اگر از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال هستید احتمالا با ارزهای ریپل (Ripple) و استلار (Stellar) آشنایی دارید، هر دوی این ارزها به دنبال به تصاحب فضای پرداخت‌های مالی هستنند. ارزهای ریپل و استلار ضمن شباهت‌های بسیار نزدیکی که باهم دارند از برخی جهات با هم متفاوتند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه ریپل و استلار بپردازیم.

از سال ۲۰۱۹ چندین سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال توسط شرکت‌های بزرگ فناوری در جهان انجام شد. تا پیش از این اغلب ارزهای دیجیتال دارای یک ویژگی منحصربه‌فرد بودند و برای بازار خاصی طراحی می‌شدند، اما با این سرمایه‌گذاری‌های جدید، ایده از سطح فناوری ارز دیجیتال و بلاک چین فراتر رفت و به ایده ارزهای همه منظوره و با ارائه خدمات گسترده به تفکر اصلی تبدیل شد. در حقیقت این شرکت‌های جدید به دنبال ارائه خدمات اغلب مالی با استفاده از مزایای فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال هستند.

با این توضیح که ریپل و استلار هم از همین دست سرمایه‌گذاری‌ها هستند که برای ارائه خدمات مالی در سطح گسترده طراحی شده‌اند، برگردیم به موضوع اصلی یعنی مقایسه ریپل و استلار، اما بهتر است قبل از پیدا کردن تفاوت‌های این دو ارز بیشتر در مورد خود آن‌ها صحبت کنیم.

مقایسه ریپل و استلار

استلار یک پروتکل متن باز است که امکان تبدیل دارایی دیجیتال به ارز فیات و همچنین نقل و انتقالات مالی و پرداخت‌های جهانی را به صورت چند ارزی را فراهم می‌کند. این پروتکل توسط بنیاد غیرانتفاعی توسعه استلار (Stellar Development Foundation) مدیریت می‌شود.

شبکه استلار از ارز دیجیتالی به نام لومن (Lumen) با نام اختصاری (XLM) برای انجام تراکنش‌های درون شبکه استفاده می‌کند.

شرکت (Lightyear.io) در واقع بازوی تجاری استلار است که در حال حاضر برای پذیری و پیاده‌سازی تجاری فناوری استلار تلاش می‌کند. جالب است بدانید جد مک‌کلب (Jed MCcaleb) هم‌بنیانگذار ریپل در واقع بنیانگذار استلار هم هست، به همین دلیل است که این دو ارز بسیار شبیه بهم هستند و گاهی اوقات با هم اشتباه گرفته می‌شوند.

اما ریپل به عنوان یک پلتفرم پرداخت آنی و همچنین خدمات مبادلات ارزی و نقل و انقالات مالی کار می‌کند که توسط یک کمپانی امریکایی به نام «Ripple Labs» اداره می‌شود. هدف ریپل فراهم کردن امکان معاملات مالی جهانی آنی و آزاد در هر اندازه و بدون هزینه است.

ارز بومی رپیل «XRP» است که در حال حاضر در بین ۵ ارز مهم از نظر ارزش بازار قرار دارد. علاوه بر این ریپل توسط موسسات مالی زیادی مورد پذیرش قرار گرفته است و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک استفاده از ریپل در بین بانک‌ها و موسسات مالی افزایش بیشتری هم پیدا کند.

مقایسه ریپل و استلار

مقایسه ارزهای دیجیتال ریپل و استلار

این مطلب راهم مطالعه کنید: بلاک چین استلار چیست و چه شرکت‌هایی از آن استفاده می‌کنند؟

کدام ارز بهتر است؟ ریپل یا استلار؟

هر دو سیستم ارزهای دیجیتال مخصوص به خود را دارند که در دست سرمایه‌گذاران اصلی، سرمایه گذاران خصوصی و کاربران عمومی قرار دارد. همچنین این ارزها آزادانه در صرافی‌های ارز دیجیتال معامله می‌شود و همچنین به عنوان یک سرمایه‌گذاری به منظور حفظ ارزش دارایی و کسب سود هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین ارزهای XLM استلار و XRP ریپل از نظر ارزش توکن، قابل معامله بودن بسیار شبیه هم هستند با در نظر گرفتن این موضوع که ارزش هر دو ارز بر اساس بازار آزاد و شرایط بازار تعیین می‌شود.

نگاه اجمالی به نمودار قیمت XLM و XRP

با بررسی نمودار تغییرات قیمتی XLM و XRP هر دو ارز تحت تاثیر نوسانات مشابهی هستند که سایر ارزهای مهم بازار هم آن نوسانات را تجربه کرده‌اند. البته در بعضی مواقع آن‌ها حتی از مهمترین ارز بازار یعنی بیت کوین هم عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند. اما آن‌ها هنوز همبستگی زیادی با بیت کوین دارند و به طور کلی مانند سایر ارزهای اصلی بازار رفتار می‌کنند. بنابراین با نگاه به نمودار قیمت ارزهای ریپل و استلار نمی‌توان تصمیم گرفت کدام ارز بهتر است.

