حمایت از محیط زیست دریافت کرد. انتقادهایی که مستقیماً به‌سمت ارزهای دیجیتال روانه می‌شد و آینده بازیگران اصلی این کار، یعنی ماینرهای اتریوم را زیر سوال می‌برد.

اتریوم ۲ و شروع یک تغییر

همه اطلاعات موجود، حاکی از این است که توسعه‌دهندگان اصلی پلتفرم اتریوم، در حال کار بر روی یک تغییر اساسی بوده‌اند. این تغییر اساسی، مسیر بلاک چین اتریوم را از الگوریتم اثبات کار (PoW) به الگوریتم اثبات سهام (PoS) هدایت می‌کند. با استفاده از الگوریتم اثابت سهام، مصرف برق و انرژی وحشتناکی که تاکنون رخ می‌داد، دیگر وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، امکان انجام تراکنش‌های بیشتر در یک مقیاس پذیری به‌مراتب بزرگتر هم فراهم خواهد شد. همه این اتفاقات مثبت، در بستر آپدیت بعدی شبکه اتریوم ۲ شکل خواهند گرفت.

اتریوم ۲ و بحث امنیت

با توجه به استفاده از الگوریتم اثبات سهام در آپدیت اتریوم ۲، ماینرهای اتریوم جای خودشان را به اعتبارسنج‌ها خواهند داد. اعتبارسنج‌ها با اعتبارسنجی تراکنش‌ها، کار اصلی را انجام می‌دهند. در عین حال، این افراد با گروگذاشتن سرمایه خود در این پلتفرم، به‌جای دریافت دستمزد، از سود سرمایه‌گذاری بهره می‌برند. خب، این همان روش تامین امنیت در اتریوم ۲ خواهد بود. افراد کلاهبردار هم با توجه به سازوکار الگوی اثبات سهام، شانسی برای خرابکاری نخواهند داشت.

ماینرهای اتریوم و طعم سقوط

تیم بیکو (توسعه‌دهنده ارشد اتریوم) در گفت‌وگو با رسانه Decrypt اذعان کرد:

وقتی اتریوم ۲ وارد فاز بعدی خود بشود، الگوی اثبات کار (PoW) در الگوی اثبات سهام (PoS) ادغام خواهد شد. این اتفاق هم ممکن است قبل از پایان سال جاری رخ دهد. لازم به ذکر است که بدانید این آخرین باری است که ما اسم ماینینگ را خواهیم شنید. ماینرها باید تصمیم درستی بگیرند؛ البته قبل از اینکه سقوط کنند.

اقدام قبل از ادغام

مایکل کارتر (یکی از ماینرهای معروف و ادمین کانال یوتیوبی BitsBeTrippin)، کاهش چشمگیر ماینینگ را قبل از آپدیت اتریوم ۲ و ادغام درنظر گرفته‌شده، پیشیبنی نمی‌کند. با این اوصاف، کارتر بیش از ده‌ها سناریو در رابطه با به‌صرفه‌بودن ماینینگ برای ماه‌های پیش رو درنظر گرفته است؛ از «سناریوی قیمت بالا و حجم کم» گرفته تا «سناریوی قیمت پایین و حجم بالا» و غیره. اگرچه که کارتر یکی از طرفداران پروپاقرص اتریوم است، اما حالا بیش از پیش آماده است تا در صورت سودآوری ماینینگ در جایی دیگر، محل فعالیت خود را تغییر دهد.

مایکل کارتر برای رفتن هیچ عجله‌ای ندارد. بعضی از ماینرهای اتریوم که از نقدینگی خوبی برخوردارند، با نگهداری اتر و انتظار برای بالارفتن قیمت آن، می‌توانند شروع‌کننده یک بازی طول و دراز باشند.

پس از ادغام چه اتفاقی می‌افتد؟

اتریوم ۲

اتریوم ۲

کارتر معتقد است که پس از ادغام الگوی اثبات کار در الگوریتم اثبات سهام، ماینرهای بلاک چین های ترکیبی (Agnostic-Blockchain)، دو انتخاب ساده و آسان خواهند داشت. آگنوستیک بلاک چین یا پلتفرم ترکیبی، به‌معنای یک پلتفرم واحد است که امکان یک یا چند زنجیره مختلف دیگر را هم فراهم می‌کند. کارتر، آپدیت پیش رو برای اتریوم ۲ را یک ترکیب از اتریوم کلاسیک و ریون کوین (Ravencoin) می‌داند. اتریوم کلاسیک، با برخورداری از ارزش بازار معادل ۴.۷ میلیارد دلار تا ۲۲ ژوئن، یکی از انشعابات هاردفورک شبکه اتریوم در سال ۲۰۱۶ است. ریون کوین هم با ارزش بازار معادل ۴۳۶ میلیون دلار و قیمت فروش ۰.۰۵ دلار، از توکن‌های محبوب ماینرهاست.

