پایتخت امارات متحده عربی (UAE) توجه شرکت های رمزنگاری که به‌ دنبال نماد قانونی هستند (که ناشی از تعیین مقررات است) را به خود جلب کرده است. در این مطلب از کوین نیک علت مهاجرت شرکت های ارز دیجیتال به ابوظبی را بررسی می‌کنیم.

زندگی و کار در ابوظبی

زندگی در ابوظبی، در مرزهای بیابانی که درجه حرارت هوا در تابستان به‌راحتی از مرز ۴۰ درجه سانتی‌گراد (۱۰۴ درجه فارنهایت) می‌گذرد به یک مبارزه تبدیل می‌شود. ساکنین این شهر به‌دلیل کمبود آب آشامیدنی طبیعی، مجبور به نمک‌زدایی آب دریا هستند تا آب آشامیدنی کافی برای ۱.۵ میلیون نفر ساکن شهر را تامین کنند.

آسمان‌خراش‌های مدرن و باغ‌های سرسبز بخشی از یک واقعیت متفاوت هستند: ابوظبی خود را به‌عنوان یک آبادی در میان کویر معرفی کرده است. همچنان که امارات متحده عربی بر دامنه فعالیت خود در زمینه نفت ادامه می‌دهد، حاکمان ثروتمند این شهر می‌خواهند کسب‌وکارهای جدیدی از جمله شرکت های رمزنگاری را به‌سوی خود جذب کنند.

مهاجرت شرکت های ارز دیجیتال به ابوظبی

چند عضو این صنعت به کوین‌دسک (CoinDesk) گفتند که ابوظبی (به‌ویژه بازار جهانی ابوظبی (ADGM)، مرکز مالی بین‌المللی شهر) از زمان اعلام مقررات دارایی دیجیتال در ژوئن سال ۲۰۱۸، به یک قلمروی قدرتمند و جذاب برای شرکت های رمزنگاری تبدیل شده است.

ریچارد تنگ (Richard Teng)، مدیرعامل نظارت بر بازارهای اصلی ADGM، مرجع تنظیم مقررات خدمات مالی (FSRA)، به کوین دسک گفته است؛ عوامل صنعت رمزنگاری، «علاقه شدیدی» به فعالیت به‌عنوان یک کسب‌ و کار رمزارز دارای مجوز در این منطقه دارند.

طبق گزارش‌ها، حدود ۷ یا ۸ شرکت ارز دیجیتال و همینطور خدمات جانبی وجود دارند که می‌خواهند در ابوظبی فعالیت کنند.

این‌ شرکت های رمزنگاری، برخی شرکت‌های خانوادگی را دربرمی‌گیرند. کراکن (Kraken) فرآیند صدور مجوز را آغاز کرده و با FSRA کار می‌کند تا پیشنهاد‌های خود را مطابق با قوانین محلی سازگار کند. کارمند ارشد عملیات، دیو ریپلی (Dave Ripley) به کوین دسک؛ ابوظبی جذابیت دارد، زیرا یک «بازار قدرتمند، روبه‌رشد و آزاد است که روزبه‌روز جهانی‌تر می‌شود.»

مهاجرت شرکت های ارز دیجیتال به ابوظبی

ارزهای دیجیتال در ابوظبی

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۶ موردی که ای کاش هنگام شروع تجارت ارزهای رمزنگاری شده می‌دانستم

صرافی هیوبی (Huobi)

صرافی هیوبی (Huobi) هم یک دفتر در ابوظبی راه‌اندازی می‌کند. سیارا سان (Ciara Sun)، رئیس تجارت جهانی هیوبی؛ این شرکت امیدوار است که دفترهای جدید آن به‌عنوان پایگاه منطقه‌ای برای خاورمیانه فعالیت کنند. «این بازار فوق‌العاده است، پذیرش بلاک‌چین به‌سرعت در این منطقه رشد می‌کند.» سان نگفت که چقدر طول کشید تا هیوبی، فرآیند صدور مجوز را طی کند.

شخصی که به این امور آشنا است، گفت ریپل «استارت‌آپ پرداخت‌های بلاک‌چین» با FSRA گفتگو می‌کند. سخنگوی این شرکت به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

به‌طور خلاصه، چارچوب رمزنگاری ADGM، فهرست کاملی از استانداردها و انتظارها را در مورد مولفه‌های کلیدی بازار مالی مانند مبارزه با پول‌شویی، یکپارچگی بازار، محافظت از مشتری، نگهداری ایمن دارایی‌ها و مدل‌های حاکمیتی برای هر کسب‌وکاری فراهم می‌کند که می‌خواهد به‌عنوان صرافی، کارگزاری یا متولی در این منطقه فعالیت کند.

اگرچه هنوز به هیچ کسب‌وکاری مجوز کامل داده نشده، کریستوفر فلینوز (Christopher Flinos)، کمک بنیان‌گذار پلتفرم فرابورس رمزنگاری HAYVN، در ۱۰ ماه گذشته یک قانون موثر را در FSRA تصویب کرده است. او به کوین دسک گفت که HAYVN سایر منطقه‌ها را بررسی کرده، اما در ابوظبی مستقر شده است، زیرا مقررات آن «بسیار بهتر از هرجای دیگری بود.»