مقایسه ریپل و استلار

مقایسه نمودار تغییرات قیمتی ارزهای ریپل و استلار

استلار از نظر فناوری و عملکرد به ریپل بسیار شبیه است. البته با توجه به بنیانگذار مشترک و هدف مشابه ارائه یک راهکار آسان‌تر و ارزان‌تر برای نقل و انتقلات جهانی، این شباهت خیلی هم دور از انتظار نیست.

با این حال تفاوت‌هایی هم در اهداف آن‌ها وجود دارد. ریپل بانک‌ها و موسسات مالی را هدف قرار داده است در حالی که استلار با اینکه توسط بانک‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هدف اصلی آن مردم عالی و افراد محروم از خدمات بانکی است.

روی رپیل سرمایه‌گذاری کنیم یا استلار؟

همه چیز به ترجیحات شخصی شما باز می‌گردد، با چشم انداز و عملکردی که از این ارزها سراغ دارید، کدام یک بیشتر با نظرات شما مطابقت دارد؟ البته یک نکته باریک در اینجا وجود دارد، آیا روی هر دو پروژه می‌توان سرمایه‌گذاری کرد یا اینکه یک پروژه موفق به کنار زدن دیگری می‌شود؟

خب تا اینجا فهمیدیم ریپل و استلار شباهت‌های بسیار زیادی با هم دارند همین موضوع شاید باعث این طرز فکر شود که آیا به هر دو پروژه نیاز است یا یکی از آن‌ها هم کافی است؟

دقت کنید که مهمترین وجه تمایز این دو پروژه، مخاطبان هدف متفاوت آن‌هاست. همانطور که گفتیم ریپل بانک‌ها و موسسات مالی را هدف قرار داده است در حالی که استلار روی افراد محروم از خدمات بانکی و آن‌هایی که نیاز به خدمات بیشتری دارند تمرکز کرده است.

از نظر مالی اما ریپل موفقیت بهتری داشته است هم بیشتر مورد پذیرش قرار گرفته است هم اینکه بازار هدف آن دقیقا جایی است که پول واقعی وجود دارد (بانک‌ها و موسسات مالی)، اما استلار برای به دست آوردن پایداری به پذیرش بیشتری توسط مردم نیاز دارد. علاوه بر این، ارز XRP  ریپل یک سیاست ضد تورمی را در پیش گرفته است در حالی که ارز XLM استلار مسیر تورمی را طی می‌کند. ریپل سرمایه بیشتری را هم به دست آورده است که به دلیل مشتریان هدفی که دارند قابل انتظار است.

برای مقایسه ریپل و استلار از نظر فناوری باید به این نکته اشاره کنیم که الگوریتم این دو ارز کاملا با هم متفاوت است. ریپل از الگوریتم اثبات درستی (proof of correctness) استفاده می‌کند در حالی که استلار از مکانیسم اجماع یکتا (unique consensus) بهره می‌برد.

ارز ریپل متمرکزتر از ارز استلار است، اما از نظر استاندارد هر دو غیر متمرکز محسوب می‌شوند. گفتنی است هر دو ارز روی کارمزد کمتر و سرعت بیشتر تراکنش‌های مالی تمرکز کرده‌اند.

آینده ارز لومن استلار

ارز لومن استلار تا کنون بسیار موفق بوده و توسط بسیاری از صرافی‌های مهم ارز دیجیتال مورد پذیرش قرار گرفته است. در مفهوم ارزهای دیجیتال آمده است که به منظور دستیابی افراد محروم از خدمات بانکی به خدمات مالی طراحی شده‌اند. در واقع هدف استلار هم همین است، علاوه بر این استلار از ریپل غیرمتمرکزتر است که یک نکته مثبت برای ارز لومن محسوب می‌شود.

اما دلیلی وجود ندارد که هر دو پروژه نتوانند در کنام هم فعالیت کنند. ریپل شرکای تجاری مشهورتری مانند بانک‌ها و موسسات مالی دارد که بانک آمریکا (Bank of America) کی از آن‌ها است. از طرف دیگر مشارکت‌های استلار بیشتر بر پایه فناوری آن متمرکز شده است نه خدمات آن. ( به یاد بیاورید که گفتیم استلار توسط یک بنیاد غیرانتفاعی مدیریت می شود.) با این حال همکاری با آی‌بی‌ام (IBM) و دلیوت (Deloitte) از مهمترین و قابل توجه‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند نشان‌دهنده یک مسیر درخشان برای استلار باشد.

