افزایش قیمت ریپل (XRP) در یک روز به میزان ۴۰٪ پس از آن رخ داد که لیکویید شدن سهام در صرافی‌های آتی به ۷۳/۵ میلیون دلار رسید.

قیمت ریپل طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۰٪ افزایش یافته و یک سود ۵۲ درصدی را در اوج روز ثبت کرده است. پشت پرده این رالی شگفت‌آور یک شورت اسکوییز قرار داشت که باعث ایجاد نوسانات گسترده در عرض چند ساعت شد. بدیهی است که این روند صعودی ناشی از شورت اسکوییز در میان صرافی‌های آتی به دلیل سرعت این رالی بود.

حدود چهار ساعت طول کشید تا XRP از ۰/۲۵۳۶ دلار به ۰/۳۱۲۰ دلار برسد. قیمت ریپل از آن زمان، در صرافی‌های بزرگ از جمله بایننس به حدود ۰/۳۵۵۰ دلار پولبک داشته است.

چارت یک ساعته قیمت ریپل

چارت کندل یک ساعته XRP/USD

چه چیزی باعث شورت اسکوییز بزرگ ریپل شد؟

در تاریخ ۲۳ دسامبر، زمانی که کل بازار اصلاح شد، ریپل بالاترین میزان لیکویید شدن را شاهد بود و از بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) پیشی گرفت.

زمانی که قیمت یک دارایی شاهد یک حرکت قیمتی بزرگ باشد و یک پوزیشن لانگ (خرید) یا شورت (فروش) لوریج بیش از حد داشته باشد (overleveraged)، در بازارهای آتی لیکویید شدن رخ می‌دهد.

به عنوان مثال، اگر یک تریدر از لوریج (اهرم) ۱۰ برابر (×۱۰) استفاده کند، تریدر می‌تواند ۱۰ برابر بیشتر از سرمایه اصلی خود معامله کند. اما اگر قیمت آن دارایی ۱۰ درصد بر خلاف آن پوزیشن حرکت کند، آن پوزیشن لیکویید شده و بی‌ارزش خواهد شد.

در مورد ریپل، پس از شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده از ریپل و دو نفر از مدیران آن، یک فشار طولانی اعمال شد.

پس از آنکه قیمت XRP به پایین‌ترین قیمت ۰/۲۱۳۸ دلار کاهش یافت، شورت گسترده و بیش از حد XRP را به دنبال داشت. اما از آنجایی که بازار به شدت به سمت شورت کردن متمایل شد، در ۲۵ دسامبر یک شورت اسکوییز اتفاق افتاد.

در نتیجه، قیمت XRP ظرف چهار ساعت رشد سریعی را تجربه کرد. در ۲۴ ساعت گذشته، داده‌های سایت Bybt.com نشان می‌دهند که قراردادهای آتی XRP به ارزش ۷۳/۵ میلیون دلار لیکویید شده‌اند.

لیکویید شدن قراردادهای ریپل

لیکوییدن شدن پوزیشن های XRP در مقابل سایر رمز ارزها

بیشتر بخوانید: شورت اسکوئیز چیست و چرا تریدرها باید به آن توجه کنند؟

شورت اسکوییز پیش‌بینی شده بود

برخی از تحلیلگران تکنیکال، شورت اسکوییز XRP را پیش بینی کرده و روند شورت کردن بیش از حد را تشخیص داده بودند. یک تحلیلگر با نام مستعار «Crypto ISO» گفت:

افزایش قیمت XRP احتمالاً رخ خواهد داد. آیا عاقلانه است که پس از چنین افت بزرگی با انتشار اخبار پیرامون آن، چیزی را شورت کنیم؟ مطمئن نیستم که بازار گاوی آن چگونه خواهد بود، اما سعی هم نمی‌کنم پوزیشن‌های شورت زیادی باز کنم. اگر چنین اتفاقی بیفتد، حذف از لیست کوین بیس ممکن است ضربه نهایی باشد.

XRP همچنان در معرض خطر حذف از لیست صرافی‌های آمریکا قرار دارد

تحلیلگران در مورد آینده کوتاه مدت و میان مدت XRP اختلاف نظر دارند. برخی می‌گویند حتی اگر XRP به عنوان اوراق بهادار در ایالات متحده در نظر گرفته شود، از آن در سطح جهانی استفاده شده و به همین ترتیب، پرونده SEC به تنهایی به معنای پایان کار XRP نیست.

یک تریدر با نام مستعار معروف به «Credible Crypto» گفت که XRP در سنگاپور، ژاپن و برخی از کشورهای دیگر اوراق بهادار نیست. وی نوشت:

۹۰٪ از مشتریان ریپل در ایالات متحده نیستند. بیش از ۹۰ درصد از حجم معاملات XRP در صرافی‌های خارج از ایالات متحده اتفاق می‌افتد. XRP در سنگاپور، انگلستان، سوئیس و ژاپن اوراق بهادار نیست. اگر فکر می‌کنید پرونده SEC، قیمت XRP را به صفر دلار می‌رساند، ممکن است واقع بینانه نباشد. XRP یک رمز ارز جهانی است.

بیشتر بخوانید: با شکایت SEC از ریپل، قیمت XRP در دو روز ۲۱ درصد کاهش یافت

شکایت SEC از ریپل همچنان می‌تواند برای افزایش قیمت XRP مشکل‌ساز باشد

با این حال، این دادخواست احتمالاً همچنان تأثیر عمده‌ای روی این توکن خواهد داشت، زیرا ریپل یک شرکت مستقر در ایالات متحده است و موجودی XRP توسط شهروندان آمریکایی مدیریت می‌شود. از این رو، «Neko»، یک سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال، گفت که این هنوز یک مسئله بزرگ است. وی اظهار داشت:

این مسئله در مورد حجم معاملات درست است. اما شما فراموش می‌کنید که مدیریت XRP را شهروندان ایالات متحده و این شرکت به عهده دارد. اگر SEC آن را به عنوان اوراق بهادار قلمداد کند، صرافی‌هایی که با مشتریان ایالات متحده ارتباط دارند باید آن را از لیست خود خارج کنند. من نمی‌گویم قیمت XRP به صفر می رسد، اما همچنان با مشکل بزرگی مواجه است.

نظر شما در مورد افزایش قیمت XRP چیست؟ شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph