به نظر می‌رسد پیامدهای ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ از رکود سال ۲۰۰۸ و همچنین رکود بزرگ هم پیشی می‌گیرند و اقتصادهای جهان با وضعیت بی‌سابقه و متزلزلی روبرو شده‌اند. شوک اقتصادی که در سرتاسر جهان ایجاد شده دولت‌ها را وادار کرده تا به‌سرعت وارد عمل شده و سیاست‌های خاصی را پیش بگیرند. با تاثیرات گسترده‌ای که شیوع ویروس کرونا بر تمام جوانب جوامع در سرتاسر جهان گذاشته‌، بسیاری از کسب‌وکارها در حال آماده‌سازی برای حرکت در دنیای جدید پس از بحران سلامتی هستند. اما این رکود اقتصادی چه تاثیری می‌تواند بر بلاک چین و رمزارزها داشته باشد؟ آیا بیت کوین مانند پول نقد می‌تواند یک دارایی کم خطر باشد؟ ما در این مقاله نظرات چند متخصص در این صنعت از جمله افرادی از بورس اوراق بهادار جبل‌الطارق، آنتولوژی (Ontology)، دیفاینر (DeFiner)، کروکس پی (CRUXPay)، و نم ونچرزهو (NEM Ventureswho) و دیدگاه‌های آن‌ها را در خصوص تاثیری که رکود جهانی می‌تواند بر دارایی‌های دیجیتال داشته باشد با هم بررسی می‌کنیم. برای خواندن مطالب بیشتر در مورد رمزارزها با کوین نیک همراه باشید.

نیک کوان (Nick Cowan)، مدیر عامل گروه جی‌اس‌ایکس (GSX Group

نیک کوان (Nick Cowan)، مدیر عامل گروه جی‌اس‌ایکس (GSX Group) 

نیک کوان (Nick Cowan)

رمزارزها در مقابل آشفتگی بازار ایمن نیستند. این مسئله در نوسانات طبیعی آن‌ها هویدا است و این نشانگر رفتار دارایی‌های معمول است. همچنین معاملات پول هوشمند و تمایلات ذهنیت دنباله‌رو در بازار رمزارزها به شکلی آشکار قابل مشاهده است. اوج قیمتی که در اواخر سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد نمایشی غیرواقعی از بیت کوین بود و افت قیمت متعاقب آن نوسانات شدید این بازار را نشان داد. با این حال، الگوهای بازار از آن زمان تاکنون در مجموع مثبت بوده‌اند و قله‌ها و دره‌های معمول در این مسیر دیده می‌شوند.

در مورد اینکه بازار پس از اتمام شیوع ویروس کرونا به چه صورت خواهد بود، من انتظار ندارم رمزارزها ناگهان مثل طلا به عنوان دارایی کم خطر در نظر گرفته شوند. در عوض، پذیرش آن‌ها، خصوصا با ابراز روزافزون تمایل نهادهای مالی و پایانه‌های فین‌تک به این دسته از دارایی، بیشتر خواهد شد.

با این حال، این ایده که امور مالی مبتنی بر بلاک چین تنها محدود به رمزارزها هستند قدیمی شده و امروزه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای که توسط بلاک چین ممکن شده توانسته استخرهای نقدینگی جهانی را وسیع‌تر کند، به ویژه با گسترش توکنیزه‌کردن یا اوراق بهادار دیجیتالی.

این مطلب راهم مطالعه کنید: رمزارزهای ناشناس برتر

با اتمام این بیماری همه‌گیر جهانی، من انتظار دارم ارزیابی مجدد و دقیقی از زیرساخت‌های بازارهای سرمایه خصوصا مدل T+2 انجام شود، یعنی مدت زمانی که تراکنش‌های اوراق بهادار همیشه برای تسویه‌شدن لازم داشته‌اند. این تأخیر دو روزه باعث اعمال فشارهای غیرضروری بر بازارهای سرمایه می‌شود، به‌خصوص در مورد ریسک طرف مقابل. با استفاده از بلاک چین می‌توان این تاخیر طولانی تسویه را دسته‌بندی کرده و ریسک طرف مقابل را از بین ببریم.

اریک پینوس (Erick Pinos)، مدیر اکوسیستم آنتولوژی در قاره آمریکا

اریک پینوس (Erick Pinos)، مدیر اکوسیستم آنتولوژی در قاره آمریکا

اریک پینوس (Erick Pinos)

بیت کوین یکی از نوآوری‌های مبتنی بر فناوری است که در پاسخ به سقوط بازارهای مالی در سال ۲۰۰۸ ایجاد شد. در مارس ۲۰۲۰، بازارهای ایالات متحده و بریتانیا بدترین روز خود را از آن زمان تاکنون تجربه کردند.

