شیوع ویریوس کرونا موجب ورود کاربران زیادی به دنیای ارزهای دیجیتال شد. یکی از نگرانی‌هایی که اغلب کاربران داشتند این بود که آیا کارت‌های بانکی‌شان به خاطر خرید ارز دیجیتال یا برداشت از یک حساب ارز دیجیتال مسدود خواهد شد؟ در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد علت مسدود شدن تراکنش های ارز دیجیتال توسط بانک‌ها و موسسات مالی صحبت کنیم.

بر اساس نظرسنجی که در ماه ژوئن توسط موسسه «The Tokenist»  برگزار شد، مشخص شد ۴۵ درصد از پاسخ دهندگان که از ۱۷ کشور مختلف بودند ترجیح می‌دهند روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند تا روی سهام، املاک یا حتی طلا. در حالی که در نظرسنجی مشابه در سال ۲۰۱۷ انجام شده بود تنها ۱۳ درصد از پاسخ دهندگان تمایل به سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال و بیت کوین داشتند.

اما نکته ظریفی که وجود دارد این است اغلب افراد جدیدی که وارد فضای ارز دیجیتال می‌شوند با آن ناآشنا هستند. این موضوع وقتی پررنگ‌تر می‌شود که می‌بینیم نگرانی اصلی که مانع از سرمایه‌گذاری افراد روی ارزهای دیجیتال می‌شود بابت مسدود شدن حساب بانکی آن‌ها است.

بر اساس تجربه مشخص شده است که دو علت اصلی وجود دارد که می‌تواند سبب مسدود شدن تراکنش‌های بانکی شود. در واقع محدودیت‌های اعمال شده توسط رگولاتوری یا دریافت کننده ارز است که می‌تواند باعث مسدود شدن حساب شود.

کشورهای مختلف ممکن است فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال، تبدیل به ارز ملی و خرید از طریق ارز خارجی را با محدودیت یا ممنوعیت مواجه کنند.

شاید مهمترین و شدیدترین مثال از محدودیت‌های بانکی به دلیل فعالیت در زمینه ارز دیجیتال کشور آرژانتین باشد که در پاییز سال ۲۰۱۹، مقامات این کشور ابتدا محدودیت خرید ارزهای خارجی را از ۱۰٫۰۰۰ دلار به ۲۰۰ دلار در ماه کاهش دادند. سپس دولت آرژانتین مقررات ممنوعیت خرید ارزهای دیجیتال با کارت‌های بانکی را وضع کرد و به دنبال آن مالیات ۳۰ درصدی برای خرید ارز خارجی اعمال شد.

در نتیجه با وجود اینکه هیچگونه قانون رسمی مبنی بر ممنوعیت خرید ارز دیجیتال وجود نداشت، اما بانک‌های دولتی این کشور اینچنین تراکنش‌ها را مسدود کردند.

در این شرایط برای سرویس‌های ارز دیجیتال تایید شده توسط رگولاتوری، تنها راه جایگزین سیستم‌هی پرداخت در بازارهای محلی است.

بنابراین تراکنش خرید ارز دیجیتال به دو مرحله تقسیم می‌شود. مرحله اول افزایش موجودی کیف پول ارز دیجیتال از طریق کارت‌های بانکی، سپس خرید ارز دیجیتال از کیف پول. با وجود اینکه این روش می‌تواند هزینه خرید را افزایش دهد اما تنها را مطمئن خرید ارز دیجیتال در آرژانتین و کشورهای مشابه است.

در سایر موارد وقتی که مسدود کردن تراکنش به دلیل  محدودیت در تسویه حساب و خرید ارز خارجی باشد یک راه برای در امان ماندن وجود دارد: می‌توانید از سرویس‌هایی استفاده کنید که تراکنش‌های خرید ارز دیجیتال را از طریق ارز ملی ممکن می‌کنند.

مسدود شدن تراکنش های ارز دیجیتال

مسدود شدن تراکنش های ارز دیجیتال توسط بانک‌ها و موسسات مالی

این مطلب راهم مطالعه کنید: اولین آزمایش یورو دیجیتال در بانک مرکزی فرانسه

یک نکته مهم در مورد واسطه‌ها

رگولاتوری‌ها که معمولا محدودیت معامله با ارز دیجیتال را اعمال می‌کنند، در مقیاس کلان اقتصادی به موضوع نگاه می‌کنند در این بین واسطه‌ها یا سازمان‌هایی که فرآیند پردازش کارت‌های اعتباری را انجام می‌دهند، به عنوان نماینده‌های کسب و کار سعی می کنند از مزایای خود محافظت کنند. این موسسات مالی سعی می‌کنند از فعالیت‌هایی که در حیطه خارج از مقررات قرار می‌گیرد جلوگیری کنند.

در این موارد واسطه‌هایی که تراکنش‌های کارتی با امنیت سه گانه (تایید با پیامک، پوش نوتیفیکیشن یا یک رمز در لحظه) را ترجیح می‌دهند، با افزایش هزینه خدمات مواجه شده و تراکنش از نظر مالی غیرسودآور خواهد بود یا کاملا مسئولیت تراکنش را به فروشنده ارز دیجیتال واگذار می‌کنند.

این موضوع گاهی اوقات سبب این موضوع می‌شود که بانک به موسسات واسطه می‌گوید کارت او از امنیت سه گانه برخوردار است ما در حقیقت اینگونه نیست. در نتیجه فعالیت با این کارت‌ها مسدود خواهد شد. اتفاقی که به تازگی در چند بانک مکزیک توسط مشتریان گزارش شده است.

همچنین ممکن است عملیات روی کارت‌های ناشناس و پیش پرداخت محدود شود. به عنوان مثال در روسیه، معاملات ارز دیجیتال از طریق کارت‌هایی که نام دارنده آن‌ها را در Yandex.Money یا QIWI  ثبت نشده است QIWI مسدود می‌شود.

حتی مشکلات مشابه برای مشتریان بانک‌هایی در انگلستان هم اتفاق افتاده است و واسطه‌ها مجبور به جلوگیری از نوع خاصی از خرید ارز دیجیتال در کل کشور شدند. برای حل این مشکل سرویس‌های معاملات ارز دیجیتال مجبور به تغییر سیستم ضد کلاهبرداری شدند تا به موسسات مالی ارائه دهندگان کارت‌های اعتباری ثابت کنند که فعالیت آن‌ها کاملا قانونی است. بنابراین تنها کارت‌هایی که دارای امنیت سه گانه هستند و مشتریانی که هویت آن ها احراز شده است امکان برخورداری از سرویس‌های معامله ارز دیجیتال با کارت‌های اعتباری را خواهند داشت.

همانطور که متوجه شدید، توسعه صنعت ارز دیجیتال بدون تعامل نزدیک بین امور مالی سنتی و رگولاتوری‌ها غیرممکن است. بانک‌ها در این سیستم مانند کارمندان سفارت هستند که ویزا یا همان حق عبور از مرز را صادر می‌کنند، یعنی بانک‌ها صلاحیت کارت‌هایی که امکان معامله با ارز دیجیتال دارند را تایید می‌کنند. برخی از بانک‌ها امکان فعالیت در این صنعت را نمی‌دهند و بعضی دیگر از این بازار استقبال می‌کنند.

امیدواریم به زودی همه بانک‌های جهان مانند بانک کره جنوبی امکان تراکنش با ارزهای دیجیتال را فراهم کنند تا دیگر شاهد مسدود شدن تراکنش های ارز دیجیتال توسط بانک ها نباشیم.

شما هم می‌توانید تحلیل خود از حواشی بازار ارزهای دیجیتال را از طزیق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Cointelegraph