با این که ریپل از نظر ارزش بازار جایگاه سوم را در اختیار دارد، اما آمارها حکایت از حال و روز خراب این ارز دیجیتال دارند؛ اتفاقات مختلف باعث شده‌اند تا رفته رفته شاهد منحل شدن انجمن ریپل باشیم. با کوین نیک همراه باشید.

ریپل همیشه جامعه‌ای پر سر و صدا، فعال و بلند بالا داشت که به خود لقب ارتش ریپل (The XRP Army) داده بودند. به دلایلی، سومین ارز دیجیتال دنیا بر اساس ارزش بازار، توانست به یک پروژه کاملا محبوب‌ تبدیل شود و پشتیبانی بی‌حد و مرزی از این ارز دیجیتال صورت بگیرد.

هرچند، با توجه به داده‌های اخیر، این مسئله در حال کم‌ رنگ‌ شدن است. گزارش‌هایی منتشر شده که ادعا می‌کنند جوامع ریپل، به سرعت در حال کوچک شدن هستند؛ حتی با وجود توسعه‌های اساسی‌ مثبتی که در خصوص این ارز دیجیتال صورت گرفته، باعث نشد تا جلوی کوچک‌تر شدن انجمن‌های ریپل گرفته شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ریپل و بیت کوین؛ نگاهی به تفاوت‌های کلیدی این دو رمزارز

روند تند و سریع منحل شدن انجمن ریپل

بر اساس گزارشی به نام The State of Digital Assets, Q1 2020 (گزارشی که هدف آن تشریح وضعیت صنعت ارزهای دیجیتال با استفاده از پلتفرم‌های تبادل چند جانبه‌ای مانند eToro و The TIE است)، به نظر می‌رسد ارتش ریپل به صورت قابل توجه‌ای در حال منحل شدن است.

در اولین ۳ ماه اول سال ۲۰۲۰، در گزارش‌ها آمده است که بحث و گفت و گوها در خصوص این ارز دیجیتال در شبکه اجتماعی توییتر، ۱۶ درصد کاهش داشته و خود این دارایی هم شیب سقوط ۹/۵۱ درصدی را در همین بازه زمانی تجربه کرده است.

در حالی که معیار معادلی برای بیت کوین در این گزارش وجود ندارد، در گزارشی از BitInfo شاهد این هستیم که در حقیقت، استفاده از کلمه بیت کوین از ماه ژانویه ۲۰۲۰ تا ماه مارس ۲۰۲۰، تقریبا ۲ برابر شده است. البته به نظر می‌رسد این ۲ برابر شدن آمار توییت‌ها برای بیت کوین، به دلیل واقعه هاوینگ و بالا و پایین شدن بیش از حد بیت کوین در این مدت بوده است.

با توجه به آمارها، شاهد منحل شدن انجمن ریپل هستیم

منحل شدن انجمن ریپل

به علاوه‌ این آمار، داده‌هایی از سوی معامله‌گر ارزهای دیجیتال به نام Zytek، نشان می‌دهد که تعداد اعضای ارز دیجیتال محورِ چت روم‌های تلگرام هم به شکل قابل توجه‌ای کاهش داشته‌اند.

طبق تحلیل‌هایی که او از ماه جون ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰ انجام داده، شاهد کاهش قابل توجه‌ ۲۵ تا ۷۵ درصدی اعضای گروه‌هایی نظیر Decred، CryptoAlerts، WhaleClub و Litecoin هستیم. بخش بزرگی از این کاهش اعضا، از تاریخ نوامبر ۲۰۱۹ تا آپریل ۲۰۲۰ صورت گرفته‌اند.

به طور دقیق‌تر، از ماه ژوئن ۲۰۱۸، شبکه‌های مرتبط با ریپل، شاهد کاهش ۶۳/۸۹ درصدی بوده‌اند و اعضای آن‌ها از ۶۴٫۵۲۵ عضو به ۲۳٫۲۹۹ نفر کاهش پیدا کرده‌اند.

دلایل کم رنگ شدن انجمن ریپل چیست؟

بعید است که فقط به خاطر یک دلیل باشد که چنین اتفاقی رخ داده است، اما تعداد برجسته‌ای از حامیان ریپل از این ارز دیجیتال کناره‌گیری کرده‌اند. منحل شدن انجمن ریپل احتمالا نشان از دوره تسلیم و کاپیولاسیون آن دارد.

در ماه اکتبر سال گذشته، هودور (Hodor) وبلاگ نویسی که تمامی حرکات و فعالیت‌های ارز دیجیتال ریپل را پوشش می‌داد و توانسته بود به ۵۶ هزار دنبال کننده برسد، از حمایت این ارز دیجیتال کناره‌گیری کرد و حتی فعالیت خود در توییتر را هم متوقف کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیت‌ کوین، اتریوم، ریپل یا لایت‌کوین : کدام یک محبوب‌ ترین ارز دیجیتال دنیا هستند؟

تیفانی هیدن (Tiffany Hayden) که خود را مدیر عامل ریپل می‌دانست، همانند هودور از حمایت ریپل دست برداشت. در ماه مارس همین سال بود که هیدن اعلام کرد، قصد فروش تمامی ذخایر ریپل خود را دارد. با اعلام این خبر بود که بسیاری از دنبال کنندگان او برای دریافت این خبر وارد صفحه تیفانی شدند. او ظاهرا به دلیل حمله جوامع ریپل به شخصیت او این تصمیم را گرفته است. صحبت‌های نامناسب جوامع ریپل در مورد او، پدر و مادر و فرزندانش، باعث شد تا تیفانی هیدن به کلی از ریپل و جامعه آن دست بکشد.

علاوه بر این اتفاق، ارز دیجیتال ریپل همچنان بیش از ۹۵ درصد پایین‌تر از بالاترین رکورد خود قرار دارد و به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی منحل شدن انجمن ریپل باشد.

منبع: Bitcoinist