همه آمارها نشان از این دارند که بیت کوین همچنان می‌تواند رکوردهای جدیدی را از نظر قیمتی به ثبت برساند. بیت کوین توانست بالاخره سقف قیمت ۲۰ هزار دلار را بشکند و به نظر می‌رسد در آینده از این هم بالاتر خواهد رفت. کسانی که اقدام به فروش بیت کوین در قیمت های پایینتر کردند حالا از قافله عقب مانده و شاهد رشد روزافزون آن هستند. در این مطلب کوین نیک به دلایل موفقیت بیت کوین در گذر از این مرز قیمتی می‌پردازیم.

این مطلب را هم مطالعه کنید: رالی بیت کوین تا کجا ادامه دارد؛ قیمت بیت کوین چه مدت بالاتر از ۲۰ هزار دلار می‌ماند؟

داستان بیت کوین فراتر از ۲۰ هزار دلار

یکی از مسائل مهم این است که همواره دیدی فراتر از ارزش کنونی تریدینگ ارزهای دیجیتال داشته باشیم. قیمت کنونی یک ارز دیجیتال فقط نشانه ای از موقعیت موقتی آن است. چه قیمت بیت کوین ۱۷ هزار دلار باشد و چه ۱۹ هزار دلار، تفاوتی در این امر ایجاد نمی‌کند.

پیشروترین ارز دیجیتال جهان حالا توانسته است مرز روانی ۲۰ هزار دلار را در جستجوی اهداف قیمتی بالاتر بشکند. اتفاقات سال ۲۰۲۰ نتوانستند تاثیر طولانی مدتی روی قیمت بیت کوین بگذارند. گرچه مهم است حالا که بیت کوین به چنین قیمتی رسیده است نگاهی به گذشته و دلایل منجر به این موفقیت بیندازیم.

بیت کوین و و قیمت ۲۰ هزار دلاری
بیت کوین بالاخره توانست از قیمت ۲۰ هزار دلار عبور کند

وقتی به آمارهای موجود نگاه می‌کنیم هیچ استدلال محکمی علیه نظریه ماندن بیت کوین در قیمت بالای ۲۰ هزار دلار، مشاهده نمی‌کنیم. همه معیارهای مهم نشان‌دهنده این هستند که بیت کوین‌های کمتری با چنین قیمتی خریداری خواهند شد. زمان نشان خواهد این تحلیل‌ها درست هستند یا خیر. اما در هر صورت می‌توان رسیدن به سطح ۲۰ هزار دلار را گامی رو به جلو و نشان‌هایی از اتفاقات مثبت آینده برای بیت کوین دانست.

۱. کم شدن ذخایر صرافی‌ها

یکی از معیارهای مورد علاقه تحلیلگران، موجودی بیت کوین در کیف پول صرافی‌های متمرکز است. نمودار زیر تایید می‌کند که از مارس ۲۰۲۰ شاهد روندی نزولی در موجودی بیت کوین بودیم. این روند با وجود افزایش نسبی ارزش بیت کوین همچنان کند نشده است. مدتی است که کمتر از ۳ میلیون بیت کوین در کیف پول‌های صرافی وجود دارد. این روند با توجه به اینکه ارزش بیت کوین در ماه‌های اخیر بدون هیچ مشکلی بیش از ۱۸ هزار دلار باقی ماند، بسیار قابل توجه است.

موجودی بیت کوین و قیمت ۲۰ هزار دلاری

موجودی بیت کوین از طریق کیف پول صرافی‌های متمرکز

البته می‌توان این ادعا را کرد که این مقدار، تنها کمی بیش از ۱۰ درصد از عرضه در گردش بیت کوین است. این نکته درستی است. منتهی نمی‌توان فقط به این مساله تکیه کرد. اگر ۹۰ درصد چیزی برای خرید قابل دسترس نباشد، قیمت آن مرتبا افزایش پیدا می‌کند. در مورد بیت کوین هم باید گفت که امکان دسترسی راحت به آن به سرعت در حال کاهش است.

بخشی از این مساله توسط شرکت‌هایی رقم می‌خورد که به صورت ناگهانی در بیت کوین سرمایه گذاری می‌کنند. در جدول زیر می‌توانید شیوه تعامل شرکت‌ها با ارزهای دیجیتال معروف در جهان را مشاهده نمایید.

شرکت‌ها و قیمت ۲۰ هزار دلاری

شیوه تعامل شرکت‌ها با ارزهای دیجیتال معروف در جهان

به نظر نمی‌رسد که این شرکت‌ها فقط برای دوره کوتاهی وارد این حوزه شده باشند. این مساله منجر به کاهش موجودی بیت کوین و در نهایت کمبود آن در بازار شدند. کمبودی که به عبور ارزش بیت کوین از کانال ۲۰ هزار دلار کمک کرد.

