بعد از روزهای درخشان چین لینک (Chainlink) و افزایش قیمت باورنکردنی ارز لینک (LINK) یک گزارش مخفیانه مبنی بر کلاهبرداری بودن این ارز دیجیتال برای دارندگان آن ارسال شده است. حالا رسانه‌های اجتماعی و فعالان بازار ارزهای دیجیتال به دنبال کشف حقیقت ماجرا هستند. در ادامه مطلب به جزئیات این گزارش جنجالی می‌پردازیم.

دلایل کلاهبرداری بودن چین لینک در این گزارش

در خبری که توسط شرکت سرمایه‌گذاری زئوس «Zeus Capital» منتشر شده است، یک گزارش برای فعالان و دارندگان چین لینک ارسال شده است که آن را به عنوان یک پروژه کلاهبرداری معرفی می‌کند. زئوس در بررسی این گزارش ادعا می‌کند، برخلاف ادعای مدیریت و شرکت تحقیقاتی ارز دیجیتال لینک در مورد عملکرد فوق‌العاده آن چیزی که محتوای وبسایت این شرکت نشان می‌دهد، بسیار ضعیف و کمتر از چیزی است که ادعا می‌شود.

آدرس چین لینک کم و بیش با چند شماره تلفن در هنک کنگ و آدرس ایمیل مشخص شده است و موقعیت مکانی دقیقی را نشان نمی‌دهد. در گزارش شرکت زئوس یک شماره تلفن لندن به شماره تماس‌های چین لینک اضافه شده است.

گزارش ادعا می‌کند در حالی که چندین بار با شماره‌های ذکر شده در سایت تماس گرفته شد ولی هر بار تماس به پیغام گیر صوتی منتقل شد. این موضوع به نوعی نشان می‌دهد تعداد تماس‌های دریافتی این شرکت بالاتر از حد نرمال است.

همچنین در نسخه زبان کره‌ای این سایت هم چندین اشتباه عجیب در ترجمه وجود دارد.

یکی دیگر از اتهاماتی به لینک نسبت داده می‌شود، استفاده از تکنیک پامپ اند دامپ «pump and dump» مانند معامله داخلی برای افزایش تقاضا و هشدار برای سقوط قریب الوقوع قیمت است.

کلاهبرداری بودن چین لینک

نمودار قیمت چین لینک

این مطلب راهم مطالعه کنید: یک سوال مهم؛ افزایش قیمت ارز دیجیتال لینک حباب است یا منطقی؟

نویسنده در گزارش خود به یک نکته جالب اشاره می‌کند که چین لینک از دادن هر گونه اطلاعاتی در مورد تاریخ و هزینه راه‌اندازی شبکه اصلی خود پرهیز می‌کند. در حالی که گفته می‌شود شبکه اصلی چین لینک اوایل سال جاری میلادی روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده است.

همچنین در این گزارش یک هشدار واضح هم به سرمایه‌گذاران داده شده است:

یکی از ویژگی‌های «لینک» فقدان یک اکوسیستم غیرمتمرکز است که با توجه به تصمیمات اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا، جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند که چین لینک به عنوان یک شرکت امنیتی طبقه بندی می‌شود و کل شرکت و سرمایه‌گذاران در معرض خطر هرچیزی از معامله اوراق بهادار ثبت نشده تا دستور دادگاه مبنی بر عدم تسویه درآمد قرار دارند.

این گزارش با هشدار اینکه ریسک سقوط لینک بیش از ۹۹ درصد است پس از آنکه برای تعداد زیادی از فعالان بازار ارزهای دیجیتال ایمیل شد فورا به موضوع داغ در کانال تلگرام چین لینک تبدیل شد.

یکی از اعضای کانال تلگرام ادعا می‌کند که این گزارش کاملا جعلی است:

این وبسایت خیلی مبهم است، به نظر می‌رسد آن‌ها با یک آدرس جعلی قصد دارند خودشان را سایت (https://zeuscapital.co.uk/) معرفی کنند. همچنین به نظر می‌رسد آن‌ها به گونه‌ای به لیست دارندگان ارز لینک دسترسی داشته‌اند و برای آن‌ها ایمیل فرستاده‌اند.

یکی دیگر از اعضا هم اعتقاد دارد اسامی دارندگان لینک از طریق هک صرافی قدیمی به دست آمده است. به طور کلی به نظر می‌رسد بسیاری از فعالان این بازار اعتقاد دارند که این گزارش فقط برای کاهش ارزش لینک تهیه شده است. با این حال، برخی از کاربران معتقدند که جعلی بودن این گزارش هنوز اثبات نشده است و باید جدی گرفته شود مگر اینکه بتوان آن را به طور قطعی یک گزارش جعلی قلمداد کرد.

یکی از کاربران توییتر هم گفته است حتی اگر این گزارش جعلی هم باشد باز هم جزئیات بسیار مفصل و نگران کننده‌ای در مورد چین لینک افشا کرده است که باید به آن توجه شود.

در زمان نگارش این مطلب چین لینک با ارزش ۸/۵ دلار معامله می‌شود که رشد ۴۵ درصدی را در هفت روز گذتشه نشان می‌دهد. در بازه طولانی‌تر لینک ۱۰۸ درصد در ماه گذشته و ۲۳۸ درصد نسبت به ۱ سال گذشته رشد داشته است.

منتظر نظرات و تحلیل‌های شما در مورد کلاهبرداری بودن چین لینک هستیم، نظرات خود را می‌توانید از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما و سایر فعالان حوزه ارز دیجیتال در میان بگذارید و به بحث و تبادل نظر بپردازید.

منبع: cryptonews