این امر به این معنی است که لومن استلار موفق خواهد شد؟

اگر به نمودار قیمت استلار توجه کنیم، متوجه می‌شویم که حجم بازار و سیر تکاملی آن مشابه سایر ارزهای مهم بازار بوده است. در نتیجه می‌توانیم تایید کنیم که ارز لومن استلار برای مدت طولانی وجود خواهد داشت، اما فراموش نکنید که ارزهای دیجیتال بسیار پر نوسان هستند و بازار و فناوری آن هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد.

نبرد ریپل و استلار

نبرد ریپل و استلار کدام ارز برای سرمایه گذاری بهتر است؟

این مطلب راهم مطالعه کنید: داستان سقوط ارزش ریپل و بیت کوین کش چیست؟

نتیجه گیری

لومن (XLM) استلار و (XRP) ریپل نقاط اشتراک زیادی با هم دارند اما مخاطب هدف آن‌ها با هم متفاوت است. رپیل با شرکای مشهور و قدرتمند ارتباط دارد در حالی که به نظر می‌رسد استلار بیشتر شبیه یک موسسه غیرانتفاعی با هدف ارائه خدمات به محرم از خدمات بانکی فعالیت می‌کند.

لومن استلار از مکانیسم اثبات کار (PoW) یا اثبات سهام (PoS) برای تامین امنیت بلاک چین خود استفاده نمی‌کند. بلکه متکی بر سیستم توافق بیزانس (Byzantine) است. سیستم تورمی این ارز دارای نرخ ثابت ۱ درصد در سال است.

الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA) هر چند ثانیه در هر نود اجرا می‌شود. این کار به گونه‌ای انجام می‌شود که صحت و ترتیب در شبکه حفظ شود. با دستیابی به اجماع دفترکل بسته تلقی می‌شود. به طور معمول، الگوریتم موفقیت آمیز است و دور بعدی شروع می‌شود. در غیر این صورت، و اگر برخی از نودهای شبکه به اجماع کامل نرسند، فورک اتفاق می‌افتد اما بسیار بعید است.

مانند هر ارز دیجیتال دیگری که در بازار وجود دارد پیش بینی دقیق استلار هم بسیار دشوار است.  رشد بازار ارزهای دیجیتال بدهی به نظر می‌رسد، استلار هم چند وپیژگی مهم دارد که آن را به یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت تبدیل می‌کند، از مهمترین ویژگی‌های استلار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جد مک‌کالب، بنیانگذار ریپل یکی از اعضای عالی این تیم محسوب می شود.
  • استلار یک محصول کاربردی و تایید شده است.
  • همکاری خوبی با شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، آی بی ام، استرایپ (Stripe) و وایرکس (Wirex) داشته است.
  • به نظر می‌رسد قیمت استلار در مقایسه با بیت کوین بسیار پایین است همین امر ممکن است فرصت خوبی برای ورود به این بازار محسوب شود.

ناگفته نماند ریپل هم از این مزایای استلار برخوردار است اما این نکته فراموش نشود به دلیل مخاطبان هدف این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام می‌شود. ریپل به دلیل همکاری او با شرکت‌های بزرگ در سال ۲۰۱۸ همواره در صدر اخبار بود و همین امر باعث یک جهش قیمتی برای ریپل شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: اثبات کار در برابر اثبات سهام ؛ بهترین مکانیزم برای مقیاس‌پذیری بلاک چین کدام است؟

بالاخره ریپل بهتر است یا استلار ؟

اگر این مطلب را کامل خوانده باشید شما هم با ما هم عقیده خواهید بود که واقعا دشوار است بگوییم کدام ارز برای سرمایه‌گذاری بهتر است، متاسفانه آینه جادویی هم نداریم که بتواند آینده را برای ما پیش‌بینی کند، اما با توجه به همه مواردی که بررسی کردیم، خیلی هم غیرمنطقی نیست اگر بگوییم آینده درخشانی پیش روی هر دو ارز دیجیتال ریپل و استلار قرار دارد.

جنگ بین استلار و ریپل به نظر می‌رسد از نظر فنی بدون برنده به پایان رسیده باشد، اما از آنجایی که هر کدام از پروژه‌ها مخاطبان هدف متفاوتی دارند بدون هیچ مشکل می‌توانند در کنار هم به فعالیت ادامه دهند.

درست است که این دو شباهت‌هایی با هم دارند اما هر دو ارز بر اساس یک مدل موفق پایه‌ریزی شده‌اند و این لزوما چیز بدی نیست. هر دو ارز با اصول درستی فعالیت می‌کنند و بسیار امیدوار کننده، پایدار به نظر می‌رسند. اما مانند همیشه به شما توصیه می‌کنیم به اندازه‌ای سرمایه گذاری کنید که در صورت از دست دادن آن زندگی شما با مشکل مواجه نشود.

آیا شما تا به حال ارز ریپل یا استلار خریداری کرده‌اید؟ به نظر شما بین ریپل و استلار کدام ارز موفق‌تری است و کدام یک برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟ فراموش نکنید نظرات و تحلیل‌های خود را از طریق کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: cryptocoinsociety