۲. ذخیره کمتر بیت کوین در صرافی‌ها توسط مردم

نکته جالب درباره بیت کوین این است که شاهد جریان خروج آن از صرافی‌های شناخته شده هستیم. این معیار را تحت عنوان netflow می‌شناسیم که نشان‌دهنده تفاوت میان جریان ورودی به و خروجی از کیف پول‌های صرافی است.

در سال ۲۰۲۰، جریان منفی بیشتری نسبت به روی مثبت آن وجود دارد. این هم نشانه قابل توجهی دیگر با توجه به اینکه قیمت بیت کوین از مارس ۲۰۲۰ با افزایش روبرو شده است می‌باشد. این موضوع به معنی این است که افراد بیشتری تمایل به بیرون کشیدن سرمایه خود از صرافی‌ها گرفته‌اند. آن‌ها حالا ترجیح می‌دهند سرمایه‌شان را تا زمان ۶ برابر شدن ارزش آن در کیف پول‌های سخت افزاری نگهداری کنند.

نت فلو و قیمت ۲۰ هزار دلاری

در سال ۲۰۲۰، جریان منفی بیشتری نسبت به روی مثبت آن وجود دارد

هر روزی که شاهد خارج شدن بیت کوین‌های بیشتری از صرافی‌ها هستیم، مساله تامین امنیت هم به دغدغه‌ای بزرگ‌تر تبدیل می‌شود. ضمن اینکه بیت کوین همین حالا هم از عرضه محدودی برخوردار است. با این روند، عرضه آن در ماه‌های آتی از این هم کمتر خواهد شد.

عبور بازار از مقاومت قیمت ۲۰ هزار دلار فقط نیاز به زمان داشت. این افزایش قیمت پیش بینی شده، قبل از پایان سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. این می‌تواند نشانه ای از در پیش بودن سالی استثنایی برای بیت کوین باشد.

این مطلب را هم مطالعه کنید: ۶ پیش بینی منطقی قیمت بیت کوین برای سال ۲۰۲۱

۳. وضعیت ثابت بیت کوین‌های دست نخورده

یکی از مسائل مربوط به قیمت بیت کوین که بسیاری از تازه‌واردان و دلالان این حوزه تمایل به چشم‌پوشی از آن دارند، وضعیت بیت کوین‌های دست نخورده است. نمودار Glassnode نشان میدهد که ۳۳/۱۵۳ درصد از بیت کوین‌های ذخیره شده در ۳ سال گذشته به هیچ آدرس جدید منتقل نشده‌اند. صاحبان این بیت کوین‌ها آن‌ها را به قیمت سال ۲۰۱۷ نگه داشته و فعلا هم قصد جابجایی این سکه‌های باارزش را ندارند.

تاثیر بیت کوین دست نخورده بر قیمت ۲۰ هزار دلاری

درصد بیت کوین‌های ذخیره شده در ۳ سال گذشته که به هیچ آدرس جدید منتقل نشده‌اند

این آمار به تحلیلگران ثابت می‌کند که بخشی از صاحبان بیت کوین علاقه‌ای به فروش دارایی خود تا زمانی که قیمت‌های بالا برای این ارز دیجیتالی تبدیل به یک امر طبیعی شود ندارند. قیمت مدنظر آن‌ها می‌تواند ۵۰ هزار دلار یا حتی مبلغی ۶ رقمی به ازای هر بیت کوین باشد. نکته مهم این است که این مساله باعث می‌شود که تریدرها نمی‌توانند تا مدتها هیچگونه دسترسی به این بیت کوین‌ها از طریق صرافی‌ها یا دیگر پلتفرم‌های تریدینگ داشته باشند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: قیمت بیت کوین با عبور از ۲۳۰۰۰ دلار، رکورد دیگری ثبت کرد

۴. موارد جدید استفاده برای صاحبان بیت کوین

صرافی‌ها و دیگر پلتفرم‌ها سعی می‌کنند خلا موجود بین بیت کوین و امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را پر کنند. به عنوان مثال، لایتینگ لبس اقدام به ایجاد بازار استخر لیکوئیدیتی لایتینگ کرده است. IOVlabs هم یک مدل جدید برای انعطاف پذیری بیشتر با RSK را معرفی کرده و صرافی MXC هم از مدل اشتراکی جدیدی برای بازگشت بیت کوین‌های قفل شده رونمایی خواهد کرد.

البته این اقدامات تنها منحصر به بیت کوین نیستند. ولی به هر صورت پیشروترین ارز دیجتال دنیا به حمایتی که سزاوارش است می‌رسد. امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) بدون بیت کوین شانسی برای بقا در بلندمدت نخواهد داشت. ضمن اینکه نقدینگی زیادی در اختیار صاحبان بیت کوین که علاقه ای به فروش آن در قیمت کنونی ندارند قرار دارد.

همه این مسائل را می‌توان به عنوان دلایلی واضح از روند صعودی بیت کوین و پتانسیل آن برای شکستن مرز قیمت ۲۰ هزار دلار حکایت می‌کنند.

منبع: bitcoinmagazine