از سال ۲۰۱۷ برای اولین بار قیمت بیت کوین به بالاتر از ۱۹٫۰۰۰ دلار رسید و شاخص‌های متعدد نشان می‌دهند که این رالی صعودی ممکن است ادامه یابد.

امروز ۲۴ نوامبر، قیمت بیت کوین (BTC) برای اولین بار از زمان رالی تاریخی آن در دسامبر ۲۰۱۷ به ۱۹٫۰۰۰ دلار رسید. سه دلیل اصلی برای مومنتوم قوی این ارز دیجیتال وجود دارد.

عوامل اصلی رالی مداوم BTC عبارتند از: انباشت نهنگ‌ها، کاهش موجودی بیت کوین و روند رو به رشد حجم معاملات.

نمای کلی بازار ارز دیجیتال

نهنگ‌ها همچنان در حال انباشت بیت کوین هستند

در سراسر ماه نوامبر و با افزایش قیمت بیت کوین، خوشه‌ها (کلاسترهای) نهنگ پیوسته در حال شکل‌گیری بودند.

این خوشه‌ها زمانی پدیدار می‌شوند که نهنگ‌های بیت کوین، BTC را با قیمت مشخصی خریداری کرده و دیگر به آن دست نزنند. تحلیلگران این کار را به عنوان علامتی تفسیر می‌کنند که نشان می‌دهد نهنگ‌ها در حال انباشت بوده و در کوتاه مدت قصد فروش ندارند.

تفاوت بین رالی رو به رشد بیت کوین و چرخه‌های قیمت قبلی در این است که ثابت شده روند صعودی اخیر پایدارتر است. در حقیقت، هر خوشه نهنگ نشان می‌دهد که هر سطح حمایت مهم بیت کوین که پس گرفته شده، با انباشت نهنگ‌ها همراه بوده است.

انباشت بیت کوین توسط نهنگ ها
بیت کوین های انباشت شده توسط خوشه های نهنگ ها

در تاریخ ۱۸ نوامبر، هنگامی که بیت کوین به زیر ۱۷٫۲۰۰ دلار رسید، تحلیلگران Whalemap گفتند که سطح حمایت جدید نهنگ‌ها ۱۶٫۴۱۱ دلار است.

از آن زمان به بعد، بیت کوین چندین افت دیگر به زیر ۱۸٫۰۰۰ دلار را شاهد بوده، اما از آن موقع به بیش از ۱۸٫۸۰۰ دلار بهبود یافته و مومنتوم قوی خود را حفظ کرده است.

علاوه بر این، داده‌های Santiment، یک پلتفرم تحلیل بازار on-chain، روند مشابهی را نشان می‌دهد. محققان سانتیمنت دریافتند که تعداد نهنگ‌های بیت کوین در ماه‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: چهار دلیل برای یک پیش‌بینی؛ بیت‌کوین به‌زودی به یک اوج قیمت جدید می‌رسد

موجودی بیت کوین در حال کاهش است

در طول چرخه گاوی ۲۰۲۰، کاهش مداوم ذخایر ارز بیت کوین روندی ثابت داشته است. سرمایه‌گذاران و نهنگ‌ها زمانی که می‌خواهند بیت کوین بفروشند، آن را به صرافی‌ها واریز می‌کنند. از این رو، کاهش اخیر ذخایر ارزی به این معنی است که فروشندگان کمتری در بازار وجود دارند.

حجم معاملات در حال افزایش است

حجم معاملات نهادی و spot از ماه سپتامبر به سرعت در حال افزایش است. قراردادهای باز برای معاملات آتی بیت کوین و آپشن‌های CME در ماه نوامبر از ۱ میلیارد دلار فراتر رفته و جفت ارز BTC/USDT صرافی بایننس پیوسته بیش از ۱/۵ میلیارد دلار حجم معاملات روزانه داشته است.

نقطه داده‌های مختلف نیز نشان می‌دهند که بازار نقدی (spot) و نه بازارهای مشتقات یا بازارهای آتی، منجر به این رالی شده است. این روند باعث ایجاد ثبات بیشتر در این رالی شده و ریسک تصحیح قیمت‌های گسترده را کاهش می‌دهد.

هنگامی که بازار آتی بیشترین حجم را در طی روند صعودی بیت کوین به خود اختصاص دهد، خطر نقد کردن دارایی‌ها به صورت زنجیره‌ای و آبشاری وجود دارد. این بار، بازار spot منجر به این رالی صعودی شده، بنابراین آن را پایدارتر کرده است.

آیا به نظر شما افزایش قیمت بیت کوین ادامه خواهد یافت؟ نظرات خودتان را در کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph