ریپل چیست ؟ آیا ریپل یک ارز دیجیتال (cryptocurrency) مانند بیت کوین (bitcoin) است؟ جواب کوتاهی که به این سوال داده می‌شود قطعا «نه» است، اما این جواب به این معنا نیست که ریپل با بیت کوین در دسته رمز ارزها قرار نمی‌گیرد. برای شناخت بهتر ریپل این مقاله کوین نیک را تا آخر مطالعه کنید.

ریپل چیست ؟

در سال ۲۰۱۲ سیستمی با نام به عنوان پرداخت نوسانی (ripplepay) بعدی معرفی شد. ریپل در واقع سیستم بزرگ پرداخت در دنیای واقعی (real time gross settlement system) است که به اختصار به آن RTGS می‌گویند، و شبکه‌ای برای تغییر و یا واریز وجه است.

و از دفتر مرکزی مشترکی که توسط شبکه‌‌ای که دارای سرورهای مستقل و معتبر است مدیریت می‌شود استفاده می‌کند که به طور مداوم مقایسه تراکنش‌ها را ثبت می‌کند.

ریپل چیست و به چه کار می آید

ریپل با بیت کوین فرق دارد.

ریپل همانند بیت کوین نیست

ریپل بر پایه‌ی اشتراک پایگاه داده‌ی عمومی بنا شده است که از توافق عام بین سرور‌های معتبر برای اطمینان از درستی استفاده می‌کند و سرورهای معتبر می‌تواند به هر شخص یا نهادی مانند بانک تعلق داشته باشد.

قرارداد ریپل ( که به عنوان  XRP معرفی شد) به این دلیل ایجاد شد که پول را سریعا و به صورت مستقیم بین دو گروه یا فرد منتقل بکند.

هر نوع سرمایه‌ای بتواند تغییر یابد، اکسچنج شود و مبالغ زیادی در فاصله‌های متفاوت جابجا شود. آن‌ها مدعی عدم دریافت حق‌الزحمه بودند و مخالف بانکداری سنتی و کار از طریق رد و بدل پول نقد بودند پس به سراغ ریپل رفتند.

ریپل و بیت کوین از لحاظ مالی چه فرقی با یکدیگر دارند

سرورهای معتبر و تایید شده و مکانیزم‌های اجتماعی هستند که که تمایل به راهنمایی افراد به پذیرش ریپل به عنوان یک تکنولوژی بر اساس بلاک چین دارند و با وجود اینکه افراد این را پذیرفته‌اند اما ریپل یک بلاک چین نیست پس به سراغ سوالی می‌رویم که برای همه ما بوجود می‌آید ریپل چیست ؟

ریپل از یک درخت درهم سازی (hashtree) برای خلاصه کردن داده‌ها به یک مقدار که از طریق اعتبار سرویس‌های فراهم‌سازی، رضایت عمومی را مقایسه می‌کند استفاده می‌کند.

به نظر می‌رسد بانک‌ها ریپل را دوست دارند. و فراهم کنندگان پول هر روز بیشتر از دیروز به آن علاقه‌مند می‌شوند.

«ریپل برای چه کسی ساخته شد» سوال بهتری نسبت به «ریپل چیست» است. در واقع جواب این سوال یک موسسه است و با این حال می‌تواند بین افراد نیز مبادله شود که البته هدف اولیه آن نبود. هدف اصلی  پلتفورم (platform) ریپل انتقال مقدار زیادی سرمایه سراسر جهان و با بیشترین سرعت ممکن است.

علاوه بر این ریپل از زمانی که ارائه شده است ثبات داشته و بیشتر از ۳۵ میلیون معامله را بدون هیچ مشکلی انجام داده است.

و توانایی کنترل ۱۵۰۰ معامله در ثانیه را دارد و به روزرسانی شده تا به مقیاس ۵۰۰۰۰ معامله در ثانیه برسد و در مقایسه با آن بیت کوین در ثانیه می‌تواند ۳-۶ معامله و اتریوم ۱۵ معامله را ( بدون در نظر گرفتن لایه‌های مقیاس گذاری) کنترل کند.

ریپل مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و دیگر ارزهای آنلاین به XPR نیاز دارد. اما او در دریافت و آغاز مشکل دارد، همانند مشکلات رایجی که یک شرکت هنگام تاسیس دارد، برای مثال تنها یک مقداری را انتخاب می‌کنند ( برای مثال ۱۰۰ میلیارد) و این تعداد از سکه‎ی XPR مشکل زا است.

ریپل چیست و معرفی آن

ریپل مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و دیگر ارزهای آنلاین به XPR نیاز دارد.

XPR در ریپل چیست و در کجا استفاده می‌شود؟

به عنوان یک تکنولوژی، پلتفورم ریپل ممکن است ارزش واعتبار بیشتری داشته باشد که سود آوری آن را تایید می‌کند و با وجود نشانه XPR باز هم در پروژه‌های ناچیزی استفاده می‌شود.

در واقع ریپل برای فاز بالایی برنامه ریزی شده بود، تا اینکه در سال ۲۰۱۶ در ارزهای آنلاین شروع به پیشرفت کرد. با این وجود CNBC اعلام کرده است که اگر ریپل بتواند به ۶.۵۷$ برسد سرمایه گذاری آن بزرگتر از بیت کوین می‌شود.

حدود ۱۰۰ میلیارد نشانه XPR توسط شرکت ریپل توزیع شده است و تا الان شرکت قول داده است که این تعداد کلی است که همیشه خواهد بود اما با این وجود چیزی وجود ندارد که بتواند جلوی آن‌ها را برای توزیع بیشتر بگیرد.

طراحی ریپل به قدری انعطاف پذیر است که وسیله‌ای برای تعویض هر نوع سرمایه و دارائی دیجیتال است.

ریپل می‌تواند یک واریز را در ۳.۵ ثانیه از طریقXPR انجام دهد و آن را در دسترس و قابل خرج نگه دارد. اما در کل استفاده از  XPR کاملا مستقل از شبکه‌ی ریپل است.

اما بانک‌ها درواقع نیازی به XPR برای انتقال دلار، یورو و غیره ندارند. و سرمایه‌گذارن تازه کار ممکن است این نکته را هنگام تاسیس شرکت فراموش کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیت کوین (Bitcoin) چیست و به چه کار می آید؟

ارزش طرح ریپل چیست ؟

در اینجا ارزش شبکه‌ی درونی ریپل است و توانایی انتقال سرمایه را به سرعت در سر تا سر جهان دارد و این کار را حتی سریع‌تر از نشانه XPR انجام می‌دهد.

بانک‌ها از ریپل چه استفاده‌هایی می‌کنند؟ بانک‌ها می‌توانند از نرم افزار ریپل برای انتقال سرمایه بین واحدهای پول مختلف استفاده کنند. در حال حاضر استفاده از SWIFT رایج است که سیستمی طاقت فرسا و سنگین است و برای استفاده از آن بانک باید در تمام کشور‌هایی که کار می‌کنند حساب داشته باشد.

ریپل اخیرا اعلام کرد که بیشتر از ۱۰۰ بانک از آن استفاده می‌کنند و American Express شامل آن می‌شود. ( این تعداد را با ۱۱۰۰۰ موسسه مالی در (SWIFT) مقایسه کنید.)

دلیل نوسان ناگهانی ریپل چیست ؟

درحالی که ارزش بیت کوین بعد از ۲۰۱۷ افزایش فراوانی کرده است، و در پایان سال ارز دیجیتال مرز ۲۰۰۰۰$ را نیز رد کرد.

زمانی که قیمت‌ها بالا رود ما شاهد افزایش ارزش مقدار زیادی آلت کوین است، که لایت کوین از ۵۰$ به نزدیک ۴۰۰$ رسید، اتریوم دو برابر شد، NEM و EOS با ضریب ۵ بالا رفتند و با همین روند در حال پیشرفت هستند.

ترس از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاران جوان را عصبی کرده است و آنها مدام به سراغ ارزهای ارزان‌تر می‌روند و فکر می‌کنند استفاده از ارزهای گران‌تر به ضرر آنهاست اما این عقیده کاملا اشتباه است!

اضافه بر همه‌ی اینها شایعه‌ای در فضای مجازی در تاریخ ۱۷ دسامبر پخش شد، Coinbase ریپل را در لیست خود ثبت می‌کند و این باعث افزایش ناگهانی قیمت‌ها coinbase را وادار کرد در یک پست درباره‌ی این شایعات صحبت کند.

متن پست :« تا روزی که این بیانیه منتشر می‌شود، ما هیچ تصمیمی برای اضافه کردن ارزهای دیگر مانند GDAX و coinbase را نداریم. و هر اظهاریه ای که پخش شده نامعتبر است و توسط شرکت تایید نمی‌شود.»

بیانیه‌ی coinbase باعث کاهش ارزش ریپل شد، و تقریبا به جایی برگشت که پیش از شایعات بود. بعد از آن ارزش ریپل هم به  شدت پایین رفت و هم بهبود پیدا کرد، و شرایطی همانند دیگر ارزهای آنلاین پیدا کرد. در حینی که coinbase از ریپل حمایت نکرد افراد زیادی بودند که آن را خریدند، آیا آنها همچنان آن را می‌خواهند؟

توجه کنید

افراد زیادی هستند که ریپل را مورد انتقاد قرار داده‌اند. انتقاد بیت کوین و دیگر طرفداران بلاک چین این است که کنترل ریپل بر روی مقایسه با ایده آل بودن و فواید بلاک چین‌هایی مانند بیت کوین متمرکز شده است.

ریپل همچنین توسط  (uniqe node list (UNL که سازمانی مورد اعتماد است پشتیبانی می‌شود و آن را در مقابل مخالفان و یا سرورهای نا امن و تایید نشده حفظ می‌کند.

UNL  تمام قوانین شبکه را کنترل می‌کند، و ذهنیتی بوجود می‌آورد: در حالی که از آن در مقابل تایید کنندگان نالایق محافظت می‌کند، اما ممکن است دولت دستور تغییری در آن را بدهد که ضروری نیست و باث کاهش ارزش آن شود.

علاوه بر این به دلیل تخلف و مصادره  CEN در سال ۲۰۱۳، ریپل سیاست کاری خود را به روز رسانی کرد و بعد از آن تنها کسب و کارهایی را می‌شناسد و پیشنهاد می‌دهد که به مقررات مالی پایبند باشد.

خبرنگار نیویورک تایمز ناتانائیل پاپر (Nathaniel Popper) در توییتر خود نوشت که هنوز نتوانسته بانکی را پیدا کند که از نشانه XPR به درستی استفاده کند.

مدیر ریپل، برد گارلینگهوس ( brad garlinghouse) پاپر را رد کرد و گفت:« بیشتر از چند ماه است که با بانک‌های بزرگ و فراهم کنندگان مالی صحبت می‌کنم. آنها برنامه دارند تا از xrapid (محصولXPR ما که قابلیت نقدینگی را دارد) به صورت جدی استفاده کنند.»

با این وجود پاپر اعلام کرد که هیچ کدام از بانک‌هایی که رفته است قصد اجرای برنامه‌ی ریپل را نداشته‌اند.

بر اساس financial times، از ۱۸ بانک و موسسه مالی اعتباری که به ریپل متصل شده اند، اکثرا اعلام کردند که فراتر از مرحله تست نرفته‌اند اما تعداد کمی ازآنها اعلام کردند که برنامه دارند تا از ریپل برای انتقال واقعی پول استفاده کنند. اما هیچ کدام از ۱۶ شرکتی که به آن‌ها پیشنهاد داده شد از نشانه XPR استفاده نکردند.