طبق ادعای یک پلتفرم تحلیلی، ۹۹ درصد از تراکنش های زی کش و دش قابل ردیابی هستند. این در صورتی است که این ۲ ارز دیجیتال ادعا می‌کردند تراکنش‌های آن‌ها، خصوصی و غیرقابل ردیابی است. با کوین نیک همراه باشید.

از آن جایی که اکثر کاربران، از گزینه ویژگی‌های خصوصی‌سازی موجود روی این ۲ بلاک چین استفاده نمی‌کنند، پلتفرم شفاف‌سازی بلاک چین‌های اقتصادی Chainalysis اعلام کرد که قصد دارد به پشتیبانی این ۲ ارز دیجیتال بپردازد.

ادعای خصوصی بودن تراکنش های زی کش و دش غلط است

وظیفه پلتفرم Chainalysis این است تا میزان شفافیت دارایی‌های دیجیتالی را که هدف آن‌ها، مخفی کردن تراکنش‌ها از توجهات ناخواسته است، مشخص کند و با ایجاد شفافیت بهتر، وضعیت استفاده از ارزهای دیجیتال را برای کسب و کارها، بانک‌ها و دولت‌ها مشخص کند. این پلتفرم در خصوص تراکنش های زی کش و دش می‌گوید:

ارزهای دیجیتال دش و زی کش به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های خود را با خصوصی‌سازی بیشتری اداره کنند، اما این اختیار به این معنی نیست که کاربران کاملا ناشناس خواهند بود.

برای مثال، تنها ۰/۹ درصد از تراکنش‌های پردازش شده روی شبکه زی کش اجازه می‌دهند تا کاربران حداکثر حریم خصوصی را داشته باشند. این شرکت در ادامه می‌گوید:

حتی به لطف شیوه رمزنگاری zk-SNARK، مبهم‌سازی تراکنش‌ها روی زی کش بسیار قوی‌تر است. با این حال پلتفرم Chainalysis توانست میزان ارزش مبلغ جا به جا شده و آدرس‌های مقصد جا به جایی ۹۹ درصد تراکنش‌های فعال در زی کش را شناسایی کند.

ادعای خصوصی بودن زی کش و دش غلط است

روی شبکه ارز دیجیتال دش، پلتفرم Chainalysis بی‌رحمانه‌تر عمل کرد و اعلام کرد که خصوصی بودن این ارز دیجیتال کاملا غلط است.

این شرکت در طول تحلیل خود متوجه شده است که تنها ۰/۷ درصد از تراکنش‌های این ارز دیجیتال از ویژگی Privatesend استفاده می‌کنند.

از نگاه فنی، عملکرد خصوصی‌سازی دش، بیشتر از بیت کوین نیست. در حقیقت، حتی نرم‌افزارهای کیف پول ارزهای دیجیتال مستقل، دارای ویژگی‌های پیشرفته‌تری از Coinjoin (ادغام چند ارز با یکدیگر) هستند.

این اولین باری نیست که دست ارزهای دیجیتالی که ادعای خصوصی بودن داشته‌اند، رو شده است. محققین دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon University) اعلام کرده‌اند که ۹۹/۹ درصد از تراکنش‌های زی کش و ۳۰ درصد از تراکنش‌‌های مونر، قابل ردیابی هستند.

علاوه بر این، بخش زیادی از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال دش و زی کش برای اهداف غیر خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منبع: News Bitcoin