پس از اینکه ریپل به عنوان سومین ارز دیجیتال بزرگ جایگاه خود را از دست داد، پاسخ مناسبی از جانب این ارز به بازار داده نشد و همچنان تحت تاثیر سطح مقاومت طولانی خود زیر ۰٫۲۱ دلار باقی ماند. اما آمارها در چند روز اخیر نشان از افزایش حجم معاملات ریپل خبر می‌دهد. این سوال برای کارشناسان پیش آمده است که روند صعودی ریپل شروع شده است؟ در این مطلب از کوین نیک بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

معمولاً اکثر ارزهای دیجیتال همبستگی شدیدی با بیت کوین دارند، یعنی در صورت رشد بیت کوین آن‌ها هم رشد می‌کنند و با سقوط آن ارزش سایر ارزهای دیجیتال هم کاهش می‌یابد. یک تحلیلگر مشهور عملکرد ریپل را با بیت کوین و اتریوم مقایسه کرد.

طبق تجزیه و تحلیل‌ها، ریپل در حال حاضر در حال شروع یک روند صعودی است، چرا که آمارها نشان می‌دهد ریپل طی هفته گذشته شاهد افزایش حجم اجتماعی و حجم معاملات بود.

معمولاً وقتی قیمت دستخوش تغییرات زیاد می‌شود، حجم اجتماعی در بازار افزایش می‌یابد، اما در رابطه با ریپل اینگونه نبود. می‌توانیم حدس بزنیم پیشرفت‌های به وجود آمده به پذیرش شبکه ریپل کمک کرده‌اند و در نتیجه حجم اجتماعی ریپل بهبود یافته باشد.

ریپل در تلاش است تا حضور خود را در سطح جهان تقویت کند و قصد دارید در صنعت وام‌دهی (lending industry) هم وارد شود. پیش‌بینی می‌شود ریپل بخواهد از ارز (XRP) برای دادن وام استفاده کند. اگر چه هنوز چنین چیزی سابقه نداشته است، اما این مورد استفاده بالقوه از ریپل می‌تواند برای برهم زدن تعادل بازار و جلب توجه مورد استفاده شود.

علاوه بر این در هفته گذشته، میزان نقدینگی بر اساس تقاضای ریپل در استرالیا رکورد بالاترین رقم برای شاخص نقدینگی در کوریدورهای مختلف به ثبت رسید. همچنین گفته شد شاخص نقدینگی بازار بیت کوین برای جفت ارز XRP/AUD (ریپل/دلار استرالیا) در تاریخ ۲۹ مه به ۱۵٫۴ میلیون دلار رسید.

سانتیمنت اینسایت (Santiment insight)‌ هم روند مشابهی را نشان می‌دهد، شاخص‌هایی مانند حجم اجتماعی و احساسات بازار ممکن است به ریپل اجازه دهد تا در سناریوی فعلی بازار از بیت کوین جدا شود.

روند صعدی ریپل و جدا شدن از بیت کوین

روند صعودی ریپل

این مطلب راهم مطالعه کنید: علاقه سرمایه گذاران به ریپل با افزایش نرخ معامله درشبکه‌های بیت کوین و اتریوم

با این حال ممکن است قضیه به همین سادگی و واضحی نباشد.

شاخص همبستگی کوین متریک (Coinmetric) بین ریپل و بیت کوین از تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۲۰ به ندرت تغییر کرده است. در زمان نگارش این مطلب شاخص همبستگی ۰٫۸۲ را نشان می‌دهد.

برای اینکه ریپل بتواند از بیت کوین فاصله بگیرد باید یک افزایش قیمتی پایدار را تجربه کند و تا وقتی بیت کوین حرکت خود را انجام نداد، نباید اصلاح قیمتی جدی انجام دهد. اتریوم این قضیه را از اول ماه مه به خوبی مدیریت کرده است و در زمان‌های خاصی توانسته است عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین داشته باشد.

البته مهم است بدانیم که ریپل و اتر از نظر عملکرد و کاربرد عمومی کاملا با هم متفاوت هستند. از این رو شکستن همبستگی با بیت کوین برای ریپل دشوارتر است.

بنابراین باید عملکرد ریپل را در چند هفته آینده به دقت مشاهده کنیم تا ببینیم حجم اجتماعی این ارز کمرنگ‌ می‌شود یا اینکه ریپل می‌تواند از این فرصت برای جدا شدن از بیت کوین استفاده کند.

منبع: ambcrypto