مفهوم بیت کوین به عنوان یک دارایی کم خطر در طول رکود جهانی موضوعی است که مدت‌ها توسط بازیکنان این صنعت تبلیغ شده است. با این حال، افت کنونی بازارها موجب هجوم سرمایه‌گذاران به سمت بیت کوین نشده است. در این نقطه از زمان بحران، این مسئله چندان هم عجیب نیست. باید در خاطر داشت که هنوز در روزهای اول هستیم، هم در روزهای اول بیت کوین و هم در روزهای اول بحران. بیت کوین هرگز فرصت نداشته تا یک رکود اقتصادی را طی کرده و از آن به سلامت عبور کند. بنابراین، پیش‌بینی اینکه اوضاع به چه شکل پیش می‌رود و بازیگران چگونه به این مسیر طولانی بهبود شرایط اقتصادی واکنش نشان می‌دهند دشوار است.

شیوع جهانی ویروس کرونا توجه بسیاری از دولت‌ها، بانک‌های مرکزی، سرمایه‌گذاران سنتی و شرکت‌ها را به دارایی‌های دیجیتال جلب کرده است. این امر به دلیل توانایی آن‌ها برای ارائه اعتماد، امنیت، و دسترسی بیشتر به کاربران و همچنین ایجاد فرصتی برای جلوگیری از بسیاری خطرهای مرتبط با بازارهای سنتی و ارزهای فیات است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چالش رمزارزها در سال جدید از نگاه رهبران صنعت رمزارز

جیسون وو (Jason Wu)، مدیرعامل شبکه همتابه‌همتای پس‌انداز، وام، و پرداخت دیجیتالی دیفاینر (DeFiner.org)

جیسون وو (Jason Wu)، مدیرعامل شبکه همتابه‌همتای پس‌انداز، وام، و پرداخت دیجیتالی دیفاینر (DeFiner.org)

جیسون وو (Jason Wu)

رکود اقتصادی می‌تواند عامل مهمی برای پذیرش دارایی‌های دیجیتال و مدیریت مالی غیرمتمرکز (DeFi) باشد. مدیریت مالی غیرمتمرکز با استفاده از کدها و فرمول‌های ریاضی اعتماد بنا می‌کند، درحالیکه سیستم‌های مالی سنتی بر اساس اعتماد افراد و سابقه شرکت‌ها کار می‌کنند. مدیریت مالی غیرمتمرکز به افراد اجازه می‌دهد تا بدون واسطه دارایی‌های خود را مدیریت کنند و مالک آن‌ها باشند.

بحران مالی سال ۲۰۰۸ به مردم آموخت که واسطه‌های مالی همیشه قابل اعتماد نیستند. سیستم مالی فعلی با هزینه‌های بالا همراه است و فاقد شفافیت می‌باشد. بنابراین، بحرانی مالی در آینده می‌تواند عاملی در اثبات ارزش مدیریت مالی غیرمتمرکز باشد. بیت کوین از بحران مالی قبلی متولد شد و مدیریت مالی غیرمتمرکز در این شرایط اقتصادی شکوفا خواهد شد. درحالیکه رکود جهانی برای دارایی‌های دیجیتال خوب خواهد بود، به دلیل بحران نقدینگی در ابتدا باعث افت بازار می‌شود. جهان رمزارز ابتدا متحمل ضرر خواهد شد و بعد سود می‌برد. در این بین، سه مرحله برای رمزارزها وجود دارند: نقدینگی، ضرر، شکوفایی.

در مرحله اول، بازارهای رمزارز در کنار تمام دارایی‌های مالی با مشکلات نقدینگی و افت قیمت روبرو هستند. این مسئله در ماه مارس و با سقوط شدید بیت کوین از حوالی ۹ هزار دلار به حدود ۴ هزار دلار اتفاق افتاد. در بحران مالی و با اختلال جریان نقدی معمول، همه افراد به دنبال نقدینگی هستند. در مرحله دوم، رمزارزها پابه‌پای سایر صنایع دچار ضرر می‌شوند. در این مرحله، بسیاری از شرکت‌ها ورشکسته می‌شوند و افراد مشاغل خود را از دست می‌دهند. موسسات مالی نمی‌توانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند و ورشکسته می‌شوند و ترازنامه‌های مالی بانک‌های سپرده‌گذاری با کسری بودجه روبرو می‌شوند. سپس بانک‌های مرکزی وارد صحنه شده و پول بیشتری چاپ می‌کنند که این امر خود می‌تواند منجر به تورم ‌شود. در مرحله سوم، مردم اعتماد خود را به سیستم مالی موجود از دست می‌دهند. مدیریت مالی غیرمتمرکز یک سیستم جایگزین برای افرادی است که می‌خواهند پس‌انداز خود را مدیریت کرده و آن را بیشتر ‌کنند. مدیریت مالی غیرمتمرکز ارزان‌تر و سریع‌تر است و می‌تواند به افراد کمک کند تا دارایی‌های خود را به طور کامل مدیریت کنند. افراد از تجربیات دردناک خود درس می‌گیرند و برای لذت‌بردن از آزادی مالی حقیقی از دنیای رمزارز استقبال می‌کنند. طی چند دهه آینده به طور روزافزون دارایی‌های بیشتری از طریق بلاک چین مدیریت می‌شوند و دنیای دارایی‌های دیجیتال رونق می‌گیرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۴ نکته که پیش از خرید رمزارزها، به ویژه بیت کوین باید بدانید