فلینوز می‌گوید:

«از آنجا که شرکت او با مشتریان سازمانی سروکار دارد که بسیاری از آن‌ها ارزیابی‌های دقیقی انجام می‌دهند، نظام قانون‌گذاری قوی‌تر ابوظبی برای کسب‌وکار او بهتر بوده است.»

«تمام آنچه برای من اهمیت دارد، این است که چارچوب نظارتی HAYVN به‌اندازه کافی قوی است. به‌گونه‌ای که در نشستی با صندوق بازنشستگی انگلستان سعی می‌کنم درصد کمی از موجودی آن‌ها را به ارزهای رمزنگاری‌شده اختصاص دهم. آن‌ها از این‌که HAYVN به‌گونه‌ای قانونمند است که گویی ما یک موسسه مالی هستیم، قدردانی خواهند کرد.»

شرکت های رمزنگاری

صرافی هیوبی (Huobi)

این مطلب راهم مطالعه کنید: نظریه بازی چیست و چطور به ادامه حیات ارزهای رمزنگاری شده کمک می کند؟

دلایل استراتژیک دیگری هم برای انتقال به ابوظبی وجود دارد. تیم آرون (Tim Aron) مدیرعامل صرافی غیرمتمرکز DeversiFI و یک وکیل مستقر در لندن توضیح داد: «کل روش [نظارتی] در ابوظبی تقریبا از انگلستان برداشته شده است.»

تنگ قبل از این‌که در سال ۲۰۱۵ مدیرعامل FSRA شود، مدیر امور مالی شرکت‌ها در سازمان مالی سنگاپور (MAS) بود. آرون اظهار داشت:

از آن‌جایی‌که FSRA بسیاری از مقام‌های خود را از نهادهای نظارتی مالی سایر کشورها (از جمله سازمان مدیریت مالی انگلستان (FCA)) استخدام می‌کند، شاید مقررات ابوظبی، پیش‌زمینه‌ای برای شرکت های رمزنگاری در کشورهای دیگر باشد.

آرون می‌گوید:

«زبان و قوانین تقریبا یکسان است، بنابراین هرکسی که با مقررات انگلستان آشنا باشد، می‌تواند به‌سادگی راه خود را در ابوظبی پیدا کند.» «دلیل این‌که ما و احتمالا دیگران در این‌باره فکر می‌کنیم، این است که ما به احتمال‌ها توجه کرده‌ایم. در آینده نزدیک حرکتی به‌سمت تنظیم مقررات رمزنگاری وجود خواهد داشت.»

البته سایر کشورها هم نوعی چارچوب صدور مجوز شرکت های رمزنگاری را در اختیار شما قرار می‌دهند: کشورهای مالت و لیختن اشتاین، روش‌های رمزنگاری خود را دارند و سنگاپور دارایی‌های دیجیتالی را به‌تدریج در مقررات پرداخت‌های موجود خود وارد کرده است.

اما بخشی از جذابیت ابوظبی، با توجه به شرکت‌هایی که به آنجا منتقل شده‌اند، تقریبا مانند یک باشگاه اختصاصی است: قانونی‌شدن در آنجا آسان نیست. طبق گفته تنگ، تنها ۵ درصد از شرکت‌های متقاضی اولیه برای درخواست مجوز ADGM دعوت شده‌اند، فرآیندی که می‌تواند تا ۱۴ ماه ‌طول بکشد.

برخی از کسب‌وکارهای متقاضی مجوز ابوظبی، مانند کراکن یا هیوبی، در حال حاضر جهانی هستند. اما بسیاری، مانند DeversiFI و HAYVN، کوچک‌تر هستند و بررسی‌های دقیقی را پشت سر گذاشته‌اند که به آن‌ها امکان ارائه خدمات خود را در سایر کشورها می‌دهد.

HAYVN در لندن، سنگاپور و زوریخ، دفاتری را به‌عنوان شعب دفتر ابوظبی مستقر کرده است. اگرچه هیچ روش یکسانی با انگلستان وجود ندارد، اما آرون گفت مجوز FSRA، با همان استانداردها و حمایت‌های درست از FCA، احتمالا وقتی نوبت به قانونی‌شدن در آنجا برسد، توافق مقام‌های انگلستان را جلب خواهد کرد.

شرکت های ارز دیجیتال

کوین دسک(coin desk)

این مطلب راهم مطالعه کنید: لغزش چیست؟ چگونه می‌توان هنگام معامله ارزهای رمزنگاری‌شده از لغزش جلوگیری کرد؟

آرون ادامه داد:

«همه ما می‌توانستیم در مجمع‌الجزایر سیشل بنشینیم و این خدمات را ارائه دهیم. او افزود، اما داشتن یک تنظیم‌کننده مقررات «که مراقب شما باشد و یک نماد قانونی به شما اعطا کند» به‌طور کلی کمی راحتی بیشتری به مشتریان می‌بخشد.

البته این مورد تنها در مورد مشتری‌ها نیست! در صنعتی مانند ارزهای دیجیتال که چشم‌انداز تنظیم مقررات آن بسیار نامشخص است، چیزی مانند مجوز ADGM می‌تواند به کسب‌وکارها، اطمینان دهد که در امنیت هستند.

منبع: coindesk.com