اتریوم دنبال چیست؟

نه اتریوم کلاسیک و نه ریون کوین به اندازه بلاک چین اتریوم شناخته‌شده و مورد استفاده نیستند. البته این موضوع اهمیتی ندارد، چون آنچه که حائز اهمیت است این است که مثل اتریوم، امکان استخراج‌کردن توکن‌ها توسط پردازنده‌های گرافیکی GPU امکان‌پذیر خواهد بود. البته لازم است بدانید ماینرهایی که از دستگاه‌های استخراج آسیک (ASIC) استفاده می‌کنند هم دارای قدرت بسیار بالایی‌اند اما خب اتریوم از الگویی تبعیت خواهد کرد که بیشترین مزایا را در بر بگیرد.

ماینرهایی که از کارت گرافیک GPU برای استخراج یا ماینینگ اتریوم استفاده می‌کنند، از یک استراتژی خروج (Exit Strategy) برخوردارند. طبق گفته‌های کارتر، ماینرهای ASIC راهی سختی برای استخراج‌کردن خواهند داشت. او در تکمیل گفته‌هایش اذعان کرد: «جالب است که این تعداد ماینرهای ASIC در اتریوم، همه‌چیزهایی که برای از دست‌دادن نیاز است را دارند». این صحبت‌ها با گفته‌های یکی از تحلیل‌گران Reddit جور در می‌آید؛ این تحلیل‌گر هم درباره آینده ماینرهای ASIC در اتریوم گفته بود: «این ماینرها بی‌استفاده خواهند بود».

رفتن یا نرفتن؟ مسئله این است!

اینکه کارتر یا دیگران قبل از راه‌اندازی آپدیت اتریوم ۲ طناب ماینینگ را سفت چسبیده‌اند، اصلاً به این معنا نیست که دیگر ماینرها از وضعیت پیش رو راضی‌اند. شبکه اتریوم در ماه جولای، یک پوست‌اندازی اساسی خواهد داشت و این مهم، بر بود و نبود ماینرهای اتریوم تاثیر مهمی می‌گذارد. اتفاقاً آپدیت هاردفورک لندن اتریوم هم با اجرای پروپوزال EIP-1559، ممکن است به ساختاری منجر شودکه در آن درآمد ماینرهای اتریوم کاهش خواهد یافت. همچنین، پروپوزال EIP-1559، شامل یک ساختار کارمزدی دینامیک است که سپس به سوزاندن دوره‌ای کارمزدهای جمع‌شده خواهد پرداخت.

ساختار کارمزد تراکنش جدید چگونه خواهد بود؟

ساختار کارمزد تراکنش اتریوم

ساختار کارمزد تراکنش اتریوم

جالب است بدانید که کارمزد تراکنش‌های اتر (ETH) دیگر به ماینرها تعلق نخواهد گرفت، بلکه با ارسال به یک آدرس غیر قابل دسترس، تبدیل به یک خاکستر دیجیتالی خواهد شد. بدین‌ترتیب، ماینرها، اتر (ETH) تازه ایجادشده را به‌عنوان پاداش دریافت خواهند کرد. طرفداران پروپوزال EIP-1559 با استدلال اینکه این پروپوزال باعث افزایش قیمت و همچنین عرضه و تقاضا می‌شود، اجرای آن را به نفع همه می‌دانند؛ البته همه ماینرها موافق این استدلال و اجرای پروپوزال EIP-1559 نیستند. با همه این اوصاف، استخرهای استخراج ارز دیجیتال، به نتایج مختلفی رسیده‌اند؛ بعضی موافق این داستانند و بعضی هم آن را با قاطعیت رد می‌کنند.

پروپوزال EIP-1559، ساعت شماطه‌دار ادغام سرنوشت‌ساز اتریوم را کوک کرده است. این نشانگر نقطه‌ای است که می‌تواند سبب ترک ماینرهای اتریوم شود. البته خواه یا ناخواه، دیر یا زود، شبکه اتریوم بعد از آپدیت اتریوم ۲.۰، در طی چنیدن ماه، عمل استخراج‌کردن یا ماینینگ را منسوخ خواهد کرد.

من خود به چشم خویشتن دیدم که ماینر می‌رود!

تیم بیکو در گفت‌وگو با رسانه Decrypto اینطور گفته است که: «اگر ماینرهای اتریوم قبل از ادغام و اجرای آپدیت اتریوم ۲.۰، شبکه را ترک کنند، هش ریت پایین می‌آید و درنتیجه، ماینرهایی که مانده‌اند سود بیشتر خواهند داشت». به زبان ساده‌تر، با استخراج کمتر، دریافت اتر (ETH) برای کسانی که می‌مانند مثل آب خوردن خواهد شد.