اشیش سینگهال (Ashish Singhal)، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار کروکس پی (CRUXPay) و Coinswitch.co

اشیش سینگهال،مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار کروکس پی (CRUXPay) و Coinswitch.co

اشیش سینگهال (Ashish Singhal)

در نگاه اول به نظر می‌رسد این ایده که دارایی‌های دیجیتال و رمزارزهایی مانند بیت کوین در دسته دارایی‌ کم خطر جا می‌گیرند دیگر مطرح نیست. رمزارزها نیز به اندازه بدهی، سود سهام، و کالاهایی مانند طلا آسیب‌پذیر هستند. این مسئله از این رو اتفاق می‌افتد که در ابتدای رکود اقتصادی، هنگامی که در بازارها هراس شدت گرفته است، تمام اصول از بین می‌روند. با این حال، در میانه بحران، بدهی به علت افت ارزش دارایی و سود سهام به علت کاهش سود ارزش خود را از دست می‌دهند. اما ارزش اصلی رمزارزها در طول رکود نه تنها ارزش خود را از دست نمی‌دهد، بلکه حتی قوی‌تر می‌شود.

رکود جهانی نقطه‌ای تعیین‌کننده برای رمزارزها است. این ایده که بیت کوین یک دارایی کم خطر است در طول رکود اقتصادی مورد آزمون قرار می‌گیرد. رکود اقتصادی دولت‌های سرتاسر جهان را وادار می‌کند تا اقداماتی جهت جبران افت بازارها انجام دهند. این اقدامات می‌تواند طی سال‌های آینده تاثیرات اقتصادی منفی داشته باشد. ماهیت رمزارزها به‌گونه‌ای طراحی شده که در برابر چنین اقدامات و تاثیراتی ضدضربه باشد. این امر می‌تواند یکی از مزیت‌های کلیدی رمزارزها به شمار برود.

در آغاز بحران، هراس و تصمیم‌های غیرمنطقی در بازار زیاد می‌شود. بنابراین، فروش گسترده‌ای در تمام انواع بازار شکل می‌گیرد. افت ارزش دارایی‌ها و کاهش سود در بحران اقتصادی جهانی باعث کاهش قیمت بدهی و سود سهام به پایین‌ترین سطوح می‌شود. و این مسئله می تواند قیمت رمزارزها را نیز کاهش دهد. با این حال، این امر نشان‌دهنده کاهش ارزش ذاتی رمزارزها نیست.

ارزش ذاتی رمزارزها توسط تمرکززدایی و ثبات فرمول‌های ریاضی تعریف می‌شود، مسائلی که در حین بدترین بحران‌های مالی همچنان ادامه دارند. رمزارزها سپس تبدیل به گزینه‌ سرمایه‌گذاری در طول چنین بحران‌های اقتصادی می‌شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۶ روش کسب سود در بازار خرسی رمزارزها

نیکلاس پلکانوس (Nicholas Pelecanos)، مدیر بازرگانی در شرکت نم ونچرز (NEM Ventures)

نیکلاس پلکانوس (Nicholas Pelecanos)، مدیر بازرگانی در شرکت نم ونچرز (NEM Ventures)

نیکلاس پلکانوس (Nicholas Pelecanos)

در اولین بلاک بیت کوین عبارتی رمزنگاری‌شده نهفته که شاید تائیدی بر حقیقی‌ترین هدف بیت کوین باشد:

نشریه تایمز در سوم ژانویه ۲۰۰۹: رئیس خزانه‌داری در آستانه‌ اعطای دومین مساعدت مالی به بانک‌ها است.

ظهور بیت کوین در میانه یک بحران اقتصادی نه تصادفی بلکه واکنشی مستقیم به سقوط بازارهای مالی در سال ۲۰۰۸ بود. هر چه افت و حتی رکود اقتصادی در جهان بیشتر می‌شود، من بیش از پیش طرفدار و متمایل به بیت کوین و رمزارزها می‌شوم. تسهیل کمّی نامحدود، بدهی‌های غیرقابل وصول بین‌المللی، سیستم پولی ناکارآمد و نرخ بهره منفی همگی در زمانی که جوامع در سرتاسر جهان در حال عبور و دورشدن از وجه نقد هستند. این دقیقا همان چیزی است که بیت کوین طراحی شده تا در برابر آن ضدضربه باشد.

فروش گسترده رمزارزی که در ماه مارس اتفاق افتاد نتیجه یک رویداد نقدینگی جهانی بود و بیت کوین اکنون، طی یک بهبود قیمت سریع، نسبت به پایین‌ترین قیمت خود ۹۰ درصد رشد داشته است. رمزارزها بیش از اینکه یک دارایی کم خطر باشند، در دسته دارایی‌هایی قرار می‌گیرد که ارزش آن‌ها با افزایش نرخ مالیات وضع‌شده کاهش نمی‌یابد. این امر به‌تنهایی می‌تواند سرمایه بسیاری را در مواقع بحران به خود جلب کند. با ارزش کل ۲۰۰ میلیارد دلاری بازار، برای صعود سریع قیمت نیاز به سرمایه ورودی زیادی نیست.

منبع: Bitcoinwarrior