تیم بیکو در ادامه اضافه کرد:

ما تا لحظه قبل از ادغام، به ماینرهای اتریوم نیاز داریم. اما با این حال اگر بخواهند کم‌کم بروند، شبکه دچار خطر امنیتی نخواهد شد. البته با توجه به اینکه همه ماینرهای اتریوم قبلاً هزینه‌هایی را بابت ایجاد زیرساخت‌ها پرداخته‌اند، انگیزه کافی برای استخراج و مانینگ تا آخرین بلاک را خواهند داشت.

این امکان وجود دارد که با با وقوع آپدیت اتریوم ۲، بعضی از ماینرهایی که از سخت‌افزارهای قدیمی استفاده می‌کنند از بین بروند اما ویل فاکسلی (خبرنگار بخش فناوری رسانه Coindesk) می‌گوید: «ممکن است خیلی‌ها گمان کنند که قبل از رخ‌دادن آپدیت اتریوم ۲ باید تا می‌توانند اتر جمع کنند، اما آن‌ها باید بدانند که با وقوع ادغام ناشی از آپدیت پیش رو، قیمت اتر به مراتب افزایش خواهد یافت».

یک دورخیز جانانه

کارتر اذعان داشت: همه می‌دانند که این ادغام نهایتاً به تغییر الگوریتم اثبات کار به اثبات سهام منجر خواهد شد، اما بعضی‌ها زودتر به استقابل این تغییر اساسی رفته‌اند. به‌نظر شما منظور کارتر از این حرف چه بوده است؟ منظور این حرف کارتر در صحبت‌های فاکسلی نهفته است که اذعان کرده: بهترین استخرهای استخراج ارز دیجیتال که در این چندسال دیده‌ام، خودشان را برای این رویداد آماده کرده‌اند و مقوله توسعه را بسیار جدی گرفته‌اند. حق با فاکسلی و کارتر است. یکی از بزرگترین استخرهای استخراج اتریوم یعنی استخر F2Pool، در حال حاضر یک استخر اعتبارسنج برای اتریوم ۲ راه‌اندازی کرده است؛ یک دورخیز جانانه!

شاید این قضیه کاملاً تصادفی بود که در ماه ژانویه، استخر F2Pool یک‌جوری به نفع پروپوزال EIP-1559 ظاهر شد و علی‌رغم کاهش پاداش‌ها، به افزایش قیمت اتر در گذشت زمان اشاره کرد. علاوه بر این قضیه، JK از F2Pool نوشت: ما قبلاً بهای گزافی در مورد عدم همراهی با کاربران اصلی و مشارکت‌کنندگان پرداخت کرده‌ایم. هاردفورک DOA، توسعه‌دهندگان و همکاران اصلی، به‌طور مداوم روی آپدیت و وضعیت فعلی اتریوم متمرکز شدند تا دیگر شاهد عقب‌ماندن و ضررهای این‌چنینی نباشیم.

تمام‌قد در برابر EIP-1559

استخر استخراج اسپارک پول (Sparkpool) که یک‌چهارم هش ریت را کنترل می‌کند (به این معنا که اسپارک پول می‌تواند از هر چهار بلوک، یکی ا استخراج کند)، یکی از مخافان سرسخت پروپوزال EIP-1559 است و آن را نوعی توزیع ثروت می‌داند. البته فاکسلی، چنین مخالفتی را بیهوده می‌داند و می‌گوید اسپارک پول به خوبی می‌داند که نمی‌تواند کار خاصی در این مورد انجام بدهد.

حرف آخر

چه بخواهیم و چه نخواهیم باید کم کم آماده این انتقال بزرگ در شبکه اتریوم باشیم که به گفته ویتالیک بوترین حداکثر طی دو سال آینده به صورت کامل اجرایی خواهد شد. این انتقال برای آن دسته از ماینرهای اتریوم که دستگاه‌های بسیار زیادی برای ماینینگ در اختیار دارند، ناخوشایند خواهد بود ولی باید با این اتفاق خود را تطابق دهند.

نظر شما در مورد آپدیت اساسی و بنیادین اتریوم ۲ چیست؟ آیا این امر باعث ضربات جبران‌ناپذیری خواهد شد؟ آیا با مهاجرت اتریوم از الگوریتم اثبات کار به الگوریتم اثبات سهام موافقید؟ نظرتان را در سایت کوین نیک با ما در میان بگذارید. همچنین، امکان دریافت اخبار مربوطه و قیمت‌های روز ارزهای دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر کوین نیک وجود دارد.